פעלים המשמשים והמון פעולות:

trilliane

Well-known member
מנהל
זה לא קשור; להערתך ההיא התייחסתי כבר בשרשור

די והותר. המסקנה העיקרית היא שמכיוון שבמקרא יש אין סוף שימושים ל"לעשות X" (גם במקרים שאפשר להחליף אותם בפועל ייחודי) ומכיוון שיש אין ספור צירופים כבולים מדגם "עשה X" והם עדיין נחשבים לעברית גבוהה, אין כל פסול בדגם הלשוני הזה. כל ההבדל הוא שיש צירופים שנשמעים לך טוב לאוזן כי הם מהמקורות או שהם נחשבים לעברית גבוהה, ויש כאלה שנשמעים לך רע כי הם נחשבים לשפה מדוברת. זה לא עניין של תקניות וגם לא של "עושר השפה" אלא עניין משלבי סגנוני ותו לא, ואם אתה טוען אחרת אתה פשוט משלה את עצמך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לגבי הכותרת שלך: נכון, איש לא טען אחרת, להפך!

אבל לא כולם מחפשים תקניות בשפה, ולמען האמת, מעולם לא ראיתי קביעה ש"לעשות חימום" זה "אינו תקני". אתה יכול לטעון שזה משלב נמוך יותר, בסדר; אבל מבחינה לשונית זה תקני לחלוטין. "בוודאי שאין לשפוט טיבה של שפה ורמתה" – או, זהו בדיוק! אנחנו (אני ושכמותי, הכוונה) לא שופטים את טיבה של השפה ואת רמתה. זה משהו שמעסיק אותך מאוד, אני יודעת, אבל לא כולם שיפוטיים כמוך.
 

ליליק 123

New member
לאחר יום עמוס

בו "עשיתי סידורים", "עשיתי כביסות", "עשיתי אי אילו בישולים" ולקינוח "עשיתי שואב אבק", הלכתי למספרה ושם "עשיתי תספורת" וגם "עשיתי צבע", נכנסתי להציץ בפורום ולראות מה "נעשה" בו. קראתי בעיון את התגובות ואני מרגישה כמי שצועק "המלך הוא ערום" וכולם טוענים שהוא משוגע. אין מה לעשות... יאקים, שותפי לדרך, כנראה שאנחנו היחידים שדעתם דומה כאן, על כן אני "עושה טובה לעצמי" והולכת ל"עשות מקלחת" ולישון. אין טעם להמשיך בדיון בנושא, איש באמונתו יחיה...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מממ... לא, לא משוגע; להפך: בנאלי להחריד. ../images/Emo13.gif

זה קצת משעשע שבכל דור ודור אנשים מתרפקים בנוסטלגיה על כמה טוב היה פעם; בדורות הקודמים היה טוב, אבל הדור הנוכחי, אויה! "הולך ופוחת הדור", השפה מידרדרת, הצעירים מקלקלים כל חלקה טובה בתרבות יאדה יאדה יאדה... איך אנשים לא מבינים שעכשיו זה הרגע הקריטי, ואם לא נתעשת במהרה, או-הו!
לו תחזיות האימים האלה היו מתממשות התמונה הזאת
הייתה צריכה להיות בכיוון ההפוך, השפה הייתה הופכת להיות כ"כ דלה שבקושי אפשר היה לדבר והיינו חוזרים לנהום כמו קופים. אבל מתברר שאיכשהו, באורח נס, השפות לא מתות, אנשים ממשיכים להביע את עצמם במגוון אמצעי הבעה, לא נשמעים כמו קופים, והאנושות רק מתפתחת יותר ויותר. אז לגבי צעקת "המלך הוא עירום" שלך – כפי שציינתי, את ממש לא מקורית. צעקות כאלה מושמעות בכל דור ודור, ולא, זה לא קשור לכך שהעברית הוחייתה, כי זה אפילו לא ייחודי לעברית. בספר שממנו הבאתי את הדברים בקישור מובאות דוגמאות גם משפות כמו אנגלית וצרפתית, ולאורך הרבה יותר שנים. אלה לא המצאות, אלא עובדות מתועדות. ויודעת מה עוד? בתקופה האחרונה אני קוראת טורים בלשניים שנכתבו בשנות ה-50, כלומר לפני שישים שנה כמעט. כתב אותם הבלשן ד"ר חיים בלנק, והוא ציין בחלקם את התלונות השכיחות של הטהרנים בזמנו, ובמפתיע(?) רובן ככולן אותן זמירות בדיוק... מה שמעיד על כך שהצעירים בימינו ממש לא אשמים מצד אחד, ומצד שני, שהצורות ה"יפות" לא עברו מן העולם. עדיין משתמשים בהן. לא כולם, נכון; אנשים נבדלים זה מזה בדברים רבים, גם בשפה שבפיהם. אבל הצורות האלה לא מתו; בקיצור, זה פשוט עניין משלבי, סגנוני וסוציולקטי. כך גם לגבי "לעשות X". דוברי העברית יודעים מה זה "לכבס", "לשאוב", "לבשל", "לקנות", "להכין" ועוד, אז אני ממש לא מודאגת מגורלם של הפעלים האלה. יודעים, מכירים, האפשרות קיימת והרשות נתונה. כל דצריך יתיי ויבחר. ברור לי שבעינייך יש בחירות יפות ובחירות מכוערות, וזה לגיטימי; אבל היופי הוא בעיני המתבונן. לטעון שמה שיפה בעינייך הוא אבסולוטי ושהטעם שלך "נכון" יותר זו כבר סתם התנשאות.
 
למעלה