עולם הרוח בעולם אתאיסטי- תובנות מקריאת הספר 'מיהו האדם'

תסלח לי אבל נשמע כמו קשקוש מוחלט

כאשר נוירוביולוג סיני או הודי מפענח איזה נוירוטרנסמיטורים מתבטאים באזור מסויים במוח, הוא בעצם עובד לפי תאולוגיה קלוויניסטית?
 
רוטנברג כנראה מדבר על הפסיכואנליזה של תחילת המאה הקודמת

שהוא התחום הכי פחות מדעי של הפסיכיאטריה המודרנית (רבים יגידו: בלתי מדעי לחלוטין) והכי פחות רלוונטי למהפכה המודרנית במדעי המוח.

גם ניוטון היה נוצרי, והוא לא רק הושפע מכך אלא אפילו נתן במפורש תפקיד לאלוהים בפיזיקה שלו. זה לא אומר שהפיזיקה המודרנית נוצרית באיזשהו מובן.
 

hnc

New member
שתי שאלות קטנות, אבל ממש קטנות.

היכן נמצאת רוח האדם הזו?
ואם כבר, מאחר ודובר למטה גם על הנשמה והנפש, אז איפה נמצאים הנשמה והנפש?
&nbsp
&nbsp
 

Critical Thinking

Well-known member
ראשית לכל יש להגדיר מהי נפש, ומהי נשמה. הויכוח יכול להתנהל

רק אם קיימות הגדרות מוסכמות לשני מונחים אלה, שאם לא כן - בויכוח, הגדרות עמומות משרתות את בעלי הטיעונים החלשים.

הצעה:
נשמה - חיות (וו בשורוק, vitality), אותו "משהו" ה"חסר" באורגניזם מת וקיים באותו אורגניזם כשהוא חי.
נפש - ה"אני", קוגניציה, הכרתך את עצמך ואת היותך נבדל מאחרים ומן הסובב אותך.

לפי הצעתי שלעיל - לבקטריה למשל יש נשמה, אולם אין לה נפש.
 
והאם לכלב יש נפש לפי ההגדרות האלו?

אגב, בבראשית פרקים א, ב כל החיות נקראות "נפש חיה".

האם שמתם לב מה משותף למילים "נפש", "נשמה" ו"רוח"?
 
כן, לכלב יש נפש. זאת הסיבה שאני רוצה לקבל את רעיון האבולוציה

מאב קדמון, חיה קדומה- זה מצייר לי את הצדדים האפלים שלנו באור עוצמתי יותר, זה מחייה את המשפט "נפש בהמית" שבעלי המוסר הליטאית (שהושפעתי מהם המון) לימדו.

"האם שמתם לב מה משותף למילים "נפש", "נשמה" ו"רוח"?"
לא, מה משותף ?
 
זה מעניין

אם לכלב יש נפש, אז האם לנמלה יש נפש? האם לספוג (בעל חיים חסר מערכת עצבים אבל בהחלט מתנהג ומגיב לסביבתו) יש נפש? האם ליצורים חד-תאיים (שיכולים להתרוצץ, לרדוף אחר טרף, להתרחק מסכנות וכדומה) יש נפש? ואם כן למה לבקטריות (כנ"ל) אין נפש? כמו כן, באיזה שלב בהתפתחות עובר/תינוק של אדם נכנסת בו הנפש?

המשותף למילים "נפש", "נשמה" ו"רוח" זה כמובן שכולן באו לשונית מתאור של תהליך הנשימה:
נפש - נשיפה
נשמה - נשימה
רוח - אויר נע.

מה שמאוד ברור בתאור בריאת האדם בבראשית ב': "ויפח באפיו נשמת חיים, ויהי האדם לנפש חיה". הקדמונים שמו לב שהרוח שננשמת/ננשפת מהאף זה הדבר שמבדיל בין יצורים חיים למתים, ובאופן טבעי הסיקו שזו הנפש. למזלנו המדע קצת התקדם מאז...
 
איך אתה יודע שספר בראשית ציורי ושירי?

הרבה דתיים מאמינים שהוא תאור מעשי ומדוייק. ואני חושד שאפילו יותר דתיים האמינו בכך בימי קדם.

שמתי לב שלא ענית על אף שאלה ספציפית ששאלתי. זו אחת הבעיות של פילוסופיה דואליסטית, שהיא בדרך-כלל מאוד לא ספציפית. דווקא רנה דקארט, אחד מחשובי הפילוסופים הדואליסטים, הגיע ללא מעט מסקנות ספציפיות. למשל שלבעלי חיים אין נפש והם מכונות. ושנפש האדם ממוקמת במוח בבלוטת האצטרובל (בגלל שזה כמעט החלק היחיד במוח שהוא יחיד ולא זוגי). אולי גם הוא כתב באופן ציורי ושירי?
 
כי התורה רצתה לספר שהאדם נברא, היא לא רצתה לתת תיאור מדעי

זה בכלל לא הנושא המדובר, אצל דקארט לעומת זאת הוא כן מנסה לתאר בצורה מדעית את הדברים.
 
גם התורה שלך שומרת על denyability

שהרי אילו היתה נותנת תיאור מדעי, אפשר היה לבדוק את נכונותה.

לזכותו של דקארט הוא אכן ניסה לתת הסברים מדעיים, ולכן גם אפשר לבדוק אותו. הוא נכשל לחלוטין. הוא אפילו לא קידם את המדע עם תאוריות לא-מושלמות אבל חשובות, כמו גלילאו או קפלר. הוא בכלל לא היה בכיוון.
 
ודאי שזה מעניין אותה

פתח את התורה ותראה שהיא עוסקת בכל השאלות המדעיות המענינות: מקור היקום, מקור החיים והאדם, הסיבות שהמציאות כזו ולא אחרת, תולדות העולם, ההסטוריה של העמים והשפות, וכו' וכו'. רק שעוד לא המציאו את השיטה המדעית כשהתורה נכתבה.
 
למעלה