איך מתמודדים עם התקפי זעם?

איך מתמודדים עם התקפי זעם?

בהמשך לשאלות שנשאלו כאן,
הילדה בת כמעט 5. (יש לה אחות בת שנתיים וקצת)
נכנסת להתקפי זעם כשהיא עייפה/רעבה ולא מצליחה להרגע.
מיום לידתה היתה מאד רגישה ונוטה להתקפי זעם.
מרביצה לנו, צועקת, לא רוצה שאני אהיה בסביבה (אבא לפעמים יותר מרגיע).
אני מנסה את כל השיטות שאני מכירה, אבל לוקח המון זמן עד שהיא נרגעת.
רעיונות, מחשבות?
 

regvuv1

New member
הלוואי שהיו לי...

כתבתי בשרשור למטה את כל מה שיש לנו בארסנל, בהצלחה!
 
תודה, קראתי


 
היי


כמה דברים שהייתי עושה
קודם כל מזהה את הצורך העמוק שלה, נראה שעשית את זה מצויין, את מזהה שיש לה צורך במזון או בשינה, שאלו הם צרכים השרדותיים.
לי מאוד עוזר להבין מה הצורך ולחשוב עליו, כי ברגע שאני מבינה שהיא בסך הכל נורא מתוסכלת כי יש לה צורך שלא מקבל מענה, הרבה יותר קל לי להיות אמפטית אליה ולראות מעבר לתגובה ההתנהגותית שלה, אלא למצוא את החיבור הרגשי אליה.
&nbsp
במקביל אני גם מחפשת מה הצורך שלי (אולי שקט? אולי הרמוניה? אולי אפילו בטחון בהורות שלי? ערך עצמי? אם תרצי אוכל להוסיף כאן רשימה של ערכי בסיס) כשאני מזהה את הצורך שלי ואני מזהה שהוא לא מקבל מענה, אז אני יכולה להיות אמפטית לעצמי ולתסכול שלי וכך יותר קל לי להיות אמפטית באמת אליה.
&nbsp
אחרי שהצלחתי (אם הצלחתי כי זה לא קל בכלל) אני אשאר איתה ברגש, יש לי ילד שלא מאפשר מגע או מנסה להרביץ לי כשהוא בתסכול.
אני פועלת השני מישורים מכוונת להוצאת התסכול במקום אחר (על כרית, על נייר, על הריצפה וכו) מתוך הבנה שכעס ותסכול דורשים פורקן פיזי.
ואם הם לא רוצים שאהיה לידם אני נשארת הכי קרוב שמאפשרים לי על מנת להעביר מסר שאני פה, תמיד... אתה לא חייב להגיד לי לבוא כי אני פה. בלי קשר לצורת ההתנהגות והתקשורת שלך, אני פה.
&nbsp
אני מראש אנסה להימנע ממצבים כאלו בעיקר אם אני יודעת שהתגובה היא קשה (מה שקוראים לו בעצם שליטה בסיטואציה), אם לא הצלחתי אני אאפשר את הפורקן ואפילו אחזק אותו כדי לזרז את ההגעה לנקודת חוסר התוחלת (הנקודה שבה הבכי עובר מבכי כועס לבכי עצוב ואז מגיעה ההבנה שהדבר לא עומד להשתנות).
לפעמים זה ממש ארוך, זה לא מטריד אותי כל עוד הילד לא חווה את המצב הזה לבדו (השיא אצלנו היה 3.5 שעות, עשינו משמרות אני והאיש)
&nbsp
דבר נוסף שקפץ לי לעין זה התיוג והתפקיד שלה
"מיום לידתה היתה מאד רגישה ונוטה להתקפי זעם"
זה אחד הדברים שהייתי מנסה באופן אקטיבי לשנות.
הייתי מחפשת כל הזמן, כל שניה שבה היא מתנהגת ההיפך מהתיוג הזה מציינת את זה בראש שלי
ובמקביל מציינת את זה בפניה
"זה בכלל לא הפריע לך, וואו איזו סובלנות יש לך"
או
"איזו תגובה מאופקת"
וכו'.
זה יעזור בכמה מובנים
1. היא תראה את עצמה באור אחר ותוכל לבחור להתנהג אחרת
2. כשאנחנו מחפשים משהו אנחנו בדר"כ נמצא אותו
3. כשאנחנו מציינים בפני הילדים חוזקות שלהם, הם מאמינים ביכולת הזו שלהם ויכולים לצאת מהתפקיד שהם לקחו על עצמם.
 
תודה רבה על התגובה המושקעת

אני חושבת שכבר כתבת לי פעם על הכריות.
מבטיחה לקרוא כמה פעמים את התגובה...
חזרתי לקרוא גם את "איך לדבר..."
זה שבועיים קשים, כנראה בעקבות מחלה.
מנסה לקחת נשימה גדולה ולהצליח להיות אמפטית...
&nbsp
הרגעת אותי שרשמת על ההתקף הארוך שהיה לכם,
בשבילי זה סיוט שזה לא מסתיים,
מנסה לזכור שלפעמים יש התקפים שלא הצלחנו למנוע ואז חייבים להיות שם עד הסוף...
 
ועוד כמה שאלות...

אני לא יודעת מה לעשות כשההתקף הופך להתקפה עלי.
אם היא מרביצה לי, לא להפסיק את כל העניין ולשים אותה בחדר לבד?
איך ממשיכים להיות לידה אם היא שוברת חוקי התנהגות ברורים שיש בבית?
 
את האלימות עוצרים. מיידית

מחזיקים את הידיים למשל.
או מתרחקים מעט, אבל כל הזמן נשארים בקרבת מקום.
כי המסר שחשוב לנו להעביר הוא , גם עכשיו אני לא מתנתקת ממך, גם עכשיו כולי מכוונת לאהבה וקשר איתך.
בשלב הזה אני לא אגיד כלום, רק אהיה, אעצור את המכות ואהיה איתם.
אם צריך להרחיק לחדר אחר כי זה מפריע לעוד אנשים בחדר, אני אלך יחד איתה, תמיד אשאר איתה.
לשים בחדר לבד זו הפרדה,שנחווית כעונש, בדר"כ זה ילווה במשפט כגון : כשתירגעי תחזרי אלינו או כל דבר בסגנון. (במקרה הטוב, במקרה הרע אנחנו נגיד דברים שנתחרט עליהם).
כשאנחנו משאירים ילד שחווה תסכול - לבד , כשאנחנו מפרידים אותו מאיתנו, הוא פשוט יחווה תסכול גדול יותר, זה מאוד מפחיד וקשה לילד, אז נכון שבשלב כלשהו הוא ירגע וישוב אלינו, אבל משהו בקשר יתנתק (כמובן שזה לא אומר שזה גומר את הקשר, ב"ה יש עוד מילוין הזדמנויות).
&nbsp
ולכן גם אז אני איתו, קצת מתרחקת כדי לא להיפגע, עוצרת פיזית את המכות , אבל תמיד נשארת איתו.
&nbsp
&nbsp
 
אני רוצה להבהיר משהו

אני כותבת כאן את הרעיונות, אני יודעת שבשטח זה לא עובד תמיד ומה לעשות אנחנו אנושיים וצועקים ולפעמים כל כך צריכים הכלה בעצמנו שאין לנו מקום להכיל אף אחד אחר.
חשוב לי להבהיר שזה לא משנה.
מותר לנו גם לצעוק ולכעוס, אנחנו עוד לא אמנים כמו מרשאל רוזנברג ז"ל.
גם אני אחרי שנים של תרגול בשפה הזו צועקת לפעמים. (כמה פעמים ביום.... לפעמים)
הרעיונות שאני מציגה כאן הם המקום לשאוף אליו ועד אז פשוט עושים כל מה שאפשר בשביל לא לפגוע ואם גם זה לא הצליח אז מתקנים.
אני יכולה לצעוק אבל לדבר על עצמי ואז כבר שיניתי משהו ויצרתי קשר.
אם לא הצלחתי וצעקתי, פגעתי, הענשתי, הרחקתי... אני לא מתעסקת בזה. אני מתעסקת רק בתיקון.
אני אשב עם עצמי אח"כ שעה אחרי, יום אחרי, שבוע אחרי, לא משנה מתי.
ואחשוב איך יכולתי לפעול אחרת. כשאני אגיע למסקנה הזו
אני אלך ואתקן מול הילד שלי
"אתה זוכר קודם כשצעקתי? מה שהייתי צריכה לעשות הוא ...."
התיקון הזה הוא קריטי, קודם כל לנו, כדי להתאמן על דרך אחרת, כדי לתרגל תקשורת אחרת וכדי להסביר למוח שלנו שאנחנו משנים את האוטומט
הוא קריטי לילד שלנו שלומד מכל מה שאנחנו עושים, הוא לומד גם מזה, מהתיקון הרבה יותר מאשר מהצעקה, הוא לומד דרך אחרת להגיב.
והכי חשוב, התיקון מעביר מסר ברור לילד שלי, אני חושבת עליך, גם כשאני חסרת סבלנות אני רוצה להיות איתך בקשר עמוק, אתה איתי בלב גם כשאתה לא איתי פיזית.
אני תמיד איתך.
&nbsp
חשוב היה לי להבהיר כי לפעמים זה נראה בלתי אפשרי וזה רק כי לפעמים זה באמת בלתי אפשרי.
היופי הוא שלתקן זה תמיד תמיד אפשרי. אין הגבלה על זמן.
גם 30 שנים אחרי, אפשר לתקן ואפילו רצוי.
 

regvuv1

New member
אחלה הבהרה, תודה!

אשתדל ליישם, אפילו אם לא את הכל (למרות שמשתדלת)- לפחות את התיקון שאחרי.
 
תודה על שתי התגובות!

בינתיים נרשמה רגיעה,
כנראה שהכל התחיל סביב מחלה לא נעימה,
והמשיך כשהגננת לא היתה כשבוע...
מקווה שלמדנו כמה טיפים בסיבוב הזה....
 
למעלה