ילד לא נכנס לכיתה

ילד לא נכנס לכיתה

אני כבר מסתובבת עם זה כמה ימים ולא יודעת איך לכתוב, מה לכתוב...
הסיפור הוא כזה:
בן (הבן שלי) כיתה ב', התחיל את השנה יחסית בסדר, אבל אז כל החגים והחופשים למיניהם קטעו את הרצף. חזר ללימודים ולא משתף פעולה, חלק משעות היום נמצא מחוץ לכיתה (בורח מהכיתה) וחלק מוציאים אותו כי הוא מפריע למהלך התקין של השיעור.
גם כאשר הוא נמצא עם מורת שילוב, לא תמיד משתף פעולה. בשיחה איתו הוא סיפר לי שקשה לו מאוד ללמוד. בינתיים עד שתהיה לנו פגישה עם הצוות המטפל בו (ביום שישי הזה), אני מקבלת כל יום שיחות טלפון ממורות שאומרות לי שהיום הוא הפריע והלך למנהלת, או ברח מהכיתה והסתובב ברחבי בית הספר.
אין ספק שכל זה לא מקובל עלי ועל בעלי, גם אמרתי לילד שלא יוצאים מהכיתה, מצידי שלא ילמד, שיצייר במחברת, רק שלא ייצא מהכיתה.
אבל הוא בשלו.
מציינת שמאובחן עם בעיות קשב וריכוז ונוטל ריטלין, וגם פנינו לרופא בנוגע למינון, למרות שלדעתי זה לא בעיה של מינון אלא של משמעת ומרות שהוא לא יודע לקבל.
יש רעיונות?
 

jeck02

New member
איתות של מצוקה

שלום לך, זה וודאי מתסכל ואת מרגישה חוסר אונים.
שילד לא רוצה להיכנס לכיתה אז הוא מאותת שקשה לו.
הוא יודע ומבין שזה לא לעניין אבל בכל זאת הוא מחליט לא להיכנס.
צריך לנסות להבין לעומק איך הוא מרגיש בתקופה הזאת.
את מוזמנת לקרוא את המאמר "מה לעשות שילד לא רוצה ללכת לבית הספר"- http://echopl.blogspot.co.il/2013/10/blog-post_7.html
זה יכול לעזור לך.
 

חני ב

New member
מה הוא אומר?

מדוע הוא בורח מהכתה?
אתם כמובן צודקים וטוב שאתם מגבים את המערכת. אין דבר כזה לצאת מהכתה ללא רשות, הוא צריך להבין שהמורה אחראית עליו. אם יקרה לו משהו, זו תהיה באשמתה.
אפשר להציע לעת עתה איזושהי הפסקה קטנה בשעור. בהסכמת המורה שיצא כל שעור ל- 5 דקות לשטוף פנים, לאיזה רענון קצר.
האם הוא יוצא בכל השעורים או רק אצל מורות מסוימות? רוב הילדים עם בעיות התנהגות, אצל מחכנת הכתה עובדים יפה ומשתפים פעולה, אבל עושים בעיות אצל מורות מקצועיות. לכן רציתי לדעת איך הוא בשעורים של המחכנת. בכתה ב רוב השעות הן איתה.
 

קושקוש41

New member
צריך לבדוק אותו למחוננות, אולי משעמם לו בכיתה

המבחנים למחוננות מתרחשים בימים האלה בביתי הספר.
תדברו עם הילד-אולי יש מישהו בכיתה שמפריעה לו או מציק לו, או שהוא מפחד מאיזה ילד בכיתה.
 
אז ככה:

לא. הוא לא מחונן אין לי מה לעשות מבחנים.
הוא יוצא מהכיתה של כל המורות, כולל המחנכת שלו, אין לו העדפה למישהי מסויימת.
הוא אומר שהיא מושיבה אותו לידה בשולחן בנפרד וכולם מסתכלים עליו ולא נעים לו, הוא מעדיף לשבת עם חבר, אני אדבר איתה על זה. זה שהוא יושב לבד ברור לי, כי הוא גם מפריע, והיא ככה יכולה לתת לו תשומת לב אישית (כמה שהיא יכולה כשיש בכיתה 30 ילדים).
אני מגבה את המערכת, אבל גם המערכת צריכה להבין שלהציף אותי כל יום בטלפונים "הבן שלך..." זה גם לא פתרון כי אני לא בבית הספר כדי לטפל בזה. אלא אם כן זאת השיטה החדשה לרמוז לי, גברת, תהיי בבית הספר שלך כי אנחנו לא משתלטים על הבן שלך.
והוא לא מפחד מאף ילד (שאלתי).
ברור לי שהוא מאותת למשהו, הענין הוא שאני לא יודעת מה (אם אפשר לכוון אותו לאותת בכיוון אחר?)
הוא פעיל אחה"צ בחוג כדורגל ובתנועת נוער (דבר חדש אצלנו), אהוד, יש לו חברים ואפילו חברה.
עוד רעיונות?
 
לתת לו חיזוקים חיוביים על השארות מלאה

בכיתה. הייתי מתחילה בשני שיעורים נגיד וכך הלאה. אני מדברת על משהו בסגנון עיצוב התנהגותי. מקבל מדבקה על השארות בשיעור שלם ואחרי כמה מדבקות פרס כלשהו.
 

קושקוש41

New member
כדאי בכל זאת לעבור את המבחנים למחוננות.

בדרך כלל, לרוב המחוננים, יש בעיות של קשב וריכוז ולקיחת ריטאלין. הייתה אמא אחת ,שסיפרה שלילד שלה יש בעיה של קשב וריכוז והוא התקשה בלימודים וגם בחשבון ולא רצה ללמוד,אבל כאשר עבר מבחנים למחוננים-יצאה מחונן על.
 
זאת פשוט אמירה לא נכונה. לרוב המחוננים יש הפרעת קשב וריכוז?? לא מכירה נתון כזה (וממקצועי להכיר נתונים כאלו...).
זה נכון שלחלק מהמחוננים יש הפרעת קשב וריכוז. אבל זה נכון בדיוק כמו האמירה שלחלק מהלא מחוננים יש הפרעת קשב וריכוז. אני לא מכירה מחקר כמותי שהראה נטייה משמעותית סטטיסטית באוכלוסיה להפרעת קשב וריכוז אצל מחוננים על פני לא מחוננים.
זה נכון שעל פניו מחוננים יכולים אולי להיות משועממים יותר בכיתה, אבל זה לא נכון לומר שיש לרובם הפרעת קשב וריכוז, או שהם בורחים מהכיתה בגלל זה.
אגב, גם מחוננים צריכים לשבת בכיתה, גם אם משעמם להם. וכשהם לא עושים את זה, זה בהחלט מצביע על קושי בקבלת גבולות התנהגות.
 

קושקוש41

New member
מאמר

ככלל, קיים מתאם חיובי גבוה בין משך הקשב והריכוז לבין היכולת הקוגניטיבית או האינטליגנציה, ומסיבה זו מתקשים אנשי חינוך רבים לקבל את העובדה שילד בעל הפרעת קשב וריכוז יכול להיות מחונן. הורים רבים, כמו גם חברים לא מעטים בצוות הבית-ספרי לא מכירים את התופעה ולא יודעים שייתכן בהחלט שלילד בעל יכולת חשיבה מופשטת ברמה גבוהה מאוד תהיה בעיית קשב וריכוז.

http://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2539
 
אגב - קראתי את המאמר שצרפת אין בו ולו משפט אחד שנותן איזושהי ססטיסטיקה לגבי שכיחות הפרעת קשב וריכוז בקרב מחוננים.
 
מצטערת, לא הבנת את המשפט הזה נכון בכלל מה שהמשפט אומר הוא בדיוק הפוך: יש מתאם חיובי (כלומר, יש קשר חיובי) בין משך הקשב לבין האינטגליגנציה. כלומר, ככל שרמת האינטליגנציה יותר גבוהה, כך משך הקשב והריכוז יותר גבוה.
בדיוק בגלל זה קשה לאנשי חינוך לקבל את העובדה שגם לילדים עם יכולות קוגניטיביות גבוהות מאוד, קרי מחוננים, יכול להיות משך קשב קצר מהממוצע, כלומר הפרעת קשב וריכוז.
המשפט שהבאת לא רק שלא מדגים את הטענה שלך, הוא אומר בדיוק הפוך - שככל שהאינטליגנציה שלך יותר גבוהה, כך משך הקשב והריכוז שלך יותר גבוה.
 

קושקוש41

New member
עוד כתבה על הפרעות קשב וריכוז ומחוננות

מכירים את המשפט: יש לו פוטנציאל אבל הוא לא מממש אותו? מסתבר שהמשפט הזה, שנאמר על ידי דורות ארוכים של מורים ומורות, כלל לא רחוק מן האמת. אמנם אין מספרים ברורים שיעידו על העניין, אך מומחים ואנשים חינוך מסכימים פה אחד: אחוז הילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) גבוה יותר בקרב ילדים מחוננים. הבעיה: המחוננות לא מתגלה או באה לידי ביטוי כיוון שאותם ילדים, שמתקשים לפעמים אפילו במטלות הפשוטות ביותר בשל ההפרעה, מתוייגים כעצלנים או רחפנים, ולא מקבלים את מה שהם צריכים כדי לפרוח.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4279762,00.html

אפשר למצוא הרבה כתבות כאלה גם באנגלית.
 

חני ב

New member
חני ב רואה בשטח מה קורה

ומי ה ילדים שעוברים מבחני מחוננים, גם "רק" שלב ראשון.
 

מירי,

New member
אבל מצד שני...

אם את אומרת שאף ילד שעבר את המבחן אצלך לא בעל לקות קשו"ר אז משהו לא בסדר.
אני בהחלט זוכרת את השיחה הראשונה במרכז העשרה, כשחשבנו שאנחנו מגלים להם את אמריקה שהילד שלנו הוא נדיר שהוא גם מחונן וגם עם הפרעות קשב....
היה להם אחוז מאוד מאוד גבוה של ילדים כאלה, היתה להם תוכנית התמודדות עם מי שלוקחים ריטלין ולמי שלא, מכאן ממש לא מסתדר לי עם התוצאות שאת רואה.

<אני לא יודעת אם רוב המחוננים עם בעיות קשו"ר, אבל ככל הזכור לי בין בעלי בעיות הקשו"ר % המחוננים גדול יותר מ % המחוננים בכלל האוכלוסיה- אם יהיה לי כח אני אחפש את המאמרים שתומכים בזה>
 
דווקא התרשמתי שרובנו לא מסכימים

אני מכירה די הרבה מבוגרים וילדים מחוננים.

צר לי לאמר, אבל כל הכללה של בעלי הפרעות קישו"ר נראית לי מצוצה מהאצבע.
 

קושקוש41

New member
מורתי, אפשר לשאול שאלה?

כמה שנים את מלמדת וכמה מחוננים היו לך בכיתות שלימדת ובאיזה איזור נימצא בית הספר?
תודה.
 
למעלה