או קיי, תחרות תמונות אני מבין?

noyfb

New member
או.... אלו דיבורים . בוא נתחיל

מהסוף : הכוונה בסופרקריטי הייתה לכנף ולא לפרופיל. כנף קלאסית סופרקריטית הייתה בזמנו ל"וויקטור" .היום מנצלים את יתרונותיה - באמצעות המבנה האופייני של ה F 16 לדוגמא - בהרבה מטוסים , גם בשביל להעביר לחץ קדימה וגם כדי לשמר עילוי בזוויות התקפה משוגעות. הוורטקס הגדול האופייני לדלתא , הוא בדיוק זה שמונע ממנה להזדקר . כמו שאתה בוודאי יודע , מטוס דלתא לא מזדקר אלא מקסימום מתחיל לשקוע בתנאים שאחרים היו מזדקרים. אין נתק קלאסי גם ב 40-50 מעלות ויותר. זה נכון שאם הקנארד ממוקם במקום מתאים, ה"דאונווש" שלו יחזק עוד יותר את עמידות הכנף לנתק בזרימה. עדיין , יש לא מעט מטוסים שהקנארד הוא רחוק קדימה. "וולקירי" לדוגמא. בטילי א"א זה סיפור אחר. העדרה של תופעת הנתק בדלתא, מקילה על מער הבקרה של הטיל , לעבוד בזוויות התקפה גדולות , בלי שתהיינה "בדרך" קפיצות מדרגה בעילוי של הכנפון בגין נתק. אבל...דווקא בגלל שדלתא לא ממש מצטיינת באספקת עילוי רב , חייבו טילים עתירי תימרון את הרכבתם של שמונה כנפונים קידמיים במקום הארבעה המסורתיים [ ראה : "מיקה" ].
 

eyal bo

New member
טוב, ממה נתחיל...

האמת - אין לי כוח להתחיל להתכתב בפירוט רב מדי בסוגיות באוירודינמיקה, אז אקצר: 1. אני מכיר פרופילים סופרקריטיים. כנף סופרקריטית (למיטב הבנתי הדלה) מורכבת מפרופילים כאלה. המטרה היא לדחות תופעות של גל הלם חזק בחלק העליון. לא מכיר מטרות אחרות כגון הזזת מרכז לחץ וכיו"ב (ייתכן שבפרופיל עצמו נוצרת הזזת מרכז לחץ לאחור דווקא ביחס לפרופיל "קלאסי"). ל- f16 יש כנף דלתא (עם STRAKE אשר מחזק את אותו וורטקס מדובר) וזה תורם לתכונות בז"ה גבוהות. בנוסף, יש לו אמצעים כגון מדפים קדמיים שמאפשרים לו לבצע טיסות יציבות במעטפות ז"ה גבוהות. 2. נכון - אפשר למקם את הקנארד בכל מקום שרוצים - תלוי מה המטרה. באופן קלאסי בד"כ הכוונה לייצב הזרימה על הכנף. בייחוד קנארד אשר איננו נע. 3. ברור שלא רוצים להקשות על מערכת הבקרה ולייצר מערכת שנוטה לזקר את הגאיה ומכאן יתרונות הקנארד. וגם נכון שכנף דלתא למעשה איננה מזדקרת, התופעה שמאפיינת אותה בז"ה גבוהות היא "רוייה" קרי הגעה למקדם עילוי קבוע ללא תלות בז"ה. מאידך כבר בז"ה נמוכות קיימת תופעה של עילוי לא לינארי שתורם רבות לזריזות התמרון (וגורם לאפקטים לא לגמרי לינאריים בעוצמת ההגה). במיקה ישנם שמונה כנפונים (ארבעה נעים וארבעה לא) ולכן אינני בטוח שכוונת המשורר הייתה לאפשר תמרון זריז יותר אלא בעיקר להזיז את מרכז הלחץ הכולל קדימה וכך להקטין את היציבות השולית. באובראול נקבל טיל זריז יותר. צ'או
 

noyfb

New member
כיוון שאנחנו מסכימים כמעט על הכל ,

מה שנותר הוא בעצם די עניינים של הגדרה וביטוי : 1. נכון שלכנפיים הסופרקריטיות פעם , היה פרופיל ס.ק. בגלל שכך התמודדו אז עם תופעת הדחיסות. זה הפרופיל ההוא בעל "המצח השטוח". המשיכה קדימה לקראת השורש אז [ וויקטור] היא באמת הסבתא של ה"סטרייקס". רק שאז , זה עזר להסתדר עם הדחיסות בתחום הקריטי והיום זה מחזק - כדבריך- את היכולת בזוויות מאד גבוהות. אגב , גם ב -SR למיניהם , שאינם חשודים בזוויות גבוהות, מטרת הסטרייקס היא העברת מרכז הלחץ קדימה. 2. ישבתי פעם בלה-בורז'ה עם מהנדס של F-16 , כשהוא היה עדיין ג'נרל דיינמיקס. הוא אמר כך: ללא הסטרייקס , ניתן היה לקבל יציבות עילרוד שאפשר לשלוט עליה ידנית! 3. כנפון קידמי נועד ל"הכין" את הזרימה בזוויות גדולות. אבל, הוא נולד הרבה לפני שהתחילו לטוס בזוויות משוגעות . הסיבה אז הייתה ששפות ההתקפה החדות כתער [ סטארפייטר] , נטו לנתק מעליהן את הזרימה - מה שחייב כנפון "מכין זרימה". 4. מיקה היה חלוץ. לא ניכנס לכנפוני טנדם , מטעמים מובנים. ביי.
נ.ב: צדקת לגבי הלא לינארי. אני זוכר הייטב את בעייות ה"אוטוקומאנד" בשחק. אני חושש שבאמת נצטרך לקצר...או שנישאר כאן לבד.
 

YHS

New member
ואני חשבתי שמדברים על נקודות ../images/Emo3.gif

 

YHS

New member
אז אני אתרום תמונה מהיום, במצדה

פיטס ספיישל ובל 206
 

DannyJJ

New member
תודה לכולם על התמונות וגם שאלה לישה

לפי מה שקראתי בתקופה הקצרה שאני משתתף בפורומים הבנתי שהיה בארץ רק פיטס ספיישל אחד של מיקי גולן והוא נמכר לארה''ב וכעת אני רואה פה עוד פיטס אז אשמח אם תסביר מה זה הפיטס הזה בתודה מראש
 
לא, היה עוד אחד, של יהודה בבלי ז"ל

התרסק במפגן אירובטיקה באחד מבסיסי חיל האויר היותר סודיים לפני מספר שנים.
 

DannyJJ

New member
תודה לך יאיר אבל ישה כתב שזה מהיום

וחוץ מזה הפיטס הזה נראה קצת קטן אז אולי זה בכלל טיסן גדול? וואלללה לא יודע.
 

YHS

New member
../images/Emo12.gif מה? אני לא ידעתי.

טיסנאות זה לא תעופה?
 

SaRgE

New member
זה סקייל 1:3 אם אני לא טועה...

פיט ספיישל של גרייט פליינס, ARF ברמה גבוהה למנועי 2.7. ראינו אחד בבית שקמה שנה שעברה... אני תוהה אם זה אותו אחד (הוא נמכר..)
 

ארזS

New member
הנה הפיטס ספיישל שהיה של מיקי גולן

תאריך צילום [בהרצליה] 10/11/2002 .
 
נראה לי שיש לך חושים בריאים

תוך כמה דקות וכבר איתרת שגנבו לך את השם. אולי תעבדי בחיל הים ובחיל האויר לאתרק מזלטים וצוללות זרות? למטוס יש זנב מקדימה!
 
למעלה