בעלי רוצה להתגרש

YoniS007

New member
זה אפילו יותר מסובך מזה

במהלך משפט כנראה שהבעל יקבל הרבה מעבר לחצי מההון. אני מאמין שכשמדברים פה על הון, מדובר בכספים שנמשכו כדיבידנד והושקעו מחוץ לעסק. במקרה כזה הבעל יהיה זכאי בנוסף, גם ל- 50% ממניות האשה בחברה (העסק רשום כחברה בע"מ מן הסתם) וגם חלק שיכול להגיע ל 50% משווי המוניטין של העסק כפי שיתומחר בידי מומחה לנושא.

לא נכנסתי לזה קודם כי השואלת כבר התיעצה עם עורך דין כך שכנראה שמצב זה ברור לה ואני מבין לגמרי עד כמה זה מעמיס ומגדיל עוד את הקושי שלה.
 

ai21

New member
אם זה המצב - קודם כל צריך להרחיקו מהעסק

כדי שלא יהיו לו טענות שהעסק בעצם "משפחתי".
בהעדר זיקה לעסק - לא יחלקו את העסק, ויתנו בעלות על עסק, למי שאינו חלק ממנו.
&nbsp
במקרה הטוב - העסק ימשוך דיווידנדים ויגרע מהרכוש המשותף,
ובמקרה הרע, חלקה בשאר הרכוש יקטן.
&nbsp
 
יחלקו גם יחלקו

כל נכס שניתן להעריך את שוויו הכלכלי, יהיה בר חלוקה במסגרת הליכי הגירושין. היה מקרה אחד שאני מכיר שהתחלקו גם במוניטין אישי ורופא ידוע היה צריך לאזן עם אשתו את המוניטין המקצועי שלו. כן, קראת נכון, היה צריך לשלם לה חצי מהמוניטין המקצועי שלו. במקרה של פותחת השרשור, יתנו לה הזדמנות הוגנת לקנות ממנו את חלקו בתהליך האיזון. אבל חצי משווי העסק הוא שלו.
 

ai21

New member
זה כפי שרשמתי - במקרה הרע

משמע - גם אז לא יתנו לו חצי מהעסק, אלא יקזזו עלות זו מהחלק שלה (או למשל הקטנת שווי העסק ע"י חלוקת דיווידנדים רבים).
&nbsp
במקרה הטוב,
היות ולא מדובר על עקרת בית שהקריבה את הקריירה שלה לטיפול מסור בו - ודרשה בהתאם שותפות שווה,
אלא מדובר על עובד עם קריירה משלו, מול עצמאית שבנתה עסק.
הדרישה להכנסות עתידיות - אינה טריוויאלית כלל.
&nbsp
 
אולי במדינה שלך זה ככה

במדינת ישראל יש חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג-1973 ואינסוף פסקי דין בנושא ולפיהם הוא הולך לקבל חצי משווי חלקה בחברה בין אם היא תרצה ובין אם לא. לצערי אני אומר את זה מידיעה וניסיון אישי.
 

YoniS007

New member
מיסטר X צודק

כפי שכתבתי קודם, הוא הולך לקבל חצי וחבל אפילו ללכת לבימ"ש על זה.

בנושאי מזונות, זמני שהות, מדור, יש לשופט הרבה מקום לשיקול דעת. בענייני רכוש כמעט שלא. ואם הצדדים לא יכולים להגיע להסכם איזון משאבים, השופט יחתוך הכל חצי חצי בגרזן (בלשון ציורית כמובן). יכפה מכירת הדירה ונכסים אחרים וחלוקת התמורה חצי חצי.
 

YoniS007

New member
זה ממש לא משנה

גם אם לא דרך שם מימיו, והוא כן, עדיין היה מקבל חצי.
 

Mrs Dolores

New member
הבהרה לגבי העסק שהקמתי

אכן אצטרך להתחלק איתו חצי-חצי אבל לא מדובר בהרבה כסף. עורכת הדין שלי הייתה חד משמעית בקשר לזה. מדובר בחברה בע"מ בה יש לי כ-60% מהמניות. נתח מסויים נמצא בידי אבי שהשקיע בי בתחילת הדרך וחלק קטן מהמניות בידי מספר עובדים, רובן בידי מישהי שנמצאת איתי מתחילת הדרך. אבל, וזה אבל גדול, שווי פיננסי עפ"י ספרי החשבונות לא גדול. כך ששווי המניות גם לא גדול. אין נכסים או ציוד יקר ערך, כמה עשרות מחשבים וריהוט משרדי וכמובן ההון הנזיל בחשבונות. לא לבלבל עם דיו דיליג'נס עסקי שם היה מדובר בסכום מכובד מאד כי רוב הערך של חברה כזו נגזר מחוזים, התקשרויות עסקיות, לקוחות, קניין רוחני, הון אנושי, ומוניטין, שלא מעניינים רואי חשבון. הון שמשכתי במשכורת ודיבידנדים והושקע באפיקים שונים הוא הרבה יותר משמעותי. לכן אני פחות מוטרדת מהמניות אבל כן אצטרך לקנות בחזרה את חלקו כחלק מהאיזון. לקנות חזרה את החברה שלי
 
מציע לך להתנהל בזהירות


יש לי חשש שאת קצת מקלה ראש בעניין זה. הייתי מאד מאד מציע לבדוק לעומק את ההיבטים המשפטיים, אולי לקבל חוות דעת נוספת, נקודתית לעניין תמחור החברה. כי בהחלט יש מצבים שבהם כן מתמחרים חברה באופן ריאלי, במיוחד איפה שיש מרכיב IP שיש דרכים מקובלות לתמחר אותו. במיוחד לאור העובדה שהוא עבד בחברה כך שמבחינתו זה לא עוד "נכס" כך שיסתפק בפירורים שאת תזרקי לו.

דבר שני, אל תחזרי בפני אנשים על מה שכתבת כאן. כלפי חוץ מבחינתך החברה שווה כשווי כמה מחשבים וכמה שולחנות. אפילו הייתי מציע לך לפנות למנהל הפורום לבקש למחוק את ההודעה הזאת. כי מי שמכיר אותך, יכול בקלות לעשות 1 + 1 וזאת ראייה שאת מודעת ששווי החברה יותר גבוה. לשם המחשה, אני מכרתי לפני שנתיים חברה שהייתה כולה כמה מחשבים וכמה שולחנות... אה, ומוצר שקריטי עבור רוב מוצרי IoT ואפילו המכוניות האוטונומיות. היא נמכרה בלמעלה מ $200M.
 

Mrs Dolores

New member
זה בסדר, שיבשתי מספיק פרטים כדי שאי אפשר יהיה לזהות

וסחטיין על האקזיט. מקווה שנשאר גם לך משהו אחרי אחרי קרנות הון הסיכון והמשקיעים.
 
זה לא נכון שבהיעדר זיקה לעסק לא יחלקו אותו

זה נכס כמו כל נכס אחר ואם אין הסכם ממון שבו סוכם אחרת, יחלקו אותו. אולי לא יחלקו את העסק בפועל, אלא אם בעלה יתעקש על כך, אבל בהחלט מגיע לו חצי מהשווי שלו. החוק ברור מאד בנושא. ישנה קביעה אוטומטית שכמעט בלתי אפשרית לביטול שבני זוג נשואים תורמים בשווה למאמץ המשותף ולכן מתחלקים שווה בשווה ברכוש בעת פירוק המשפחה. כך שחצי מהעסק שלו ולא יעזור לה כלום. מקסימום הם יכולים לריב על הערכת השווי של העסק שלפיה ייקבע האיזון, אבל לא על עצם החלוקה.
 

ai21

New member
לא יחלקו אותו בפועל: לא יכפו עליה אותו כשותף-בעלות.

וזאת לעומת מצב בו שניהם פעילים בעסק, ולכן לטענתו שותף בבעלות ממש.
חלוקה כזו - יכולה בקלות למוטט עסק, או לאפשר לו לסחוט אותה באיום כזה.
&nbsp
מרגע שהוא לא שותף - גירושים לא מסכנים את המשך פעילות העסק,
והשאלה היא האם העסק יתומחר כרכוש (או רק נכסיו הפיננסים) - ואיך התמחור והתשלום יתבצעו.
 
החברה היא ישות משפטית נפרדת

להבדיל מעוסק מורשה.

מה שעושים במקרים כאלה, כשהחברה הופכת צד בהליך משפטי של אחד מבעלי העניין, החברה מגייסת עורך דין שמתמחה בדיני חברות שמייצג את החברה (ולא את אחד מבני הזוג). במקרים בהם אין הסכמה בין בני הזוג, המצב עשוי די מהר להגיע למצב של שיתוק הפעילות העסקית או פגיעה קשה בו. צווי מניעה, איסורי דיספוזציה ו/או צווים כנגד פעולה מסויימת שמפריעה לפעילות השוטפת של העסק ובפועל יכול להביא להקפאת הפעילות של העסק. כנ"ל גם צווי עיקול על הכנסות שאמור לקבל הבעלים ועוד.

על זוגות שנישאו אחרי 1.1.74 חל חוק יחסי ממון שקובע במפורש שגם רכוש שרשום על שם אחד מבני הזוג, הוא בר איזון אם נצבר במהלך תקופת השיתוף. זאת בדיוק הייתה מטרת החוק. כך שדבריך משוללי כל יסוד משפטי.
 

ai21

New member
נראה - שהסכמת לחלוטין עם דברי

המצב המשפטי הבעייתי - יכול למוטט את העסק,
וזה נובע - מזיקתו של הבעל לעסק.
אם זיקה זו לא קיימת מלכתחילה - החברה לא תהפוך לצד משפטי,
או שיוכלו להסיר סטטוס זה במהירות.
וכל הנושא הזה חשוב מספיק - כדי להתייעץ עם עורך-דין המתמחה בתחום.
&nbsp
ברור שהרכוש עצמו הוא בר-איזון,
אבל הדרך בה איזון זה יתבצע, והתמחור עצמו (האם מוניטין הוא רכוש? האם צפי הזמנות הוא רכוש?) - לא ידועים מראש, ויקבעו בהליך עצמו.
 
שוב, זה לא המצב המשפטי

על זה שהעסק יכול להינזק אין עוררין.

לגבי חלוקת הרכוש, כל הדברים שמנית הם נכסים ברי איזון. אני מניחה שאתה מסתמך על סעיף 8 המפורסם. תיקון 4 לחוק יחסי ממון אמנם הוסיף בסעיף 8 לחוק את כושר ההשתכרות של כל אחד מבני הזוג כפרמטר שיוכל ביהמ"ש לקחת בחשבון ולקבוע כי איזון הנכסים לא יהיה שווה אלא לפי יחס אחר, אבל כאן, כששני בני הזוג בעלי כושר השתכרות גבוה ואין צד מסכן שצריך לדאוג לו, הסיכוי שתביעה לקביעת יחס חלוקה אחר תתקבל, בטל בששים.

בנימה אישית, גם כשאני התגרשתי, בעלי שהוא עורך דין בולט מאד בתחומו, היה עושה כל דבר אפשרי שלא להתחלק בנכסי קריירה אלה, אולם בסופו של יום נאלץ להתחלק בהם בלי לצייץ.
 

ai21

New member
הנחת המוצא שלך אינה טריוויאלית

מוניטין וצפי הזמנות עתידי אינם בהכרח ברי-חלוקה,
"ירידה לנכסים" עשויה בעצמה להפחית את יכולת ההשתכרות,
עיקר הבעיה היא שבן הזוג השני עלול לטעון שהוא "נתמך", או מסתמך על העסק לפרנסתו, או שתרם משמעותית לצמיחתו.
או שלחלופין - בית המשפט יקבע שכלל אין לו זכאות ל"נכסי קריירה" שלה.
&nbsp
&nbsp
על מנת שנכסי קריירה יהוו נכס בר חלוקה או בר איזון עליהם להתגבש למסה קריטית. כלומר פער ההשתכרות בין בני הזוג צריך להיות משמעותי. כך למשל בעניין בע"מ 4623/04 הנ"ל דובר על בעל שהוא רואה חשבון בעל משרד עצמאי לראיית חשבון ובאישה שהיא יועצת חינוכית. בית המשפט לענייני משפחה קבע באותו עניין כי כושר ההשתכרות הגבוה של הנתבע נרכש עקב מאמץ משותף של בני הזוג כאשר האישה תורמת למאמץ המשותף הזה בכך שהיא שיחררה את הבעל מדאגה למשק הבית ולגידול הילדים ואפשרה לו לפתח את הקריירה שלו כרואה חשבון עצמאי.
 

Cherry Bloom

New member
הכסף הגדול זה לא נכסי קריירה, זה העסק, החברה, והוא יקבל חצי

כמו שאמרו פה, יכול להיות שיריבו קצת על כמה העסק שווה, אבל בסוף הוא יקבל את זה. מכיוון שזאת חברה בע"מ והיא שכירה שם, אז ייתכן מאד שחוץ ממחצית המניות בעסק הוא יקבל גם נכסי קריירה שלה. אבל שוב, זה בנוסף למניות, שני דברים נפרדים. וממש לא מעניין את השופט שהעסק ייפגע על הדרך. אם היא רוצה שהעסק לא ייפגע, אז הכי כדאי לה זה להגחע מהר להסדר על חלוקת העסק, להתגרש, ולהמשיך הלאה. כי אם היא תתחיל להתנהל איתו בהליך בבימ"ש גם העסק ייפגע וגם הכיס שלה.
 
יחלקו חצי חצי גם אם העסק רשום רק על שם אחד מבני הזוג

בבית הדין הרבני קצת מתחכמים לפעמים אבל גם שם זה בשוליים ולא במהות.
 

ai21

New member
זה לא עניין של רישום

לא יתנו בעלות בפועל על עסק - לאדם שלא מעורב בעסק,
אבל אם מדובר באדם הטוען שהוא מנהל בפועל בעסק,
עלולים לתת לו לא רק "תמחור" זה או אחר (ושם דווקא כן יש מרווח פרשנות) - אלא בעלות בפועל.
 
למעלה