אני מנחה מבוכים ודרקונים מהדורה חמישית מזה חודש, ובינתיים שיחקנו שתי פגישות (השלישת היום בערב). אני מריץ את הרפתקאת ההתחלה המהירה הרשמית, שהיא אולי לא מושלמת אבל דיי נחמדה; השחקנים משחקים נוכל זוטון, כוהן אנושי של האל הלם, ולוחם אנושי, והם עדיין בדרגה 1 (רוב הפגישה הראשונה הייתה יצירת דמויות כך שלמעשה שיחקנו בפועל כ-3.5-4 שעות). כולנו מאוד נהנים מהשיטה ומאוד מרוצים ממנה, ואף שוקלים להעביר את הקמפיין השני שלנו (שמנחה מי שמשחק את הכוהן במשחק הזה) למהדורה החמישת.
היתרון הגדול של המהדורה הזו הוא שקל לי מאוד, כמנחה, לשפוט מצתבים ופעולות על המקום; אם השחקנים מחליטים לעשות משהו בלתי-צפוי, קל מאוד לזרום עם זה. בעיקרון הבסיס לכול הוא גלגול של 1ק20 + תוסף מומחיות (שנע בין 2+ בדרגה 1 ל6+ בדדרגה 20) אם הוא קיים + מתאם תכונה מול דרגת קושי. בנוסף לכך יכול להיות יתרון לדמות (מגלגלים פעמיים ובוחרים את הק20 הגבוה יותר) או חיסרון (מגלגלים פעמיים ובוחרים את הק20 הנמוך יותר). כמות המתאמים מאוד קטנה בהשוואה למו"ד 3.5. יש מספר קטן יחסית של מיומנויות. כך שבעיקרון אם השחקן מציע פעולה שאינה מכוסה ביד החוק היבש, כל מה שאני צריך לעשות זה להחליט לאיזו מיומנות (או תכונה בלי מיומנות) זה קשור, מה דרגת הקושי (אני משתמש ב-10 לפעולות קלות יחסית, 15 לפעולות ממוצעות וקצת קשות ו-20 לפעולות ממש קשות) והאם יש כאן יתרון או חיסרון. זה הכול. הנוכל החליט, למשל, לברר כמה שווה האספקה בעגלה שהדמויות נשכרו ללוות אותה. החלטתי שזה קשור למיומנות החקירה (שבה הוא מומחה - ומקבל על כן תוסף מומחיות לגלגול), שזה לא קשה במיוחד אבל גם לא קליל (דרגת קושי 15) ושאין כאן יתרון או חיסרון. גילגל, הצליח, אמרתי ששווה כ-100 פ"ז בסה"כ (השווי האמיתי). אחר כך, בקרב מול 3 זאבים מורעבים וקשורים, הלוחם החליט לנסות לפייס אותם באמצעות אוכל (בשר מיובש מהתרמיל שלו). מדובר בגלגול טיפול בחיות. בגלל שמדובר בחיות שאומנו לתקיפה, זה לא קל, אז דרגת הקושי היא 20. בגלל שהכוהן והנוכל כבר תקפו זאב אחד, יש חיסרון. גילגל, ונכשל. הזאב לא ממש ראה בו ידיד, אלא אויב ואוכל פוטנציאלי... היה מצליח? היה מרגיע את הזאבים והם היו עוזבים את הדמויות בשקט.
עוד יתרון - הקרב פשוט יחסית, ופחות טקטי ממהודרה 3.5 או 4, אבל, מצד שני, לדמויות יש כל מיני יכולות מיוחדות, לרוב קטנות יחסית, שאפשר לעשות כפעולת בונוס, כלומר, בנוסף להתקפה. כך שניתן להתקיף, ולעשות משהו מגניב, ולזוז, באותו התור. הקרב היה מאוד מעניין לשחקנים (לדבריהם) וגם כיף בשבילי המנחה. ועוד יותר טוב - יש מספיק אפשרויות ריפוי כך שהכוהן לא צריך להטיל לחשי ריפוי פצעים חוץ מבמצבי חירום קיצוניים; מנוחה קצרה מרפאת את הדמויות באופן חלקי, וללוחם יש יכולת "לרפא את עצמו" ב1ק10+דרגה נק"פ, והיכולת מתחדשת אחרי כל מנוחה קצרה. כך שלא ממש חייבם כוהן בחבורה, ואם יש כוהן - הוא יכול לעשות דברים מגניבים ולא להישאר פלסטר אנושי. ואגב גם חסרונו של מטיל לחשי-קוסמים לא הורגש בחבורה זו. הרבה יותר טוב לדעתי מההנחה-מראש של מהדורות קודמות (בייחוד 4) שלך חבורה של 4 דמויות "מאוזנות".
השורה התחתונה? בין המהדורות הכי טובות של מבוכים ודרקונים עד כה.
להרחבה - בבלוג שלי (באנגלית)