על הסכת: גיקונומי פרק #199 – ערן סגל, חיידקים וסוכר

trilliane

Well-known member
מנהל
לא התייחסתי לפחמימות ריקות, זה פשוט היה חלק מהציטוט שלך שם

אבל לא הנקודה שלי כאן, הזכרתי את הטעות שלך לגבי הקמח. ולא, אין בישראל פסטה מקמח חיטה רגיל (מעולם לא פגשתי כזאת) רק דורום, בדיוק כפי שגם אין בה צבעי מאכל. יש כל מיני פסטות מיוחדות עם ביצים, או אטריות מקמחים שאינם חיטה (למשל אורז, שעועית וכו') אבל פסטות רגילות שעשויות רק מקמח חיטה, זה תמיד קמח דורום. אתה כנראה לא ממש טורח להסתכל על אריזות פסטה, כי אתה שוב מקשקש באוויר.

אני מזכירה לך שהגבתי לך כאן בגלל הערך הגליקמי, כי זה נושא הדיון כאן. והסיבה שלפסטה יש ערך גליקמי נמוך יותר מללחם היא לא רק אם היא אנדנטה אלא כבר מהסיבה שזה קמח קשה יותר שהערך הגליקמי שלו נמוך יותר. אכן, יש בה יותר גלוטן וציינתי זאת, ולא, זה לא רלוונטי ל-40% שנושאים גן רדום שלא בא לידי ביטוי, ואם תחזור על השקר הזה הוא לא יהפוך לאמת. מי שבאמת לא מעכל גלוטן (חולי דגנת) לא צורך מוצרי חיטה, נקודה, לא משנה אם יש יותר גלוטן, כפי שלא משנה אם יש פחות; משנה שיש.

בשורה התחתונה, עצוב שאתה ממשיך לחזור על אותן טעויות ולא מסוגל אפילו להודות בטעויות שלך אז. אין לך מושג מה יש בפסטות (אתה לא צורך אותן, זה ברור) אבל אתה בכ"ז מתווכח. מבחינתך אתה תמצא איך לסובב את הדברים כדי להיות צודק גם כשאתה טועה. קרדיט נחמד או הודאה בטעותך הגסה לגבי סוג הרמח או צבעי המאכל עוד לא קיבלתי. אתה כנראה באמת לא מסוגל להודות למישהו אחר שאשכרה לימד אותך משהו שלא ידעת או אפילו לומר "סליחה, טעיתי".
 

אבי519

New member
אבל זה הדבר העיקרי שיש לי נגד פסטה.

חוץ מזה שזה גם מוצר תעשייתי או "מזון מעובד" , וכמו שכתבתי כמה פעמים אני לא סומך על תעשיית המזון. ומעדיף להימנע מ"מזון מעובד" רק בגלל שהוא "מזון מעובד".

בנוסף כתבתי למיטב זיכרוני שישי זיופים ויש פסטות עם צבעים וכ"ו וגם לגבי יצרינים שמצהירים שהם לא מכניסים צבעים אני גם לא סומך עליהם כי מניסיוני הרע עם התעשיה הזאת כולם יעשו הכל בשביל כסף.

אני תמיד מעדיף שמזון שנכנס לי לבטן יראה כמה שיותר קרוב לאיך שהוא נראה בטבע.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אז אל תאכל אותה, למי אכפת?! רק אל תמציא שקרים, זה הכול

ואם טורחים ומתקנים אותך שוב ושוב, יהיה נחמד אם תתנצל או לפחות תגיד איזו תודה בקטנה. אתה שוב מתעקש סתם. אין לי מושג על אילו "זיופי" פסטה אתה מדבר. פסטה מחיטת דורום ללא צבעי מאכל אפשר למצוא בזיל הזול בכ-₪4 לחבילה ברשתות כמו רמי לוי או שופרסל, מה צריך "לזייף" פה? ריבונו של עולם, כמה אתה יכול להתווכח על מוצר שאינך מבין בו כלל כי אינך צורך אותו?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה דווקא אורז בבישול איטי (40 דקות) במעט שמן קוקוס ואז קורר

ולא מדובר בסיבות שציינת לעיל אלא בתהליך כימי אחר.
&nbsp
בקצרה:
לטענת החוקרים במהלך הבישול שמן הקוקוס נכנס לגרגירי האורז ומשנה את המבנה שלהם, הופך אותם לעמידים בפני האנזים שמפרק את העמלינים בזמן העיכול. לאחר מכן בשלב הקירור העמילוז יוצא החוצה. קירור במשך 12 שעות יוצר קשרי מימן בין מולקולות העמילוז (מחוץ לגרגירי האורז) והעמילן שנוצר הוא כזה שהגוף לא יכול לפרק ולכן אלה פחמימות שלא מתעכלות .
 

אבו זקן

New member
סוגי אורז

את הבסמטי כולנו מכירים, אבל יש זנים עם ערך גליקמי נמוך יותר (בהנחה הקצת מעורערת שיש ועם לדבר על "ערך גליקמי" כללי) שמשום מה לא מצאתי בארץ: Swarna ו chapaty הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר מהבסמטי.
 

אבי519

New member
יש גם אורז בר שזה קיטניה דמוית אורז עם כל היתרונות

שיש בקיטניה על דגן מבחינה דיאטטית.
אבל משום מה זה יקר פי עשר מאורז.
אני לפעמים מערבב קצת אורז בר עם הבסמטי .
רק שצריך לבשל אותו בנפרד ולערבב אחר כך כי זמן הבישול שונה ואם רוצים לקבל אל דנטה אז צריך לדייק בזמן הבישול.
יש תערובת מוכנה שנקראת "אורז פרא" אבל יש שם גם את האורז הרגיל והעגול ובגלל שזאת תערובת חלק יוצא מבושל מידי ...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אורז בר אומנם אינו דומה לאורז הרגיל אך גם הוא דגן ולא קטנית

"אורז בר הוא שמם העממי של ארבעה מיני דגן מהסוג Zizania שמקורם בצפון אמריקה ובסין. למרות שמו, דגן זה אינו שייך או אפילו קרוב במיוחד למין אורז, אם כי שניהם שייכים לשבט Oryzeae."
https://he.wikipedia.org/wiki/אורז_בר
&nbsp
 

אבי519

New member
בקשר לחומוס- החומוס פשוט מכיל פחות חלבון ויותר שומן ופחממות

מקטניות אחרות ומבין הקטניות הוא היותר משמין .
מצורפת טבלת השוואה שעשיתי לפני כמה שנים.

 

trilliane

Well-known member
מנהל
למה העדשים בטבלה מונבטות (כן, עדשה היא נקבה) והשאר לא?

 

אבי519

New member
יש גם מונבטות וגם יבשות .

בניתי את הטבלה לפני כארבע- חמש שנים, לא בדיוק זוכר למה, אבל כנראה שבזמנו כשבניתי את הטבלה הזאת זה מה שעניין אותי כשרציתי לבחור מה הכי כדאי להכניס לתפריט שלי.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כן, אני רואה; ניסיתי להבין למה הטבלה כוללת רק עדשים מונבטות

לעומת קטניות אחרות שמופיעות רק לא מונבטות... ועכשיו כשאני משווה נראה כאילו במונבטות יש יותר פחמימות וזה לא כ"כ הגיוני, למיטב הבנתי הזרע מנצל את הפחמימות כדי לנבוט ולכן במונבט לא אמורות להיות יותר אלא אם כבר פחות...
 

אבי519

New member
עקרונית זה נכון מה שכתבת

אספתי את הנתונים ממקורות שונים, ויכול להיות שזה בגלל שונות במדידות שלהם.
גם ההגדרה "מונבט" היא לא הגדרה מדוייקת - יש שלבים שונים בנביטה משלב של נבטוט ( רק שורשון ) עד שלב של נבט שבו יש גם התחלה של עלים ירוקים שכבר מבצעים פוטוסינטזה ומיצרים פחממות.
אני לא יודע לאיזה שלב בהנבטה התכוון המקור שממנו לקחתי את הנתונים.

המטרה היא להראות איזה מהקטניות יותר דיאטטי. כלומר שיש בו יותר חלבון יחסית לקלוריות . ונראה שהדיאטטיים יותר הם עדשים פול ואפונה והמשמינים יותר הם חומוס וכ"ד
 

trilliane

Well-known member
מנהל
השלב בהנבטה לא משנה; אוכלים את הנבטוטים ולא את הנבט

כלומר אם מגדלים נבטים לאכילת נבטים, אוכלים את הנבט ואז אלה ערכים תזונתיים שונים לחלוטין. אבל אם רוצים לאכול את הקטניות עצמן, מנביטים בקטנה (רק שורשון, כן) ולזה הכוונה בקטניות מונבטות.
&nbsp
הבנתי את המטרה שלך בטבלה, אין צורך לחזור לי על אותם דברים, אני מבינה מקריאה ראשונה. המטרה שלך ושלי שונות והטבלה עצמה לא מעניינת אותי, לכן שאלתי על מה שכן מעניין אותי, חשבתי שאולי תדע לענות.
 

אבי519

New member
כשבודקים את הערכים התזונתיים השלב של ההנבטה מאד משנה

בהתחלה זה זרע, אחר כך זה מתחיל לאט לאט להפוך לצמח בכל השלב הזה היחסים משתנים ולכן זה מאד משנה באיזה שלב בדקו.
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
שוב, לא, כי מתייחסים לנבטוטים בלבד ולא לנבט ממש

מדובר לכל היותר בהבדל של יום-יומיים. בהנבטת קטניות (לצורך אכילת קטניות, לא נבטי קטניות) לא מחכים שהן יהפכו לצמח. זו הנבטה של שורשונים בלבד, לרוב נעשית בתנאי חושך (למשל במקרר) ובלי אדמה, פוטוסינתזה וכו'.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מה אתה עושה לי פטיש? הסברתי לך שבודקים בשלב הנבטוט

ולא בשלבים המתקדמים שאתה מתייחס אליהם, כי זו המשמעות של "קטניות מונבטות". אני כותבת לך מניסיון, בתור מישהי שאשכרה מנביטה זרעים לאכילה (של הזרעים, לא כנבטים) וקראה לא מעט בנושא. אולי יקרה הנס ויום אחד תיתן לי קרדיט מינימלי שאני אשכרה יודעת על מה אני מדברת? יש עוד אנשים (שאינם אתה) שיודעים דבר או שניים על תזונה.
 

אבי519

New member
גם אני מנביט, אבל אני לא יודע איזה נבטים לקחו לבדיקה

באותו מקור שאותו בדקתי.
יכול להיות שהם לקחו נבטוט ויכול להיות שהם לקחו נבט על עלים ירוקים .
אני מנביט עד שיוצאים עלים גם מלמעלה כי זה יותר קל לעיכול ( פחות גזים)
 

trilliane

Well-known member
מנהל
קטניות מונבטות = נבטוטים. אחרת אלה נבטי קטניות וזה משהו אחר.

ההקלה על העיכול היא כבר בשלב הנבטוטים (ולמעשה החל מההשריה, אם מקפידים להחליף את המים), לא צריך לחכות לעלים ירוקים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למקרה שפספסת, אודה לך אם תוכל לענות על שאלתי

האם היו להם המלצות תזונתיות "מיוחדות" עבורך? או בעצם יצא שלך מתאימה הדיאטה ה"רגילה"?
&nbsp
אשמח לשמוע כמה שיותר על הניסוי והתהליך, כל מה שתבחר לשתף יהיה מצוין (אם אתה מרגיש שזה אישי מדי או שסתם לא בא לך לפרט רק תגיד, אין לי רצון להעמיד אותך במצב לא נוח).
 
למעלה