לגבי המצב הנתון של התחנה ושל המסילה
כן אבל
עדיין המצב הקיים הוא הזוי שיש תחנת רכבת שוממה. אני לא אומר עכשיו להפוך אותה לתחנה ראשית, אבל בטוח שיש ביקוש מסיום לנסיעות משם לא דרך ת"א. הרי בעבר רכבות מחיפה שנסעו דרומה היו עוברות דרך מסילת ראש העין -לוד. האם כל מי שנוסע מחיפה למודיעין או לבאר שבע היה רוצה לעבור דרך ציר איילון? דווקא מהלך כזה יכול לשרת לוגיסטית את רכבת ישראל בכך שהוא יוריד את העומס על מסילות איילון ובו זמנית ייתן מענה תחבורתי .
לגבי המצב הנתון של התחנה ושל המסילה
כנראה, שמראש לא היה צריך לחדש את תחנת ראש העין דרום.
התחנה פעלה למשך כשלוש שנים. בזמן, שהיא פעלה הבינו (במרכאות או בלי מרכאות), שיש המשך לקו לכיוון כפר סבא ושבגלל זה, צריך להקים את תחנת ראש העין צפון.
במקרה של נסיעות מכיוון חיפה למודיעין או לבאר שבע, אינני בטוח, שהנסיעה דרך המסילה המזרחית מקצרת, בהשוואה לנסיעה דרך תל אביב. אולי אפילו להיפך.
מסילת ראש העין-לוד קיימת עבור רכבות משא, רכבות נוסעים ריקות וציוד הנדסי. בשעות מאוחרות נסעו רכבות משא דרך תל אביב ולא דרך ראש העין. כך זה היה לפחות לפני מספר שנים, אלא אם דברים השתנו מאז. זה אולי יחזק את הטענה הלא-מספיק מבוססת שלי, שהנסיעה דרך המסילה המזרחית ארוכה, מאשר דרך תל אביב.
לגבי הורדת העומס על מסילת איילון - אכן בשביל זה נועדה המסילה המזרחית הקיימת. היא עבור רכבות משא, שבמהלך היום תיסענה דרך ראש העין ולא דרך איילון ותגרומנה להעלאת העומס, הקיים ממילא.
בעבר רכבות נוסעים מחיפה לירושלים נסעו דרך ראש העין, מן הסיבה הפשוטה, שלא הייתה מסילת איילון. לא היה חיבור ישיר בין תחנת תל אביב מרכז/סבידור לתחנת תל אביב-דרום הישנה. רק בשלהי 1992 או תחילת 1993 הייתה מסילת איילון.
כיום המסילה המזרחית בחלק נכבד משעות היום שוממת. יש לקוות, שעם התפתחות בתחום רכבות המשא, המצב ישתנה. גם בצפון יש יותר שימוש ולראשונה רכבות משא נוסעות צפונה מחיפה מרכז. בדף הזה של הפורום יש סקירה על הרחבת מסוף המטענים באשדוד. כך, שכנראה תהיינה יותר רכבות משא, שמטבע הדברים במהלך היום הנסיעה תהיה דרך המסילה המזרחית. אולי הדבר הזה ידחוף עם הזמן להמשך הפרויקט המסילה המזרחית. פרויקט הכולל בתוכו את הכפלת המסילה המזרחית הקיימת, הקמת הפרדות מפלסיות, יישור קטעים כמו אזור מזור (זו הייתה התכנית, אלא אם הדבר האחרון ישתנה מאז). לצד זה,הקמה מחדש של המסילה המזרחית לכיוון חדרה, שתהיה מסילה כפולה.