קונוטציית ציווי למילה 'נא'

trilliane

Well-known member
מנהל
../images/Emo45.gif דוגמאות מצוינות שממחישות זאת היטב, לדעתי

* נא חזור אליי! – בקשה / דרישה מנומסת אך תקיפה (יומיומי למדי, למשל בין קולגות במשרד). * אנא חזור אליי! – בקשה נושאת, תחינה נרגשת... (גבוה יותר, אפילו ספרותי במידת מה, האהובה לאהוב שעזב). [אלה כמובן הקונוטציות שלי ללא הקשר; כשיש הקשר, נימה וכו' ההבדלים יכולים להיות קטנים יותר.] לאחר שחשבתי עוד על הדברים, נראה כי "אנא" נתפסת אחרת כי היא נדירה יותר במשלב היום-יומי בכלל והדיבורי בפרט, בעוד ש"נא" כבר שגורה לחלוטין והיא חלק מ"כללי הטקס". מאחר שמשתמשים בה הרבה בניסוחים קבועים (גם בשלטים, אבל לא רק) היא כבר לא ממש מילת רשות אלא מילת חובה, ולכן מעמדה "שחוק" משמעותית ועוצמת ההבעה שלה נמוכה.
 
אני משתמש במילה נא, כמילת בקשה שאין עִמה שמץ

של ציווי, וכך, לדעתי, מבינים אותה אלה שאני פונה אליהם תוך שימוש בה. "הסוד" גלום לענ"ד בסדר המילים במשפט: אני תמיד כותב: מסור נא לי את תשובתך... דווח נא לי מוקדם ככל שתוכל וכיוצא בהללו. לטעמי, בצורת התנסחות כזו, המילה נא הנה חלופה מדויקת ל'בבקשה', ובמשפט מן הסוג 'דווח לי בבקשה מוקדם ככל שתוכל, אין ולו שמץ של ציווי.
 

מוגג

New member
נכון, אבל ---

נהשימוש הנפוץ אינו כזה. הבדל נוסף בין "נא, ל"אנא" - נא לא להפריע אנא, אל תפריעו אנא - גוררת אחריה פניה ישירה בדרכלל. נא - משפט סתמי. החלפה בין שתי המילים אינה צולחת: אנא, לא להפריע - פחות מקובל. נא, אל תפריע - כנ"ל. אל נא תפריע - מליצי. אם כן - למרות שמילונית יש זהות בין שתי המילים , השימוש בהן נחלק לשתי משמעויות שונות. דבר נוסף - משמ
 

GnomeBubble

New member
../images/Emo45.gif

נראה לי שזה הבדל די חשוב. אני אישית לא חושב שנתקלתי הרבה ב"נא חזור אלי!". בדיקה קצרה בגוגל מוכיחה שזה קיים, אבל "אנא חזור אליי" ו"נא לחזור אליי" נפוצות הרבה יותר. לי אישית "נא לחזור אליי" (שימוש פרטני עם אינפיניטיב) נשמע די מוזר, אבל זה קיים, אז אני לא יכול להתווכח עם זה.
 

hannoch

New member
בדקתי עבורך האם הצלחת לרכך

ערכתי עבורך סקר קטן בין מכריי, ותתפלא לשמוע שעל אף נסיוניינו לרכך את משמעות המילה נא, 'הודיעו' לי להפסיק להתחכם איתם ופשוט לכתוב, בבקשה
אגב, גם בעיניי זה מגוחך לחלוטין, רק מסתבר, שבעיניי רבים אנחנו פשוט "עזי מצח"
נ.ב. ערוך נא גם אתה סקר קצר בין מכרייך..
 
למעלה