matrix200200
Active member
לכל מדינה שגעונות שלה.
אז במדינת ישראל יש את העניין של שבת.
בארה"ב (ועוד מספר מדינות קתוליות) יש בעיות למשל בנושא ההפלות.
בגרמניה (ונדמה לי בעוד כמה מדינות) יש מס שהולך למוסדות דת.
ברוסיה של ימינו קוראים לכומר של הכנסייה האוטרטודוקסית כדי להשפריץ מים על חללית לפני השיגור (אני לא צוחק באמת עושים את זה).
ואני אפילו לא דיברתי על בניין מיוחד שבנו במרכז הבירה בשביל לאחסן גופה של מנהיג פוליטי שמת לפני 90 שנה.
אז צר לי, אבל אני באמת לא מצליח לראות מה כל כך מרגיז אותך דווקא בנושא הזה.
לא רוצה להיות להאליב אותך, אבל אם אתה באמת חושב שיש כזה דבר כמו מדינה "נורמלית" או "נורמה" שהיא כלל עולמית אז כנראה שבאמת אין לך מושג על העולם.
אירופה זה לא העולם, אין שום דבר שהופך את מנהגי אירופה לנורמה.
היא בסה"כ קומץ קטן של מדינות עם שלל מנהגים מוזרים שחי בהן מיעוט די זניח מאוכלוסיית העולם וייתכן שהיא תיעלם בעוד כמה עשורים כפי שאתה מכיר אותה ותרבותה תישאר נחלת היסטוריה כמו תרבות היוון העתיקה או של ספרד בימי הביניים.
אם תסתכל על העולם בצורה טיפה יותר רחבה, אני חושב שייתכן שנקודת מבט שלך תשתנה ותהיה טיפה יותר מפוקחת ממה שהיא היום.
לכל מדינה שגעונות שלה.אין ויכוח כי אין מדינות אחרות שלא מאפשרות תח"צ בסופ"ש.
במדינות עם מודל בעלות פרטי על התח"צ כמו בריטניה המדינה מאפשרת לחברות הפרטיות לספק שירות תחבורה לתושבים ולא מפריעה להם להציע זאת. מערכות האוטובוסים הראשיות בערים מחוץ ללונדון הן כולן בהפעלה פרטית מלאה מאז 1985. במדינות עם חברת תחבורה בבעלות ארצית או עירונית המדינה מעורבת יותר באספקת התחבורה וסיבסודה אך מאפשרת תח"צ בסוף השבוע.
 
לא משנה אם תבחר בהונג קונג, ניו יורק, ואנקובר, טייפה או סאול - תמצא תח"צ בסוף השבוע בערים הקפיטליסטיות הגדולות שמובילות את כלכלת העולם.
 
יש רק מדינה אחת בעולם שמונעת בכוונה תח"צ מהנמצאים בה יום אחד בשבוע. זה לא מצב עם וויכוח שיש מדינות שעושות דבר אחד ומדינות שעושות דבר שני אלא מצב ייחודי שאין לו אח ורע בעולם.
 
במדינות עם בעלות פרטית על חברות התח"צ תפקידה של המדינה מסתכם ברגולציה ואיפשור הפעלה. במדינות כמו ישראל שבהן המערכת מוכתבת מגבוה עד לרמת הנסיעה הבודדת והמימון ממשלתי חובתה של אותה המדינה שהחליטה שהיא המונופול לספק את צרכי הציבור בשירות שהיא החילה עליו תכנון בלעדי. לפני שלב הקואופרטיבים היה ניסיון להפעיל קו פרטי בירושלים והמדינה הבהירה שהיא אינה מתירה ליזם פרטי להיענות לדרישה.
 
התחבורה הציבורית בעולם המערבי (מודלים כמו בריטניה, ארה"ב) עברה ממודלים למטרות רווח במאה ה19 למודלים של בעלות עירונית בעשורים הראשונים של המאה ה20 וחלקים ממנה עברו להפרטות משנות השמונים והתשעים. בין אם היא נענית לכוחות השוק או לשלטון המקומי היא תמיד שירתה את האוכלוסייה 7 ימים בשבוע. זה נכון בין אם הנימוק לאספקת השירות הוא קפיטליסטית או חברתי.
אז במדינת ישראל יש את העניין של שבת.
בארה"ב (ועוד מספר מדינות קתוליות) יש בעיות למשל בנושא ההפלות.
בגרמניה (ונדמה לי בעוד כמה מדינות) יש מס שהולך למוסדות דת.
ברוסיה של ימינו קוראים לכומר של הכנסייה האוטרטודוקסית כדי להשפריץ מים על חללית לפני השיגור (אני לא צוחק באמת עושים את זה).
ואני אפילו לא דיברתי על בניין מיוחד שבנו במרכז הבירה בשביל לאחסן גופה של מנהיג פוליטי שמת לפני 90 שנה.
אז צר לי, אבל אני באמת לא מצליח לראות מה כל כך מרגיז אותך דווקא בנושא הזה.
לא רוצה להיות להאליב אותך, אבל אם אתה באמת חושב שיש כזה דבר כמו מדינה "נורמלית" או "נורמה" שהיא כלל עולמית אז כנראה שבאמת אין לך מושג על העולם.
אירופה זה לא העולם, אין שום דבר שהופך את מנהגי אירופה לנורמה.
היא בסה"כ קומץ קטן של מדינות עם שלל מנהגים מוזרים שחי בהן מיעוט די זניח מאוכלוסיית העולם וייתכן שהיא תיעלם בעוד כמה עשורים כפי שאתה מכיר אותה ותרבותה תישאר נחלת היסטוריה כמו תרבות היוון העתיקה או של ספרד בימי הביניים.
אם תסתכל על העולם בצורה טיפה יותר רחבה, אני חושב שייתכן שנקודת מבט שלך תשתנה ותהיה טיפה יותר מפוקחת ממה שהיא היום.