זה גם לא חייב להגיע ממש עד לחוף, ע"ע A400, A41.
עם תיקון קל הוא יכול (בערך) להגיע עד לויצמן
גורדון (ממערב) יחד עם פרישמן (ממזרח) מהווים בסיס לציר רוחב.
 
מגורדון ניתן לפנות ימינה לשדרות חן, ועם שינוי בצומת עם פרישמן, ניתן לאפשר פניה שמאלה (אפילו רק לתחבורה ציבורית). משם מגיעים לקטע קצר צפונה באבן גבירול ובפניה ימינה לדוד המלך.
 
כמובן שבסוף דוד המלך, אין בעיה לפנות ימינה לויצמן ושמאלה לשאול המלך, ובכך יש ציר מזרח-מערב בשני הכיוונים.
 
אבל אני לא בטוח שזה ממש משתלם שקו אוטובוס כזה יגיע לחוף פרישמן ופשוט יחזור - יותר יעיל לפנות דרומה או צפונה, בדיוק כמו שקווים אחרים עושים (אלה שבאים מארלוזורוב, פנקס/נורדאו, ובוגרשוב).
זה גם לא חייב להגיע ממש עד לחוף, ע"ע A400, A41.
כרגיל הים הוא הנהר ומסובבים ימינה ב90 מעלות. אם לוקחים כדוגמה את המערכות הסיבוביות של הצירים הלונדוניים האלו ( טוטנהאם קורט רוד וגאוור סטריט, בייקר סטריט וגלוסטר פלייס ) וקווי האוטובוס שלהם הם מסתיימים באוקספורס סטריט, שבתרגום לתל אביבית זה אומר לסיים קווים פרבריים במקומות כמו הבימה וכיכר רבין, חשיפה לקילומטר אחד בלבד של התנועה העירונית הצפופה ביותר. מרבית תושבי גוש דן אינם עובדים במלונות החוף ולכן לולאות סיום ברחובות שבין דיזינגוף לבן יהודה בצפון הישן יבצעו משימה דומה בעומק של 2 ק"מ מהאיילון. אזור כרם התימנים בעייתי יותר אבל ציר רוחב בקפלן - בוגרשוב וציר שני בלווינסקי - אילת יבצעו תפקיד דומה כשיתכן שניתן ליצור סיבוב פרסה ומסוף בקצה המערבי של שדרות רוטשילד לקו או שניים מלה-גווארדיה.
 
הביצוע לא חייב להיות דוגמאטי ומושלם אלא בצורה של שיכול קווי רוחב. חלק מהקווים יגיעו עד לים, אחרים לנקודות בקווי האורך שמניתי. התועלת מצימצום המסלול בתל אביב מ 5 ק"מ לקילומטר או שניים תהיה משמעותית.
 
בלונדון מקובל שמכל מקום יש קו לסיטי וקו לווסט אנד. (3.7 ק"מ, כמו המרחק מהירקון למגדל שלום). באותה צורה יכולים להיות קווים מאותו הפרבר לשני צירי רוחב שונים או שהחלפה פרברית תיתן לנוסע לעלות על קו רלוונטי יותר ליעדו בלב העיר תוך נסיעה מהירה יותר בפרברים. מפתח תקווה למשל צריך להיות קו לתחנות הרכבת שמצפון לעיר וקווים לציר 471 שם צריכות להיות אלטרנטיבות דרך אלוף שדה ודרך לוד ולא רק "ז'בוטינסקי הקדוש".
 
קיצור המסלולים וזמני הנסיעות בלב ת"א יקרין על המערכת בגוש דן כולה הרבה לפני שמערכת הרק"ל תיפתח ותסייע לה כאמצעי משלים באזורים שאין בהם תיכנון לחיבור רק"לי (בין האיילון לגהה אין תיכנון לקו צפון דרום אחד!).