שתי נקודות
א. אאל"ט, הממשלה יושבת כל תקציב/תכנית חומש ומקציבה תקציב מיוחד לרכבת לסלילת המסילה שהממשלה מאשרת לסלול. שיטת העבודה אינה שהממשלה נותנת תקציב לסלילה - נגיד X מיליארד, ואז הרכבת מנסה לסלול כמה שהיא יכולה, אלא שכל מסילה מאושרת בנפרד ומתוקצבת בנפרד.
לאור זמני התכנון, סביר מאוד שלא מדובר באותה שנת תקציב. מדובר בתקציב של 2017 מול התקציב של (אני לא יכול לדעת כאן) 2020 או 2025. לא נראה לי שממשלה עתידית תמנע תקציב לפיתוח חיוני בגלל שממשלה קודמת תיקצבה בתקציב קודם פיתוח מסילה שאושרה בהחלטות ממשלה והיתה חלק מתכנית החומש.
לדעתי, אם רוצים לעודד את המסילה הרביעית, הכיוון אינו בנסיון לעכב את המזרחית, אלא בנסיון לשכנע את הממשלה שהמסילה הרביעית חשובה כשלעצמה ולהכניס את המסילה לתכנית החומש הבאה (אני מניח שהתכנון לא יושלם עד אז, לאור זמני העבודה כאן זה נראה סביר, למרות שכמובן איני יכול לדעת זאת).
ב. לדעתי, השפעת קוים חדשים כמו חיפה-ב"ש תבוא לידי ביטוי לא בביטול רכבות, אלא בהקטנת קצב הגידול בשימוש בשירות הקיים, ועליה באיכות השירות עקב הקטנת צפיפות הנוסעים (חשוב על יום א' או ה'). הרווח יהיה עקיף כתוצאה מרכבות/קרונות שלא יצטרכו להוסיף בעתיד. (במקרה של המסילה המזרחית, סביר שיעבירו רכבות מטען מאיילון למסילה, אבל זה לא יעזור לתנועת נוסעים מסיבות ברורות).
שתי נקודותכי יש תקציב מוגבל וצריך סדר עדיפויות
הגישה היא לא "או זה או זה", אלא "מה עדיף שיעשו קודם".
 
המסילה המזרחית אולי מתוכננת, אבל עדיין לא תוקצבה... ולצערנו הממשלה לא משקיעה מספיק תקציב ברכבת כדי שיהיה אפשר לעשות את כל פרוייקטי הפיתוח במקביל.
 
קשה לי לדמיין שיהיה ביקוש רב לרכבות בין חיפה לבאר שבע שלא יעברו בתל אביב, אבל אני לא אומר שהרחבת המסילה הזו מיותרת. כמובן שאי אפשר שהמערכת תהיה תלויה בצוואר בקבוק אחד ויחיד, וטוב שיהיה גיבוי, וכו'...
 
אבל כשירחיבו את המסילה המזרחית, הקווים שיוסיפו אליה כנראה יהיו קווים חדשים - וזה לא יוריד את העומס מצוואר הבקבוק הקיים. מאוד לא סביר שיירצו לבטל קווים קיימים שעוברים בתל אביב. המסילה המזרחית או מסילה תיאורטית על תוואי כביש 4 לא יורידו עומס מצוואר הבקבוק הקיים של המערכת...
א. אאל"ט, הממשלה יושבת כל תקציב/תכנית חומש ומקציבה תקציב מיוחד לרכבת לסלילת המסילה שהממשלה מאשרת לסלול. שיטת העבודה אינה שהממשלה נותנת תקציב לסלילה - נגיד X מיליארד, ואז הרכבת מנסה לסלול כמה שהיא יכולה, אלא שכל מסילה מאושרת בנפרד ומתוקצבת בנפרד.
לאור זמני התכנון, סביר מאוד שלא מדובר באותה שנת תקציב. מדובר בתקציב של 2017 מול התקציב של (אני לא יכול לדעת כאן) 2020 או 2025. לא נראה לי שממשלה עתידית תמנע תקציב לפיתוח חיוני בגלל שממשלה קודמת תיקצבה בתקציב קודם פיתוח מסילה שאושרה בהחלטות ממשלה והיתה חלק מתכנית החומש.
לדעתי, אם רוצים לעודד את המסילה הרביעית, הכיוון אינו בנסיון לעכב את המזרחית, אלא בנסיון לשכנע את הממשלה שהמסילה הרביעית חשובה כשלעצמה ולהכניס את המסילה לתכנית החומש הבאה (אני מניח שהתכנון לא יושלם עד אז, לאור זמני העבודה כאן זה נראה סביר, למרות שכמובן איני יכול לדעת זאת).
ב. לדעתי, השפעת קוים חדשים כמו חיפה-ב"ש תבוא לידי ביטוי לא בביטול רכבות, אלא בהקטנת קצב הגידול בשימוש בשירות הקיים, ועליה באיכות השירות עקב הקטנת צפיפות הנוסעים (חשוב על יום א' או ה'). הרווח יהיה עקיף כתוצאה מרכבות/קרונות שלא יצטרכו להוסיף בעתיד. (במקרה של המסילה המזרחית, סביר שיעבירו רכבות מטען מאיילון למסילה, אבל זה לא יעזור לתנועת נוסעים מסיבות ברורות).