מי יכולה להסביר לי איך מלמדים אנגלית היום?



 

מירי,

New member
הוא ידע אותה אנגלית שהוא יודע היום

כמו כשסיים תיכון?
הבכור שלי רק שנה וחצי אחרי למד לפסיכומטרי ואוצר המילים שלו גדל ומכיוון שלא התגייס היה לו די הרבה זמן לראות סרטים באנגלית וכבר אוצר המילים שלו גדל וגם תוך כדי לומד את הדיקדוק לאו דווקא מהכללים.
&nbsp
כשהייתי בכיתה ט ביקר אצלנו הדוד האמריקאי (יליד ארה"ב מהנדס עם תואר שני) ואני שאלתי אותו על אחד מהזמנים שלמדנו עד שהוא לא עבר על חומר הלימוד הוא לא הבין בכלל על מה אני מדברת.
 
מן הסתם לא אבל זה הבסיס שלו. לא פחות ולא יותר.
הוא לא למד שום קורס נוסף באנגלית, לא בטכניון ולא בשום מסגרת אחרת.
גם אני , שסיימתי 5 יח"ל באנגלית בציון מאוד גבוה, גם אני ברמת ידע אחרת היום ממה שהייתי בגיל 18. זה בכלל לא קשור. בכל זאת, במשך 20 פלוס שנים אתה נחשף לשפה בכל מיני אמצעים, ממשיך להרחיב ולהעשיר אוצר מילים, שהרי את כל המאמרים המקצועיים בשלושת התארים שלי קראתי באנגלית, כתבתי 2 תזות MA באנגלית, נסעתי פה ושם לטיולים בחו"ל וקצת "השתפשפתי" בדיבור, אבל בסופו של דבר הכול נבנה על הבסיס של מה שקבלתי בבית הספר.
אני האחרונה - באמת האחרונה - שאסנגר על משרד החינוך מכל בחינה שהיא. כל מי שקצת קורא אותי כאן או מכיר אותי יודע כמה דברים יש לי להגיד נגד משרד החינוך. אבל להגיד שבבית ספר לא לומדים אנגלית, ושאם אין לך מורים פרטיים או קורסים פרטיים או איזה דוד מארה"ב או שנת רילוקיישן במדינה דוברת אנגלית אז אין לך שום סיכוי לדעת אנגלית - זאת אמירה קיצונית וחסרת בסיס בעיניי, ואני לא מוכנה לקבל את השלילה המוחלטת הזו של הידע שמוקנה בבתי הספר, ולו מן הסיבה הפשוטה שגם אני וגם בן זוגי תוצרים של משרד החינוך והידע שלנו באנגלית הוא מצוין.
 
כשאני הייתי ביסודי התחלנו ללמוד אנגלית בכיתה ד'
למדנו אותיות ומילים בסיסיות במהלך כיתה ד', מה שהיום הם לומדים במהלך כיתות ב-ג. בכיתה ד הם כבר לומדים חומר יותר מתקדם ממה שאני למדתי בכיתה ד' בתור תלמידה. אז אני קצת מתקשה להבין למה המצב פעם היה יותר טוב מהמצב היום.
 

gpa3

New member
כי אם יש ילדים שמתקשים בכיתה ב' בשפה העברית (ויש)

אז אולי ללמד אותם אותיות כבר בב' זה מוקדם מידי? ושוב, אני לא עוקבת אבל אם המסר ש"פחית" מתחילה ב c, וילד מתחיל ב b, אז אולי המסר בעייתי? אז אולי הבת שלי, עם קשיי הלמידה שלה לא הבינה את המסר, אבל אחיינית שלי היתה תלמידה טובה בגילאים האלה בכל המקצועות. וגם אצלנו הרבה ילדים היו בזמנו (אצל הקטנה אני לא יודעת) אצל מורה פרטית כבר בכיתה ג' ולאורך שנים התלוננו על שיטת הלימוד.
אולי זאת התוצאה כששיעורי הבית הם למצוא מילים שמתחילות ב b. אז, שוב, זאת משימה שילדים צריכים את העזרה (או יותר נכון את התשובה) של ההורים.
לא יודעת. אולי אם המסביב היה פחות מלחיץ וקצת פחות תחרותי.
ואולי זה נכון. לא יודעת, בתחילת השנה המנהלת החדשה טענה שלא ילמדו אנגלית השנה (כיתה ג') כי אין מורה. לי נראה שזה היה קצת תירוץ לא להתחיל שיעורי אנגלית, כי תוך חודש/יים התחילו ללמוד (בלחץ של חלק מההורים).
 
אני לא חושבת שמלמדים אותיות בכיתה ב'. לפחות אצלנו לא
וממה שקראתי בפוסטים בשרשור הזה, אני חושבת שברוב בתי הספר בכיתה ב' מלמדים רק מילים, שירים וכו'. כלומר חשיפה בעל פה לשפה. אני מסכימה שללמד אותיות וקריאה בכיתה ב זה יכול להיות מוקדם מדי, במיוחד לילדים שעדיין לא שולטים עד הסוף בקריאה בעברית על רקע של קשיים פונולוגיים. אגב, ילדים עם לקויות שפה וקריאה יתקשו באנגלית גם בכיתה ד וגם בכיתה ה.
 

gpa3

New member
אצלנו מתחילים בג'

ולכן ציינתי ש"תשובת" הפחית קיבלתי גם מאחיינית שלי. אם זה היה רק מהבת שלי הייתי יכולה להגיד שלקויות הלמידה "מדברות".
תראי, זה לא "סוף העולם" אם מתייחסים ללימודים כ"הכנה" או "הכרות" ומי שקולט הרוויח, אבל כנראה שמצפים ליותר.
 

אגוזים1

New member
אני לא חושבת

שהבעיה היא עם לימוד האותיות ולימוד מילים שמתחילות באות. אלא בדרך שבה מלמדים את זה...
אצלנו הייתה לילדים מחברת שלאט לאט הפכה למילון. הם היו לומדים אות בכיתה ומילים שמתחילות באות הזו. במחברת לכל אות היו מוקדשים שני עמודים. בעמוד אחד הם הדביקו מדבקה של האות והיו צריכים לכתוב על עמוד שלם את האות (גדולה וקטנה). כל יום למלא עוד שורה. בעמוד השני, אחרי שהם למדו על מילים שמתחילות באות, הם הדביקו על העמוד הזה מדבקות עם ציורים של המילים הללו. בכל ערב לפני השינה הילד אמור להגיד באנגלית את האות (the letter is), להגיד את הצליל של האות (it sounds like) ואז להגיד (באנגלית) את המילים שבמדבקות שבעמוד של האות. ולעשות את זה על *כל* האותיות שהם למדו עד אז (כך שכל פעם מתווספת עוד אות עד שעוברים על כל האותיות).
&nbsp
כל הילדים שלי למדו ככה את כל האותיות כולל הבן עם בעיות הקשב והריכוז שלו (ולמרות שהוא איבד את המחברת הזו פעמיים
).
&nbsp
 

מירי,

New member
הבת שלי בכיתה ז.

הם ממש לא לומדים ברמה שאנחנו למדנו.
נייברס, ומג'יק סטיק... אני בטוחה שילד ממוצע בכיתה ו לא יסתדר איתם.
 

אגוזים1

New member
נתתי לבן

(בכיתה ו׳) לראות את הפרק הראשון של גבי ודבי מג׳יק סטיק. הוא הבין הכל.
 

מירי,

New member
ולדעתי זה לכיתה ה...

והוספת שהבן שלך הוסיף לזה חוג אנגלית....
 

אגוזים1

New member
כי הוא התקשה...

עכשיו הוא ברמה שמתאימה לכיתה שלו. דיברת על כיתה ו׳, והוא בכיתה ו׳.
&nbsp
אני לא יכולה ללכת אחורה בזמן... אולי גם בכיתה ה׳ הוא היה מבין את זה
...
&nbsp
 
מה הקשר? הוא לא נסע לשבוע בארה"ב מגמגם וחזר מדבר
שוטף. בוודאי שב-15 השנים בהן הוא עובד בהייטק יכולת הדיבור שלו השתפרה. זו לא הנקודה בכלל. הנקודה היא שהוא הגיע עם בסיס שאפשר לו את זה, בסיס שהוא אישית קיבל רק מבית הספר ולא ממורים פרטיים וכדומה. גם לא עשה קורס פסיכומטרי. גם לא היה בברליץ או משהו כזה. וגם לא קיבל קורסים של אנגלית במסגרת העבודה.
אם הוא היה בחו"ל לפני או אחרי השיחות הטלפוניות שלו זו בכלל לא הנקודה. הנקודה היא שבסופו של דבר הוא יצא עם ידע הרבה יותר מאשר "בסיסי" מבית הספר, שאפשר לו להמשיך ולהתקדם.
 

פולספגן

New member
תתפלאי, אבל שבוע בחו"ל שיש לך את היסודות, מקפיץ לך את

הרמה פלאים, גם אם לא מדובר באחד עם כשרון לשפות.
 
אבל זה בדיוק מה שאמרתי! בי"ס נתן לו את היסודות
וכנראה שיסודות מספיק טובים כדי לרוץ איתם אחר כך הלאה בחיים הבוגרים. די הוכחת את הנקודה שלי תכלס.
 

פולספגן

New member
כי אנחנו לא חלוקות בזה

ברגע שלומדים 9 שנים אנגלית (בדור שלנו התחילו ללמוד אנגלית מכיתה ד') ונמצאים בהקבצה א' ביסודי וב-5 יח"ל בתיכון, מקבלים אוצר מילים ברמה בסיסית וידע דקדוקי ברמה טובה ומה שנשאר זה להרחיב את אוצר המילים ולתרגל דיבור.
 
למעלה