התבלבלת קצת בין שי וקין....
הרבה מפרשני חז"ל לא אהבו את הקיפוח והעלבון למול קין.
אבל הם היו צריכים להצדיק את המעשה האלוהי.. (נובלס אובליז'...)
אז התחילו לעשות אקרובטיקה פרשנית...
למשל, שאלהים מעדיף קרבן מן החי (ועל זה מושתתת כל "תורת הקורבנות" בספר ויקרא, תרצה, תקרא לכהנים והלוויים שבתורה, הדתיים של היום שחיים על חשבון הציבור ותרומותיו)
(וכמה גינויים יש מצד הנביאים שנים אח"כ על מעמד הכהנים שביזו את ייעודם. הדוגמא הקלאסית היא כמובן סיפור עלי ובניו הפושעים..)
פרשנות אחרת מדגישה שקין הביא "מפרי האדמה" והבל "מבכורות צאנו וחלביהן".
כאילו קין הביא "בזלזול" והבל "השתדל", אבל ברור שזו אקרובטיקה פרשנית בלבד...
ובכלל איזה כבוד זה לאל שמעדיף סטייקים על סלט ?
זה ממש חיקוי של העמים הקדמונים.
חז"ל ראו כאן קיפוח, ובכל הפרשה קין לא מוצג כ"רשע", אלא באמת כדמות טראגית מעוררת חמלה, ואלוהים נותן לו את תמיכתו. לא הורג אותו, נותן לו הגנה, ואף נותן לו שושלת...
השושלת הקינית, שהושמדה רק אחרי 10 דורות עם המבול.
די, סליחה שנסחפתי. לא אוסיף יותר.