איך הייתן מגדירות

four seasons

New member
איך הייתן מגדירות

את הפמיניזים כפי שהוא מתבטא היום אינסטרומנטלי או ערכי? לדעתי ההגדרה חשובה להבנת הסיטואציה הפמינסטית כפי שהיא נתפסת היום, לי יש רעיון מסויים, אשמח לקרוא את התיחסותכן
 

טל קר

New member
לא הבנתי את השאלה, אתה יכול להסביר?

כלומר כל מילה לחוד אני יודעת את הגדרתה, ההקשר הכולל לא ברור לי.
 

four seasons

New member
טוב אז ככה

הפמיניזים כפי שאני מכיר אותו עד לאמצע שנות התישעים של המאה הקודמת היה ערכי ומאז הוא הפך אינסטרומנטלי, כמו נומר הקמת המדינה או כמו התחלה, בשנים האחרונות נדמה שמשהו השתבש או התעייף או יותר נכון התבלל (או שאני
) פשוט רציתי להבין אם רק אני הבחנתי בשינוי, האם הוא חיובי, שלילי? האם קורא לו מה שקורא להרבה התחלות ומאבקים, כל אחד/ת מוזמן/ת להעלות ראיונות או דעות
 
אני לא רואה את האבחנה הזו

בעיני, יש זרמים שונים, מהפכים ושינויים, פלוראליזם וויכוחים פנימיים בתוך התנועה שהיא בעצם תנועות רבות. יש זרם מרכזי ויש זרמים צדדיים, ויש גל ראשון, שני ושלישי, ועכשיו יש פוסט. הפמיניזמים שאני מכירה אינם מגדירים את עצמם כערכיים או אינסטרומנטליים, אם כי אני יכולה לחשוב על קבוצות שהן קצת יותר אידאולוגיות לעומת קצת יותר אינסט´, אבל לדעתי זה לא גורם מזהה או מפריד. יכולה להיות קבוצה בעלת אידאולוגיה ברורה מאד, שפועלת באופן אינסטרומנטלי. לדעתי, בשנים האחרונות זה לא "התעייף", אלא שיש תנועת מטוטלת, ו"רוחות" שונות שמנשבות לכל מיני צדדים. אפשר גם לומר שמעולם לא היה פמיניזם אמיתי בארץ, אלא רק אפיזודות שוליות. לדעתי האישית יש כרגע גם תנועת "backlash" מאד גדולה, בכל מיני מקומות. רואים זאת בפסיקת הרבנים נגד בנות בצבא, באמירות לא אחראיות כמו ש"הנשים במשרד החינוך אשמות בכישלון החינוך", או "הפרקליטות לא מצליחה להרשיע אישי ציבור,וזה בגלל שיש שם נשים", ועוד ועוד. תגובות שינאה כאלה נגד נשים התבלטו בשנות השמונים של שלטון רייגן בארה"ב וסוזאן פאלודי אף כתבה על זה ספר עב-כרס ומתפוצץ מרוב עובדות והוכחות. אני רואה את "מכת הנגד" הזו כטריגר שיעורר תנועות מחאה נשיות בחזרה מתהום הנשייה, כי לא תהיה ברירה.
 

טל קר

New member
אני לא מסכימה.

בהתחלה הוא היה אינסטרומנטלי - היו הסופרז´יסטיות שנלחמו בעד זכות הצבעה לנשים. שוויץ הנאורה נתנה זכות הצבעה לנשים רק בשנת 1973. כן כן. כן כן. כלומר המטרה היה בעד מטרה ספציפית. אחרי שהיא הושגה היה גל חזרה לאחור (כמו שיש כל הזמן מאז הקמת הפמיניזם. כל הזמן יש גל התקדמות ואחריו BACK LASHES). ואז חיפשו מטרה חדשה. גם כיום יש כאלה שחושבות וחושבים שאם השגנו X עלינו לנוח על זרי הדפנה ולנפנף לפמיניזם לשלום, ולפוסט פמיניזם ברוך הבא. מעין גלי "הפמיניזם כבר השיג את מטרתו" כאלה. ככל שעובר הזמן יותר נשים מקבלות יותר דברים כמובן מאליו.הן צמחו לתקופה שאחרי אפליות מסוימות, ולא יודעות איך זה אחרת, ואת חשיבות העמידה על המשמר. גם האפליה הופכת להיות יותר סמויה מגלויה אם לא מגרדים קצת את השכבה החיצונית. כלומר פעם שנשים לא יכלו להצביע, זה זעק, ואז היתה מטרה ברורה. עכשיו נשים יכולות להצביע. אבל זה שיש רק 12 ח"כ וזה השיא, זה כבר פחות זועק לאנשים ונשים. פעם נשים לא יצאו לעבודה, וזה זעק. ואז היתה מטרה ברורה. עכשיו נשים יכולות לצאת לעבודה. אבל יש את תופעות הריצפה הדביקה ותיקרת הזכוכית ושעתוק חד מיני ושכר לא שווה שהם פחות ברורות. פעם אישה לא יכלה להיות טייסת. וזה זעק. ואז היתה מטרה ברורה. אבל אחרי שהיא הושגה למי יש כוח להסתכל שבאל על יש 392 טייסים גברים ואישה טייסת אחת? גם החברה הפכה להיות פחות שוויונית מבחינה מעמדית עם הזמן. ונוצר נתק מסוים בין שכבות מסוימות באוכלוסיה. וגם לדעתי האינדיבידואליזם גבר עם הזמן. שזה על הכיפאק מצד אחד, מצד שני יש אוירה של "אם אותי אישית לא הפלו אז אין אפליה". או "אני אישית לא נתקלתי באפליה אז היא בראש של אחרות". כלומר לדעתי עם הזמן האפליה השתכללה ונעשתה פחות סמויה ויותר מתחת לפני השטח (אם כי עדין מאוד קל לראות אותה). כלומר יש כאלה שאומרים "רציתן להיות בצבא קיבלתן רציתן לצאת לעבודה קיבלתן רציתן לבחור לכנסת, קיבלתן מה עכשיו?". כלומר יש גם איזה בלבול אחרי שיש שוויון באופן חוקי, אבל בפועל ממש לא. כלומר יש כאלה שמתנחמות בזה שבאופן חוקי יש שוויון, והאופן החוקי הרבה יותר גלוי מהאופן שבפועל. כלומר לדעתי בתחילת הפמיניזם עסקו יותר בדברים העיקריים הגדולים והברורים, ואז היה ברור מה מבקשים. שבחוק יותר לבחור. שיותר לנשים לצאת לעבודה. פתאום שמגיעים לפרטים וזה מתחיל להיות פחות גלוי ויותר קשה הפמיניזם איבד מהתנופה.
 
טלצ´ו, "באקלאש" איננו חזרה לאחור!

יש כאן טעות בסיסית בהבנת הנקרא: backlash איננו חזרה של המטוטלת, אלא תגובת נגד של שונאים, המעונינים לעצור את ההתקדמות שנוצרה ע"י פעולה של פמיניסטיות (וכך גם לגבי כל פעולה מתקנת). לכן, התיאור שלך מסכם יותר את דברי שלי בהודעתי הקודמת, מאשר מבסס את טענותייך שלך: יש תנועות מטוטלת של הפמיניזם עצמו כל הזמן, ומובן שמטרותיו, דרכי פעולתו ומידת האינסטרומנטליות שלו קשורים גם בזמנים, במאורעות, וביכולת להשיג מטרות בתקופות המסויימות. נכונים דברייך שהסופראג´סטיות היו "אינסטרומנטליות", אולם יש גם תנועות אידאולוגיות שפועלות לטובת מטרות מוגדרות. אני עומדת שוב על דעתי שאי אפשר לעשות את האבחנה המוצעת כאן: אבחנה בינארית (שוב, חשיבה גברית-טיפוסית!) של: "או אידאולוגי או אינסטרומנטלי". לדעתי הפמיניזמים מורכבים הרבה יותר מזה, ויש צורך להכיר במורכבויות, בזרמים השונים, בפלורליזם, וכד´.
 

four seasons

New member
במה מתבטא הפלורליזים

אם אני לא טועה היה ניסיון כזה והוא לא הצליח, דעתי האישית היא שגברים לא יכולים ולא מסוגלים לחבל בהשגים, למרות שיש קבוצות שמנסות, אני טוען שכל עוד הפמיניזים היה ערכי הפלורליזים היה קיים ברגע שהפך אינסטרומנטלי הוא התפצל, אני לא רואה בסופרג´סטיות אינסטרטמנטיליות אלה ערכיות ולא לזאת היתה כוונתי, שאלה נוספת מהי רמת המודעות הפמינסטית בקרב נשים מעבר להיותם בחברה שהגיע למעמד הנוכחי? השנת 1997 בבחירות באירן אחד המעומדים ניסה לבטל את זכות הבחירה לנשים 4 מיליון נשים יצאו לרחובות, בסוף נשארו שתי מעומדים חטאמי ועוד מעומדת (לא זוכר את שמה) ההבדל בהצבעה היה מיזערי היא כמעט נבחרה (אגב מספר רב של גברים בחר בה), יותר נשים בחרו בחאטמי מאשר במעומדת, לפני שנתיים ידידה שלי התחתנה והיא ביקשה ממני להיות עד ברבנות, פעם ראשונה שנכנסתי לשם ונוכחתי איזה השפלה האישה עוברת שם, ואני עצמי חשתי מושפל, אמרתי לה שאני לא מוכן לקחת חלק בזה, סליחה בסוף היא ביקשה ממישהו אחר, אני הרגשתי מושפל בשבילה, אילו הייתי אישה לא הייתי מוכן לעמוד במעמד הזה, גם כגבר לא, כאן יש דמוקרטיה, לא צריך 4 מיליון צריך 10 אלף בשביל לשנות ואני מאמין שעל כל אישה שתצא להפגין שני גברים יצטרפו נ.ב. לא הבנתי למה התכוונת לחשיבה גברית טיפוסית, נעלבתי
 

wasaby

New member
לא בטוח

שלמרבית האנשים בראשית ימיה של התקופה הסופראג´יסטית זה כל כך זעק שנשים לא יכולות להצביע. גם יותר מאוחר כאשר מרבית הנשים תמכו בזכות ההצבעה בהחלט יתכן שלחלקן לא היה שום רצון אישי להשתמש בזכות זאת. דברים הם "זועקים" ונחוצים במידה שאנחנו רגילים שיש או אין לנו אותם. למי שרגיל לשבוע עבודה של חמישה ימים הרעיון לחזור לעבוד שישה ימים בשבוע עשוי להראות מבהיל, אך יש מקומות בעולם בהם לא מקובל יום חופשה שבועי בכלל.
 
למעלה