amir_aikido
New member
נהפוך את האתגר, הוכח התאמה לאייקידו
טונג'ין לא ישיב לך כיצד לשפר בעיטת מאי-גרי, וגם אני לא. מסיבה אחת פשוטה ביותר - הבעיטה הזו מהווה אלמנט שולי לכל היותר באמנויות שאנו לומדים. אילו ביקשת ממנו להסביר לך כיצד לבצע טכניקת אייקידו נכון, סביר להניח שהוא היה יודע להסביר לך זאת. אפילו שלא ברור לי כיצד ניתן לתת הסבר ברור לתנועות בכתב. אלא, שאתה שואל על טכניקת קראטה, והוא, מה לעשות, לומד אייקידו. בהתאם, תשובתי לכיצד לשפר בעיטת מאי-גרי, תהיה לשלוח את התלמיד ללמוד קראטה או טקוואנדו אצל מורה שאני מעריך את הבנתו, ולא ללמד אותו בעצמי חומר שלא העמקתי בו די (למרות שלמדתי פעם מעט טקוואנדו, לא הגעתי קרוב לרמה שמתאימה להוראה באמנות זו). אגב, גם הסבר שאיננו מבוסס על קניזיולוגיה ופזיולוגיה, אלא על קי ואנרגיה מהסוג שנשמע מופרך בכתב, הוא הסבר ראוי ומועיל מאוד לפעמים. ואת זה אומר אדם שלא מעריך בד"כ את הגישה המטאפיזית, אך מופתע לגלות מחדש כל פעם כיצד הסברים מטאפיזיים, ברמה של "דמיין כל תנועה לפני הביצוע כך שתחוש דז'ה וו במהלך הביצוע" או "תחשוב על עגול", יכולים לשפר את הטכניקה שלו (כשאחד התלמידים היותר ותיקים ממני מחליף את המורה ומלמד בגישה כזו), אגב, נסה לערוך ניתוח קנזיולוגי לתנועה "פשוטה מאוד יחסית" במונחים של אייקידו: גלגול לפנים, שלא לדבר על טכניקה בסיס למתחילים כמו "אורה וואזה סוטו אירימי נאגה" מתפיסת יד מקבילה לפנים, או ל"טנקן שיהו-נאגה" מתפיסת יד לפנים עם תנועה (
על הקללות ביפנית, לא מכיר שם עיברי לטכניקות, ואלו טכניקות מאוד פשוטה באייקידו למרות שיש לה הרבה ואריציות שונות מבחינת התנועה). אם אתה מכיר את הטכניקות הללו, אתה יודע שברמת הבסיס למתחילים (שתיהן שייכות לקבוצת הטכניקות הראשונות שנלמדות אצלנו), הטכניקות הללו מורכבות ממספר תנועות גדול יחסית, כולל שניים או שלושה צעדים (למתחילים, בתלות בגובה היחסי בין המבצעים ובסגנון), תנועות של כל הגוף ותנועות של הזרועות. המורכבות של התנועה כאן גבוהה מאוד, ופירוק של התנועה למרכיביה לא בהכרח ייצג נכונה את השלם (כמהנדס בהכשרתי אני יכול להעיד שזו נקודה שתמיד בעייתית בניתוחים הנדסיים למניהם - הרגע בו לא ניתן יותר לפרק בעיה למרכיבים נפרדים). אמיר
טונג'ין לא ישיב לך כיצד לשפר בעיטת מאי-גרי, וגם אני לא. מסיבה אחת פשוטה ביותר - הבעיטה הזו מהווה אלמנט שולי לכל היותר באמנויות שאנו לומדים. אילו ביקשת ממנו להסביר לך כיצד לבצע טכניקת אייקידו נכון, סביר להניח שהוא היה יודע להסביר לך זאת. אפילו שלא ברור לי כיצד ניתן לתת הסבר ברור לתנועות בכתב. אלא, שאתה שואל על טכניקת קראטה, והוא, מה לעשות, לומד אייקידו. בהתאם, תשובתי לכיצד לשפר בעיטת מאי-גרי, תהיה לשלוח את התלמיד ללמוד קראטה או טקוואנדו אצל מורה שאני מעריך את הבנתו, ולא ללמד אותו בעצמי חומר שלא העמקתי בו די (למרות שלמדתי פעם מעט טקוואנדו, לא הגעתי קרוב לרמה שמתאימה להוראה באמנות זו). אגב, גם הסבר שאיננו מבוסס על קניזיולוגיה ופזיולוגיה, אלא על קי ואנרגיה מהסוג שנשמע מופרך בכתב, הוא הסבר ראוי ומועיל מאוד לפעמים. ואת זה אומר אדם שלא מעריך בד"כ את הגישה המטאפיזית, אך מופתע לגלות מחדש כל פעם כיצד הסברים מטאפיזיים, ברמה של "דמיין כל תנועה לפני הביצוע כך שתחוש דז'ה וו במהלך הביצוע" או "תחשוב על עגול", יכולים לשפר את הטכניקה שלו (כשאחד התלמידים היותר ותיקים ממני מחליף את המורה ומלמד בגישה כזו), אגב, נסה לערוך ניתוח קנזיולוגי לתנועה "פשוטה מאוד יחסית" במונחים של אייקידו: גלגול לפנים, שלא לדבר על טכניקה בסיס למתחילים כמו "אורה וואזה סוטו אירימי נאגה" מתפיסת יד מקבילה לפנים, או ל"טנקן שיהו-נאגה" מתפיסת יד לפנים עם תנועה (