האם ההורות באה לכם בטבעיות?

מרב.

New member
המילה קשוחה אולי "קשה" מדי-

אמא קשוחה לא מסתדר לי עם רכות ונועם, בכל אופן כמו שאני מקבלת את המילה הזו. אבל הכוונה שלי היתה על גיל של פחות משלושה חודשים, וממה שכתבת אני קוראת ששתינו מסכימות על כך שאין צורך בקשיחות בגיל שלושה חודשים. אבל אני בהחלט מסכימה שהחל מגיל מסוים (סביבות גיל שנה, פלוס מינוס) כבר יש צורך בהצבת גבולות.
 
ממש לא.

אף פעם לא הייתי עם ילדים. אין לי אחים קטנים, בבייביסיטינג אני כשלון חרוץ, והאמת, לא סבלתי ילדים קטנים. בתקופת הטיפולים רציתי להיות אמא, רציתי להיות בהריון וללדת, ולא יכולתי להסתכל מטר מעבר לזה. כשתמוז נולדה, די התאכזבתי. בעיקר עבדתי קשה, ואת הכיף מזה הייתי ממצה גם בהרבה פחות זמן שלה על הידיים שלי. מצד שני, גם לא כעסתי, או הייתי מדוכאת. סתם עייפה. בעיקר ידעתי מה אני לא רוצה מהילדים שלי, וזה ניג'וסים. אני רוצה להנות איתם, שיהיו המקום שבו אני מרגישה את הלב שלי מתמלא ומתמלא ומתמלא. לצערי אני אדם די רציני, עם הרבה מחשבות רציניות ואני לא יודעת לעשות יותר מדי שטויות. אז אני לא ממש משתוללת כמו שאני רואה אחרים עושים, אבל אני מאד רכה ואוהבת ומחבקת. כל זה עושה אותי ממש ממש לא מסוגלת להתרפס בפני הילדים. יש לי גבול חזק מאד בין לאהוב עד כלות ובין לפנק עד כלות. באמצע, עשיתי בזה דוקטורט. כמו שכתבה עמית, כל עוד הייתי בטיפולים הכנתי את עצמי להורות. ידעתי שבבית יש לי דוגמא חלקית מאד, וחיפשתי שוב ושוב מודלים שאוכל גם להעריך וגם לבצע (וזה לא קל לעשות את שניהם). בסוף, עם הזמן, למדתי מה נוח לי ומה כיף לנו, ואני עדיין לומדת. אני מרגישה שאני עושה המון "סקר שוק" לקראת כל דבר. עכשיו אני שומעת סיפורים על מעבר לגן העירוני ובשלות לכיתה א', למשל. על חוית הילד בצהרון לעומת לבוא הביתה בצהריים, ועל חיי החברה של הילדים. ומה שכן, הנקודה עליה עלית היא שאני חושבת שככל שאנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים מעצמנו, גם הילדים לא יודעים מה הם רוצים מעצמם. עניתי לך? אני לא ממש בטוחה.
 
ענית לי הרבה יותר ממה שחשבת.

ככל שאנחנו לא יודעים מה אנחנו רוצים מעצמנו, גם הילדים לא יודעים מה הם רוצים מעצמם. זו כל התורה כולה על רגל אחת. וגם אני לא ממש מהטיפוסים המשתוללים, המשעשעים והקופצניים. תודה. ובהזדמנות זו, התמונות שלך מגיל שלוש ועד הלום מופלאות ולדעתי הבלתי משוחדת, את רק הולכת ומשתבחת עם השנים
 
בהתחלה כן, אחר כך לא כל כך

עוד בתקופת הטיפולים קראתי ולמדתי המון על הריון, לידה, הנקה, חינוך ילדים וכל נושא שרק היה אפשר לערוג אליו. השנים האלה של הסתובבות בפורומים הכינו אותי היטב להורות וכששיר נולדה קיבלתי אותה מאוד בטבעיות. לשמחתי היא לא היתה תינוקת "קשה" ולכן לא היו לי הרבה סיבות להתלבטות אבל אני מניחה שנשים אחרות היו מקבלות פחות בקלות ילדה שיושבת 24 שעות ביממה על הציצי, למשל. ככל ששיר גדלה ומקבלת אישיות משלה אני מרגישה קצת פחות בטוחה בעצמי. פתאום כל החלטה שלי נהית משמעותית יותר. פתאום אני פוחדת לגרום לה לתסביכים/חסכים וכד'. פתאום יש ויכוחים ומריבות שאותם אני רוצה למנוע. אני עדיין קוראת בפורומים שונים כל דיון שיש לו קשר לגיל שלנו (ולגילאים מתקדמים יותר) אבל אני מרגישה ממש לא בטוחה בעצמי וצריכה לעבוד קשה על עצמי כדי לעשות את הדברים כמו שצריך. לאחרונה אני יכולה לאמר בפרוש שלא פשוט לי להיות אמא. עניתי בכלל על השאלה?
 
ענית לי על השאלה ../images/Emo13.gif

כנראה זה לא אנחנו שהפכנו להורים "פחות טובים" וזה לא הילדים שלנו שהפכו "לילדים פחות טובים" אלא זה ההתמודדות עם הגיל, הלא פשוט הזה שמוציאה מאיתנו ומהם את הקשיים וההתלבטויות. חייבים בקרוב להפגיש בין הצמד חמד שלנו.
 

מריםXX

New member
ועכשיו ברצינות

אני לא מרגישה מספיק מנוסה בקשר עם ילדים. גם אני לא הייתי מאלה שהסניפו להנאתן תינוקות או גידלו ילדים של אחרים, או אחים, או שהו במחיצת תינוק שגדל ומכירים את החיה הזו. לא הכרתי. לא הכרתי כלום. לא אהבתי, לא התרפקתי. מבחינה זו היה ויש לי מה ללמוד. ללמוד מה זה שתינוק נשען עליך, מתבונן בך, נזקק לך, מתקשר איתך - כל זה נלמד, אבל מה, יש לי גם הרגשה שזה טבעי מאד. מה טבעי? לא טבעי. כלום לא טבעי אם נחשוב על ההגדרה של המלה (כי כבר התכחשנו כחש עצום לטבע, לא?). אז אני משתמשת במלה טבעי בשביל לומר שעל פי נסיוני הזעום שנצבר עד כה, נוח לי בסיטואציה. אני לא נלחצת מעצם זה שהם קיימים, אני מאד שמחה שהם קיימים. לא נלחצת גם מעצם זה שאני מחליטה עבורם, מעצם זה שאני מכניסה גם את עצמי למערך השיקולים (מה קורה עם זה - זה כבר סיפור אחר). נוח לי עם האחריות הטוטאלית, זהו דבר שאני לוקחת באופן טבעי - כלומר, שלם לחלוטין, על עצמי. זה עונה על השאלה? בטח שלא. עוד לא התנסיתי בילד שמבטא רצון מנוגד לשלי, שהוא ישות עצמאית שמאתגרת את כל מה שלי נראה "טבעי" - כלומר "נכון" - והנה, הגענו בדיוק לנקודה שאני לא יודעת לענות עליה. ככל מערכת יחסים, קשה לי להאמין שההורות מגיעה מאליה. זה אנשים כאן, לא? ולכן יש סתירות, יש התנגשויות, יש התלבטויות ויש אינספור נקודות של היסוס והתלבטות. בטח במערכת יחסים הדוקה וצפופה כל כך.
 
לי היה ממי ללמוד

לפני שילדתי את נתנאל 2 מאחיותי הספיקו ללדת כל אחת 4 ילדים שלא לדבר על חברותי בהריון עם נתנאל לא ידעתי מה אני רוצה או מתכוונת לעשות אבל ידעתי טוב מאוד מה אני לא מתכוונת לעשות זה ממש לא עבד כמו שחשבתי בשלב כלשהו די מוקדם כשנתנאל היה בן חודשיים בערך אחותי אמרה לי כי אני לא מחוברת לילד זה הפחיד אותי נורא כי כל עולמי היה סביב הילד ?????(כמיסתבר שסבלתי מבלוז קל) מאז אני כל הזמן לומדת כעת אני אמא לשניים כל ילד שונה באופיו וצריך ללמוד כל ילד מחדש אני לא מקנאה בנשים שזה בא להן בטיבעיות כי אני לא חושבת שזה בא להן כלכך טבעי הורות לטעמי היא למידה ממושכת שלעולם לא נגמרת
 
אני יודעת רק דבר אחד

שאני יודעת בהחלט להיות אמא
(אובייקטיבית שכמוני
). אני ממש לא אדם רציני ואוהבת מאוד (!!!!!) להשתולל, להשתובב, להתפרע ובעיקר לשחק. אמיר הביא לי כלבה כי הייתי משגעת אותו בגלל שאני קצת היפרית ואני הייתי משחקת איתה המון המון ומטייל המון ולוקחת אותה לכל מקום שאני הולכת, אפילו לחברות. היום אני עושה זאת עם ליהי. לא יודעת אם זה טוב או לא, אבל זו אני. אני משתדלת לקרוא ספרים ולקרוא כאן את כל מה שאומרים ולבסוף לגבש דעה משל עצמי וליישם אותה. קורה גם שאני טועה ואז אני מנסה אופציה ב'. אני בבית עם ליהי ומאוד כייף לי ואני ממש לא מרגישה שחסר לי משהו (חוץ משיחה עם מבוגרים מידי פעם) שאת זה אני משתדלת לעשות בחוג שאני הולכת עם ליהי או בגינה הציבורית עם המטפלות בבוקר. מקווה שעניתי לעניין
 

אלהלי

New member
לפעמים אני מרגישה שהעודף אינפורמציה

ידע לא כל כך מאפשר לקול הפנימי לאינסטינקט להתפתח.. במיוחד בהתחלה היתה לי את התחושה הזו.. לפעמים אני חושבת על כך שתאוריות חינוך עלו וירדו ולא תמיד הוכיחו את עצמם. כשקראתי את מה שנעם כתבה כאשת השבוע על התלמידים שלה מאד התעצבתי וגם זה הפחיד קצת . גם לי היו המון שנים של התבוננות ובנתיים זה מרגיש לי טבעי ונעים ההורות, אבל כנראה שגם אני אצטרך לענות על השאלה בעוד מספר שנים.
 
החלק הטבעי שלי מיצה את עצמו

אני כן הייתי אלופת הרחוב בבייביסיטינג וכן ליוויתי מאוד-מאוד מקרוב את שתי חברותיי הטובות שהספיקו להביא 2 ילדים (כל אחת מהן) לפני שאיתי הגיע. הסלט שלא ניתן להפרדה (גרבר, בעצם, אם ככה
) של אינטואיציות, תובנות, החלטות, וסתם התנהלות-ללא-ביקורת סיפק את צרכי, ואני חושבת שגם את צרכיו של איתי, עד ממש לאחרונה. עכשיו (שנה ותשעה, ד.א.) האינטואיציה שלי כבר לא מספיקה. עכשיו אני צריכה - ויותר חשוב: אנחנו צריכים - כי גם התיאום הוא חלק מהעניין - מדיניות מגובשת, החלטות, גישה, תפיסת עולם, עקרונות, תוכנית חומש - כל מה שנכלל תחת המטרייה של "חינוך" בהקשר הזה. הדיאלוג שלי עם איתי הולך ונהיה מורכב, הולך ונהיה ממשי. וכן, שנינו לומדים שפה וגם ממציאים אותה ואת הדקדוק שלה תוך כדי שיחה. מזל שלפחות עברית אני כבר יודעת
 

מרב.

New member
התשובה שלי היא מיקס של חנה ושל רוני

לא גידלתי ילדים ולא הייתי קרובה אליהם, גם לא אצל חברים. איכשהו גם לא ראיתי תינוקות- פשוט לא היו תינוקות סביבי, אולי רק בשנה האחרונה, כשכבר הייתי בהריון. גם לראות ילדים אצל אחרים לא עזר, כי הסיטואציות היו "שטחיות" ולא חשבתי את המצבים הללו לעומק, ומעבר לכל- כשהחזקתי את התינוק שלי בידי- הכל נמוג. כשאיתם נולד, הרגשתי כאילו מאז ומתמיד הוא היה, וזה למרות פחדים גדולים בהריון, ממש ניסיתי להדחיק בהריון את העובדה שזה יגמר בילד. היום זה לא ברור לי עם הטבעיות שבה האימהות פרצה ממני. אבל אני בהחלט מרגישה שהסיטואציות שקורות עכשיו הן כבר מעבר לטבעיוּת ולזרימה. כתבתי את זה בשבוע שעבר באחד השרשורים, בעיקר למאיה ולסוכריה- שאני מקנאה ביכולת שלהן לחתוך דברים תוך כדי ניתוח הסיטואציה והבנה מלאה של כל ההשלכות בהווה ובעתיד, ותוך מתן פיתרון. אני בפירוש מקנאה כיוון שאין לי את היכולת הזו לראות מעבר לאירוע עצמו. רוני נסחה את זה יפה- היטואציות הולכות ונעשות מורכבות, ואני בהחלט מחפשת יותר מידע והדרכה (אם כי במידה מסוימת דורכת על שמרי, כי אני לא רוצה סתם כל ספר או עצה, אלא כאלו שמתאימים לגישה שלי שהיא רכה יותר).
 
גם אני לא רוצה סתם כל ספר או עיצה.

קריאה במדורי החינוך בעיתוני הורות סתם מלחיצה אותי ואני מתלבטת האם הרצאה חד פעמית בנושאי גבולות אכן תענה לי על הצרכים. גם הגישה שלי יותר רכה, לא בגלל החלטה רציונלית אלא בגלל שילוב של עצלות ואופי של "let go" עם מצבים. מצד שני, בגלל שכמוך, לא ניתחתי מראש את הסיטואציה, הבנתי את ההשלכות וחתכתי דברים, אני מוצאת את עצמי באמצע הסיטואציה (לאו דווקא חמורה במיוחד) מאבדת שליטה ומתעצבנת. שתי דוגמאות מה5 דקות האחרונות. 1. נתתי להדר לחם. פניתי לרחוץ כלים בעוד הוא רואה טלוויזיה עד שאשכיב אותו לשנת הצהרים. לפתע הוא קוראה לי "זה תקוע, זה תקוע". אני מגיעה ומוצאת שהלחם שנתתי לו אכן תקוע, איפה? בתוך הווידאו. מיהרתי לחלץ את הלחם בעודי נוזפת בו, להפתעתי בטון רגוע. תוך כדי הסבר על למה ומדוע המעשה אסור. ככל שלא הצלחתי לחלץ את הלחם, האמירות שלי הפכו כועסות יותר, אבל עדיין בלי להתעצבן. 2. 5 דקות לאחר מכן, התחלתי לטאטא את הבית, בעוד הדר מנמנם על הכורסא (טעות חמורה בתזמון), ברגע שהוא ראה אותי עם המטאטא בהתלהבות הוא רץ למטאטא השני וניה לעזור לי, כמובן שבמקום לעזור לי הוא בילגן ואז הסכר נפרץ, התעצבנתי עליו והכנסתי אותו לישון במיטה. אני משערת שאם הייתה לי תכנית חומש של איך להתמודד עם סוגים שונים של סיטואציות לא הייתי "מוציאה את העצבים" שלי על מקרה זה.
 

מרב.

New member
../images/Emo41.gif../images/Emo41.gif../images/Emo124.gif האם יש המלצה על ספר

טוב לחינוך, או כזה שמעלה קצת מהדילמות בגידול מעל גיל שנה? אם יש למישהו, אשמח אם אפשר יהיה לפרט קצת על התוכן שלו. אולי מפה תבוא הישועה...
 

עמית@

New member
"איך לדבר כדי שהילדים יקשיבו"

קניתי אותו היום אחרי המון המלצות בפורום "חינוך לגיל הרך" והתחלתי לקרוא, מעניין, עוד לא ביימת אז קשה לחוות דעה- אבל הבנתי שהוא מאוד מומלץ.
 

עמית@

New member
אף פעם לא מוקדם להתחיל..

אבל בהחלט יש שם לא מעט עצות שניתן ליישם כבר מגיל צעיר, והכי חשוב, להתכונן ולחשוב הלאה.
 
אני אוהבת את הספר הזה!

ולא מזמן קראתי את כולו שוב כי כשמגיע הגיל "הבעייתי" של הילדים (שנתיים ואילך) אז לפעמים מרב עצבים כל העקרונות היפים והטובים שהספר מנסה ללמד נשכחים להם... ואז צריך למצוא כוחות, לשנן מחדש וליישם בשנית. לא קל... אבל אם מצליחים אז
 
למעלה