הרכבת הפרברית של גוש דן, שנת 2040
הגיע אלי מסמך מעופש ולא ברור שבו משורטטים התכניות של רכבת ישראל לקווים פרבריים בשנת 2040, כולל מספרי קווים 20X. החלטתי לשרטט את המפה בצורה קצת ברורה יותר. אולי אף אעשה מאמץ לעשות מפה גיאוגרפית של הרשת.
להבהיר - התכנית לא פירטה את התחנות אלא רק את התוואיםמלבד הגרפיקה הנהדרת שלך, התוכנית עצמה בהחלט מוזרה
אין שום סיבה שתחנה כמו באר-יעקב תתבטל ברשת פרברית מחושמלת. ואין שום סיבה שלא יקומו עוד הרבה תחנות חדשות בנקודות כמו גלילות ושפירים... על פניו, התוכנית חסרה כל חזון אמיתי לעתיד. היא מזכירה במקצת תוכניות מראשית שנות ה-90, שהסתמכו יותר מדי על המצב הקיים דאז, ונערכו אחרי שכבר ויתרו על חשמול הרשת.
מסכים לגבי לולאת השרון - היא עתידה להתבטללהבהיר - התכנית לא פירטה את התחנות אלא רק את התוואים
של הקווים השונים שיופעלו. אני הסקתי לגבי התחנות ולא הוספתי את גלילות צפון, גלילות דרום ושפירים למפה, אבל אלה בהחלט תחנות מתוכננות. לגבי באר יעקב, פשוט אין תוואי מהקווים המתוכננים שיעבור בתחנה הזו אבל הקווים בהחלט עוברים בקרבת מקום, ויתכן שתוקם תחנה חלופית במקום הנוכחית.
 
לדעתי הכיוון של התכנית נכון - ביטול לולאת השרון שצפוייה להיות קשה לתפעול (לולאה היא בעייתית מבחינת זמן התאוששות), העברת הקווים בתוואים שבהם יש את עיקר הדרישה, קישור רחובות לראשל"צ ובת ים והורדת הכמות המוגזמת של הרכבות שעוברות בלוד (יחסית לגודל העיר).
 
ותודה על המחמאה!
נכון, אין בתכנית תוואי בין לוד לרחובותמסכים לגבי לולאת השרון - היא עתידה להתבטל
ברגע שיווצרו מסלולים מתאימים שיהיו טובים יותר מבחינה תפעולית, ויאפשרו לפצל אותה כך שהנוסעים ברובם יישארו מרוצים.
לגבי באר-יעקב, האם הבנתי נכון שאין תוואי פיזי שעובר לידה? גם זה נראה מוזר, כי הרי ידוע על התוכנית לתחנה נוספת בצפון רמלה על המסילה הקיימת. אם כך, היכן יעבור התוואי שבין לוד לרחובות? על-פי המפה, התחנות האלו בכלל לא מקושרות...
אגב, יש גם תכנית לשלוחה לרג"מ שלא מופיעה בתכנית 2040 שראיתימסכים לגבי לולאת השרון - היא עתידה להתבטל
ברגע שיווצרו מסלולים מתאימים שיהיו טובים יותר מבחינה תפעולית, ויאפשרו לפצל אותה כך שהנוסעים ברובם יישארו מרוצים.
לגבי באר-יעקב, האם הבנתי נכון שאין תוואי פיזי שעובר לידה? גם זה נראה מוזר, כי הרי ידוע על התוכנית לתחנה נוספת בצפון רמלה על המסילה הקיימת. אם כך, היכן יעבור התוואי שבין לוד לרחובות? על-פי המפה, התחנות האלו בכלל לא מקושרות...
אפשר לקחת את הפתרון של לולאת סאטון - תחנת מוצא בלב הלולאה.להבהיר - התכנית לא פירטה את התחנות אלא רק את התוואים
של הקווים השונים שיופעלו. אני הסקתי לגבי התחנות ולא הוספתי את גלילות צפון, גלילות דרום ושפירים למפה, אבל אלה בהחלט תחנות מתוכננות. לגבי באר יעקב, פשוט אין תוואי מהקווים המתוכננים שיעבור בתחנה הזו אבל הקווים בהחלט עוברים בקרבת מקום, ויתכן שתוקם תחנה חלופית במקום הנוכחית.
 
לדעתי הכיוון של התכנית נכון - ביטול לולאת השרון שצפוייה להיות קשה לתפעול (לולאה היא בעייתית מבחינת זמן התאוששות), העברת הקווים בתוואים שבהם יש את עיקר הדרישה, קישור רחובות לראשל"צ ובת ים והורדת הכמות המוגזמת של הרכבות שעוברות בלוד (יחסית לגודל העיר).
 
ותודה על המחמאה!
אם משאירים את הלולאה בשני חלקים כפי שאתה מציעאפשר לקחת את הפתרון של לולאת סאטון - תחנת מוצא בלב הלולאה.
טכנית ישנם שני קווים שונים בלולאה וסאטון היא תחנת המוצא של שניהם (והיא מופיעה כתחנה האחרונה בלו"ז) אבל ניתן לעשות את כל הלולאה בפרברים מבלי לנסוע פנימה לתחנה האחודה הראשונה שלה בסטרטהאם.
 
עם התווספותה של המסילה המזרחית עדיף שראש העין צפון תהיה התחנה הסופית לשני ענפי הלולאה ותהיה קישוריות בין שני הענפים למסילה המזרחית ללא מעבר באיילון.
אולי עדיף להמשיך את עקרון הזרועות המשולבות לשני הענפיםאם משאירים את הלולאה בשני חלקים כפי שאתה מציע
ולא מסיימים את החלק הצפוני בטייבה כפי שמתוכנן, אז עדיף כבר שמסילת השרון תחזור דרומה עד לקריית אריה (ת"א-הרצליה-רעננה-כפר סבא-רה"ע צפון-פ"ת) ושמסילת "פתח תקווה" תסתיים באלעד (ת"א-ב"ב-פ"ת-רה"ע דרום-סירקין?-אלעד).
 
יש עשרות אלפי יחידות דיור מתוכננות בסירקין והדבר גם יקשר בצורה טובה יותר לקו האדום של הרק"ל.
זה גם רעיון לא רע... אבל באמת שאין צורך ברציף אי בראש העיןאולי עדיף להמשיך את עקרון הזרועות המשולבות לשני הענפים
אם ענף בני ברק ימשיך צפונה לתחנות הפרבריות של המסילה המזרחית צפונית ללולאת השרון הגיוני שענף כפר סבא ימשיך דרומה ללוד דרך תעופה ושאר התחנות שדרומית לה.
 
זה יחייב רציף אי בראש העין צפון כדי שתמיד יהיה אפשר לעלות על הרכבת הראשונה לתל אביב אבל זה ימקם את התחנה בלב השדירה השניה של הרשת הפרברית והתחנות תלויות פחות בקווים עוקפי איילון במסילה המזרחית.
אם ההבדל הוא 10 דק' וההמתנה 15 דק' ומעלה זה בהחלט יעיל.זה גם רעיון לא רע... אבל באמת שאין צורך ברציף אי בראש העין
צפון במקרה זה. אף אחד לא יסע לתל אביב דרך מסילת השרון, דבר שיארך כ-10 עד 15 ד' יותר מאשר דרך בני ברק. מדובר במסילות שמתוכננות לארבע רכבות בשעה, וב-2040 לא אתפלא אם זו תהיה התדירות בכל שעות היום.
 
גם אם לא, זה לא שאי אפשר לדעת מראש לאיזה רציף ללכת... זמני הגעת הרכבות די ידועות מראש.
אתה משווה את התחתית בקמדן שבה המרווח הוא כל 4-5 דקותאם ההבדל הוא 10 דק' וההמתנה 15 דק' ומעלה זה בהחלט יעיל.
נאמר שאין תיאום מושלם בין רכבות שני הקווים או שהלו"ז לכל ענף יהיה 10 דקות ואז 20 דקות משיקולי סלוטים באיילון (ואני מכיר דוגמאות 4 רכבות לשעה עם חור של 25 דק) ותוסיף איחורים כפי שקורה במערכות פרבריות ובהחלט יהיו מקרים שהרכבת הבאה שתביא אותך לתחנות האיילון תהיה צפונה דרך מסילת השרון.
 
זה כמו הרציפים דרומה בקמדן שאם הם היו במנהרה גדולה אחודה (סופר קלאפהאם) היה אפשר לעמוד במקום אחד ולקחת את הרכבת הראשונה לענף העירוני שאתה רוצה במקום לעמוד במנהרה אחת ולנחש אם העיכוב אצלך אומר שעדיף שהיית עומד באחרת (לקוראינו - הצומת המסילתית היא דרומית לתחנה, הרכבות מגיעות לרציף בכיוון דרום לפי הענף הפרברי ממנו הגיעו ולא לפי הענף העירוני אליו הן מיועדות). בתחנה עילית עם רציפי צד זה אומר לחצות גשרים או מנהרות לפי הכריזה ולכן עדיף לרשת הפרברית שמי שאיחר לרציף שלו יוכל לעלות על רכבת בצד השני של אותו רציף אי.
אמרתי שבמערכת פרברית 4 רכבות לשעה אינן בהכרח כל רבע שעה.אתה משווה את התחתית בקמדן שבה המרווח הוא כל 4-5 דקות
בכל זרוע כשאין לו"ז קבוע עם רכבת פרברית עם לו"ז קבוע עם ארבע רכבות בשעה עם מרווח קבוע של 15 דקות ביניהם. בקמדן גם היום יש אנשים שמוכנים להתרוצץ במדרגות כדי להגיע ללוח באמצע כדי לחסוך 2 דקות...
ראשית, בטווח הארוך כן יהיה מדובר בלו"ז "שוויצרי"אמרתי שבמערכת פרברית 4 רכבות לשעה אינן בהכרח כל רבע שעה.
ושגם אם יהיה לו"ז כזה שתי הרכבות משני הכיוונים לא יגיעו באותו הרגע בתיאום מושלם.
 
אם ההפרש בזמן הנסיעה הוא 10 דק והל"ז אינו שוויצרי יהיו גם יהיו מקרים שהרכבת שתגיע ראשונה לתחנות האיילון תהיה דרך רעננה ולא הרכבת הבאה דרך בני ברק.
 
האפקט שאני מתאר מקמדן (שני רציפים נפרדים לאותו היעד) יוכפל כי מדובר בזמני המתנה בין רכבות פרבריות.
 
זו תהיה תחנה חשובה מאד בין המסילה המזרחית לרשת הפרברית.ראשית, בטווח הארוך כן יהיה מדובר בלו"ז "שוויצרי"
כשכל הרכבות יוצאות במרווחים אחידים. לא 4 רכבות בשעה, אלא רכבת כל 15 דקות.
 
שנית, גם במקרה הנדיר שבו ישתלם לנוסע להגיע דרך רעננה, זה יקרה כשהנוסע בדיוק פספס רכבת והדבר יאפשר לו להגיע לתל אביב 2 או 3 דקות לפני הרכבת הבאה "שלו".
 
אני מאמין שהוא לא סתם יגיע לרציף כדי לראות איזו רכבת מגיעה קודם, אלא יעבור בבטחון, יעבור בולידטור ויראה מולו את השלט האלקטרוני. בכל זאת יהיו לו כמה שניות להחליט לאיזה רציף עדיף לו להגיע.
 
בשביל מקרה קצה כזה לא ממש משתלם להרוס תחנה ולבנות אותה מחדש.
ענף שרון-לוד יכול להמשיך בבאר יעקב ולהפוך לקו מעגליזו תהיה תחנה חשובה מאד בין המסילה המזרחית לרשת הפרברית.
4 רכבות לשעה בכל ענף פרברי ולפחות 2 רכבות לשעה במסילה המזרחית, 10 רכבות ומעלה לכיוון משלוש מסילות שונות כך שעדיף שיהיו יותר מ 2 רציפים, לרכבות במסילה המזרחית מגיע זוג רציפים משלהן. אם 1 ו 4 החיצוניים ליוקדשו מזרחית, 2 ו 3 על אי פנימי לפרברית זה יאפשר לא רק הגעה לרכבת הבאה לאיילון מהאי אלא גם סיום רכבות פרבריות מאחרות וחיוגן מהתחנה כדי למנוע הצטברות עיכובים כפי שנעשה בתחנות ויסות רבות בתחתית.
 
כמו כן במודל של שתי זרועות משתלבות (שרון-לוד, ירקון-טייבה) לנוסע מכוכב יאיר לתעופה למשל יהיה עדיף להחליף בין שני הקווים הפרבריים התדירים באותו רציף אי בראש העין צפון מאשר להמתין לרכבות ארציות עוקפות גוש דן.
 
בגלל שהרכבות הארציות במסילה המזרחית יגיעו ממרחקים גדולים יותר תוך מעבר בצמתי מסילה כמו חדרה ולוד זמן ההגעה שלהן יהיה מדוייק פחות ולכן, למרות שאני יודע שניתן לתפעל מספר רכבות כפול לכיוון ואף למעלה מכך על זוג מסילות מחושמלות הצעתי היא שיהיו להן רציפים נפרדים במקום שתהיה תלות בסלוטים מדוייקים בין הפרבריות. מיזוג שני הענפים הפרבריים מהווה גם הוא אתגר (בכיוון צפון בני ברק - טייבה תחלוק את המסילה עם לוד - רעננה, ובכיוון דרום טייבה-בני ברק עם רעננה-לוד) שיקשה על הקצאת סלוטים נוספים למסילה המזרחית.
 
יתכן ששירות פרברי בין טייבה ללוד יאפשר לרכבות הארציות במסילה המזרחית להיות רכבות אקספרס ולדלג על התחנות הפרבריות.
במפה שלך: היפוך ענפים בין 203 ו202 צפונית לאוניברסיטה.ענף שרון-לוד יכול להמשיך בבאר יעקב ולהפוך לקו מעגלי
מה שייתר את "המטרו ההיקפי" של כץ וישתמש במסילה שתתרוקן כאשר הרכבות מרחובות ינותבו לאיילון דרך רשל"צ.
 
זה יהפוך את המסילה המזרחית לרלוונטית לכל הקווים הפרבריים שמדרום לגוש דן ללא החלפה באיילון.
רעיון בהחלט מעניין ובכלל, סביר שמה שמתכננים לעוד 25 שנהבמפה שלך: היפוך ענפים בין 203 ו202 צפונית לאוניברסיטה.
203 הופך ל: בית שמש - לוד - איילון - בני ברק - ראש העין צפון - טייבה
 
202 הופך למעגלי פלוס: מודיעין - רשל"צ - חולון - איילון - רעננה - ראש העין צפון - תעופה - לוד - באר יעקב - הראשונים - משה דיין.
 
קו כזה יאפשר להחליף בתחנה פרברית מאשדוד, רחובות ובית שמש ולהגיע לאזורי התעסוקה של המסילה המזרחית ומזרח לולאת השרון בלי לעבור באיילון. תושבי מודיעין שיעדם במסילה המזרחית יוכלו להחליף לכיוון ההפוך בראשונים.
 
תהיה כפילות בין הראשונים למשה דיין אבל זה יאפשר גישה עוקפת איילון מהמסילה המזרחית לכל הקווים הפרבריים מדרום לגוש דן.
כשתושלם רעננה יהיה אפשר להריץ את מרבית הקו המעגלי.רעיון בהחלט מעניין ובכלל, סביר שמה שמתכננים לעוד 25 שנה
ישתנה עוד רבות עד אז.
אם תחליט כן להוסיף תחנות עתידיותלהבהיר - התכנית לא פירטה את התחנות אלא רק את התוואים
של הקווים השונים שיופעלו. אני הסקתי לגבי התחנות ולא הוספתי את גלילות צפון, גלילות דרום ושפירים למפה, אבל אלה בהחלט תחנות מתוכננות. לגבי באר יעקב, פשוט אין תוואי מהקווים המתוכננים שיעבור בתחנה הזו אבל הקווים בהחלט עוברים בקרבת מקום, ויתכן שתוקם תחנה חלופית במקום הנוכחית.
 
לדעתי הכיוון של התכנית נכון - ביטול לולאת השרון שצפוייה להיות קשה לתפעול (לולאה היא בעייתית מבחינת זמן התאוששות), העברת הקווים בתוואים שבהם יש את עיקר הדרישה, קישור רחובות לראשל"צ ובת ים והורדת הכמות המוגזמת של הרכבות שעוברות בלוד (יחסית לגודל העיר).
 
ותודה על המחמאה!
Copyright©1996-2021,Tapuz Media Ltd. Forum software by XenForo® © 2010-2020 XenForo Ltd.