Henry0
Well-known member
הבאנאליות של הרוע
בזמן משפט אייכמן, הפילוסופית היהודיה האמריקאית חנה ארנדט נשלחה לישראל לסקר את המשפט, אותו היא תמצתה במספר מאמרים בעיתונות ובספר.
לאחר התעמקות ולימוד האישיות של אייכמן, היא הדהימה את העולם כאשר סרבה לראות באייכמן איש רע או אנטישמי.
לדעתה אייכמן היה איש אפור, בנאלי, פקיד שביצע את הפקודות כמיטב יכולתו, כאשר המטרות שלו היו בנאליות לחלוטין: קידום במערכת, צבירת כוח, רצון להשתייך לדבר גדול ...
עבורו החוק והצדק נוסחו ע"י מערכת החוקים והצווים בה הוא חי, וזאת ללא ערעור אישי.
מהם התנאים שבהם אדם לא רע מטבעו, אדם רגיל ובנאלי, יכול להגיע לרמות על של רוע אנושי?
חוקים ותקנות - המערכת היא הקובעת חוקים והתקנות הקובעות חד משמעית מהו הטוב ומהו הצדק.
סמכות על - בראש המערכת עומדת סמכות עליונה (מלך, נשיא, רב, אל ...) שקובע את החוקים, ועליהם אין ערעור.
מחיקת הספונטאניות - המערכת מוחקת את היסוד הספונטאני שבאדם, את החלק האנושי שבו, את שיקול הדעת האישי. לאדם אין יותר "צדק אישי פנימי", היכול להיות שונה מהצדק שמהערכת קובעת לו. האדם הופך למכונה אוטומאטית חסרת אישיות עצמית.
סובייקטיביות – המערכת מקהה את היכולת לראות את המצב מנקודת ראותו של האחר, להבין את הסבל של האחר.
תנאים אלו להווצרו של הרוע, נכונים לא רק לעולם הנאצי, זה נכון להרבה מערכות עם התנאים לעיל, כמו למשל שיעים/סונים, סטאלניסטים, חרדים, מתנחלים ....
גם אדם טוב ונורמטיבי, במקום שיש להשמע לחוקי-על המהווים עבורו את הצדק האחד והיחיד, והאידיבידואליות שלו מחוקה, אז הוא עלול לעשות את הדברים הנוראים ביותר, להשמיד מיליונים של יהודים, להרוג במלחמות אזרחים בסוריה מאות אלפים, לאמלל מיליונים של פלסטינים ... והכל מתוך אמונה שלמה שהרוע הנורא שהם עושים, הוא למעשה הצדק המושלם.
הבאנאליות של הרוע
כאשר מערכת (אדם, דת, אידאולוגיה) מצליחה לבנות אנשים המתבטלים בפני סמכות, מאבדים מוסר אנושי אישי, ומקבלים אך ורק את המוסר המוכתב להם, אותם אנשים אפורים, בנאליים, שמחקו את אישיותם העצמית, עלולים לעשות את הרוע הנורא ביותר, מתוך בטחון שהם עושים את הדבר הנכון והצודק.
בזמן משפט אייכמן, הפילוסופית היהודיה האמריקאית חנה ארנדט נשלחה לישראל לסקר את המשפט, אותו היא תמצתה במספר מאמרים בעיתונות ובספר.
לאחר התעמקות ולימוד האישיות של אייכמן, היא הדהימה את העולם כאשר סרבה לראות באייכמן איש רע או אנטישמי.
לדעתה אייכמן היה איש אפור, בנאלי, פקיד שביצע את הפקודות כמיטב יכולתו, כאשר המטרות שלו היו בנאליות לחלוטין: קידום במערכת, צבירת כוח, רצון להשתייך לדבר גדול ...
עבורו החוק והצדק נוסחו ע"י מערכת החוקים והצווים בה הוא חי, וזאת ללא ערעור אישי.
מהם התנאים שבהם אדם לא רע מטבעו, אדם רגיל ובנאלי, יכול להגיע לרמות על של רוע אנושי?
חוקים ותקנות - המערכת היא הקובעת חוקים והתקנות הקובעות חד משמעית מהו הטוב ומהו הצדק.
סמכות על - בראש המערכת עומדת סמכות עליונה (מלך, נשיא, רב, אל ...) שקובע את החוקים, ועליהם אין ערעור.
מחיקת הספונטאניות - המערכת מוחקת את היסוד הספונטאני שבאדם, את החלק האנושי שבו, את שיקול הדעת האישי. לאדם אין יותר "צדק אישי פנימי", היכול להיות שונה מהצדק שמהערכת קובעת לו. האדם הופך למכונה אוטומאטית חסרת אישיות עצמית.
סובייקטיביות – המערכת מקהה את היכולת לראות את המצב מנקודת ראותו של האחר, להבין את הסבל של האחר.
תנאים אלו להווצרו של הרוע, נכונים לא רק לעולם הנאצי, זה נכון להרבה מערכות עם התנאים לעיל, כמו למשל שיעים/סונים, סטאלניסטים, חרדים, מתנחלים ....
גם אדם טוב ונורמטיבי, במקום שיש להשמע לחוקי-על המהווים עבורו את הצדק האחד והיחיד, והאידיבידואליות שלו מחוקה, אז הוא עלול לעשות את הדברים הנוראים ביותר, להשמיד מיליונים של יהודים, להרוג במלחמות אזרחים בסוריה מאות אלפים, לאמלל מיליונים של פלסטינים ... והכל מתוך אמונה שלמה שהרוע הנורא שהם עושים, הוא למעשה הצדק המושלם.
הבאנאליות של הרוע
כאשר מערכת (אדם, דת, אידאולוגיה) מצליחה לבנות אנשים המתבטלים בפני סמכות, מאבדים מוסר אנושי אישי, ומקבלים אך ורק את המוסר המוכתב להם, אותם אנשים אפורים, בנאליים, שמחקו את אישיותם העצמית, עלולים לעשות את הרוע הנורא ביותר, מתוך בטחון שהם עושים את הדבר הנכון והצודק.