iBus - מערכת ניהול האוטובוסים בלונדון.

Ccyclist

Well-known member
ערך המערכת:

היום שודר בתוכנית של ערוץ 5 שעסקה בתח"צ ביום ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי מקטע מעניין מחדר בקרה של מערכת האוטובוסים הלונדוניים.

אינני חושב שהפרק יהיה זמין בגלל מגבלות גאוגרפיות אבל הנה הלינק וסיכום מסויים שלו:

אתאר מה היה במקטע שעסק בבקרת האוטובוסים:

הוסבר שמערכת ה iBus, באמצעות GPS, מראה לחדר הבקרה את מיקומם של האוטובוסים. הוצג מסך בקרה המייצג ציר ראשי כלשהו ועליו שתי שורות המייצגות את כיווני הציר. על השורות היו כעשרה משולשים בכל שורה, הקצה החד מצביע בכיוון התנועה וצבע המשולש - ירוק, צהוב או אדום מראה אם האוטובוס מקדים או מאחר. על המשולשים היו פרטי האוטובוסים הספציפיים.

אשת בקרה שלחה לאחד הנהגים הודעה קולית להתעכב 3 דקות כדי להגדיל את הריווח בקו, ואז הוצג מסך ואשת הבקרה הסבירה לצופים שהיא מסיימת אוטובוס בקו כלשהו שמאחר ב 12 דקות בקנזינגטון ומפנה אותו לכיוון ההפוך.

הוסבר שהמערכת מאפשרת תקשורת ישירה עם נהגי האוטובוסים הן באמצעות מסרונים והן באופן קולי.

כך מנהלים קווי אוטובוס בתדירות גבוהה תוך המנעות מבאנצ'ינג.

אציין סיקור של בעיה באוטובוסים באותו הפרק: אוטובוס נתקע בכניסה למסוף האוטובוסים של תחנת הרכבת ויקטוריה וחסם אותה לקווים הרבים המסתמכים עליה. בשלב מסויים הגיע גרר והסיר את החסימה, אך נראה שזו נמשכה זמן רב. לא צויין אילו פתרונות חלופיים היו לקווים האחרים, אך אני מניח שחלק מהם היה אפשר לסובב בכיכרות שסביב תחנות הייד פארק קורנר ומארבל ארץ' או במערכת הסיבובית של ווקסהול.

אציין גם שבתחתית היו צריכים לנקוט באמצעים מיוחדים עקב הקהל הרב שבא לארוע שהקודם לו היה 70 שנה לפניו (הכתרת המלכה אליזבת' השניה ב 1953). תחנת ווסטמינסטר הוכרזה מראש תחנת יציאה בלבד ביום ההכתרה, שבת ה 6 במאי 2023. בשלב מסויים אזור כנסיית ווסטמינסטר אבבי, כיכר הפרלמנט ומסלול התהלוכה לארמון באקינגהם לאורך וויטהול וה-מאל הגיעו לצפיפות שחייבה את סגירת תחנת ווסטמינסטר כך שהרכבות לא עצרו בה והפניית הקהל לתחנות סמוכות.
 
נערך לאחרונה ב:

Ccyclist

Well-known member
ערך המערכת:

היום שודר בתוכנית של ערוץ 5 שעסקה בתח"צ ביום ההכתרה של המלך צ'ארלס השלישי מקטע מעניין מחדר בקרה של מערכת האוטובוסים הלונדוניים.

אינני חושב שהפרק יהיה זמין בגלל מגבלות גאוגרפיות אבל הנה הלינק וסיכום מסויים שלו:

אתאר מה היה במקטע שעסק בבקרת האוטובוסים:

הוסבר שמערכת ה iBus, באמצעות GPS, מראה לחדר הבקרה את מיקומם של האוטובוסים. הוצג מסך בקרה המייצג ציר ראשי כלשהו ועליו שתי שורות המייצגות את כיווני הציר. על השורות היו כעשרה משולשים בכל שורה, הקצה החד מצביע בכיוון התנועה וצבע המשולש - ירוק, צהוב או אדום מראה אם האוטובוס מקדים או מאחר. על המשולשים היו פרטי האוטובוסים הספציפיים.

אשת בקרה שלחה לאחד הנהגים הודעה קולית להתעכב 3 דקות כדי להגדיל את הריווח בקו, ואז הוצג מסך ואשת הבקרה הסבירה לצופים שהיא מסיימת אוטובוס בקו כלשהו שמאחר ב 12 דקות בקנזינגטון ומפנה אותו לכיוון ההפוך.

הוסבר שהמערכת מאפשרת תקשורת ישירה עם נהגי האוטובוסים הן באמצעות מסרונים והן באופן קולי.

כך מנהלים קווי אוטובוס בתדירות גבוהה תוך המנעות מבאנצ'ינג.

אציין סיקור של בעיה באוטובוסים באותו הפרק: אוטובוס נתקע בכניסה למסוף האוטובוסים של תחנת הרכבת ויקטוריה וחסם אותה לקווים הרבים המסתמכים עליה. בשלב מסויים הגיע גרר והסיר את החסימה, אך נראה שזו נמשכה זמן רב. לא צויין אילו פתרונות חלופיים היו לקווים האחרים, אך אני מניח שחלק מהם היה אפשר לסובב בכיכרות שסביב תחנות הייד פארק קורנר ומארבל ארץ' או במערכת הסיבובית של ווקסהול.

אציין גם שבתחתית היו צריכים לנקוט באמצעים מיוחדים עקב הקהל הרב שבא לארוע שהקודם לו היה 70 שנה לפניו (הכתרת המלכה אליזבת' השניה ב 1953). תחנת ווסטמינסטר הוכרזה מראש תחנת יציאה בלבד ביום ההכתרה, שבת ה 6 במאי 2023. בשלב מסויים אזור כנסיית ווסטמינסטר אבבי, כיכר הפרלמנט ומסלול התהלוכה לארמון באקינגהם לאורך וויטהול וה-מאל הגיעו לצפיפות שחייבה את סגירת תחנת ווסטמינסטר כך שהרכבות לא עצרו בה והפניית הקהל לתחנות סמוכות.

מספר יוטיובים קשורים:

סרטון תדמית של חדר בקרת אוטובוסים של אחת המפעילות המשתמשות במערכת. 30 שניות עם מוזיקת רקע.



סרטון דוקומנטרי קצר בן כ 3 דקות מחדר בקרה של TFL. הם מתרכזים יותר באלמנט התיאום בין הרשויות השונות, אך יש תמונות מסכי בקרה המתייחסות לכבישים ולאוטובוסים.



סרטון ארוך, כ 20 דקות, נהג עם מבטא אפריקאי כלשהו מדגים את מסוף הנהג של ה iBus . המסוף טיפה מיושן כי צריך להקיש אותיות על לוח מספרים נומרי כמו בפלאפונים לפני 20 שנה, אך המסוף מאפשר קישור ישיר לבקרה באמצעות טקסט, מוקד קולי וכן מוקד חירום. הנהג אמר שלא יפעיל מסלול נסיעה כי אז זה יקלט במקביל בבקרה, אז לא ברור לי אם יש למערכת GPS לנהגים או לא. בגלל שהקליפ בן 20 דקות וחיפשתי המחשות שונות של המערכת לא צפיתי בו מעבר לדקות הראשונות. טכני וארוך, אבל מראה איך זה נראה בשטח.



אני מכבד את העובדה שהגולשים בפורום מכירים את תחום התחבורה בארץ, אך אם המוסכמה היא שאי אפשר לשלוח אוטובוסים בקו בתדירות גבוהה בגלל תופעת הבאנצ'ינג - כנראה שאין בקרה מודרנית שמאפשרת ריווח ותיקון בעיות הנובעות מתנאי התנועה. הבקרה הלונדונית מאפשרת לנהל מערכת של קווים ספורים ותדירים בכל תחנת אוטובוס במקום מערכת של עשרות קווים לא תדירים שאפילו נוסע חובב תח"צ לא מבין מה כולם ואילו רלבנטיים לגביו.
 
למעלה