גטו, מחזה מאת יהושוע סובול

מאריאן

New member
גטו, מחזה מאת יהושוע סובול

בשעה טובה ומוצלחת סיימתי לקרוא את המחזה... אז ככה: אני לא חושבת שאי פעם מישהו הצליח לכתוב את הדילמה של אנשי היודנראט בצורה יותר טובה. זה החזיר אותי לפעולות שעשינו בפולין (אני נסעתי עם הנוער העובד והלומד אז הכל היה שטיפת מוח) כשניסו לשכנע אותנו שכל אנשים היודנראט היו אנשים רעים. אני חושבת שהמחזה הזה מוכיח שכל בני האדם הם בני אדם, בלי קשר לזה שהם יהודים, או נאצים, או יודנראט. מעבר לזה, יש משהו שאני תמיד בודקת, בכל היצירות שאני קוראת או רואה - עומק הדמויות - עד כמה ההתנהגות של הדמויות תואמת לאישיות שלהן, אם יש להן אישיות בכלל. בדרך כלל זה מראה עד כמה היצירה היא טובה. ובמקרה הזה - אני נותנת ציון 95. במיוחד אהבתי את ה"אלטר-אגו" של שרוליק, הבובה לינה. בהתחלה זה קצת בילבל אותי, כי לא הבנתי אם לינה היא באמת בובה, או שחקנית שמשחקת בובה, אבל אחרי שהבנתי מה קורה, זה פשוט הדהים אותי. בכלל, כל הקונפליקטים במחזה הם אמיתיים, עם עומק, ולא סתמיים כמו שבדרך כלל קורה כשקוראים משהו שמתקשר לשואה. במחזה הזה יש עומק רציני, מזמן לא יצא לי לקרוא מחזה כל כך, איך להגיד - Polished, מבחינת השקעה ועומק המחשבה על כל מילה ומילה שיוצאת מפי הדמויות. אני אשמח לשמוע גם תגובות של אנשים אחרים למחזה או להצגה.
מאריאן
 

מאריאן

New member
../images/Emo27.gif גטו וסובול ../images/Emo41.gif חן ש

הודעה זו שורשרה כדי לשמור על רצף הגיוני של דיון. התאריך המקורי של ההודעה: 28/07/01 14:43 מאת חן ש. כדי לדעת עוד על שירשורים, נא לקרוא את הודעת מנהלת הפורום.
ההודעה המקורית:
מאריאן ושאר החובבים, אפשר לקיים דיון ארוך, עמוק ומורכב על "גטו" (המחזה וההצגות) עד שנצטרך לפתוח פורום נפרד... ובכל זאת הייתי מעוניין להעלות מספר נקודות כאן. סובול עוסק מזה שנים בחקר החברה הישראלית והכוחות הפועלים בתוכה. הוא עושה זאת תוך בחינת אירועים היסטוריים ותוצאותיהם מעברנו ומסקנותיו, בד"כ, מטילות צילן על ימינו. גטו הוא אחד המחזות האלה כמו רבים אחרים: סינדרום ירושלים, נפש יהודי וכו´. לכן, הייתי מציע לך לנסות לקרוא את "גטו" קריאה אחרת - כזו שלא רק מתייחסת אל המחזה בקונטקסט המצומצם של השואה והיודנרט, אלא בצורה רחבה יותר המאירה ומעירה על זמננו. איני יודע אם את יודעת, אך ל"גטו" היו שתי גירסאות. האחת, משנות ה80-, והשניה משנות ה90-. ישנם הבדלים מהותיים בין שני המחזות, ובהתאמה בין שתי ההצגות. את ההצגה הראשונה ביים גדליה בסר בהשתתפות (בין השאר...) דורון תבורי בתפקיד קיטל וריקי גל בתפקיד הזמרת. את ההפקה השנייה (שהוצגה בהתאם לעידכון המחזה ע"י סובול) ביים סובול בעצמו ובה השתתפו אורי רביץ כקיטל וחיה סמיר כזמרת. בעיני שתי ההפקות היו טובות מאוד. אין ספק שזהו אחד המחזות הישראלים הטובים שנכתבו ושביססו, בצדק, את מעמדו של סובול כאחד המחזאים המובילים בארץ. בנוסף, ראוי לציין את הצלחתו הרבה של המחזה בחו"ל. מעניין מאוד לעמוד על ההבדלים שבין שתי הגירסאות של המחזה. מעניין אותי לדעת איזו גירסה קראת, והאם ראית את אחת ההפקות של המחזה. אשמח להמשיך להתדיין על המחזה. חן.
 

מאריאן

New member
גילגוליו של המחזה "גטו":

גטו נכתב ב-1983, לפני 18 שנים, והועלה לראשונה על הבמה בתיאטרון חיפה במאי 1984 בבימויו של גדליה בסר. ב-1989 הופק המחזה בתיאטרון המלכותי-הלאומי הבריטי בלונדון בבימויו של ניקולאס הייטנר. לקראת ההפקה הלונדונית הכניס סובול שינויים במחזה. ב-1992 הוזמן סובול לביים את המחזה בתיאטרון העירוני של אסן. לקראת הפקה זו שוב הכניס המחזאי שינויים במחזה. (מתוך המבוא למחזה, הוצאת אור-עם) הנוסח אותו אני קראתי, בהוצאת אור-עם, מבוסס על השינויים שסובול הכניס במחזה בהפקה הלונדונית והאסנית. לצערי לא ראיתי הפקה של המחזה. אני אצטרך לקרוא את המחזה שוב כדי להבין בדיוק למה אתה מתכוון בביקורת על החברה הישראלית של היום. אבל אולי בכל זאת תסביר יותר למה אתה מתכוון? כשחושבים על זה, באמת אפשר לעשות השוואה כלשהיא בין התפקידים שונים בגטו לתפקידים המקבילים בחברה הישראלית בימינו. חות מזה, כל הכוונה שהייתה לי בהבאת הביקורת שלי על המחזה לפורום, הייתה לקיים דיון ארוך ומעמיק על המחזה
 
למעלה