דעתה של ארנדט שונה (וכמובן ניתן לחלוק עליה)
לדעת ארנדט, אם האינדיבידואליות של האדם לא נימחקת, לאדם יש מוסר פנימי.
כאשר יש מערכת הקובעת לו מה המוסר, והאדם מאבד את יכולת המוסר האישי שלו, האדם מקבל על עצמו את המוסר שהמערכת מכתיבה לו, ואז הוא יכול לעשות הכל בשם ערכי המערכת הזו, גם זוועות.
זה מה שקרא בנאציזם, זה מה שעלולמ לקרות אצל החרדים.
והפתרון הוא, לא לפגוע באינדיבידואליות האנושית, לא להכריח עליו מערכת חיצונית של מוסר וכללי אמת.
מכונית ללא נהג
כעת, נושא המוסר האינדיבידואלי עולה לבעיית תכנות.
אדם קופץ לכביש, למכונית מרחק עצירה, המכונית יכולה לדרוס למוות את האדם, או להסיט את הרכב ולדרוס אדם אחר.
איך מחשב המכונית צריך להיות מתוכנת?
ניבדקו החלטות של עשרות אלפי אנשים (שאלון אינטרנטי), והתקבל מידרג:
- קודם להציל ילדים
- אין הבדל בין ילד לילדה
- להציל צעירים ע"פ זקנים
- להציל צעירה ע"פ צעיר.
- להציל אקטיבי ע"פ פאסיבי.
וכ' וכ' וכ'...
אמנם יש הבדלים תרבותיים, בתרבות מסוימת יש יותר חשיבות להצלת נשים מתרבות אחרת.
כניראה שתהייהנה תכנות שונות לתרבויות שונות.
אבל אנו רואים, שיש משהוא כזה הקרוי "מוסר אישי", משהוא פנימי, שאם נלך לאורו, רוב האנשים בתרבות יראו זאת בצורה חיובית.
צריך להניח לאנשים את האינדיבידואליות לבחור את המוסר שלהם, כמעט תמיד זה יתאים לרוב,
אסור בשום פנים ואופן לדכא את האינדיבידואליות הזו, ולשתול באדם מערכת חוקים חיצוניים, שאז האדם יתנהג לפיה כמו אוטומאט, בלי בקרה אישית, ואז ניתן להובילו לזוועות האנושיות הגדולות ביותר, והוא יעשה זאת תוך הרגשה שהוא עושה את הטוב.+