איך לבחור מורה?

איך לבחור מורה?

בעקבות הערתו של Za-zen, אני מציג את השאלה: בהנחה שתלמיד מתחיל לא יודע כמעט כלום על נושא אמנויות הלחימה, איך הייתם עוזרים לו למצוא את המורה ה"נכון" בשבילו? ואני מוסיף - איך היים עוזרים לתלמיד מתחיל לא להגיע אל המורה ה"לא נכון"? מה דעתכם?
 

bachar chaim

New member
איך לבחור מורה?

לדוד שלום! הנני מלמד קארטה ואומנויות לחימה כ-30 שנה , מנסיוני ההצעה הטובה ביותר היא להסתובב במספר מועדונים או בתי ספר לאומנויות לחימה ולשבת ולהסתכל מי מלמד , צורת הלמוד , והאם יש סדר במהלך האימון והכל מוסבר בצורה ברורה ומושלמת. אל תתחיל ללמוד בדוג´ו שבו המורה הראשי לא מלמד אותך, ואולי איזה נער או קצת יותר בוגר מעביר שיעור יסודות , אלא אך ורק המורה הראשי במועדון. ואתה גם אם אין לך מושג תוכל להבחין האם המורה יודע מה שהוא מלמד או לא. לכן שוב אני חוזר ומציע לך לעבור במס´ מועדונים ולבדוק מה קורה שם בזמן שיעור תכלס. אני מקווה שעזרתי לך ולו במעט חיים בכר. מס´ טל´ 03/9318222 נייד- 052/470016
 
תודה, את כל זה אנחנו אומרים כל פעם;

השאלה היא מה בדיוק לחפש, כשאנחנו רואים מורה בשיטה שאינה מוכרת לנו? מה להמליץ לתלמיד?
 

ZaZen

New member
אחדד את השאלה

לא מה אנחנו יכולים להמליץ אלה איך תלמיד שאין לו מושג ירוק יכול לבחור את המורה המתאים לו? והאם אנחנו בכלל צריכים להתערב שזו כבר נקודה נוספת לדיון
 
חברים, בוא נפסיק ללכת סחור סחור.

השאלה היא - לא איך נכוון תלמיד שרוצה ללמוד אומנות לחימה, אלא איך כאנשי לחימה בעלי נסיון ניתן מידע על מורה שאינו ראוי שילמדו אצלו!! וכרגע לא משנה מה הסיבה.
 
התלמיד צריך לדעת מה הוא מחפש

התחום של אומנויות הלחימה הוא נרחב מאד. אני משוכנע שלכל אדם שרוצה להתחיל ללמוד ישנה מטרה מסויימת והעדפה ואפילו נטייה מסויימת לסגנון מסויים רך, קשה או משולב. לכן, קודם כל התלמיד צריך להחליט מהי הגישה המתאימה לו. האם המטרה ללמוד הגנה עצמית, ספורט, וירטואוזיות, פיתוח אינטרני\אקסטרני. כמה זמן הוא מוכן להשקיע באימונים. כמה זמן הוא מצפה שהמורה ישקיע בשעות אימון קבועות ומעבר להן. כל מורה מדגיש אלמנטים מסויימים יותר מאשר מורה אחר אפילו אם מדובר באותה שיטה. לכן לא מספיק לחפש שיטה או לראות מורה אחד בשיטה מסויימת. צריך לחפש את המורה המלמד בגישה התואמת את המטרה שלשמה התלמיד בחר להתחיל ללמוד. לכן, על התלמיד להגדיר לעצמו קודם כל מה הוא מחפש. זה כמו שקונים נעליים. יש נעלי בית, נעליים ליציאה לספורט וכו´. הרי לא לכל חנות נעליים יש את הפוטנציאל לספק את מה שאני מחפש. גם אם אני מחפש נניח נעלי ספורט ואני נכנס לחנות של נעלי ספורט, עלי לשאול ולבקש נעל שמתאימה לסוג הספורט שבו אני עוסק. על התלמיד להסתובב במספר מועדונים, במספר שיטות לחימה ולשאול את המורה, על השיטה, ועל הגישה שלו. לדעתי לא ניתן להסיק על מהות שיטה מסויימת או גישה של מורה מצפייה באימון אחד. מכאן נובעת החשיבות של תשאול המורה. ישנם מורים בארץ שמלמדים אך ורק בשעות קבועות ולא מעבר לכך. לא כל תלמיד מתיימר להגיע לרמת מקצוענות גבוהה. ישנם כאלה שלומדים "לשם התחביב". לכן, התלמיד צריך לחפש מורה שיוכל לקדמו מבחינה מקצועית כפי שהוא רוצה להגיע. אני מקווה שעניתי על השאלה, למרות שהתשובה של חיים בכר בהחלט עונה על השאלה כפי שנוסחה במקור.
 

galahead

New member
או שאפשר גם...

להגיע במקרה לאימון, ליפול שבי ולהישאר כמה שנים..:))
 
תגדיר "נכון" ../images/Emo13.gif

יש פתגם יפני שאומר שעדיף לחפש 10 שנים את המורה הנכון, מאשר לבלות את אותן 10 שנים בלימודים אצל המורה הלא נכון. הגישה הזאת מאד לא מקובלת עלי. תמיד יש מה ללמוד מכל אחד. גם אם הדבר היחיד שתלמד מהמורה ה"לא נכון" זה מה אתה מחפש במורה ה"נכון" הרי למדת המון!!! לכן לדעתי הדבר היחיד שיכול להיות "לא נכון" זה שהמורה יגרום לך, במעשה או במחדל, נזק גופני בלתי הפיך, וזה הדבר שצריך להיזהר ממנו. צריך לראות שהמורה משגיח על התלמידים ומגלה אחריות, שהוא מרגיע את התלמידים היותר מתלהבים, ועובד בעדינות (יחסית) עם מתחילים. אני חייבת להודות שהיה לי באופן אישי המון מזל בקטע הזה, וכבר במקום הראשון שחיפשתי מצאתי גם מורה מעולה וגם אומנות לחימה שמתאימה לי בדיוק, אבל מה שהכי השפיע עלי בזמנו להישאר ולהתמיד היה איכות התנועה של המורה: הוא פשוט זז כל כך יפה, שהייתי חייבת להישאר וללמוד ממנו.
 
אנחנו לא יפנים...

אולי יפני היה ממשיך לחפש מורה במשך 10 שנים - רוב הישראלים יתיאשו הרבה קודם. מהכרותי קצרת השנים עם הישראלים (אני בן 34, וחוץ משלוש שנים בצה"ל חייתי בארץ כל חיי), מי שייתקל פעם-פעמים במורה גרוע יעדיף לא להתקרב יותר לתחום הזה, בגישה המקובלת כל-כך: "כולם רמאים!" חוויה גרועה עם מורה אחד, עלולה לגרום להשנאת התחום על התלמיד - וראי מה עושה מערכת החינוך בארץ למקצועות כמו ספרות, היסטוריה, מתמטיקה...
אכן, מזלך שמצאת מורה טוב! מותר לשאול מי הוא?
 
אל תזכיר לי את התיכון

אומנם עברו מאז הרבה שנים, אבל זה עדיין חוויה מזעזעת. בכל אופן, מהו מורה גרוע? מהו מורה טוב? אם נוכל להגדיר את זה, יהיה הרבה יותר קל לחשוב איך לזהות מורה טוב/גרוע. המורה שלי (ובעיני הוא עדיין הסנסיי שלי למרות שאני לא מתאמנת איתו כבר שנתיים, מאז שעזב את העיר ועבר למודיעין רחמנא ליצלן) הוא יוסי מגל, שלמד איקידו בברזיל ממורה יפני.
 
ואני מבין המורה שלך היה מורה טוב -

אז מה בו היה טוב? ולהיפך, איזו תכונה היתה גורמת לך לעזוב אותו?
 
המורה שלי היה/הוא מדהים

למרות שקצת קשה להגדיר מה היה בו טוב, כי הלוא הוא עיצב אותי, והוא לימד אותי איך מורה צריך להיות... ההתחברות הראשונית היתה מאד אינטואיטיבית ורגשית, אבל בדיעבד אני יכולה להגיד שהיה בו המיזוג הנכון של מנהיגות וחבר´המניות, של הקפדה על משמעת ומסורת לצד פתיחות לעובדה ש(מה לעשות) אנחנו לא יפנים. גם היה אצלו האיזון הנכון בין הצד הלחימתי של האייקידו לעומת הצד ההרמוני. חוץ מזה אני באופן אישי מאד אהבתי את העובדה שהוא לא חינטרש לנו את המוח עם צ´י ואנרגיות
וכאמור איכות התנועה שלו היתה מאד ברורה, למרות שלא היה לי מושג באומנויות לחימה. זה פשוט היה יפה! אח"כ כשחיפשתי מורה אחר גיליתי שהחיבור הרגשי הכי חשוב לי. למשל, היה מורה אחד שלא הייתי מוכנה ללמוד אצלו כי היה לו קול מעצבן. (ליתר דיוק שקלתי לירות בו במקום כי היה לו קול מעצבן, אך בדיוק לא היה לי רובה מספיק גדול). עכשיו לשאלה שלך: נגיד מצאתי מורה שיש לי חיבור רגשי טוב אליו. איזה מין גילוי יגרום לי לעזוב אותו? (אני מקווה שזה ניסוח מספיק קרוב לכוונתך) ראשית, אם אני אראה שהוא מפעיל טכניקה על תלמיד ברמה שברור שהתלמיד אינו מוכן אליה. הכאב כאמצעי חינוכי פסול בעיני. שנית, אם אני אראה שהמורה אינו עומד בכל הדרישות שהוא מציב בפני חניכיו: למשל אם הוא דורש שחניכיו יגיעו חצי שעה לפני הזמן ובעצמו מאחר קבוע וכד´. שלישית (וזו כבר העדפה מאד אישית) אם יש אווירה של תחרותיות אנוכית בין החניכים. באייקידו, כמובן, אין בכלל תחרויות וקרבות, אבל גם בשיטות שיש התחרות צריכה להיות מתוך רוח חברית ורצון להשתפר ולעזור אחד לשני. טוב, זה מה שאני מצליחה לחשוב עכשיו. חוששתני שאין לי הרבה ניסיון עם מורים גרועים
 
ציינת 3 תכונות שליליות אצל מורה,

אותן לא היית מוכנה לסבול: 1. גרימת כאב לתלמיד, מעבר ליכולתו לספוג לפי השיטה; 2. דרישות מהתלמידים שהמורה עצמו אינו עומד בהן; 3. יצירת אוירה של תחרות אנוכית בין התלמידים. מזלך שאין לך הרבה נסיון עם מורים גרועים! אבל הנקודות אותן ציינת הן בהחלט לענין. אנשים, תגובות? הערות? הארות?
 
למיתר.

הייתי מסכים עם דעתך, אלמלא דיברתי עם תלמיד שהגיע אלינו לדוג´ו לפני כשלושה/ארבעה חודשים. הוא בן 19, והתאמן במשך 5 שנים באחד הדוג´ואים בחיפה (גם בשיטה כלשהי של קראטה), ואחרי שהוא הגיע אלינו, הוא הרגיש שביזבז כ"כ הרבה זמן (במקום הקודם שהתאמן). תחשבי לרגע - אחרי 5 שנים של עיסוק באומנויות לחימה, הוא מרגיש שהוא פשוט ביזבז אותם!! אז במקרה הזה, אני מסכים עם האימרה היפנית שהבאת...
 
5 שנים על מיכאל עברו בריקודים

ראשית, לחניך שלך חסרה קצת פרספקטיבה. גם בגלל שהוא בן 19 וגם בגלל שהוא עדיין תחת החוויה של עזיבת הדוג´ו הישן. (התנצלותי על ההתנשאות הקלה, אבל יש דברים שהם פשוט כך
) בתור מי שהתחיל עם אומנויות לחימה בגיל מאוחר יחסית, אני יכולה להגיד לך בוודאות שאם הוא היה מחכה 5 שנים אז להתחיל בגיל 19 היה לו הרבה יותר קשה, כך שמבחינה זאת זמנו לא היה מבוזבז. ומה עוד שאין לי ספק שהתקדמותו עכשיו אצלך תהיה הרבה יותר מהירה מאשר תלמיד שבא עם ידע 0. גם, כפי שאמרתי, עצם העובדה שעכשיו הוא יודע מה הוא מחפש היא התקדמות חשובה. ברור שעדיף למצוא מורה נכון כבר מההתחלה, ואם לא, אז לפחות לעלות על אי-ההתאמה כמה שיותר מהר, אבל זה עדיין לא אומר שזמן עם מורה לא מתאים הוא זמן מבוזבז (למרות שגם בפרספקטיבה של 15 שנה, 12 השנים שלי במערכת החינוך היו זמן מבוזבז לחלוטין
).
 
אל תשימעי כ"כ זקנה...

נכון, התלמיד שאני מדבר עליו, הוא צעיר יחסית, אבל עדיין - לא מדובר פה על ילד! כמובן, שיש לו מעט יתרון על תלמידים מתחילים, והוא מבין וקולט דברים בצורה מהירה מאשר משאר התלמידים (בזכות הנסיון שהיה לו), וכך זה אצל רוב האנשים שהתאמנו תקופה ארוכה באומנות לחימה, ועברו לשיטה אחרת. כמובן שלא בוכים על חלב שנשפך, אבל עדיין - ובהקשר לדיון הנ"ל - אי אפשר להתעלם מהעובדה ש 5 שנים נוצלו שלא כראוי.
 
אני הרבה יותר זקנה ממה שאני נראית

אבל לפחות אני יותר צעירה ממה שהייתי לפני 20 שנה
 
קינדערלאך, באיימת

על איזה שטויות אתיים מידברים? אם היית בגילי
, היו לכיים דברים יותייר חשובים בראש. (דוד, לא מבין למה הוא בכלל עייר בשעות כאלה...
)
 
למעלה