מי יכולה להסביר לי איך מלמדים אנגלית היום?

מירי,

New member
זה כנראה שונה בין בתי הספר.

מופ"ת בביה"ס שהצעיר למד האיצו מתמטיקה ואנגלית ולפעמים הם מוסיפים עוד האצה (איתו בי"א היה ילד שסיים כבר 5 יח'"ל מתמטיקה).
הבכור היה בכיתת מוגבר ולמד 5 יח"ל מתמטיקה, 5 אנגלית, 5 פיזיקה ו- 15 יח"ל טכנולוגיה (או אחרים מחשבים או ביולוגיה או כימיה אבל סה"כ 20 יח"ל נוספות)- כלומר, לשיטתך מקביל למופת- אבל ממש לא.
 

kagome10

New member
אני למדתי בכיתת מופת ועשיתי את הבגרות מוקדם יותר

כך שפולבפגן צדקה.
כלומר, זה היה הרעיון. אפילו העבירו אותנו בחטיבה קורס מטופש של הכנה לאוניברסיטה, כי רצו שנלמד באינברסיטה בזמן שיתפנה. פרקטית, היו איזה שושה תלמידים בכיתה שעשו את זה...
&nbsp
בנוגע לבחינות הבגרות. זה לא ממשככה, אבל להקדים בחינות ל-י כמו שהיה בזמני אי אפשר "תודות" לפירון. באסה! אני מקווה שקללות תלמידי מופת תשפענה עליו איכשהו, למרות שאני לא מאמינה בקללות. מגיע לו!
אני סיימתי את הבגרויות בפיזיקה ומתמטיקה ב-י"א. זה הרעיון המקורי של מופת. וכן, מחייבים הרחבה.
&nbsp
כך שכדאי שתאספי קצת ידע היסטורי. המכשלות של פירון הולכות ומתפוגגות, וכיתות מופת לחזורנה להיות מסלול מואץ, כפי שהן היו מלכתחילה. אפילו עכשיו בתיכון בו לומד אחי הקטן מחפשים דרכים להגיש לבגרות מוקדם יותר!
 
לא קשור לידע היסטורי. דברתי על מה שקורה עכשיו בתיכון אצלנו
מה היה או מה יהיה בעתיד, מי יודע. כרגע הכיתה המדעית אצלנו (שהם גם קוראים לה "כיתת מופת") עושה בגרות בזמן יחד עם כולם.
 

kagome10

New member
ובתיכון של אחי הקטן הם עוד לא יודעים. באמת!

אחי הקטן לא יודע מתי הוא יגש לבגרות (facepalm)
מה שכתבה פולספגן נכון. מילא, היית אומרת לה שהיא טועה (במקום להגיד שאצלכם זה אחרת, ואולי בתיכונים אחרים זה אחרת), שלחת אותה לארגן ידע מבוסס. כשהידע שלה יותר מבוסס משלך!
כלומר, זה שונה בין תיכונים.
 

פולספגן

New member
תיקון קטן -

אחת הסיבות שאני יודעת על זה כי אני עוכבת קרוב על העתירה שהגישו כנגד הרפורמה של פירון והם הצליחו להעיף אותה.
 

gpa3

New member
או.קי, עכשיו הבנתי מה זה מופ"ת


תראי, הבן שלי בכיתה מואצת, ומה שטוב לו במיוחד זה הילדים. העניין הוא שהוא לא ניסה אפילו לנסות ללכת לראות כיתות אחרות בבתי ספר אחרים (הוא הלך לבית ספר ה"יעודי" של היסודי. הצעתי לו רק ללכת להקשיב עם חברים והוא לא רצה (וגם הם)). הבת, לעומתו, לא רצתה לשמוע על הבית ספר הזה. בסופו של דבר, נראה לי שהמעבר מהיסודי לחטיבה הוא לא קל, וגם כשאתה עובר לבית הספר העירוני שאתה מיועד לו, זה מעבר. לפעמים אתה מגלה שחברים מתנתקים, לפעמים משתנים. היום, ילד בכיתה ו' צריך להחליט על מסלול לימודים ולפעמים זה מצטייר כאילו מי יודע מה יקרה אם הוא יבחר לא נכון. אז בסופו של דבר הבנתי שאין סיבה להתעקש עם הבן, והנה היום, בכיתה ח', הוא לפחות עקרונית לא מתנגד ללכת לראות כיתות אחרות. הבת, שלא היתה מונעת משיקולים חברתיים, כן היה לה קשה המעבר לז', למרות שלא חשבתי כי היא טיפוס אחר. היום בי' היא מאוד מרוצה מההחלטה שלה. בקיצור, מצד אחד זה אמנם מאפשר למידה איכותית יותר לילדים שרוצים את זה (וכן, הבן למעשה ציין את זה שאפשר ללמוד בלי הפרעות לטובה, בהשוואה ליסודי), מצד שני זה קצת "מכבש" וצורך לקבל החלטות בגיל שהעניין החברתי בו משמעותי ולא קל. עוד בעיה, במיוחד בבתי ספר שהכיתות עומדות בפני עצמן, שילדים ללא נטייה ריאלית מובהקת, גם אם הם בעלי רצון, לא יגיעו לכיתה שכזאת. בחיפה, חוץ מ"רעות", שדורש גם כישורים אמנתיים וגם עם תחרות מאוד קשה בקבלה לבית הספר, כל הכיתות המואצות ריאליות. ומה עם ילדים שרוצים כיתה שקטה והם לא ריאליים? לי נראה שיכול להיות (לא בטוחה, צריך לשאול מורים בחטיבות העליונות) שזה קצת עשוי ליצור יותר "בלאגן" בכיתות האחרות (שהרי ציון טוב בהתנהגות הוא גם אחד מתנאי הקבלה). בקיצור, אני כבר הגעתי למסקנה שצריך קצת להירגע. נכון, ציונים טובים זה חשוב ותורם, אבל מידת ההצלחה בחיים לא בהכרח נמדדת פה.....
 

אגוזים1

New member
נכון


גם בזמני לא זכור לי ששמעתי על מישהו שעשה פחות מחמש יחידות אנגלית. מצד שני מירי כתבה שהיא עשתה שלוש יחידות והיא לא נשמעת מישהי שהייתה שייכת ל״מתקשים/מנופים״.
 

פולספגן

New member
דווקא 4 יח"ל עשו בהיקפים הרבה יותר גדולים מ-5 יח"ל

לי זכור ששבי"ס היה 4 "הקבצות" כאשר הקבצה א' הייתה 5 יח"ל, הקבצה ב' הייתה 4 יח"ל, הקבצה ג' הייתה 4 יח"ל בקצב יותר איטי והקבצה ד' גם של 4 יח"ל בקצב הרבה יותר איטי, כאשר חלקם ניגשו בסוף ל-3 יח"ל.
 

מירי,

New member
מ... ואני מספרת לך שנבחנית 3 יח"ל.

לפני כמעט 30 שנה.
לא הייתי בכיתה של מתקשים אלא באחת הכיתות היותר נבחרות (ענ"א מערכות- מחזור שני בארץ, מה שהיום זה מחשבים) מסלול לבגרות מלאה+ (זה שלא למדתי בתיכון הביא אותי ל 3 יח"ל באנגלית ובעוד כל מיני מקומות- אבל לא הייתי היחידה בכיתה שזה היה המסלול שלה).
&nbsp
 

אגוזים1

New member
וזה היה משהו

״מקובל״ בסביבתכם??? (את כותבת שלא היית היחידה אז אני מניחה שכן).
&nbsp
אצלנו זה היה משהו מאוד (מאוד!) לא מקובל...
&nbsp
האמת גם היום (ואולי בעיקר היום) אני לא מצליחה להבין את זה. לדעתי, גם ילדים מתקשים שהולכים לכיתות קטנות צריכים לקבל תיגבור שיביא אותם לרמה נורמאלית באנגלית. זה מוציא אותי מדעתי שזה ״המסלול״ האוטומטי שלהם ושמי שרוצה שהילד שלו יהיה בכיתה כזו צריך להילחם בשביל שיאשרו לו לעשות חמש יחידות אנגלית.
&nbsp
 

מירי,

New member
בהחלט מקובל

לכיתה (אז חולקנו לפי מגמות) ולכיתות המקבילות הייתה אופציה ל3/4/5 יח"ל מתמטיקה ואנגלית.
(זה בניגוד לבנים שלי שלומד/למד במסלולים מקבילים ויש להם אופציה רק ל 4/5 יח"ל במקצועות הללו.)
 

gpa3

New member
זה כנראה תלוי בית ספר,

אני למדתי בבית ספר שנחשב תמיד לאחד מבתי הספר העירוניים המובילים בחיפה, מבחינת הלימודים, מבחינות אחרות לא..... לא כי הייתי מצטיינת (כי לא הייתי), אלא פשוט הוא היה בית הספר הממשיך של היסודי והצלחתי לשרוד אותו
.
מצד שני, אל תשכחי שהיום, בניגוד לעבר, יש הרבה יותר מודעות ללקויות למידה. אז מצד אחד זה אולי נשמע כויתור, מצד שני זה גם דבר חיובי שיש היכרות והבנה שישנם ילדים שהעומס הזה קצת גדול עליהם (ולדעתי אין בכלל להשוות, לפחות מבחינת הכמות את העומס שהיה עלינו) והם גם לא צריכים להתבייש.
סתם לדוגמא, במסגרת האיבחון הבת קיבלה פטור משפה זרה שניה. התגובה שלי היתה שקודם היא תנסה. כנראה שזאת גם היתה התגובה שלה (ממה שהצלחתי להבין מהיועצת). בכל מקרה, היא למדה בכיתה ז' צרפתית ובמחצית השנייה פתאום המחנכת שאלה למה היא לא משתמשת בפטור, כי שיעורי התגבור שהם מקבלים במתמטיקה וכימיה מתקיימים בשעות הללו. כששאלתי את הבת למה לא אמרו לה משהו על זה, היא אמרה שהיועצת, בגלל שהיא ראתה שהיא הסתדרה עם הצרפתית, לא חשבה שהיא צריכה להפסיק ללמוד. אז זה היה נכון, רק שהיא פיספסה את התיגבור במקצועות שהיא מתקשה בהם.....
אז אני לגמרי מסכימה שאנגלית צריך לדעת מעבר, אבל יש דברים שאפשר לעשות גם בשלב אחר בחיים, כשיש פחות לחץ מסביב. בכלל, עם השנים אנחנו מוסיפים וצוברים. זה לא נפסק בבית ספר.
 

אגוזים1

New member
האמת, לא מוציא אותך מהדעת

שאת התגבור במתמטיקה וכימיה שמו על שעה אחרת, כך שילד שזקוק לתגבור חייב לפספס לימוד של מקצוע שלם בהגדרה?
&nbsp
תראי, אני האחרונה שחושבת שציונים וידע זה או אחר הם הכרחיים ל״הצלחה בחיים״, במיוחד כיום כאשר ידע הוא מצרך כל כך נגיש. יחד עם זאת אני מחריגה את האנגלית משתי סיבות. הראשונה, החשיבות העצומה של השפה הזו בחיינו. מבחינה מעשית, אני חושבת שאין אף מקצוע שאפילו מתקרב אליה. זה כמו לימוד קריאה וכתיבה. זו שפה שמאפשרת ללמוד כל מקצוע/לרכוש כל ידע חדש בשעת הצורך. והשנייה, העובדה שלדעתי בגיל מבוגר יותר קשה ללמוד שפה שנייה (אלא אם כן נוסעים לחו״ל לשנה לפחות
).
&nbsp
אז נכון, אולי אין משמעות אם מתחילים ללמוד אנגלית מכיתה ב׳ או ג׳, או האם הלימודים המשמעותיים מתחילים רק בכיתה ד׳. לא יודעת, לא עשיתי על זה מחקרים. אבל אם אחד מילדי יתקשה באנגלית, זה יהיה הדבר הראשון שאני אתן לו עזרה על מנת להשתפר.
 

gpa3

New member
אני משערת שזה מגיע מההשערה שאחת מההקלות היא

פטור משפה זרה שנייה. מצד אחד, לפי היועצת, הם לא מעודדים ליישם את הפטור, וזה בסדר מבחינתי, מצד שני זה פוגע בשעות התגבור....
תראי, כאמור אני מסכימה איתך עם הצורך במתן העזרה באנגלית, אבל האם להשאיר בהקבצה גבוהה בכל מחיר? אולי זה תלוי במחיר. זה לא שלא לומדים כלום בהקבצות נמוכות יותר, בסופו של דבר, וזה לא שלא מקבלים שום דבר.
 

אגוזים1

New member
על זה אני מדברת

שיוצאים מלכתחילה מתוך הנחה שיהיה פטור לשפה שנייה. עובדה שהילדה לא היתה צריכה פטור. זה לא בסדר לצאת מתוך ההנחה הזו בלי לוודא שזה המצב.
&nbsp
למה הכוונה *בכל מחיר*? אם המחיר הוא עזרה פרטית, אז כן הייתי נותנת עזרה פרטית (פחות בשביל ה״גושפנקה של חמש יחידות״ ויותר בשביל להעלות את הרמה באנגלית שכנראה לא ברמה טובה אם לא מצליחים לעמוד בדרישות של חמש יחידות).
&nbsp
 

מירי,

New member
זה פטור די אוטומאטי.

כמו הארכת זמן בבחינות מחשבון ומילונית.
מה גם שזה- כפטור/הקלה בעצם לא משמעותי לבחינות הבגרות כי אין חובה לשפה שנייה....
 
הפטור הוא לא לשפה שנייה, אלא לשפה זרה שנייה - כלומר, שפה
זרה בנוסף על אנגלית (ערבית או צרפתית). ברמת העקרון ניתן רק ללקויי שפה או לקויי קריאה, וגם אז רק אחרי שבי"ס בודק (או אמור לבדוק!) האם התלמיד בכל זאת מצליח להתמודד עם לימודי השפה במקביל לכך שניתנות לו התאמות בדרכי הבחנות, כמו הקראה.
 

אגוזים1

New member
הבנתי את זה...

וברור שבמקרה הזה בית הספר לא בדק בכלל אם הילדה באמת זקוקה לפטור או מסוגלת להתמודד עם לימודי הצרפתית משום שהם קבעו את התגבורים על השעות הללו...
&nbsp
 

gpa3

New member
אני לא יודעת איך היא היתה מסתדרת בהמשך

מה זה לא בכל מחיר? לא במחיר של פעילויות נוספות שלא קשורות בלימודים, והיא עושה הרבה מעבר.
 
למעלה