מה זה בכלל - תרפיה באמנות/יות?
למי זה יכול לעזור? תרפיה באומנות מתאימה לילדים ומבוגרים. הטיפול עשוי להועיל במכלול מצבים, בצמתים החשובים בחיים וכן בקשיים כמו - חרדות, פחדים, דימוי עצמי נמוך, הפרעות התנהגות, אי נוחות וכאבים נפשיים וכן מיחושים גופניים. היא יכולה לסייע רבות לנשים בתקופת ההריון ואחרי הלידה, בראשית האימהות ובהמשכה. מהי תרפיה באמנות? תרפיה באמנות הנה טיפול פסיכולוגי לא וורבאלי, כלומר זה שמשתמש בדימויים ויצירה בנוסף למילים או במקומן. אמנות ויצירה קיימים בבסיס קיומנו האנושי. תפקידה של תרפיה זו, לשחרר כוח אדיר זה ולהשתמש בו לריפוי עצמי. התהליך של התרפיה באומנויות מבוסס על ההכרה כי מחשבותיו ורגשותיו של האדם הנובעים מהלא מודע, זוכים לביטוי באמצעות דימויים ולאו דווקא באמצעות מילים. בתהליך היצירה קיים דיאלוג בין האדם לבין יצירתו המאפשר התמודדות ועיבוד קונפליקטים המטרידים אותו ומציאת פתרונות. כל זה חייב להעשות במסגרת תומכת המאפשרת לאדם להביע תכנים העולים מתחום המודע והלא מודע באופן בטוח ומכיל. תרפיה באמנות משתמשת גם בכוח הריפויי של תהליך היצירה, וגם במה שקורה באינטראקציה בין המטפל והמטופל בחלל הטיפולי. כל דפוסי התנהגות, רגשות, מחשבות, איפיונים וכו' של האדם, כולל אלה מהרבדים העמוקים ביותר, מהלא מודע - כל פני אישיותו - באים לידי ביטוי, למעשה, בכל דבר שהוא עושה או אומר, גם ביצירותיו באמנות וגם בקשר שנוצר בינו לבין אדם אחר (כאן, בינו לבין המטפל). הטיפול יכול להתהוות דרך דיאלוג בין האדם לבין יצירתו וגם דרך הדיאלוג בינו לבין המטפל ודרך הקורה במרחב הטיפולי שיהווה עיבוד, תובנה,חוויה מתקנת וריפוי לטראומות מהעבר. מה ייחודי בתרפיה בשיטת אינטרמודלית – בין-תחומית? לפי גישה זו הלימוד האמיתי מתרחש מתוך החוויה האישית. כילדים, דרכי הביטוי שלנו באמצעות אמנויות (משחק, יצירה, ציור, סיפור וכו') הן חלק בלתי נפרד מהתפתחותנו. הילדים הקטנים יוצרים ללא עכבות הנובעת משיפוטיות, תחרותיות או השגיות. באופן אינטואיטיבי האמנויות משמשות להם ככלי טיפולי המסייע לנו בהתמודדות עם כאב, פחד, תסכול וכו'. תרפיה הבעתית בין-תחומית שואבת השראתה ממקום זה ומציעה התנסות חוויתית היוצרת אמון ובטחון ומזמינה שימוש בדמיון, בחלומות ובעולם הפנימי כמקור של אפשרויות חדשות, גילוי כוחות נפש ויצירת קשרים בין-אישיים חדשים. תרפיה זו אינה מציעה פתרונות לסילוק רגשות "שליליים" או כאב. אלא, לתת להם קול, צורה וצבע באמצעות אמנויות (ציור, פיסול, מוסיקה, דרמה, שירה, סיפור) כדי לחקור, לגלות ולאפשר את הביטויים באופן ישיר או עקיף ולאפשר פריצת דרך, שחרור חסמים וריפוי. עקרון מנחה: התאמת הטיפול לאדם ולא את האדם לטיפול. גישה זו אינה מפרידה צורת הבעה אחת לאחרת. ההפרדה או ניסיון להוביל לטיפול במדיום אחד בתהליך הטיפולי או להוביל את המטופל למקום "נוח" לנו, עשויה (בייחוד עם ילדים) ליצור התנגדות גלויה או סמויה למדיום זה, אשר עלולה להוביל לכעס, תסכול, הסתגרות ופגיעה באמונו של המטופל ואף למנוע ממנו להרגיש חופשי ומשוחרר להביע את רגשותיו. אין ניגוד בין דרכי הבעה שונות . הבעת הרגש, שבא לידי ביטוי בדרכי הבעה שונות מביאה להבהרתו. הכלי האמנותי הנו אמצעי בלבד דרכו ניתן להביע רגשות, לבנות תהליך – ואינו בהכרח תופס מקום מרכזי בטיפול.