ביקורת על רעיון ההבדלים המולדים

אנה בלק

New member
הוכחות!!!

מניין את יודעת?על סמך מה את קובעת? אם כי קרוב לודאי שגבר בן המאה ה19 היה שובניסט וגזען,אבל אי אפשר לקבוע דברים כאלה ללא הוכחה!
 

עוד אחת

New member
דארווין חשב שנשים ושחורים

פחות אינטליגנטיים מגברים לבנים, ואף קרא להם ב-מ-פ-ו-ר-ש נחותים באחד מספריו. הוא טען שהאדם הגיע מאפריקה איפה שחיים הקופים ושהיות והכושים (סליחה על הכינוי המעליב) גם-כן מגיעים משם, הם קרובים יותר שכלית לקוף, כמו בכוח הפיזי שלהם, והוא דיבר במפורש על מ-מ-ו-צ-ע-י-ם, והיום יודעים שלמרבה הצער הוא צדק (שוב, סליחה על הגזענות). והוא גם אמר שהאינטליגנציה האנושית פותחה בגלל הציד, והחליט משום מה שרק זכרים נטלו חלק בציד, ואילו הנקבות לא עסקו בשום פעולה שמפתחת את האינטליגנציה ורק ילדו ילדים וטיפלו בהם, ולכן האינטליגנציה הנשית פותחה רק כי תכונות גנטיות עוברות מאב ומאם גם לבנים וגם לבנות, חוץ מעל כרומוזום Y. אבל לדעת דארווין, למרות זאת בגלל הבדלים מיניים בתורשה הזכרים האנושיים יצאו בממוצע חכמים לאין-שיעור מהנקבות. הוא אף העיר באחד מספריו: "לנקבה, לילד ולסנילי הלבן, לכולם אינטליגנציה כמו לכושי הבוגר".
 

אנה בלק

New member
איך עיוותו לנו את החשיבה

לצוד בעלי חיים נחשב שיא האבולוציה ו"רק" ללדדת ילדים ולגדל אותם הוא סימן לנחשלות,אז אני חולקת על כך אם לא איכפת לך,כאם ל3 ילדים (בוגרים) אני יכולה להעיד שאין זה כך כלל וכלל ותפסיקי לקבל את האקסיומות השוביניסטיות האלה כתורה מסיני! ללדת ולגדל ילד ,זו בעצם תכליתנו,אם מדברים כבר מבחינה ביולוגית ואקולוגית,הציד אם כל הכבוד חשוב אולי אבל אני לא בטוחה שהטורפים בטבע הם השורדים!!! לא כל היונקים הם טורפים ואוכלי בשר. וכפי שכבר נאמר דרווין,כגבר בן המאה ה19 היה שבוי בקונספציה השוביניסטית. גם פרויד ועוד גאונים רבים,מותר לנו לא להסכים איתם תמיד.
 

אנה בלק

New member
מהיכן את שואבת את המידע הזה?!

אפשר להביע דעה אך לקבוע אותה כעובדה???ממש לא רציני! צריך להביא דברים מוכחים,לא מספיק להעיד על חוסר גזענות ומחי קולמוס אחד להפוך את תושבי כדור הארץ לקבוצות מדורגות היררכית! זה מסוכן!!!
 

four seasons

New member
הבדלים ../images/Emo35.gif

לדעתי כשמדברים על הבדלים, מדברים על הבדלים מנטליים, הבדלים בין חברה לחברה, בין מעמד למעמד, הבדלים שהמין האנושי יצר. אני לא מאמין שיש שוני מולד, משהו שגבר יכול ואישה לא או ההפך. משהו ששמעתי בספר בראשית כתוב: "ואת בעצב תלדי" בסיפור הפיתוי, כאילו הרחם לא היה בגופה של האישה ויש עוד איזה משפט שאני לא זוכר אותו (משהו עם חמה), אבל הפרוש ששמעתי (הפירוש הוא של אישה דתית פמיניסטית בדיון על ספר בראשית העונש ומעמד האישה) שהעונש מחולק לשלוש א. את תלדי ב. בעצב ג. תקופת העונש (שהוא כולל את הדיכוי) עוד נטען שהצירוף בגימטריה נותן את התקופה בה אנו חיים. אגב היא פירשה גם את העונש של הגבר, קשה לי לזכור, זה היה בתקופת המכללה לפני יותר מ11 שנים
 

עוד אחת

New member
הפרשנות שלי היא...

שלפני זה חוה היתה יכולה ללדת בלי כאבים. אצל נקבות החי האחרות יש הרבה פחות כאב בזמן הלידה. ודרך אגב, יש עוד רמזים בתקופה המודרנית שאומרים שבוא המשיח מתקרב. אולי עכשיו נשלם תיקון החטא הקדמון (שלדעתי אינו חטא, אלא פשוט עליית האדם מן הטבע [פרות עצי גן-עדן] לתרבות [עבודת האדמה]).
 

xslf

New member
היה על זה דיון מעניין

לא מזמן באתר האייל הקורא (קישור מצורף). המסקנה העיקרית שנובעת ממנו שמהמחקרים כיום קשה לדעת: 1. האם ההבדלים הללו באמת מולדים. 2. מה בעצם ההשפעה שלהם על האדם הבוגר.
 

four seasons

New member
או שאולי אנו מתבגרים, זה כמו

ילדים והורות בהתחלה זקוקים להדרכה והכוונה (אלוהים, דת) ובגרות (עצמאות) אבל אם אנחנו מדברים על פנטסיה, אז אדם וחווה הם למעשה חוצנים, הארץ היתה קיימת לפניהם, כך שלא בטוח שהרחם היה בגופה מלכתחילה, אגב בסיפור הבריאה יש ארבע יצורים, אדם, חוה, נחש, לילית. אדם ולילית חווה ונחש גם את זה אני זוכר מההרצאה
 

יוקו

New member
בסיפור המקרא המקוריהיו רק 3 יצורים

הייתה חוה - אסרטיבית ולוקחת החלטות, הנחש - המפתה והמאיר את האופציות השונות ואדם - נעתר ואז מטיל את האשמה על חוה. לילית שייכת לסיפורי האגדה של חז"ל שטענו שהיא הייתה דעתנית מידי והסיטה את אדם מדרך הטוב לכן נשלחה ברוב כבוד לממלכת הצללים.
 

four seasons

New member
לילית הדמות האהובה עלי

לדעתי היא מייצגת את השיוויון, אדם היה ילד מפונק, ויש את סוגיית הנטישה מערכת היחסים הישנה בה האם מפנה גבה לילד כאשר הוא בוגר ומטפחת את הבת, הילד נאלץ להישאב לשיבטיות מהאב שגם הוא ננטש ואז מתחילה קינאת הרחם של הגבר שהביא לשיבטיות הגברית ולכל עוולות הדיכוי, היום זה משתנה והאמון מתחיל לחזור, האמת היא שהייתי ילד שמתי לב פתאום להפרדה, אימי ודודותי כבר לא חיבקו אותי, היו מגרשות אותי מהמטבח ושהייתי בה לבקר אמרו לי שלא יאה (הדתיות שבהם) אף פעם לא הבנתי למה ההפרדה הזו בין נשים לגברים ולמה אימאות בשלב מסויים מפסיקות להתייחס לבן כשווה, אני מניח שזה קיים היום פחות
 
שני דברים

א. ה"אנדר-דוגיות" של המקורות תמיד דיברו על ליבי יותר מאשר הנשים שהיו בלב הקונצנזוס המקראי או התרבותי (דוגמה אחרת היא ושתי, לעומת אסתר שאני לא סובלת). ב. מה שאתה מתאר אכן זה חלק מהעניין, למרות שאמי הפרטי עדיין - עד היום - "אוכלת" את ילדיה בנים כבת בנשיקות וחיבוקים ומעורבות בכל העניינים - למרות שאחי הבכור כבר עבר את גיל 50... אז זה ערוב של תרבות וחינוך וגישה ואופי.
 

four seasons

New member
האם קיים מצב

שהאם תשתף את הבן כשווה לבת, על קשר השתיקה הזו אני מדבר, לאחר הנטישה בה הכעס, הקינאה, אני לא שווה, היא לא אוהבת אותי יותר, אני לבד, לבדים כאלה מצטרפים לאחרים, זוהי השיבטיות הגברית, פקודות, הנחיות, צבא, מלחמה, דיכוי. שיחרור האישה איפשר לגבר לחשוב, להשתחרר, לראות שיש אופציה אחרת, להבין ששהפרדה באה מחשש, מאי אמון, מפחד. למישהו/הי יש רעיון או הסבר לתופאה
 

טל קר

New member
קודם כל לדעתי התיאור צריך להיות

בשפה עתידית ולא בשפת הווה, שכן רוב הגברים עוד לא חשבו, השתחררו, ראו שיש אופציה אחרת.. ההשערה שלי למה שוויון יעשה טוב גם לגברים היא כי שוויון מבטל את ההנחיות החברתיות המוקדמות של דיכוטומיות, יש דברים שמתאימים רק לנשים ויש דברים שמתאימים רק לגברים וגבר צריך להיות רק Y ולא X ולא Z. אם מורידים את הערכיות ואת זה שY עדיף על פני X ועל פני Z, אין עכשיו סיבה ולחץ חברתי שגבר יעשה בהכרח Y ולא אלטרנטיבות אחרות. אם ערכים נשיים מקבלים חשיבות, אז גבר יכול לנקוט בהם בלי שיופעל עליו לחץ חברתי להיות "גברי" יותר. שוויון מטשטש את ההבדלים החברתים בין גברים ונשים. הרי זה לא שביולוגית "גבר לא בוכה" זה משהו שנכפה עליו על פי החברה. כשהחוקים החברתיים יטושטשו, לא רק לנשים יהיה יותר חופש, אלא גם לגברים.
 

יוקו

New member
לילית היא חוה הקדמונית

בספר בראשית מתקיימות זו לצד זו שתי גרסאות ליצירת האדם. השם אדם אגב, ניתן כשם כללי סתמי - לזכר ונקבה. בגירסה הראשונה - אלוהים בורא את האיש והאישה בו זמנית באותה דרך. זאת אומרת הסימטריה מושלמת. "זכר ונקבה ברא אותם" בגירסא השניה המאוחרת חוה נלקחת כצלע מאדם השלם. ישנה כאן סתירה שרבים ניסו לפותרה. אחת מהגרסאות החיצוניות לתנ"ך (בניסיון פתטי להסדיר את הסתירה) טענה שהאישה הראשונה שנבראה כשווה היא היא לילית. הממשיכה להתקיים במימד אחר אמנם אך מקביל לעולמנו. במשך השנים היא הפכה בעיני הגברים המפרשים לדמון. היא השדה הגונבת זרע, היא המסיתה לרע ועוד. כל שינאת הנשים של חז"ל ופרשנים מאוחרים יותר (ראה ערך הרמב"ם) התנקזה בדמות הדמיונית הזו שהומצאה כדי להזהיר נשים פן תסטנה מדרך " הטוב" וכדי לעשות להן דמוניזציה. ושתי היא הגרסה המאוחרת של לילית. האישה הדעתנית והעצמאית. ואסתר - היא בעיני בסך הכול קורבן לניצול מיני של הדוד שלה . בעולם מתוקן (אנחנו עוד לא שם) הוא היה יושב בכלא או לפחות מוקע ברוב חוצות
 

קינלי

New member
היא מופיעה בתור מלאך רוע

יש כאלה שאומרים שאסור להגות שם זה אפילו כי זה מלאך מאוד רע כך שמעתי ואין לי מקור מוסמך.
 

wasaby

New member
החטא ועונשו

הכאבים המרובים והקשיים בלידה האנושית קשורים קשר הדוק לגודלו הענק יחסית של המוח בלידה. יתכן גם שלמבנה האגן עקב הליכה על שתיים. במובן זה אכן "חטא" פיתוח התודעה (והמוח הגדול שהיא דורשת) אכן קשור ל"עונש" של לידה בכאבים. נדמה לי שקארל סיגן מדבר על זה ב"דרקוני גן העדן".
 

יוקו

New member
עונשו של הגבר - בזיעת אפו

יאכל לחם. כל החברה שם יצאו בשן ועין.
 

ריקשה

New member
הבדלים בין קבוצות לא בין יחידים

אי אפשר להגיד שיש הבדלים בין נשים ובין גברים ואי אפשר להגיד שגברים ונשים אותו דבר כי זה הרבה יותר מורכב. נכון שאם נקח סטטיסטית מיליון נשים מול מיליון גברים נגלה הבדלים מסויימים. נניח שהגענו למסקנה שגברים יותר נוטים לפעולה ונשים להבעה מילולית. ומה קורה כשמוצאים אשה שהיא מאוד פעלתנית והחלטית וגבר שנוטה יותר למילוליות ולהביע את רגשותיו? ישר קופצים עליהם ואומרים להם שהיא לא נשית והוא לא גברי. ומה שיותר גרוע, נטפלים אליהם וממש מפעילים עליהם מכבש כדי שישתנו. למרות שההגיון אומר שאם אשה היא פעלתנית אז היא אשה פעלתנית ואם הוא גבר שמדבר הרבה אז הוא עדיין גבר והתכונות שלהם הן לא גבריות או נשיות אלא סתם תכונות.
 
למעלה