אלימות פסיכולוגית / מילולית

אלימות פסיכולוגית / מילולית

כאשר אומרים "אלימות", מתכוונים בדרך כלל לאלימות פיזית, לעיתים מתכוונים לאלימות מינית, שהוא בדרך כלל סוג של אלימות פיזית, ולעתים רחוקות יותר מתכוונים לאלימות פסיכולוגית / נפשית. אלימות פסיכולוגית עלולה לגרום לנזקים שאינם פחותים מנזקים מאלימות פיזית. אלימות פסיכולוגית נחקרה פחות מאלימות פיזית. קיימת אלימות פסיכולוגית במשפחה, בין בני הזוג, או כלפי ילדים, או כלפי הורים. אך רוצה אני הפעם לדבר על אלימות פסיכולוגית במערכת החינוך. אני לא אחזור על הסיפור, כי כתבתי אותו כבר בפורום אחר. בסיפור הזה, מנהל בית ספר פועל באלימות פסיכולוגית כלפי התלמידים בעקבות גניבת רכיב מתוך מחשב לפני כחודשיים. האלימות מופעלת כלפי עשרות רבות של תלמידים, אשר ברור לכולם, שלא הם גנבו, ובטח שרובם לא יכולים לדעת בכל מקרה, מי הגנב. אגב, מי קבע, שהגנב הוא תלמיד? האם אנחנו לא שמענו על גנבים מבוגרים? הרי לא הוגשה תלונה במשטרה, הגנב לא ידוע, אז למה להלחיץ את התלמידים, שכל רצונם - להתכונן לבגרויות? אולי אפילו אפשר להגדיר את התנהגות המנהל כלפי התלמידים כ'סחיטה באיומים'... מאז שכתבתי את הסיפור בפורום אחר - יש לסיפור הזה המשך. הסיפור הזה התפרסם באתר מקומי ashdodnews, ונערך ראיון עם המנהל. שימו לב לשפה, בה משתמש מנהל בית הספר בראיון עתונאי: שאלה: המורה לא ראתה? תשובה: "אף מורה לא ראה ולכן החלטתי לקנות עד סוף השנה משקפי ראייה לכל המורים". שאלה: למה לא הענשת את המורות שלא הבחינו בגניבה בזמן אמת? תשובה: "הן קיבלו נזיפה ועכשיו כולן רוקדות סביבי. שאלה: אתה דורש למעשה מהתלמידים להלשין על חבריהם. תשובה: "מצידי שיעבירו עם שליח פתק למזכירה שבו ייכתב מי הגנב או הגנבים. ברגע שיש לי שמות אני אזמן אותם לחקירה ותוך חמש דקות אני שובר אותם בחקירה. שאלה: על פי הנחיות ונוהלי משרד החינוך מותר בכלל לתת עונש קולקטיבי? תשובה: "מותר לי עונש קולקטיבי, אין לי שום מגבלה ואני לא משחק את יפי הנפש של משרד החינוך. וכאן עונה המנהל בשאלה: "חובתי לכבד את התלמידים ולתת כבוד לגנבים?" אני אעצור כאן, את שאר "הפנינים" תוכלו לקרוא בכתבה. אבל גם כאן העניין לא הסתיים! תראו, אילו תגובות נכתבו לכתבה הזאת! (וזאת אחרי שעורך האתר מחק חלק מהן!) וכאן אני חייב לכם הסבר: באתר הזה, ashdodnews, אפשר להגיב ללא הרשמה באתר, ולכן, בניגוד לתפוז, אין למגיבים "זהות וירטואלית" קבועה. לפי סגנון התגובות אני מנחש, שרוב התגובות "האלימות" נכתבו על ידי אותו האדם, או ע"י מספר קטן של אנשים. כנראה, העדר "זהות וירטואלית" קבועה למגיבים משחרר אותם מכל רסן, ומעודד אלימות מילולית. וההוכחה לכך מצויה בדיון בפורום אשדוד, שם לא היו תגובות אלימות כאלה, ואני מבטיח לכם, שלא נמחקה שם אפילו תגובה אחת! http://www.tapuz.co.il/tapuzforum/main/Viewmsg.asp?forum=707&msgid=46963118
 

שילה1

New member
קראתי ונדהמתי.לעניות דעתי,המנהל

אלים,מילולית דבר המוביל לאלימות ממשית,היינו:פיזית. מה עוד שמכתיר עצמו כשופטתתליין וכאחלה גבר:המורות רצות סביביו.. לא יאה לאיש שכזה לקחת חלק במערכת החינוך.פשוט כך! לו ילדיי היו לומדים שם-זה המסר שהייתי מעבירה דרך ועד ההורים. בושה למערכת החינוך. זה "מורה לחיים"זה? והרי לכם דוגמה לאלימות מילולית,שקיימת גם כאן,במדיה.
 

s h o o s h a

New member
התנהגות לא ראויה

ואמירה זו היא בלשון המעטה שכן מנהל שאמור לתת דוגמא לתלמידיו ולשאר המורים אשר מלמדים בבית ספרו, אסור שינהג כאילו היה שריף במערב הפרוע. לא ברור אם הפריצה נעשתה בידי מי מהתלמידים ולמעשה אין הדבר חשוב כלל. על אלו אָמונה המשטרה ותפקידה לברר את הנושא. לענין ענישה קולקטיבית- היא מקובלת, אינני מערערת על כך, אולם הדרך בה נעשו הדברים ונאמרו האמירות- אכן, זו אלימות שיש לגנותה ולהוקיעה. דרך התבטאות הנה גם ניסיון להשלטת טרור בקרב ציבור רחב וטרור, ידוע, הנו אלימות לשמה. אשמח אם תספר את 'סופו' של האירוע הזה וכיצד והאם ננקטו ע"י משרד החינוך, צעדים נגד מנהל בית הספר.
 
ענישה קולקטיבית

בענישה קולקטיבית מופעלת אלימות כלפי אנשים שלא עברו עבירה כלשהי. עונש קולקטיבי מעביר מסרים אנטי חינוכיים: הגורמים החיוביים נענשים על לא עוול בכפם והגורמים המפריעים נהנים מכך שכולם נענשים ולא רק הם. אין מכך למידת התנהגות נכונה. לא ידוע לי עד לרגע זה על צעדים נגד מנהל בית הספר, שננקטו ע"י משרד החינוך, אבל מה תגידו, אם בעקבות המקרה הזה, יוחלט על הענישה הקולקטיבית נגד כל מנהלי בתי הספר? בברכה, אריה מלך החיות
 

s h o o s h a

New member
ענישה קולקטיבית

מסכימה עם הפרשנות שלך לענין סוג ענישה זה אולם לפעמים לא נותרת כל בררה וצעד זה הנו מחוייב המציאות. בלי להייחס למקרה הספציפי שהעלית, לעתים דרוש להעניש 'עונש מרוכז' את כלל הציבור אף שרובו לא חטא וזאת כדי להרתיע ולהתריע. אולם, גם כאן, תלוי איך הדברים נעשים וכיצד הם מוסברים לאלו שלא עוול בכפם. במידה והצעדים הננקטים נעשים מתוך שיקול דעת וכוונה טובה ולא מתוך בריונות לשמה, הרי שלדעתי, יש מקום לסוג כזה של עונש, כאמור. לשאלתך בענין עונש קולקטיבי נגד כל מנהלי בתי הספר? אולי באמת דרוש סוג כזה של עונש למען "יראו וירָאו". שידעו מנהלים ובכירים בכלל שמעמדם אינו נותן בידם את הזכות לנקוט בצעדים התנהגותיים פרועים ככל העולה על רוחם.
 
עונש קולקטיבי נגד כל מנהלי בתי הספר

אולי באמת דרוש סוג כזה של עונש, כי אני בטוח, שבמקרה כזה - ייכתבו הרבה מאוד מאמרים חכמים מבוססי ביבליוגרפיה מכובדת נגד הענישה הקולקטיבית... זאת התועלת היחידה שאני רואה בעונש כזה
 

s h o o s h a

New member
התועלת

לא. בהחלט חושבת שאם מורים (במקרה זה) ידעו שאם יעברו עבירה או ינהגו בדרך שאינה ראויה וכלל 'אוכלוסית' המורים תישא בעונשם, יחשבו פעם נוספת לפני שישלפו התנהגות כזו או אחרת. ויכתבו מחקרים בעד וגם נגד. אבל מה שיהיה יעיל יהיה מבחן התוצאה. בזמן אמת.
 
עונש הוא לא רק אמצעי לפיקוח חברתי

עונש הוא קודם כל נקמה, וחשוב לזכור את זה. ולגבי המנהל, אדם שמגיב ככה בתקשורת הוא לא רק כוחני, הוא גם טיפש, שיורה לעצמו ברגל. בסוף זה יתנקם בו.
 
למעלה