תם עידן הרבנות. פרשיית הרב מוטי אלון היא הקש

רוני13

New member
נא לקרוא לילד בשמו

שטויות הן שטויות. שום בעיני המתבונן, הבן אדם התחרפן לחלוטין, מביא פסוק, מוציא אותו מהקשרו, מזלזל בתורה ובמצוותיה ועוד טוען שדעתו היא דעת ה', לכן אין ספק שדבריו הם שטות אחת גדולה פרי מוחו המעוות.
 

yaakii

New member
אתה זה שמוציא את הפסוק מהקשרו.

אתה זה שמביא לזילזול בתורה ובמצוותיה. לא התחרפנתי כלל.
 

רוני13

New member
ההבדל בינינו הוא שאני מסתמך על התורה

ועל החכמים שיצאו ממנה. אתה סומך על מוחך בלבד.
 

RacheliShoham

New member
אולי מספיק? קצת דרך ארץ אפשר לדרוש בדיון שמ

כבד את עצמו ? "מוח מעוות" ... ואחרי זה מתפלאים שאנשים קמים ורוצחים בני אדם בגלל הדעות שלהם
 

tamarhp

New member
בבקשה

"אין לי תואר אקדמי כזה או אחר וכמות דפי הגמרא שלמדתי היא אפסית ביחס לכמות הדפים שלמדו גדולי העולם עליהם אדבר. כאשר שמי נכתב לצד דבריי הוא מרחף בחלל הדף. אין איזה תואר מקדים שיהיה לו לחבר. אני מוכן להצהיר על עצמי כחוטא, כבור וכאדם שדבריו אינם מבוססים על ניסיון כלשהו."
 

tamarhp

New member
משום מה השתרשר לא נכון.

זו בעיה שקורית לי מדי פעם מהכרום.
 
אמונת חכמים

בס"ד הדברים נכתבו לחברי הפורום. הרוצה להפיק לקח, לא נמנע הטוב מבעליו. חברים, אני מתנצל מראש אם יש קצת שיבושים, או אם הדברים אינם מספיק ברורים, וגם אם חלילה יצאה מכשלה מתחת ידי בפרט זה או אחר. הדברים נכתבו בחיפזון ובחטיפת כמה משפטים, ללא מחשבה מספקת תחילה עם יכולת ניפוי וסידור..פשוט יצא לי לראות כאן בפורום היקר דברים שאינם נשמעים. כאב לי, ולשמור על שתיקה רועמת לא יכולתי, כיוון שלא הייתה עושה תועלתה כלל. אומר הרב קוק זצ"ל בספרו אדר היקר, שנכתב על חותנו האדר"ת (פרק ד): ומפני מה אמונת חכמים נופלת ? מפני שכל אחד מיחש נגעי עצמו, פניותיו ומדותיו היותר פגומות, לכל גדול ובעל בעמיו. על-כן אפסה האמונה ובית ישראל הוכה לרסיסים... וכל אותם שלא קדשתם התורה ולא רוממם המוסר הטהור יותר קרובים הם להיות באמת מנוגעים בנגעי מדות שאינן טובות, וההדרכה מתקלקלת. אבל בהיות הדור נשמע לצדיק צדקות אהב, להאיש שהאמת נר לרגלו, וכשהכחות המעשיים מתרכזים לדגל אחד, או אחדים, לדגל המוסכם ונודע ברוח ד' אשר על עמו, הלא אפשר למעט כשלונות ולהרבות הבנין, לטובת עמנו וארצנו, לבנין ולא לסתירה, לתקון ולא לקלקול. לפעמים אני יכול להתבונן ברב ולראות מידות או נטיות פגומות. לפעמים אני מדמיין... אבל לעיתים יש דברים בגו. יש דברים של 'לא טובה השמועה' אשר ודאי יכולים להמצא גם אצל תלמידי חכמים. מצאנו כבר בעבר אנשי תורה שהיו מקולקלים מבחינה מוסרית, מידותית וכו'. [עיין דואג ואחיתופל שהיו מראשי הסנהדרין, דואג היה רבו ואלופו של דוד המלך] אבל גם אז, גם כאשר יש דברים הניכרים- אפילו אז אני לא נקי לחלוטין. גם אז מייחס אני את נגעי עצמי לתלמידי החכמים. כשחז"ל מלמדים אותנו ש'כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה', ובלי לעסוק כרגע אם היה חטא או לא היה חטא- אומרים לנו חז"ל שמי שאומר זאת הוא בודאי טועה. הטעות היא לאו דווקא במבחן התוצאה- האם היה חטא או לא היה... יש כאן משהו מהותי יותר. ישנם האנשים שכל הזמן מתעסקים בעברותיהם של אחרים, וזו בעיה אחת. אך מלבד זאת, אנשים קטנים מייחסים את הנגעים של עצמם לגדולי תורה, לתלמידי חכמים. אני יכול לתרץ לעצמי שיש דברים בהם אני לא נגוע. אני לא צריך לחשוד בעצמי... לכן ברור שאני גם לא מייחס את הנגיעות האישיות שלי לאחרים. הדבר הרי לא שייך אלי. כך למשל כשאני תופס רב על שוחד... אלי זה באמת לא שייך. חתום ובדוק [אולי זה באמת נכון]. יש לרב נטיות הפוכות. אלי ב"ה זה לא נוגע. אני נקי. לכן אני גם יכול לשפוך קיתונות על 'מוסד הרבנות' [שם מעניין להכללה וליצירת סטיגמה], כי אם אני נקי ואני מוצא לכלוך אצל תלמיד חכם גדול בתורה- הכתם קיים באופן אובייקטיבי. אך אני לא מבין. לא מבין שעכשיו אני ה'אבא' של הנגוע בסיפור הזה..! יש משהו שמאד מזכיר לנו ברב את עצמנו. הרי הוא בשר ודם. כל אחד יכול להיות רב... ודאי שזה כך. אם היו לי מספיק ידיעות וזקן ארוך דיו- בטח כבר הייתי מעביר שיעורים באינטרנט אם לא מגיע לטלויזיה. זה כמובן אחרי שסיימתי להעביר סדרת שיעורים בישיבות שונות. רב זה לא תואר. רב זה לא מקצוע. אם אנחנו עושים אותו לכזה זו בעיה שלנו.. כשאדם לומד ועמל על התורה, ולא עושה זאת שנה או שנתיים- התורה מצמיחה ומגדלת אותו. אדם שקונה תורה, ביזע ובעמל- משתנה. לא מתהפך, אלא מתגדל וצומח. הוא כבר לא מה שהיה בעבר. נכון שהוא בשר ודם, אך אישיותו, מידותיו, הליכותיו וכל התנהלותו הרבה יותר מזוככת ומעודנת. אבל לי קל לראות ברב את החסרונות שלי. שוב, החסרונות שלי אין הכוונה דוקא דברים שאני נגוע בהם בפועל, אלא התבוננות ברב מתוך נקודת המבט השפלה והקטנה שלי. המצב המסואב בו אני נמצא גורם לי להתבונן ברב בעיניי הטרוטות. לכן קל לי לראות ברב את החסרונות שאני בכבודי או התקשורת ברוב הודה מצליחים לעטות על הרב. מדוע? פשוט. כך אני לא צריך להתרומם. אין עלי שום חובה מוסרית להתעלות מעל נקודת השפל הבהמית והבשרית בה אני נמצא כרגע. אני מצוי בתוך עולם נהנתני מלא במעדני עולם אך מרים כלענה, אלא שאצלי הדבר הופך לרעיון נשגב. 'כזה הוא העולם ואין לשנותו! כזה אני ולעולם אהיה כזה!' בשפלותי ובבהמיותי, שמקנה לי גם את הלגיטימציה להתנהג בצורה דוחה כל נפש. זהו הפשט העמוק של דברי חז"ל- 'כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו'. כי על ידי שהאדם גדול יותר, מלא וגדוש יותר- אם קיים אפילו עיוות קטן, יכול הוא לצאת בצורה גדולה. כענק הרוצה ללטף ברכות בעל חי קטן וזעיר.. במקרה שלנו, ואני מזכיר את הדברים ברמז דק וקלוש רק משום שבאמת קשה לראות נכוחה את פני המציאות- יש מצבים בהם מידת החסד עוברת את גבולה [ע' פרשת עריות- 'כי חסד הוא']. יש אנשים שיש להם נטייה גדולה לחסד, להשפעת טוב על זולתם, הקרנת אהבה וחיבה, אור וחום. אצל אנשים גדולים לפעמים יכול הדבר הזה להתבטא בשלב מסויים בצורה מעוותת. אך זה לא כמו אדם שפורק את יצריו הדלוחים ודלי הכח בסטייה איומה.. דבר כזה אפשר היה לומר עלי, או על אדם במדרגתי. אך כשאני מתבונן על גדולי תורה, על תלמידי חכמים, אנשים גדולים ועצומים בכל אישיותם ומעלותיהם... גם הסילופים שאני יכול לראות בעיני- צריך אני להבין שנובעים הם מתוך אותו הגודל. כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה.. אומרים לי חז"ל- תפסיק להביט על מעשי הגדול ממך עשרת מונים על פי חדלות האישים שלך, מתוך עיניים טרוטות! מתוך נמיכות קומה. זוהי הטעות הגדולה, שמביאה עמה חורבן נורא, וצריכים אנחנו להזהר מדעות נפסדות כאלה ומאנשים המנסים על ידי הצל להאפיל על האור עצמו שיוצר אותו..! אבל אנחנו לא נתפס חלילה לקטנות ולאפסיות. אנחנו מאמינים בע"ה שיש בנו את הכחות להתעלות,להתרומם ולהגיע לפסגות שאנשים אחרים כלל לא מדמיינים. מי שנמצא בבור ולא ראה אור יום בטח לא ידע כיצד זה לחיות חיי אורה. אולי גם אם יראה כאלה לא יסתגלו עיניו אל האור.. אך אנחנו בע"ה נשתדל להאיר, להיות זרע קודש, אנשי אמת. אולי על ידי כך גם לסגל עיני אחים יקרים גם להכרת המציאות בפנימיותה ובעומקה. "כי נפלתי קמתי, ד' אור לי". ו"כי באורך נראה אור..", אשר באור חדש יאיר על ציון, במהרה בימינו.
 

yaakii

New member
תגובה להודעה של תמר

http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=403&MessageId=139125204 אני מעביר את המשך השירשור לכאן, כי השירשור התארך והתארך ולא ניתן לקרוא את ההודעות. תגובת לשתי ההודעות האחרונות שלך שם: בדיוק , כמה פעמים בשנה. לא מדובר על משהו בבסיס יום-יומי, את הרוב המוחלט של ההלכות הרלוונטיות לנו אנחנו יודעים! אין צורך בספרייה בבית, מספיק שתהיה בבית-הכנסת בשכונה/ביישוב. אני לא אומר שהמצוות תהיינה באותה רמת נכונות ללא התייעצות ברבנים. ברור לי שלא. אך לצד זאת ברור לי דבר נוסף: עדיף ששמירת ההלכות לא תהיה טיפ-טופ מאשר להמשיך עם המצב הקיים שמוליד המון רע.
 

yaakii

New member
לא. את זו שחיה באשליות.

בשאליה אחת גדולה שאפשר לסמוך על הרבנים כי יש להם זקן וכי הם למדו את הש"ס. מה שאת אומרת הוא נגד התורה.
 

רוני13

New member
כי יש להם זקן?

אתה שומע את עצמך? אתה מטפס על עץ גבוה מדי, זה לא פעם ראשונה שאתה מביע דעות אוטו-אנטישמיות. כן, כי הם למדו ש"ס, הם למדו גמרא, הם למדו תורה והוסמכו לרבנות-התורה היא נר לרגלם ועל כן אנחנו חייבים להקשיב להם. חייבים, ואינך יכול לבטל זאת, פשוט ככה[כפי שאינך יכול לרצוח]. אני חושב שאתה פשוט בושה למערכת החינוך הדתית, איני מאמין שהרב שלך נתן לך לסטות לדרך מפחידה זאת של ביזוי כבודה של התורה ע"י ביזוי כבודם של חכמים ושל ביטחון עצמי מופרז עד כדי כך שהגעת למחשבה שאתה יכול לבטל מצוות דאורייתא ודרבנן מתי ואיך שבא לך. אולי יש עוד תקווה, גם רבי עקיבא העיד על עצמו שכשהיה בור ועם הארץ[בדיוק כפי שאתה מעיד על עצמך כיום] היה אומר:"כשהייתי עם הארץ, הייתי אומר מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור". ב"ה בסוף הוא חזר לדרך ה' והפך לאחד מהגדולים שהיו לעם ישראל.
 

yaakii

New member
לא אנטישמי ולא נעליים. התלהבת מהמילה פשוט

ישנם רבנים חשובים רבים שאינם עם זקן. הרב בני לאו, הרבנים ליכטנשטיין ועוד... נר לרגליו?! התור הייתה נר לרגליו של הרב אלון כשהוא עשה את מה שעשה?! ולא תומר נפילנ חד-פעמית! מקרה אחרי מקרה! שוב, מבטל על-מנת להשיג מניעה של ביטול מצוות רבות בעתיד. "עת לעשות לה'" תשלים לבד. זה לא כי בא לי. זה כי אני חייב. אולי אתה הוא הבור?
 

yaakii

New member
ובכן, תאשימי את עצמך בכך שאני צריך לחזור

ולהסביר לך שוב את אותם הדברים. תשובת הרב באתר כיפה הייתה: שלום וברכה. אכן, הנושא שהעלית הוא נושא מאוד כאוב וקשה לציבור ה"דתי - לאומי" ולכלל עם ישראל באשר הוא. זאת סוגיה שמעלה הרבה מאוד שאלות, בין אם הדברים שנאמרו על הרב נכונים, ר"ל, ובין אם לאו. אין ספק כי התשובות לשאלות קשות אלו הן לא פשוטות וצריך כתפיים מאוד רחבות כדי לענות עליהן. באוירה פורימית אכתוב כי כמו שאני השקעתי כחצי שעה כדי לקרוא את שאלתך, כך תעשה אתה: אמליץ לך מאוד לצפות בשיחה של הרב יהושע ויצמן (כחצי שעה...) שדיבר בנושא ולמען האמת, הוא עונה לשאלותיך, ואפילו מתייחס ל"אחר". הדברים אינם פשוטים אך אכן מעמידים אותנו כ"תלמידים של" במקום של ביקורת בונה כלפי הרבנים שמהם אנו יונקים את תורתנו הקדושה. צפייה נעימה. אלא שחיפושיי בנט אחר שיחתו של הרב יהושע ויצמן הסתיימו בכישלון. שלחתי תגובה לרב ושאלתי היכן אוכל למצוא את הסירטון ומערכת האתר עדיין לא אישרה את פירסון התגובה.
 

tamarhp

New member
אבל אתה לא מסביר!

אתה חוזר על המשפט אבל לא מביא הסברים למה זה נכון! תסתכל מה כתבתי למטה.
 

yaakii

New member
מסביר ועוד איך!

אם נמשיך לתת יד למוסד הרבנות מקרים כמו של הרב מוטי אלון ייחזרו על עצמם. פעם הבאה זה יכול להיות רב במעלה פחותה משלו, ובפעם האחרת זה עלול להיות רב גדול מהרב מוטי אלון ואופלי אף רב עצום. הדברים הללו מרסקים את הדת, משום שהמציאות היא שכולם תולים עיניים ברבנים. זהו, זה הכל.
 

רוני13

New member
על זה נאמר-מי שלא עושה, לא חוטא.

נבטל את קיום המצוות, כדי שח"ו לא נוכל לעבור עליהן-אחלה היגיון.
 
למעלה