במקום "מורשת דרך"

במקום "מורשת דרך"

היות ואין אני כותב כאן את אשר הייתי מפרסם לו היה "מורשת דרך" הדרכתי קבוצת אנשים ביד ושם. אני נוהג להכנס ל"היכל קרבנות הילדים" ומשם ללכת דרך כל הגן עד ל "גן הקהילות" ולהתעכב בדרך ליד כל פסל ומעשה אומנות. את התערוכה במוזיאון אני מאפשר לאורחים לראות ללא הדרכה, כמו שרוב המדרכים נוהגים לעשות. קטע מיוחד אני מדגיש ל"חורשת חסידי העולם" כאן אני מציין שזאת חורשה ולא יער כי, לו היה הרי מספר הקורבנות היה קטן יותר. רבות חשבתי, ובמיוחד כיליד גרמניה, שאומנם עוד לפני השואה נשלח במסגרת "עלית ילדים ונוער " ארצה. כרוב בני דורי קבלנו חינוך פרוסי, מאחר והורי דורי שרתו את ה "מולדת הגרמנית" במלחמת העולם הראשונה. כאמור, רבות חשבתי איך הייתי נוהג אני, לו הייתי בגהנום הזה, כילד יהודי, לו הוצא לי עבור הטבה כלשהי משמש כמלשין ? לו הוצע לי כצעיר גרמני לשמש כמנהל מחנה ריכוז ? האם הייתי עוזר לנרדף ? זה הרי רק טבעי שמדריך המבקר עשרות בשנים באתרי זכרון עם אורחים מאירופה, חושב איך להגיש את החומר. כאשר אני מדבר על אותם קדושים, חסידי העולם, אשר לא איבדו צלם אדם, אני רואה ומציין את גבורתם כך. הביטוי " סיכנו את חייהם למען להציל יהודים " הוא לדעתי קצת בנאלי, ולא מבטה ממש את גבורתם. שום אדם לא מאמין שהוא יתפס, או במלחמה יהרג, או בטיסה מטוסו ייפול, או בנהיגה יגרום לתאונה. אירופה הייתה במלחמה קשה ביותר, סבלה מהפצצות כבדות ובעיקר מרעב. המעט המצרכים שבכלל עמדו לרשות האוכלוסיה האזרחית, היו בחלוקה מצומצמת ביותר. אם אדם, לא רק הסתיר את היהודי, אלא גם חילק את אותה מנת לחם הדלה איתו, זאת גבורה של ממש. זה מעשה שהוא הרגיש אותו יום ,יום כאשר ילדיו ביקשו עוד קצת אוכל, ולא היה, כי הוא חילק לאלה שלמענם הוא סיכן את חייו, והציל את כבוד האדם. לדעתי ראוי לשים דגש לנקודה זאת. כמובן שכאן מדובר אך ורק על האזרחים שהצילו משפחה אחת, ולא על שינדלר או דומיהם שגבורתם על מישור שונה לגמרי.
 
תודה על המאמר המחכים והערה קטנה

בשם כל הפורום, מודה לך על תרומתך. אין ספק שמאמרים מסוג זה ישביחו את ההדרכה שלנו, וכאן מקומם של מדריכים ותיקים כמוך. הערה קטנה, שמחכה לתשובה: בהשתלמות שעשינו בגבעת ברנר (מטעם אגודת מורי הדרך), ביקרנו בבית הקברות הנהדר שלהם. סיפרו לנו שם, שאחד מחברי הקבוץ מנע מאוסקר שינדלר קבלת אות "חסיד אומות עולם" על מעשיו בראשית מלחמת העולם השניה. כידוע, שינדלר גזל מכמה יהודים את כל רכושם בסיוע המשטר הנאצי, עבורו עבד. מענין אם בסופו של דבר שינדלר קיבל את האות אחרי מותו.
 
תשובה על שאלתך בקשר לשינדלרקיבל .

יש לו גם עץ העומד במקום מאוד מכובד בשביל המוליך בין הכנסה להמוזיאון. המטרה מקדשת את אצעים.אים בכלל שאלה על מה הניע אותו להציל יהודים ואין זה מעינינינו הניצולים.המטרה מקדשת אצ האמצעים.
 
חיים חפר / חסידי אומות העולם

אני שומע את הכינוי "חסידי האומות" ואני מנסה אני מנסה לחשוב על האנשים שנתנו לי מסתור ומחסה אני מנסה לחשוב ואני שומע ושואל: לו הייתי במקומם מה הייתי עושה? אם אני, בתוך אוקיאנוס של שנאה, מול עולם מתמוטט ובוער אם אני הייתי נותן מסתור לבן עם אחר? אם הייתי מוכן, אם בני משפחתי היו מוכנים לחיות בפחד מתמיד כזה בתוך הרחוב, בין השכנים לחלום בלילות את צעדם הכבד והמאיים של התליינים מוכן להמשיך ולהלך בין מטחי היריות ולהבי הסכינים בתוך לחשי הרכילות ומלמולי השמועות ותקוות המלשינים וכל זאת - לא לילה אחד, לא חודש - אלא שנים. וכל זאת - בלי לבקש שכר מהקורבנות, רק את לחיצת ידם וכל זאת - רק מפני שאדם לאדם, חייב להיות אדם ואני חוזר ושואל את עצמי עכשיו ומכאן: האם אני, האם אני הייתי מוכן? מתוך המלחמה הנוראה - הם - הם שעמדו יום יום בקרב והם הצדיקים שבסדום, שבזכותם העולם לא חרב הם בתולדותיו של עמי הרצוח, החנוק, הירוי והמת היו עמודי החסד והרחמים שעליהם העולם עומד. ובפניהם, בפני גבורתם, שהיא עדיין לנו חידה אנחנו, היהודים, מרכינים את ראשינו בתודה.
 
למעלה