אכן לטיפשים אין מזור
אתה צודק לגבי חשיבות המנוע ת"ה ואני אוסיף גם משהו שבטוח תסכים איתו וזה שגם משקל המרכב משמעותי.
ההשוואה הקלאסית שמדגימה את חשיבות כל הרכיבים האלה היא השוואת הפיקנטוצ'וקו לאופנוע. לשניהם נפח מנוע 1L [הפיקנטו 998CC והאופנוע 996CC]. מספר צילינדרים [3 ברכב לעומת 2 באופנוע], שסתומים [12 ברכב לעומת 8 באופנוע]. גיר מנואלי [באופנוע 6 הילוכים, ברכב 5 הילוכים]
עד עכשיו נשמע שהדברים לא שונים קיצונית אבל הנה הפערים:
מסה [כ900קג לרכב לעומת כ200קג לאופנוע]
נתוני המומנט וההספק שונים מאד [את ההספקים אני זוכר: ברכב 69כ"ס ובאופנוע 100כ"ס]
הקו האדום ברכב סביב 6.5 ובאופנוע 9.5
הרכב חלש מאד. במישור ובירידה אפשר להגיע ל5K סלד [ואף מעט יותר נניח 5.5] בהילוך 5 וזה מביא אותך למהירות בינעירונית סביב 150. א ב ל , בעליות אתה יכול רק לחלום להגיע לסלד 5.5 בהילוך 5.
באופנוע בהילוך 6 אתה יכול להגיע לסל"ד של כ7K ומעבר לזה המחשב לא נותן להמשיך לעלות. יש הגבלה אלקטרונית על המהירות והאופנוע מתחיל להתנהג מוזר באופן מאד שלילי, וזה לא משנה עלייה מישור או ירידה, אבל להבדיל, בסלד 5 וגם 6 ההתנהלות פנטסטית. יציב וליניארי כמו סרגל ישר החל מסלד 4 ועד 6 בהילוך 6. בהילוך נמוך יותר יכולת להביא לסל"ד גבוה יותר מאשר 4-6K אבל באופנוע בד"כ מאד לא אהבתי להתפרע עם הסל"ד בהילוכים נמוכים, כי זה מעביר המון כוח לגלגל... אין הרבה היגיון בחוליגניות. ותאמין או לא, גם בפיקנטו מעולם לא משכתי הילוכים בפראות בהילוך 1. זה לא נותן הרבה בפרקטיקה מלבד בלאי משמעותי. בהילוך 2 יש מצבים שאין לי ברירה אם אני בעליות קשות ונאלץ לעקוף כי הפלגמט/ית לפני נוסעים באוטומטיש שלהם בקצב צב בכל סיבובון בעלייה.
באופנוע גם העלייה הכי תלולה בכבישים הבינעירוניים המהירים [כגון כבישים בגליל למשל כביש 65 מצומת גולני לכביש 85, שהוא כביש מהיר עם עליות או כביש מספר 1משער הגיא ועד לים המלח], בכל הכבישים הללו, בלי קשר אם עלייה או ירידה, היה ניתן לקלות לנסוע בסל"ד שפירטתי על כל המהירות המשתמעת מזה: הילוך 6: סל"ד 4K זה 120 קמש. סל"ד 5K זה 150 קמ"ש. סל"ד 6K זה 180 קמ"ש ואז לקראת סל"ד 7K משהו משתבש בסידרה החשבונית ואתה לא רואה 210 קמ"ש. במקום זה מופיע רעד איטי והאופנוע נע תנודות איטיות ועדינות יחסית מצד לצד. זה לא עושה לך חשק להמשיך בזה.
וזה חלק ממאפייני אופנועי הספורט טורינג מקבוצת הממותות שאליה השתייך האופנוע ההוא, כלומר האופנוע היה רחוק מאד מקבוצת אופנועי הספורט הטהורים. רחוק ביותר ! שם הסל"ד ממשיך לטפס עד לכ15,000 סל"ד וכמובן ההספק ממשיך לטפס. אני לא נמשך למאפיינים ההם.
מה שאתה מתאר לגבי הVOLVO שלך כשהסל"ד סביב 4K כשאתה שואט בעליות מים המלח גם כשהרכב עמוס ב5 נוסעים, והכל במהירות זורמת וללא קושי מדגיש את הפער בין הפיקנטוצ'וקו שאינו מסוגל לזה גם כשהרכב לא עמוס בכלל. בפיקנטו אין ברירה אלא להאט ולהוריד הילוכים ל4 וגם להילוך 3 ולסחוב הסלד לאיזור ה5 שזה מקנה מהירות 100 באופן שמגעיל לך לנהוג ככה והאוזן והתחושה שוברים אותך ואז אני מוותר ומאט משמעותית להילוך 3 סלד סביב 3K או 3.5.
בפיקנטו אפילו יתרה מזאת, אם יש האטה בעלייה ואני נאלץ להאט עוד יותר אז מעבר לסף מסויים אני מוריד להילוך 2 ואז קשה להאיץ חזרה להילוך 3 ולסלד 5 [שזה סביב 100קמש] כי יש מחסור בכוח [כנראה יש איזה בור של כוח בגיר בין 2 ל3], וזה יכול להיות תהליך מעצבן של האצה אחרי האטה בעלייה בכביש מהיר פתוח.
כל הבעייה הזאת לא קיימת כמובן בVOLVO