Yet another מדריך לחיפוש עבודה

Nuke1985

Active member
Yet another מדריך לחיפוש עבודה

טוב אז החלטתי לכתוב מדריך לחיפוש עבודה (תסתכלו על "הודעות נבחרות" בפורום הזה, מסתבר שזה סוג של right of passage פה בפורום), אני לא הולך לחזור על דברים שאנשים כתבו במדריכים שהופיעו ב"הודעות נבחרות", אז כדאי שתעשו סיבוב, ותקראו את מה שכתוב שם (אני ממליץ במיוחד על המדריך של מקסים, חלק מהשאלות שהוא אמר להתכונן אליהם הופיעו אצלי בראיונות). כל מה שאני כותב מבוסס על הניסיון האישי שלי, ועל הפרשנות שלי לניסיון האישי שלי (לדוגמה אני לא הולך לכתוב פה על ראיונות לכוח אדם, למרות שהקדשתי לא מעט זמן בשביל “להתכונן” אליהם , בסוף לא זכיתי לחוות את התענוג המפוקפק … ). כדאי לציין שאני בוגר של אוניברסיטה שמקובל לקרוא לה "מובילה" עם מומצע באיזור ה80-85, אז ייכול להיות שלמישהו עם נתוני בסיס יותר טובים/רעים משלי תתאים אסטרטגיה אחרת בנושא של חיפוש עבודה (במיוחד בקטע של השגת ראיונות). כמובן שביקורת עניינית ומנומקת היטב תתקבל בברכה.
 

Nuke1985

Active member
גישה כללית

נתחיל בלהגיד שלחפש עבודה זה לא תהליך נעים במיוחד, אתה מקבל מספר גדול של דחיות שייכול להוביל לירידה במצב רוח ובביטחון העצמי (למרות שזה חלק בלתי נפרד מהתהליך), כל מיני מומחים מטעם עצמם יגידו לך שאתם לא בסדר, למרות שהמושג "לא בסדר" הוא מאוד בעייתי, מה שייכול לגרום ל"צבירה של נקודות" אצל מעסיק אחד ייכול לגרום ל"איבוד נקודות" אצל מעסיק אחר ( כל אחד והשיגעונות שלו ... ), ואני לא אתחיל לספר עכשיו על כל מיני דברים ממש לא נעימים שעשו לי בתקופה הזאת ( גם לקרוא להם מחפירים לא יהיה לדעתי הגזמה) , אבל למרות כל הדברים האלו חשוב לא לבזבז את הזמן על כל מיני מחשבות לא קונסטרוקטיביות, ולשמור על מצב רוח תקין שיאפשר להתרכז בתהליך חיפוש העבודה עצמו, ולא להתחיל לטפח כל מיני רגשות שליליים שעלולים להשתקף בראיונות, ולמנוע ממכם את המוטיבציה שתצטרכו בשביל לעשות מה שצריך לעשות (easier said then done, אבל אני לא פסיכולוג אז תצטרכו להסתדר לבד בקטע הזה, אולי האתר הזה ייכול לעזור).
 

zaske

New member
מסכים לגמרי

ואם באמת לא הולך, שווה לנסות לבקש אצל מחברים מנוסים אולי לשבת איתכם ולהתכונן על שאלות, או לנסות להבין איפה אתם טועים בהסברים שלכם וכו'.
 

Nuke1985

Active member
קורות חיים

בקשר לקורות חיים, תזכרו את כלל העשר שניות, בן אדם צריך לראות בעשר שניות אם שווה לו להמשיך ולקרוא את שאר הקורות חיים, לכן אני הוספתי תקציר בהתחלה, אני מניח שאפשר גם להדגיש דברים. המעסיקים מניחים שאתה עובד כמו שאתה מחפש עבודה, אז כדאי שהקורות חיים יהיו מסודרים ומושקעים (בלי שגיאות כתיב ותחביר, מבנה קריא, ניסוחים בהירים ותמציתיים). אם אתם בוגרים חסרי ניסיון כמו שאני הייתי אין סיבה שהקורות חיים יעברו את העמוד (זה יידוע שסיגיות מקבלות ADHD באופן קסום ברגע שהן מחזיקות ביד קורות חיים). חשוב להבין שהמטרה של הקורות חיים הם להשיג לכם ראיון, ולייצר רושם טוב אצל המעסיקים, מאשר להיות מסמך שמתאר את ההיסטוריה התעסוקתית שלכם (אז כנראה שאפשר לוותר על קריירת התידלוק המשגשגת שלכם).


בקשר למה לרשום, תרשמו על פרוייקטים שעשיתם במהלך התואר, תוסיפו buzzwords בעיקר בשביל נשות הכוח אדם שבוחרות את הקורות חיים בעזרת חיפוש מילות מפתח. בהרבה מהמקרים הן אפילו לא יודעות מה המשמעות של המילים האלו, ומספיק שמילה שמופיעה אצלכם בקורות חיים תופיע בתיאור המשרה, וזה יגביר בצורה דרסטית הסיכויים שהקורות חיים שלכם יועברו הלאה לבן אדם שאשכרה קובע האם להזמין אותכם לראיון. זה ייעזור אם גם יעשו חיפוש על איזה בסיס נתונים שהקורות חיים שלכם נמצאים בו (אם לדוגמה הם צריכים מתכנת גאווה, הם פשוט יעשו חיפוש על המילה גאווה במערכת שלהם וזה יתן להם את כל הקורות חיים שבהם המילה הזאת תופיע). כאשר כותבים את הקורות חיים צריך מצד אחד לנסות ליצור רושם של בן אדם עם ייכולת גבוהות שיהיה עובד טוב, ומצד שני להציג את עצמך בצורה אמינה, לכן אני ממליץ להימנע מכל מיני תיאורים שהמשמעות שלהם לא מוגדרת היטב (לדוגמה עברתי קורס “מתקדם”, אני יודע גאווה “טוב מאוד” וכ”ו).
 

zaske

New member
מסכים ורוצה להוסיף

1. למפתחים מנוסים - אין *בעיה* שקורות החיים יעברו את העמוד, אבל - כמובן לא להגיע למגילות של 10 עמודים
2. אולי פספסתי - או בהודעה הזו או באחרת, כתבת לגבי מה שנקרא cover letter בלא מעט מדינות - (אם כי אתה כתבת בצורה שונה) - כעקרון, סיכום של כמה שורות של מה אתם מחפשים ומי אתם ,, גם אם זה רק במייל הנשלח ולא בקורות החיים עצמם, יכול לעזור לאותן "סיגיות".
 
רוצה להוסיף, אחרי סינון מתיש של הרבה קורות חיים:

1. כמו שניוק כתב - תקפידו על כתיב ודקדוק, הקו"ח שלכם צריך להיות מקצועי.
2. BuzzWords זה טוב, אבל בסוף הקו"ח יגיעו גם לידי מהנדס או אדם טכני כלשהו - אז אל תמציאו.
3. אל תערבבו דברים לא קשורים באותה רשימה (ולא, גם אם אתם כותבים את מילת הקסם "טכנולוגיה": זה לא מצדיק את זה שאתם שמים את WinAPI ו-Tortoise SVN באותה רשימה).
4. אל תכתבו דברים מובנים מאליהם. אם כתבתם c++ אין צורך לכתוב STL, זה כמעט כמו לכתוב שהשתמשתם ב-for.
כל הנ"ל פשוט גורמים לכך שהקו"ח יראו כאילו אתם לא מבינים דבר וחצי דבר ממה שכתבתם בהם.
 

Nuke1985

Active member
ידע נוסף

בקשר לכל מיני "סעיפים מסביב", קיבלתי את הרושם שגם דברים שלא נחשבים למשהו שחברות מסתכלות עליהם עדיין עזרו לי להשיג ראיונות (ידע לא פורמלי, ניסיון מעבודות לא בהיי טק). התקציר בקורות חיים ימנע מהדברים האלו להפר את כלל העשר שניות. בכל המשרות שהתראיינתי אליהם היה קשר כלשהו בין אותם "סעיפים לא פורמלים" למשרה עצמה (במקרה או שלא במקרה), השתמשתי בידע לא פורמלי כדי להפגין ידע בראיונות (כולל אלו למשרה שבסוף התקבלתי אליה), אפילו ידע שצברתי בעבודה לא בהיי טק איפשר לי לתכנן איזה אלגוריתם שהיה תשובה לאיזה שאלה ששאלו.
 

Nuke1985

Active member
השגת ראיונות

מתוך כל החברות שהייתי בתהליכים אצלהם, הגעתי לשתי שליש דרך שליחת הקורות חיים ישירות לחברה (כולל למלות את הפרטים שלי באתר של החברה, שזה תהליך יחסית ארוך ומייגע, אבל אם אתה רוצה שיעשו משהו כמו שצריך, תעשה אותו בעצמך), לשליש הגעתי דרך jobmaster וjobnet (שאני ממליץ עליהם דרך אגב). שלחתי קורות חיים לכמה חברות השמה ולא קיבלתי כלום (אבל אני גרתי אז רחוק מהמרכז, החלטתי לא לשנות כתובת בקורות חיים, והרגשתי שהיו לי מספיק ראיונות כי רציתי זמן גם ללמוד לראיונות, ככה שלא הרגשתי צורך לרדוף אחריהם, ולפנות להרבה חברות השמה ), ההשערה שלי היתה שאם אני אשלח לחברה ישירות את הקו"ח שלי, והמעסיקים לא יקבלו אותם בערימה של קו"ח שמגיעים מלוח הדרושים או מחברת ההשמה יהיו לי סיכויים טובים יותר שיתייחסו אלי (ונראה שהניסיון שלי מאשש את ההשערה הזאת), אני חושב שזה גם יוצר רושם של בן אדם שהוא משקיען (שוב, אנשים מניחים הנחה שלדעתי היא דיי סבירה, שאתה משקיע בעבודה כמו שאתה משקיע בחיפוש עבודה).
 

zaske

New member
רוצה להמליץ על אתוסיה

הם עשו את ההשמה שלי במקום העבודה האחרון בישראל. אבל, יכול להיות שהם מתעסקים רק עם חבר'ה עם יותר נסיון.
עבדתי עם כמה חברות השמה באותו חיפוש, מבחינת איכות המשרות שהוצעה והקשבה לפרטים (מהצד שלהם) וליווי צמוד - הם היו הכי טובים לדעתי האישית.
 

Rשף

New member
אכן, אבל צריך להיות עם יד על הדופק

לאורך השנים חיפשתי עבודה דרך אתוסיה וגם נישה וג'וב אינפו והייתי מרוצה, אבל מניסיון תמיד צריך להישאר עם יד על הדופק כי בסוף מה שקובע את איכות השירות היא אשת (זה בדרך כלל אישה, יסלחו הגברים המעטים בתפקיד) ההשמה שאתה עובד מולה.
 

stam55

New member
ובשליחה הישירה צרפת מכתב נלווה? אם כן אם אתה יכול תפרט עליו

 

Nuke1985

Active member
לא ממש

כתבתי משהו על זה שאני בוגר אוניברסיטת X שמחפש עבודה, ואני אשמח אם יחזרו אלי אם יש לכם משרות רלוונטיות. בהנחה שהקורות חיים מודגשים או שיש בהם תקציר אני לא חושב שמכתב מקדים ממש יעזור (זה ייכול להיראות קצת מיותר אם יהיה מכתב מקדים שבו יהיה את אותו מידע שיש בקורות חיים). מצד שני אפשר להגיד שמכתב מקדים הוא יותר אישי ואולי יעזור לך להרוויח נקודה או שתיים, או שאפשר לצרף למכתב דברים שלא מקובל לכתוב בקורות חיים (כמו כמה אתה רוצה לעבוד בחברה מסויימת), אז אין לי תשובה מובהקת בנושא.
 

stam55

New member
ומאיזה אתרים הוצאת את כתובות האימייל לשליחה ישירה?

 

Nuke1985

Active member
לא בהכרח שלחתי מייל

הלכתי לאתר של החברה, ושם בדקתי איך להגיש מועמדות. לחלק מהחברות היתה כתובת מייל, ולחלקם היתה מערכת שבה אתה ממלא פרטים ומגיש קורות חיים.
 

stam55

New member
ברור,אבל מאיפה השמות של החברות יש גבול כמה חברות מכירים

מצאת גם דרך אתרים שמרכזים שמות של חברות?אתה יכול לתת שמות של אתרים כאלה?
 

Nuke1985

Active member
טוב הצלחתי למצוא את אחד מהם

הנה האתר הראשון, אני זוכר שהיה עוד אחד אבל לא זכור לי השם . תעשה כמה חיפושים בגוגל (גם את השם של האתר שציינתי לא זכרתי אבל מצאתי אותו בחיפוש הראשון שעשיתי).
 

Nuke1985

Active member
אסטרטגיית חיפוש

אם יש רק לקח אחד שאני חושב שאתם צריכים לקחת מכל המגילה הזאת, זה פשוט ללמוד לראיונות וללמוד טוב . ככל שעבר הזמן הראיונות נעשו לי יותר ויותר קלים כי כתוצאה מהלמידה המתמדת רמת המוכנות שלי השתפרה עוד ועוד. לפחות בראיונות שאני הייתי אז הייתי צריך להסתמך הרבה על חומר מהלימודים כמו מבני נתונים (ויד על הלב, כמה אתה כבר זוכר מהקורס הזה אחרי שאתה מסיים שזה בדרך כלל שנתיים שלוש אחרי המבחן). הציפיה אצל המראיינים היא שאתה תזכור את החומר הזה טוב, בכלל התחושה שלי היא שהמעסיקים מאוד בררנים אז אתה צריך כל יתרון שאתה ייכול לקבל (כמו שנאמר פה בעבר, אם כולם טובים ואתה בסדר, אז אתה גרוע ..). הגישה שלי היתה להתייחס לחיפוש העבודה כמו לעבודה במשרה מלאה אז בערך משמונה עד הצהרים הייתי "מחפש" (מסתכל בלוחות דרושים, מוצא חברות שמעניינות אותי ושולח את הקורות חיים ישירות). וחצי השני של היום הייתי מקדיש להתכוננות לראיונות. אם אתה עובד ואין לך זמן ללמוד לראיונות לדעתי אתה נמצא בעמדת נחיתות לא פשוטה.
 

zaske

New member
רוצה להוסיף

אין דבר כזה "עובד ואין זמן ללמוד לראיונות". isaacv פעם כתב, לא זוכר אם פה, או במסר פרטי לי (ואם כן, סליחה שאני חושף, אבל זו עצת זהב) - הכל עניין של עדיפויות. תמצא זמן. לדוגמא -
אתה נמצא בשלב שבו אתה נמצא בפרשת דרכים ואתה מבין שאתה צריך לחפש עבודה כדי "להשתדרג", ולא בהכרח כספית - אז כן, בתקופה הזו, בן הזוג שלך (או בת הזוג) צריכים לתמוך ולעזור, כן, גם עם הילדים, ולתת לך את השקט והיכולת ללמוד כמה שעות ביום. אני אבא טרי לעוד תינוקת (והגדולה עדיין לא בת שנתיים). תאמינו לי, אין הרבה אנשים פה שישנים קצת כמוני, וזה נובע גם מהבדלי השעות בין אוסטרליה לישראל ואירופה (אני עובד בעיקר עם ישראלים, אירופאים ואמריקאים ולמעשה הנציג היחיד של הפיתוח שלנו בכל מה שנקרא Asia Pacific עד כמה שידוע לי). תאמינו לי, לא פשוט. ועדיין, בחופשת הלידה - עבדתי על איזה כלי כדי ללמוד עוד ספרינג + עוד פריימוורקים פופולריים וגם קצת התחלתי עם angular.js. אני כל הזמן מחפש רעיונות של מה לעשות כדי ללמוד, לא תמיד זה הולך לי, אבל אני מודע לזה שצריכים לעשות את זה, ולא רק כשמחפשים עבודה.
מי שלא עובד ומחפש עבודה - בהחלט חייב מוסרית לדעתי לשבת כל יום לפחות 8 שעות ביום וללמוד, למרות שללמוד לדעתי ויתר קשה מלעבוד (זאת כמובן בימים שאין ראיונות ולא מצאתם משרות חדשות לשלוח להן קו"ח).
 

choo

Active member
ללמוד 8 שעות ביום כשאין עבודה? קצת הגזמת...

&nbsp
כל אדם יבחר לעצמו כמה שעות ביום ללמוד כשאין לו עבודה, בהתאם לכמות שאיתה הוא מצליח להסתדר, ובהתאם לפערי-הידע והשליטה הטכנית בחומר שיש לו ביחס לנדרש בשוק.
&nbsp
חשוב לנצל את תקופות ה"אין עבודה" גם כדי לנוח: גם לטווח הקצר - כדי להגיע ערני ומרוכז לראיונות, וגם לטווח הארוך - כי זו הזדמנות למנוחה שלא מאוד שכיחה כשנמצאים בעבודה.
 
למעלה