זה נכון שזו בעיה ידועה בקווי חרדים
זו בעיה ידועה בקווי חרדים
הבעיה היא לאו דווקא עודף שירות (ויעידו מקרים רבים מספור של עומסים והשארת נוסעים בתחנות בקווים אלה).
הבעיה היא השונות הגדולה הנגרמת הן בשל הצרכים המשתנים של הציבור משבוע לשבוע והן בשל מסלול האיסוף הארוך שמקשה על הסדרנים לדעת מתי צריך ומתי לא.
לכן, אם תעמוד בתחנת האיסוף האחרונה של קו 402 (או קווים חרדיים אחרים) ותספור כמה אנשים יש על האוטובוס, תגלה שמספר הנוסעים משתנה משבוע לשבוע באופן דרסטי, לפעמים על אותה נסיעה בשבועות שונים יהיו 80 איש בשבוע א' ו-3 אנשים בשבוע ב'.
הדרך לפתור זאת (בהיעדר מסופים שזו כמובן הדרך הנכונה), היא על ידי מודיעין טוב. אגד מעסיקה עובדים חרדים במחלקת התכנון שבונים עבורה מפה שונה לכל סופ"ש בהתאם למאפיינים שלו (לדוגמה בתקופות חתונות המסה שונה מאשר בתקופת אבל, שבת פרשת שקרכלשהוא עמוסה משבת פרשת שקרכלשהואאחר וכו'.
כנראה בסופ"ש הזה המודיעין כשל, אבל מרגע שאושרה המפה לאגד אין בהכרח את הגמישות לשנות בשטח, לא מבחינת מה שהיא כבר התחייבה עליו (למשרד התחבורה, לציבור ולנהגים שכבר הובאו לעבודה), וגם לא מבחינת הידע שקיים אצל הסדרן. שגם אם הוא שמע שאוטובוס או שניים יצאו ריקים מירושלים מבטיחים לו ש-אוטוטו כולם יצאו ויחכו בתחנות, אז הוא שולח עוד אוטובוס ועוד אוטובוס.
זה נכון שזו בעיה ידועה בקווי חרדים
אבל הבעיה הזו נוצרה בתחילת 2016.
כולם יודעים שברבע לעשר אין ביקוש לקו 402 אבל לאגד יותר משתלם כלכלית להפעיל אוטובוסים ריקים.
בסוף שנת 2015 במסגרת ההכנות לתשלום הסובסידיה לפי ק"מ שינוי באגד את דפוס הפעולה.
עם עד אז הפעילו באגד שיקול דעת והפנו את הנסיעות לפי ביקושים. ברגע שעברו לתשלום לפי ק"מ החליטו באגד לרכוב על משרד התחבורה, והם מפעילים אין סוף נסיעות ריקות. הם יודעים שאין ביקוש ל402 בשעה 9:30, אבל מכיון שאין להם מספיק אוטובוסים במרכז הם צריכים להסיע אוטובוסים 'ריקים' למרכז. משרד התחבורה משלם רק על נסיעות בפועל, ואם אפשר לדחוף נסיעות ולקבל עליהם כסף אז זה הכי משתלם.
אם למשל הם היו מעבירים את הנסיעות האלה ל480, אז לא היו משלמים להם על הק"מ שבין מסוף ארלוזורוב לבין תחילת המסלול של 402 וגם תפעול היה הופך ליותר מורכב כשאגד לא מקבלים על זה תמורה כספית.
 
בקיצור, משרד התחבורה לא יודעים איך לנהל את הקווים בצורה אופטימלית, כולם יודעים את זה. גם אוטובוס שמתמלא באמצע מסלול חייב לבצע את כל המסלול (למרות שיש פעמים שזה יוצר עומסים מיותרים וטרחה לנוסעים) וגם בפיזור אם לא נשאר נוסע אחד יש צורך לסיים את מסלול האיסוף. בימים עברו, אוטובוס שהיה מסיים ריק את מסלול האיסוף היה נשלח לבצע איסוף פעם נוספת ולרשות הסדרן עמדו אוטובוס 'לרשות' שניתן היה להזניקם לנסיעה לפי ביקוש.
לסיכום: משרד התחבורה חייב לבצע דחוף בדק בית על שיטת ההפעלה. לא אתפלא אם בסופו של יום יתברר שאין מחסור בנהגים אלא מחסור במתכננים גמישים שמבינים את השטח.
 
נ.ב. אין לאגד שום מידע מודיעיני מהשטח, היה בעבר פקח בשם אורן ראם שתכנן את הכמויות וגם ויסת את התנועה בשטח, אבל לפני חצי שנה העיפו אותו מאגד בין הסיבות הם ששיטת העבודה שלו לא כלכלית לאגד.
באגד מועסק היום עובד חרדי אחד בשם יצחק רודיך וניבוי העתיד אינו מתפקידיו