איפה נגמרת המיתולוגיה ומתחילה הדת

mis tigris

New member
תלוי...

למה אתה מתכוון במיתולוגיה? המיתולוגיה היוונית? סיפורי הרוחות הסיניים? האם סיפורי התנך גם הם מיתולוגיה? אולי האחד לא מתחיל במקום בו האחר מסתיים אלא הם מהווים חלק זה בזה
 
אני משער שבמקום בו

מאמינים באפוס המיתולוגי כגדול וחזק מאיתנו ועל כן מסגלים דפוסי חיים שכרוכים בו/שהם תוצר של המסקנות הלוגיות היוצאות ממנו.
 

mis tigris

New member
האלים

הדת קיימת תמיד, האלים מתחלפים. אני לא בטוחה שחייב להיות כאן אפוס גדול וחזק מאיתנו. אולי ישנה מקריות של להיות בזמן הנכון במקום הנכון, דוגמת ישו בתקופתו, יתכן שהיו אחרים בזמנו שהטיפו לרעיונות דומים אבל דווקה הסיפור הזה תפס.
 

Nizzan Cohen

New member
אוקי...

ראשית נעבוד על ההגדקרה הראשונית - דת. היא מורכבת מכמה חלקים (לדעתי). מיתוס - הדרך שבה האדם הדתי רואה את עולמו. אתיקה - מוסר. חוקים. עשה ואל תעשה. וריטואל - פולחן. הטקס והתפילה. הם משתלבים זה בזה ליצירת דת. כעת ניסתכל על סיפור הבריאה היהודי דווקא. יש לנו כאן מיתוס - כך היהודי רואה את תחילת העולם והאנושות. מן המותוס הזה, נובעת לנו מסקנה אתית - אם בצלמו ובדמותו ברא את האדם, אזי לפגוע באדם זו פגיעה באלוהים. מחלק אחר במיתוס, נובע ריטואל כלשהוא - שבעת הימים בשבוע. לעיתים קיים הריטואל, ואינו מתאים לדת החדשה (נגיד ריטואלים פאגניים שניתווספו לדתות מונותאיסטיות) ולכן צריך להתאים לו מיתוס. על זה אני יכול לתת דוגמה בעזרת מאמר מקהילת "פאגניזם בישראל" מאת רינה קסם, בנוגע ל"אוזני המן". אני שם לינק למטה. לעיתים קיים החוק האתי, והוא דורש מיתוס שיסביר אותו. למשל 10 הדיברות... שהינן חוקים אתיים שהיו קיימים לפני היהדות בחלקם (לא תרצח), ונתווספו למיתוס על מנת להסביר את ההיגיון שמאחוריהם. כך אני רואה את הדברים לפחות....
 
למעלה