ADHD?

משל333

New member
ADHD?

אני מתחילה לחשוד שלבן שלי אולי יש ADHD. הוא בכיתה ד', מסוגל לקרוא בלי סוף ספרים וטקסטים שמעניינים אותו. דברים שלא מעניינים אותו, כמה שינסה להתרכז הוא לא מסוגל לקלוט מה הוא קורא. הוא רק קורא את המילים בלי להבין את הרעיון. בנוסף, בכיתה הוא לא הכי שם לב להוראות המורה. נניח, היא אומרת לכולם עכשיו תכניסו את הספר לשולחן, והוא לא ישים לב. הרבה פעמים היא צריכה לבוא להגיד לו באופן אישי הוראות כאלו. גם בבית, לפעמים אני אומרת לו משהו, והוא לא שם לב כלל. לא כי הוא מתעלם, אלא כי הוא באמת לא שם לב. אם אני בסוף אומרת לו בקול חד את השם שלו, הוא פתאום קולט ושואל "מה?".
מצד שני, אין לו בעיות התארגנות, דבר שהבנתי שמאוד נפוץ אצל ADHD. למשל, הוא מאוד אחראי עם הכנת השיעורים, להכין את כל מה שצריך לבי"ס.

למרות כל הנ"ל הוא תלמיד טוב מאוד, עדיין. נשמע שווה בירור? האם ריטלין יכול לעזור במקרים כמו שלו? לא הייתי רוצה שיגררו אותי לאיבחונים פסיכודידקטים או ניורודידקטים (קיים?), וכל מיני אבחונים ארוכים ומסובכים. אין לו בעיות למידה. הבנתי שיש בדיקה שמראה אם ריטלין עובד, ורציתי לבקש אותה. יש שם לבדיקה הזו?
 
בשלב הראשון צריך לקבוע תור לנוירולוג ילדים שמטפל ב-ADHD

לפני הפגישה הנוירולוג יבקש שתמלאו שני שאלונים - אחד שאתם ההורים ממלאים, והשני תמלא המורה המחנכת.
עם השאלונים הללו (והילד כמובן) מגיעים לפגישה עם הנוירולוג, אשר ישוחח עם הילד, יבדוק אותו, וכמובן יקרא את התשובות.
רק נוירולוג או פסיכיאטר ילדים יכול לאבחן הפרעת קשב וריכוז.
לאחר האבחון, במידה ותעלה השאלה האם לתת טיפול תרופתי, תופנו לבדיקת TOVA או בדיקת MOXO. שתי בידקות אלו נותנות אפשרות לבחון את השפעת הרטלין על תהליך הלמידה וההבחנות. לשתיהן נדרשת הפניית נוירולוג.
המטרה של הבדיקות הללו היא להחליט על מתן טיפול תרופתי, ולא לאבחן הפרעת קשב.

בהצלחה
 
אם זה מציק, כדאי ״להיגרר לאבחונים״

אני מבינה שנשמע לך שלתת כדור זה יותר קל מאשר להיגרר לאבחונים.

אבל
א. עדיף למצוא פתרון אחר ולא ריטלין, אם זה אפשרי.
ב. בכל מקרה, אף בן אדם אחראי לא ייתן לך ריטלין בלי אבחונים רצינים

זה שהוא תלמיד טוב זה נחמד, אבל זה לא מבטיח. בית ספר יסודי הוא מאד קל לילדים חכמים. הם יכולים לא להיכנס לכיתה כמעט, ועדיין לקבל ציונים גבוהים.
 

משל333

New member
איזה סוגי פתרונות

מלבד תרופה יש לילד שמתקשה בהבנת הנקרא בחומר שלא מועדף עליו? כלומר ילד שאין לו בעיה להבין ניואנסים כשמדובר בספרים שהוא אוהב, אבל יש לו קושי אמיתי להבין מה שהוא קורא בטקסטים שלא הכי מעניינים אותו? מגיע לרמה שאוטוטו הציונים יתחילו להיפגע.
אין לי בעיה עם איבחונים ל אדד, אני לא מעוניינת באיבחונים מקיפים וסוחטי כספים לברר אם יש בעיות למידה.
 

Ani15

New member
לא הבנתי

הבן שלך תלמיד טוב וללא בעיות התנהגות, התארגנות או חברתיות. אז מה את רוצה לאבחן? האם זה באמת דחוף לאבחן למה הוא לא מגיב להוראה בפעם הראשונה שקראת (או המורה קראה) לו? או למה קשה לו לקרוא טקסטים שכתובים גרוע? (למי לא?)
&nbsp
אם בכלל, ואני לא רואה פה שום סיבה לאבחון, הייתי לוקחת אותו לבדיקת שמיעה. לא תמיד צריך לחפש בעיות בכח. אם יעלו בעיות כאלה, הם יהיו ברורות, ואז תלכי לאבחן.
&nbsp
לבדיקה ששאלת עליה קוראים TOVA או MOXO ורק נוירולוג או רופא התפתחותי יכולים להפנות אליה.
 

משל333

New member
תודה על האינפורמציה

וכן אני בהחלט רואה סיבה לאבחן.
השמיעה שלו מצויינת
אבל הבנת הנקרא שלו לוקה מאוד בחסר. הוא קורא ספרים ולא קולט מה שהוא קורא. כאמור הוא עדיין תלמיד טוב,כנראה במבחנים הוא מאוד מאוד מתאמץ, ובשיעורי בית מוצא דרך לכתוב על חלקים קטנים שכן הבין.הילד בעצמו אומר לי שהוא חושב שהקריאה שלו לא טובה כי הוא לא מבין כל כך.
הייתי חושבת שבאמת יש לו בעיית קריאה אך אני רואה איך דברים שהוא אוהב הוא קורא בלי בעיות ובכייף. חומר לבית ספר שהוא חייב לקרוא הוא מתאמץ מאוד, ואחרי זה בקושי יכול לענות מה היה מסופר. מדובר בטקסטים לבית ספר או כל סוג ספר שאינו מהסוג המועדף עליו.
העובדה שבכיתה ובבית הוא מרחף תומכת בחשד שלי שיש לו אדד.
 

Ani15

New member
זו בעית למידה

ואת צריכה אבחון לקשיי למידה (דידקטי) רצוי עם מאבחן/ת מנוסה שמכיר ADHD כדי שאם זה בכל זאת זה יוכלו להפנות אותך הלאה.
ADHD לא מתקשים בהבנת הנקרא יותר מאחרים. הם מתקשים בקריאה בכלל (כי קשה להם להתרכז), ובכתיבה, אבל אם הם קראו - הם מבינים בהתאם לרמת האינטיליגנציה, הגיל וכו'. בהכללה גסה, רובם גם לא אוהבים לקרוא "את מה שהם אוהבים" (או בכלל). מה שאת מתארת זה בעיה בהבנת הנקרא ובעיבוד החומר הנלמד וזה לא (בהכרח) קשור לADHD וריטלין לא (בהכרח) יתן פתרון לזה.
 

משל333

New member
ממה שקראתי מאוד אופייני

שלילדים עם ADHD יהיו בעיות בהבנת הנקרא. מעבר לזאת הילד מבין כל ניואנס כשהוא קורא ספרים וחומר שהוא אוהב.
בכל מקר אפנה לאיבחון.
 
בתור מאבחנת לקויות למידה - מסכימה איתך.
ועוד יותר מסכימה עם התחושה שכדי להבין איך בדיוק לעזור לילד, כדאי לפנות לאבחון מסודר שייתן לכם המלצות נכונות איך לקדם אותו.
 

ליאת של עדי

New member
מנהל
התיאור שלך מזכיר לי את הבן שלי

-הוא יכול לפספס הוראות
-לא לשים לב לדברים שצריך לעשות
-לא להבין דברים שהוא קורא.
אני מתרגמת את זה כך-
-לא בא לו לבצע אז הוא אופס לא שמע
-הוא ריחף לעולם הדמיוני העשיר שלו
-לא מעניין אותו המלל
&nbsp
אני רואה תמונה ורודה חצי כוס מלאה. ילדים הם לא רובוטים מושלמים ולכל אחד יש את השריטה שלו.
באופן כללי, לא הייתי שוקלת ריטלין למעט מקרה קיצוני ובאמת יש לא מעט כאלה מסביב.. הבן שלך נשמע לי סבבה.
 
למעלה