אימרו לא לגיוס

Master Answer

New member
אימרו לא לגיוס

אל תסכימו לשעבד את החופש שלכם. אל תהפכו עצמכם לשכירי חרב מטעם המדינה. המדיניות המיליטנטית שנקטה המדינה עד עצם היום הזה היא שהעמידה אותנו מול המציאות העגומה בפניה אנו ניצבים כיום. שטיפת המוח מצד המערכת הממסדית הצבאית היא שהרגילה אותנו לחשוב במונחים צבאיים ולהאמין שאנו חיים תחת סכנה קיומית. אך המגמה מתחילה להשתנות כבר כיום מתגייסים פחות מ-80 אחוזים מקרב הבנים ופחות מ-60 אחוזים מקרב הבנות והירידה נמשכת. הצבא ער לנתונים אלה ומנסה לבלום את התופעה ע"י שיפור התנאים, אך כגוף גדול ומסורבל ההתקדמות שלו היא איטית ואינה מצליחה לעצור את הנשירה. בלתי נמנע בסופו של דבר שהצבא יאלץ לסגל סטנדרטים מהסקטור הפרטי על מנת למשוך אליו את האנשים המתאימים לו ביותר (המגמה כבר מתרחשת במערכי המחשוב והעתודה ועתידה להתרחב לכלל המערכים הצבאיים). הדבר יוביל בהכרח להפיכת הצבא לקטן ומקצועי והמונח "צבא העם" יעלם מן הלקסיקון. מרגע שהצבא יאבד את ההגמוניה והדומיננטיות ובשילוב הפיכתה של החברה לאזרחית תיאלץ המדינה למצוא אפיקים מדיניים חדשים לפתרון הסכסוכים האזוריים ולא להסתמך על האופציה הצבאית כמוצא מכך. או אז תהפוך המדינה למתוקנת ותתחיל לפעול על פי העקרון שמדינה אמורה לשרת את תושביה ולא לשעבד אותם לרעיונות הבל.
 

רוברטוס

New member
איך אפשר לומר לא לגיוס?

מה, לשבת בכלא? לוותר על העתיד במדינה? הרי היחס לכאלו שלא עשו צבא, הוא לא כאל שאר האוכלוסיה.
 

Master Answer

New member
גם חומת ברלין לא נפלה ביום אחד

הקונצנזוס והטאבו ששררו עד להיום מתחילים להבקע. אי גיוס לצבא כבר אינו נחשב כמעשה מגונה ואינו מטיל חרפה. במשך הזמן מתחילה להיווצר מסה קריטית של אנשים אשר לא עברו דרך המנגנון הצבאי ואי לכך דפוסי החשיבה שלהם שונים. אנשים אלה באים מקרב כלל שכבות האוכלוסיה במדינה ובמשך הזמן הם תופסים עמדות מפתח בחברה (בעיקר במגזר ההיי טק והסקטור הפרטי). אלה הם פותחי השער המאפשרים לבאים אחריהם לעבור את כברת הדרך בצורה בטוחה יותר ופחותת סיכונים. נכון המשימה עדיין קשה וכרוחה בהקרבה אישית מסוימת. עוד לא הגענו אל הנחלה אך המטרה היא ברורה. הרכבת יצאה ולא ניתן עוד לעצור אותה.
 

dorrn

New member
לא נחשב כמעשה מגונה?

אולי בנוער מרצ.אני לעומת זאת,מכיר כמה וכמה אנשים שכן מחשיבים זאת כמעשה מגונה ולא מוסרי
 

Roobie

New member
dorrn

סרבני המצפון, או המשתמטים הפוליטיים כפי שאני ועוד רבים מעדיפים לקרוא להם, לא מהווים את הרוב בשמאל. מבחינתי הם כתם על השמאל (ואני יודע שזה הולך לקומם כאן הרבה אנשים), ובגללם גם עזבתי את נוער מרצ. אז אל תפיל את זה על כל השמאל, הם באמת לא הרבה.
 

dorrn

New member
אתה לא מדייק

לא אמרתי שהשמאל תומך בסרבנות מצפון,אמרתי שבנוער מרצ הדבר נחשב על ידי רבים כמעשה מוסרי ואפילו ראוי לשבח (דבר שאם אני זוכר נכון אתה בעצמך אמרת פעם).
 

Roobie

New member
אתה צודק.. אני אנסח מחדש

את מה שאמרתי אז בנוער מרצ יש מספר סרבני מצפון, שנגדם לא יוצא כמעט אף אחד אחר, ולכן הקולות היחידים שנשמעים בנוגע לסרבנות מצפון הם חיוביים, וזאת הבעיה.
 
יובל, היית בסמינר פסח השנה?

למיטב זכרוני הוא עסק בנושא גבול הציות לחוק, או כפי שרוב הנוער מתיחס אליוצ סמינר סרבנות. אני הייתי בסמינר הזה, ואולי זה יפתיע אותך, אבל הייתי הפציפיסטית, והסרבנית המלאה היחידה בקבוצה שלי. היו עוד אחד או שנים שתמכו בסרבנות שטחים, אבל כל השאר, כעשרים חניכים נוטספים תקפו אותי, והתץנגדו לעובדה שאני סרבנית. אין עד כדי כך הרבה סרבנים בנוער כמו שזה נראה לך. כמו בנושא הא-תיונים, מרבית אלה שרושמים בפורום הם סרבנים, שלמעשה הם מהווים אחוז נמוך הרבה יותר מכלל התנועה.
 

Roobie

New member
כן, הייתי

ובהודעה שלי לדורן (אם זה שמו) אמרתי שישנם מספר סרבני מצפון, לא אמרתי שיש עשרות.
 

cnogl

New member
אמרו כן לגיוס

כל או לכל הפחות רוב האנשים שמכירים אותי בטח לא יאמינו למה שהם עומדים לקרוא. אני, שעד לפני שבועות אחדים הגדרתי את עצמי פציפיסט, לא האמנתי שאגע בנשק וחשבתי על לעזוב את הארץ יריתי השבוע באם 16 במטווח הראשון בחיים שלי, בגדנ"ע. לא, לא נהייתי "ימנון" כמו שכמה כינו אותי או "כהניסט" ושאר ביטויים שיש כאן מי שנדמה כי הם מאוהבים בהם. לא יעזור לאף אחד, כולנו מקבלים מהמדינה הזאת, גם אם נדמה שהיא רק לוקחת. וכשאני מקבל אני חייב לתת ואני חייב לתת יותר ממה שאני מקבל, נכון להיום אני יודע יותר מתמיד מה אני רוצה לעשות - להתגייס לקרבי, להכי קרבי שאפשר ורק להכי קרבי שאפשר כי רק אז אני אוכל להיות שלם עם עצמי, לדעת שאני נותן לפחות כפול ממה שאני מקבל ולדעת שאני לא אוכל חינם בניגוד להרבה אחרים מכל קצוות הקשת החברתית (חרדים, פציפיסטים וכ´ו). היום אני גם מבין יותר מתמיד שעם כל האידיולוגיה הפציפיסטית הכנה לא מגיע לי לקבל משהו שלא עשיתי כלום בשביל לקבל אותו. לאף אחד לא צריכות להיות זכויות אם הוא לא משלם את חובותיו ולא נותן מעצמו ואולי אפילו גם את עצמו. אני מתבייש בנוער מרצ שמתפאר בירידה באחוזי הגיוס. אני מתבייש בכל אוכלי החינם הסוציומאטים שמתכסים במסיכת הפציפיזם. בכל מקרה, רק להבהרה, אני גאה בכל מי שנוער מרצ על כך שהוא נלחם על האידיולוגיה שלו, שהיא מבחינתי השלום, שהיא מבחינתי צדק חברתי שהיא מבחינתי שוויון, שהיא מבחינתי הרבה דברים אבל אולי אני טועה. אולי בניגוד להרבה אנשים, ולגיל של עד לאמזמן אני יכול להגיד שאני שונא הרבה מאד דברים במדינה הזאת אבל אוהב מאד את המדינה הזאת עדיין נלחם וחולם על השלום בכל לבי, עדיין ותמיד הומניסט בכל נשמתי, אבל חשוב מהכל, היום מוכן לתת את כל כולי בשביל המדינה שנתנה ונותנת לי גיל לביא
 

Roobie

New member
כל הכבוד!

ממש גרמת לי לשמוח כשקראתי את זה אני מקווה שעוד פאציפיסטים ילכו כמוך לצבא ואני שמח שיש עוד שמאלני שמסכים איתי על הקביעה בקשר לפאציפיזם..
 
זה בסדר, אף גוף לא יגנה את עצמו

ולמרבה המזל, חסרי המצפון הם היחידים שלא רואים את עצמם ככאלה, כל יתר החברה סולדת מהם...
 

נובו

New member
לדעתי,

אם אין לנו מטרה משותפת,לשמה אנו מוכנים להקריב את עצמנו אם צריך, אני לא מבין לשם מה התכנסנו כאן. כוונתי למטרה שלא היתה מושגת במקום אחר בשיתוף עם אחר.
 

DRYICE

New member
התגייסות למען המדינה.

למעשה דווקא מאנשי נוער מרצ הייתי מצפה להתגייס לצבא במוטיביציה יתרה, עקב העובדה שבנוער מרצ אנו מוצאים אנשים שאיכפת להם אנשים שרוצים לתרום לחברה בה הם חיים אנשים שלא רק ממלאים את חובותיהם אלא עושים מעל ומעבר, חניכי נוער מרצ צריכים להתגייס לצבא בהמוניהם ובמוטוביציה רבה. לכולנו יש ביקורת רבה על פעולות אילו ואחרות שצה"ל עושה, אבל האם צה"ל הוא האשם? ממש לא, יש מדיניות שמכוונת מהדרג הפוליטי כאשר בצה"ל חורגים מהמדיניות מלמעלה זה חמור למדיי. למעשה הקשר שלי כאזרח למדיניות שאיני מרוצה ממנה זהה לחלוטין לקשר לי אליה כחיל. האחריות שלי כחייל על מה שמבצע צה"ל היא זהה לאחריות שלי כאזרח שכן ההשפעה שלי על המדיניות היא בראש ובראשונה ע"י מימוש זכותי הדמוקרטית להצביע ולהשפיע. חשוב מאוד ונראה לי מאוד סביר שכל אזרח באשר הוא יתרום 3 שנים מחיו למדינה. לצערי נכון לימינו הדרך היחידה לעשות זאת(לגברים) היא דרך הצבא. כמובן שזה צריך להשתנות, צריך להנהיג שירות לאומי חובה כזה שיוכלו להשתתף בו כולם, וכולם זה ממש כולם מוסלמים, יהודים, דתיים, חילונים, פאצפיסטים, סאדיסטים ממש כולם. מן הסתם חלק הארי עדיין יגיע לצבא, וחלק גדול נוסף(אולי כולם) יעבור אימון הכשרה צבאית מינימליסטית למען יוכל להשתבץ במערך המילואים. כוחו של צה"ל מבוסס למעשה על חיילי המילואים, כל הכוחות הסדירים שלנו מיועדים להחזיק במקרה של מלחמה למשך כיומיים בלבד. האנשים שלא הולכים לצבא יגיעו למד"א יגיעו לחינוך יגיעו למע"צ וכו. כמובן שהבעיה העיקרית היא בניית מנגנון שיבוץ, על אף שראוי להתייחס ברצינות לרצונותיו ולאידאולוגיה של המלש"ל(על משקל מלש"ב) ההחלטה האולטימטיבית לא תהיה בידיו שכן מדובר בתרומה למדינה. בתור חייל צה"ל אני מתכוון להשתדל מאוד לבצע את כל הפקודות שאני אקבל ממפקדי בינתיים כאזרח אני עושה ככל יכולתי לדאוג שהפקודות יהיו שפויות,(שינתנו ע"י אדם שפוי) DRYICE
 

Master Answer

New member
עוד הבהרה

חובתו היחידה של אדם היא להיות נאמן לעצמו לערכיו ולעקרונותיו. בכך הוא מביא את המיטב מעצמו למען החברה בה הוא חי. אין לי שום כוונה להיות חלק ממשהו שהוא אינו חלק ממני. אין לי אפילו את האפשרות מתוקף כך שאני לא מזדהה עם הדרך הזאת. ע"פ עיקרון מנחה בשיווק המוכר הכי טוב הוא רק זה שמזדהה עם המוצר. אני לא יכול לשקר לעצמי אם אעשה כך זאת תהיה צביעות. אין לי מוסר כפול האמת שלי היא אחת ואני לא עושה הפרדה בין חיים באזרחות לחיים בצבא. מבחינתי המציאות היא אחת ואי אפשר לחלק אותה לעולמות נפרדים. אם אתה יכול שיבושם לך אבל המגמה עליה אני מדבר אינה תלויה באנשים מסוגך. אני מתאר מצב קיים ולא למטרת דיון אם זה נכון או לא. האנשים אליהם אני מכוון הם אלה שחשים הזדהות עם הכתוב ולא אלה המתנגדים לכך אותם איני מתיימר לשכנע.
 

Master Answer

New member
ועוד דבר קטן

דווקא מאדם כמוך אשר מתיימר להיות מזוהה עם מר"צ אינני מצפה לגישה כזו פטרנליסטית אשר יוצרת קודים שמבחינתה אמורים לשקף את המזוהים עם מר"צ. הקו המנחה של מר"צ הוא הפלורליזם עקרונות חופש הדעה וחופש הפעולה ובאמונה מלאה שכל אדם באשר הוא זכאי לחיות ע"פ אמונתו והשקפותיו. כפיה מעולם לא היתה דרכנו אפילו לא כפיה פסיבית אז אל תתחיל בזה עכשיו.
 

DRYICE

New member
כל חוק הוא פטרנליסטי

בפרט גם שירות לאומי חובה הוא פטרנליסטי, וודאי שאני נאמן לערכים שלי, אחד מהם הוא נאמנות למדינה לה אני חייב כה הרבה. כולנו נהנים מכך שצה"ל קיים, כולנו נהנים מכך שצה"ל חזק, כאשר אנו חותרים לשלום הרבה יותר קל לנו לעשות זאת בידיעה שאנו איננו בסכנה קיומית מצד הפלסטינאים. לי אין שום התנגדות עקרונית לצה"ל. יש לי, לעיתים, התנגדות להוראות שהוא מקבל. אני מבין את החשיבות של צה"ל באיכות החיים ועצם החיים של כולנו כמו כן אני מכיר בעובדה כי לישראל את האפשרות להחזיק צבא של שכירי חרב כמו שמדינות מסוימות עושות, מכאן ברור כי הצבא חייב להיות מורכב מאזרחי המדינה, אומנם כיום הצבא אינו צריך את כל האוכלוסיה הוא עדיין צריך את רובה, ועם נלך ע"פ ההגיון של קאנט אזי וודאי שאסור להשתמט שכן אילו כולם ישתמטו לא תהיה פה מדינה. לא ברור לי איך אתה יכול לצפות שמישהוא אחר יתרום שלוש שנים(ולעיתים יותר) מחיו למענך ואתה לא תהיה מוכן לעשות אותו דבר? זאת כפיות טובה, ולא משנה כמה תדבר על פלורליזם(הכל נכון) כפיות טובה הינה כפיות טובה. לשיטת המשתמטים, מי אמור להיות בצבא? או אם לא אמור להיות צבא, מה נעשה בינתיים? לצערינו אנו חיים בעולם שהוא רחוק מאוד מאוטופיה, ובינתיים אנו זקוקים לצבא, כאשר אנו מפגינים וצועקים "אין פתרון צבאי" זה נכון לחלוטין כי אכן אין פתרון צבאי אבל הצבא הוא עדיין חיוני כדי לשמור על שקט יחסי עד אשר יושג הסכם שלום, ברור כי לא נרצה שהמצב ימשך לעד ולכן יש לחתור לשלום, אך תוך כדי חתירה לשלום אנו מחויבים לשמור על עצמינו בפני אויבנו מבית ומחוץ. הכלי מספר אחד שנותן לנו לעשות זאת כעת הוא צה"ל, הכלי היחיד שיתן לנו לעשות זאת לטווח הארוך הוא השלום. תסלק אחד מהם ואנחנו אבודים. DRYICE
 

Master Answer

New member
דמגוגיה לשמה

הרשה לי לצטט לך מתוך מאמר של מאיר שטיגליץ מידיעות אחרונות של היום. "צבאות ערב הפוטנציאלים אינם מסוגלים לפתוח במלחמה קונבנציונלית כוללת. מה עוד שצה"ל השקיע מיליארדים, וטוב עשה, ברכישת יכולות להשמדת גייסות אוייב בטווחים של עשרות קילומטרים. תרחיש של טנקים מצריים וסורים השוטפים את סיני ורמת הגולן מופרך איפוא מעיקרו ויוצר קונספציה מעוותת ויקרה" ושורת המחץ "בהיבט האסטרטגי, הסיבה היחידה להחזיק אוגדות משוריינות ברמה הנוכחית היא קיומה של תכנית להרחבת גבולות ישראל בהתאם להבטחת ברית בין הבתרים". כידוע לך עיקר כוחו הצבאי של צה"ל טמון בעוצבות השריון וסביבן בנויה כל תבנית הסד"כ בצה"ל. ברגע שיאלץ הצבא להתמודד עם המגמה של נשירה מהצבא ע"י שיפור התנאים והגמול לחיילים המשרתים העלות הכלכלית של אחזקת מערכים בסדר גודל כזה פלוס העלות של החומר האנושי תהיה בלתי אפשרית. דבר זה יוביל לחשיבה אסטרטגית שונה אשר בהכרח תוביל גם לשינוי החשיבה בהיבט המדיני. נ.ב הפטרנליזם עליו אני מדבר אינו בהיבט של החוק במדינה אלא כלפיך בפרט. הגישה שלך מקובלת בעיני וזכותך ואף חובתך להיות נאמן לה אך באיזו זכות אתה מקבע קודים באשר לנורמות הנכונות שסביבן לדעתך אמורים להצטופף כולם ומי שאינו עושה כן הוא בעינך כפוי טובה. מר"צ היא נושאת הדגל של זכות האדם לקבוע את גורלו בין אם הדרך של אותו אדם היא אנוכית ע"פ סטנדרטים מסויימים. אך כאמור סטנדרטים נכונים זה הכל עניין של פרספקטיבה.
 
למעלה