בקרת שיוט - חיסכון בדלק?

גם בכביש ריק נהג חכם יכול לחסוך דלק בהשוואה לבקרת השיוט אבל

זה בתנאי שהנהג יודע מה הוא עושה למשל בכל עלייה קטנה הוא לוחץ מעט פחות ואז בירידה נותן לאוטו לצבור קצת תאוצה כדי שיגיע לעלייה הבאה מעט מהר יחסית ויוכל להרשות לעצמו לאבד מעט מהירות.
לנהיגה כזאת יש אפקט חסכוני לעומת בקרת השיוט ששומרת על המהירות קבועה לחלוטין ותבזבז הרבה דלק בעלייה.
&nbsp
האפקט החשוב ביותר של בקרת השיוט הוא שמירת המהירות כדי שלא תקבל קנס מהירות. זה מיועד לכל הנהגים שלא יודעים לשמור על עצמם מהשוטרים ו/או המצלמות ו/או נוסעים בכבישים שאינם מכירים מבחינת האכיפה המשטרתית.
 

WarDog

New member
יש גם את ה"מגביל מהירות" בחלק מרכבים

המגביל מהירות הוא לפי דעתי הרבה יותר יעיל מאשר בקרת השיוט וגם הרבה יותר בטיחותי לפי דעתי.
אני קבוע משתמש בו, שם על 100 קמ"ש ולוחץ על הגז כל הזמן ואם צריך רק מוריד את הרגל בלי הצורך לנתק בקרט שיוט(כפתור או בלימה) ויכול לנצל את המומנט אנרציה עד הסוף.
והכי נוח הוא שאני יכול להאיץ גם מעל ה100 שהגדרתי במידה ואני לוחץ חזק על הגז(מה שלא תמיד אפשרי עם בקרת השיוט).
 
לא הבנתי איך עובד המגביל מהירות "הזה שלך"

לפי דבריך המגביל מהירות אינו באמת מגביל המהירות אם אתה לוחץ על דוושת הגז עד הסוף.
&nbsp
אני גם לא מבין למה אתה צריך ללחוץ על הגז? הרעיון של בקרת השיוט שאתה לא צריך ללחוץ על כלום.
&nbsp
כשכתבתי לפוער השרשור את תשובתי, התייחסתי אל עצמי כנהג. אני בזכות שנות האופנוע הפכתי לנהג מושלם במובן הזה שאני יודע לרכב מהר יעיל זורם בטיחותי וכמובן ללא בעיות עם המשטרה כלומר אני "לא אופיע על הרדאר שלהם".
אני בירידות בניגוד ל99% מנהגי עמישרואל משתדל שלא לבלום [בפרט כשעסקינן ברכב הצ'וקומוקו הנוכחי שלי, אז העסק הופך להיות משמעותי ומקבל חשיבות יתרה] וצובר מהירות מעט גבוהה יותר שתסייע למנוע החלש לצלוח את העלייה שמופיע בעקבות הירידה. היתרון הוא שאת העלייה אני מבצע תוך צורך למעט פחות דלק בהשוואה להתחלה איטית יותר של הטיפוס.
ראוי לסייג את דבריי כדי שלא יובנו שלא נכון, מדובר בעליות וירידות משמעותיות מאלה שתיאר פוער השרשור בכביש מספר 4 ששם זה שטויות.
יתרה מזה, אם היה בפיקנטו גיר רגיל מנוע צ'וקו בקרת שיוט והייתי מפעיל בהילוך 6 נאמר בדרך מת"א לירושלים נניח על 100 קמ"ש אז אין כל אפשרות שהרכב היה שומר על מהירות 100 בהילוך 5 [בפיקנטו 1L גיר מנואלי יש רק 5 הילוכים קדמיים] בעת הטיפוס בכביש 1. אין לו שמץ יכולת לכך.
להבדיל בירידות הוא יכול לשמור על 150 קמ"ש בהילוך 5. זה ההבדל בין מנוע חלשצ'וקו למנוע חזק, והכוונה ביחס למסת הרכב. האופנוע היה עם 100 כ"ס ומסה של כ200ק"ג. שם הייתה יכולת לטפס ולרדת מהקסטל באותה המהירות. המהירות בכל מקרה הוגבלה שם באופן אלקטרוני לכ200 קמ"ש וטוב שכך. האופנוע ההוא לא היה בנוי לאיזור ה200. קשה להאמין עד כמה באיזור ה180 הכל היה חלק וזורם ופתאום במעבר לכיוון ה200 הכל הפך להיות כאילו רעוע/ לא יציב/ מתנדנד/ וכו'. זה לא עודד את הרוכב השפוי להכנס לSPEED ZONES הללו...
אתם מבינים את ההבדלים?
 

WarDog

New member
אסביר

ה"מגביל" מגביל את המהירות בלחיצה מתונה(רגילה) על הגז כדי שלא תעבור את המהירות שקבעת לעצמך גם בלי להזיז את הרגל/לכוון את עוצמת הלחיצה.
במידה ודרוש לך רגעית מעבר על המגבלה שהצבת(15-25 קמ"ש מעל, לא זוכר את המספר המדויק) מכל סיבה(עקיפה לדוגמא) לחיצה חזקה על הגז תאפשר לרכב להאיץ עד לערך גבוה יותר(כמו שאמרתי 15-25 קמש יותר), וברגע שתעזוב את הגז יאיט חזרה למהירות שקבעת(לא בקצב של בלימה עם הבלמים כי הם לא מושפעים כלל מהמגביל).
&nbsp
למה ללחוץ על הגז, כדי לא לאבד ריכוז לחלוטין בנהיגה, בשימוש בבקרת השיוט אפשר לאבד את הריכוז מהר מאוד ובמקרה של סכנה ללחוץ בטעות על הגז ולא הברקס(כי הורדת את הרגל מהדוושאה כבר מזמן), מה שיותר קשה בשימוש עם ה"מגביל" כי אתה תמיד צריך ללחוץ על הגז כאילו אין לך מגביל כלל רק שהרכב לא יתן לך להאיץ מעל המוגדר אלא אם תבקש "בכוח".
&nbsp
כמו שכבר אמרתי המגביל שימושי לאלו שלא אוהבים את אופן הפעולה של בקרת השיוט הרגילה(הרבה גז עד להגעה למהירות המוגדרת לדוגמא), או כאשר יש שינוים תכופים בקצב התנועה(לדוגמא כביש בין עירוני עם רמזורים).
&nbsp
 
אחלה הסבר !

עדיין לא הבנתי את איך המגביל הזה טוב למקום עם מלא רמזורים שכל רגע צריך לעצור [למשל כביש ז'בוטינסקי בין ת"א לפ"ת...
 

WarDog

New member
אתה נוהג רגיל אבל לא יכול לעבור את המהירות שהגדרת

הדבר שימושי למניעה של מהירות מופרזת, הגדרת את המהירות של התמרור ונוהג רגיל(גז, ברקס) והרכב לא יאיץ מעל המוגדר אלא אם תלחץ בעוצמה על הגז, כלומר במודע תעבור את המגבלה.
 
זה תלוי אם ככה עד כמה הנהג כסיל ו/או לא מודע לנהיגתו.

סיפור אמיתי לגמרי: פעם שמעתי על מישהו שנוהג ברנו קליאו אוטומטישית בכביש ז'בוטינסקי מת"א לפ"ת בשעות של עומס כדלהלן ... מלא רמזורים ויוצא מכל רמזור בפול גז ואח"כ ברקס אינטנסיבי בסמיכות לרמזור ו/או הטור מכוניות העומד לפני הרמזור הבא, ותמיד נעצר בתאוטה גדולה במרחק סמטימטרים ספורים מהרכב שלפניו, ולא משנה מקום כהוא זה ביחס לשאר הרכבים הנעים שמסביבו. נהיגה בזבזנית שהיא גם נהיגה מסוכנת ומטומטמת.
MODE בינארי לחלוטין כלומר אין לחיצה עדינה או חלקית על הגז אלא תמיד רגל על הגז שהיא רגל כבידה פול גז עד הסוף או שמעביר הרגל ללחיצה אינטנסיבית ביותר על הברקס. יש 2 אפשרויות, או זה או זה ואין בכלל גוני ביניים. נהיגה מאד מונוטונית וחסרת יצירתיות, וכמובן נהיגה שהיא מאד בזבזנית בדלקים ובלאי ושאין לה כל תרומה אמיתית ביעילות וקיצור זמנים, אבל היא כרוכה בירידה באמינות ובבטיחות.
בנוסף לכל הצורס, נהיגה כזאת אפילו לא תוגבל על ידי מגביל המהירות בקצה העליון וגם ההגעה למהירות הקצה תהיה יחסית מהירה. מנגנון כזה של מגביל מהירות לא יפצה כמובן על טפשותו של הנהג. הנהג ההוא אפילו לא יבין שהוא באופן הפעולה הרעוע שלו מנטרל את יעילות מגביל המהירות.

אני שהנהיגה אצלי מורכבת ממאפיינים רבים כדוגמת חלקות ונעימות התנועה, יעילות הנהיגה, קיצור זמנים לצד חיסכון במשאבים, יכול להעיד שעל יד אחת אפשר לספור את מספר הפעמים שלחצתי בעוז כזה על הברקס בכ5 השנים שאנוכי עם הפיקנטו. וגם על הגז אני לוחץ באופן מושכל. אינני לוחץ עד הסוף.
אם לשפוט לפי מד הסל"ד שקשור בעקיפין ללחיצה על הגז [בפרט בעלייה ובמישור אבל לא בירידות!], בד"כ בהילוכים נמוכים מד הסל"ד אינו מרקיע שחקים [למעט אם אני מתחיל תנועה בעלייה תלולה במיוחד], רחוק מכך, אבל מד הסל"ד אצלי מרקיע יחסית שחקים רק בהילוך הגבוה בנסיעה מחוץ לעיר, למשל וכדוגמה בכביש 1, אני מוצא עצמי בהילוך 5 בסל"ד של 5 בחלקים מהותיים מהדרך אם כי לא כולה וגם הסל"ד הגבוה לא מעיד אצלי על לחיצה על הגז עד הסוף כי אני פשוט לא לוחץ עד הסוף למעט במקרים חריגים...
למזלי אין לי רכב אאוטומטישי ששם בשביל קיק דאון צריך רגל כבייייידה.
 

WarDog

New member
שום מערכת לא תעזור לנהג טיפש.

אני בכוונה לא הזכרתי את הסל"ד כי זה משתנה בין כל המצבים האפשריים(והמנועים), והשתמשתי בעוצמת הלחיצה(יותר נכון היה להגיד טווח התנועה של הדוושה).
&nbsp
אני אישית לא הגעתי אפילו ל4K סל"ד בעליות ים המלח(דרך צומת הערבה) עם רכב מלא(5 נוסעים מבוגרים) ומהירות סבירה(בהתחשב באופי הכביש והפניות בו), וברכב הקודם אותן עליות היו ב4K רוב הדרך, הכל עינין של מנוע ות"ה.
 
אכן לטיפשים אין מזור

אתה צודק לגבי חשיבות המנוע ת"ה ואני אוסיף גם משהו שבטוח תסכים איתו וזה שגם משקל המרכב משמעותי.
ההשוואה הקלאסית שמדגימה את חשיבות כל הרכיבים האלה היא השוואת הפיקנטוצ'וקו לאופנוע. לשניהם נפח מנוע 1L [הפיקנטו 998CC והאופנוע 996CC]. מספר צילינדרים [3 ברכב לעומת 2 באופנוע], שסתומים [12 ברכב לעומת 8 באופנוע]. גיר מנואלי [באופנוע 6 הילוכים, ברכב 5 הילוכים]
עד עכשיו נשמע שהדברים לא שונים קיצונית אבל הנה הפערים:
מסה [כ900קג לרכב לעומת כ200קג לאופנוע]
נתוני המומנט וההספק שונים מאד [את ההספקים אני זוכר: ברכב 69כ"ס ובאופנוע 100כ"ס]
הקו האדום ברכב סביב 6.5 ובאופנוע 9.5
הרכב חלש מאד. במישור ובירידה אפשר להגיע ל5K סלד [ואף מעט יותר נניח 5.5] בהילוך 5 וזה מביא אותך למהירות בינעירונית סביב 150. א ב ל , בעליות אתה יכול רק לחלום להגיע לסלד 5.5 בהילוך 5.
באופנוע בהילוך 6 אתה יכול להגיע לסל"ד של כ7K ומעבר לזה המחשב לא נותן להמשיך לעלות. יש הגבלה אלקטרונית על המהירות והאופנוע מתחיל להתנהג מוזר באופן מאד שלילי, וזה לא משנה עלייה מישור או ירידה, אבל להבדיל, בסלד 5 וגם 6 ההתנהלות פנטסטית. יציב וליניארי כמו סרגל ישר החל מסלד 4 ועד 6 בהילוך 6. בהילוך נמוך יותר יכולת להביא לסל"ד גבוה יותר מאשר 4-6K אבל באופנוע בד"כ מאד לא אהבתי להתפרע עם הסל"ד בהילוכים נמוכים, כי זה מעביר המון כוח לגלגל... אין הרבה היגיון בחוליגניות. ותאמין או לא, גם בפיקנטו מעולם לא משכתי הילוכים בפראות בהילוך 1. זה לא נותן הרבה בפרקטיקה מלבד בלאי משמעותי. בהילוך 2 יש מצבים שאין לי ברירה אם אני בעליות קשות ונאלץ לעקוף כי הפלגמט/ית לפני נוסעים באוטומטיש שלהם בקצב צב בכל סיבובון בעלייה.
באופנוע גם העלייה הכי תלולה בכבישים הבינעירוניים המהירים [כגון כבישים בגליל למשל כביש 65 מצומת גולני לכביש 85, שהוא כביש מהיר עם עליות או כביש מספר 1משער הגיא ועד לים המלח], בכל הכבישים הללו, בלי קשר אם עלייה או ירידה, היה ניתן לקלות לנסוע בסל"ד שפירטתי על כל המהירות המשתמעת מזה: הילוך 6: סל"ד 4K זה 120 קמש. סל"ד 5K זה 150 קמ"ש. סל"ד 6K זה 180 קמ"ש ואז לקראת סל"ד 7K משהו משתבש בסידרה החשבונית ואתה לא רואה 210 קמ"ש. במקום זה מופיע רעד איטי והאופנוע נע תנודות איטיות ועדינות יחסית מצד לצד. זה לא עושה לך חשק להמשיך בזה.
וזה חלק ממאפייני אופנועי הספורט טורינג מקבוצת הממותות שאליה השתייך האופנוע ההוא, כלומר האופנוע היה רחוק מאד מקבוצת אופנועי הספורט הטהורים. רחוק ביותר ! שם הסל"ד ממשיך לטפס עד לכ15,000 סל"ד וכמובן ההספק ממשיך לטפס. אני לא נמשך למאפיינים ההם.

מה שאתה מתאר לגבי הVOLVO שלך כשהסל"ד סביב 4K כשאתה שואט בעליות מים המלח גם כשהרכב עמוס ב5 נוסעים, והכל במהירות זורמת וללא קושי מדגיש את הפער בין הפיקנטוצ'וקו שאינו מסוגל לזה גם כשהרכב לא עמוס בכלל. בפיקנטו אין ברירה אלא להאט ולהוריד הילוכים ל4 וגם להילוך 3 ולסחוב הסלד לאיזור ה5 שזה מקנה מהירות 100 באופן שמגעיל לך לנהוג ככה והאוזן והתחושה שוברים אותך ואז אני מוותר ומאט משמעותית להילוך 3 סלד סביב 3K או 3.5.
בפיקנטו אפילו יתרה מזאת, אם יש האטה בעלייה ואני נאלץ להאט עוד יותר אז מעבר לסף מסויים אני מוריד להילוך 2 ואז קשה להאיץ חזרה להילוך 3 ולסלד 5 [שזה סביב 100קמש] כי יש מחסור בכוח [כנראה יש איזה בור של כוח בגיר בין 2 ל3], וזה יכול להיות תהליך מעצבן של האצה אחרי האטה בעלייה בכביש מהיר פתוח.
כל הבעייה הזאת לא קיימת כמובן בVOLVO
 
למעלה