תודה ל-orchilit, על הדרכה מדוייקת

מצב
הנושא נעול.

מיכי 10

Member
מעניין. אבל מי החליט על זה עכשיו פתאום, אחרי עשרות שנים?

הכוונה היא החלפתם במקלדת עצמה
מה שיחייב התקנת דרייבים/התקנות תיקונים במערכות ההפעלה השונות.
הנימוק היה אי נוחות מיקומם של מקשים מסויימים (מקשי הפיסוק שמפוזרים על המקלדת וגם לא תואמים את המיקום המקביל באנגלית) :
למשל הפסיק שבעברית הוא מימין ל"ף", ובאנגלית הוא ב"ת".
ועוד נימוק מוזר ש"ן" נמצאת ליד "ו" והן דומות וזה מבלבל.
מעניין. אבל מי החליט על זה עכשיו פתאום, אחרי עשרות שנים?

החלטה נורא מוזרה בעיני. ומתי זה אמור להתבצע?
 

orchilit

New member
עוד לא הוחלט סופית. המלצה של מכון התקנים (כנראה תאומץ)

מעניין. אבל מי החליט על זה עכשיו פתאום, אחרי עשרות שנים?

החלטה נורא מוזרה בעיני. ומתי זה אמור להתבצע?
עוד לא הוחלט סופית. המלצה של מכון התקנים (כנראה תאומץ)
קראי כאן : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4892191,00.html
 

Bus Nerd

Active member
דיברתי עם האנשים מהמכון

עוד לא הוחלט סופית. המלצה של מכון התקנים (כנראה תאומץ)
קראי כאן : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4892191,00.html
דיברתי עם האנשים מהמכון
הם מתעקשים שזה לא יהיה ברירת מחדל, אלא רק אפשרות לאנשים שמתבלבלים הרבה, ושכל השאר יוכלו להמשיך להקליד רגיל.
 

מיכי 10

Member
חח. במכון התקנים בכלל לא "חשדתי".


עוד לא הוחלט סופית. המלצה של מכון התקנים (כנראה תאומץ)
קראי כאן : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4892191,00.html
חח. במכון התקנים בכלל לא "חשדתי".


חשבתי על האקדמיה ללשון העברית, אבל לא נראָה לי סביר. אז לא ידעתי על מי לחשוב בכלל.

תודה על הקישור
רק הצצתי, כי נורא ממהרת. העתקתי לשולחן העבודה, כדי לקרוא בערב.
 

novarex

New member
איזה השקעה גדולה


אוהו, איזה מכתב יפה ומעניין


דוד, בדרך כלל, אני לא מתקנת לאנשים את המין
. זו הפעם הראשונה שלי.


התכוונתי עכשיו לתרגם חידות בלשיות שקיבלתי מֵחבר, מאספרנטו לעברית, כדי להשתמש בהן במסיבה משפחתית גדולה שלנו בחנוכה. נדמה לי שהוא תרגם אותן מאנגלית לאספרנטו.
אבל הפיתוי לענות לך (גם בגלל המחמאות הנעימות - תודה!), גובר, ואשיב לך תחילה. הייתי עונה במכתב פרטי, כי זה כבר קצת סוטה מנושא הפורום. אבל האמת, שכבר לפני שנים אחדות, התברר לי שמשום מה, דווקא בפורום תח"צ, יש לא מעט המתעניינים בלשון העברית, בבלשנות ובשפות.

1. לגבי כתיב חסר או מלא: אין לי מושג באיזה גיל עלית ארצהּ. בכל אופן, בעבר, היינו נוהגים לכתוב בכתיב חסר בלבד. אישית, התחלתי לעבור לכתיב מלא, כשלמדתי לשון עברית באוני' העברית. ומאז אני משתמשת בו, לנוחות הקריאה. וכיום זה כבר הכתיב המקובל, אז אני לא מתלבטת כלל.
במתקני איות לא השתמשתי מעולם. היה לי בטלפון הנייד, בלי שהתקנתי, אז ברגע שזה התברר לי, ביטלתי אותו. הוא היה רק מפריע לי, ומתקן מה שבא לו.

2. ההבחנה בין שפת אִמי ושפת-האם שלי, חשובה מאד בעיני, בעיקר בארץ, כשפעמים רבות ההורים עלו מארצות שונות, ויש להם שפות-אם שונות מאשר לילדיהם, שנולדו כאן בארץ.

3. ניקוד: (אני משתמשת ב-וינדוז 7, וגוגל כרום) האמת שבעבר הקלדתי את הניקוד בשיטה שציינת, ועדיין זוכרת את המקומות של כל סימני הניקוד. ומשתמשת בה לעתים רחוקות.
אבל לפני כמה שנים, התקין לי חבר (בהתקנה מרחוק, מאירופה) מקלדת כבקשתי. כך שאני יכולה להקליד בה: עברית, אנגלית, גרמנית, ערבית, אספרנטו ויוונית. ודרכה אני גם מנקדת. אני לוחצת על Caps Lock + \ לשפות מסויימות, או על Caps Lock + Alt Gr בשפות אחרות. ולניקוד - לוחצת על שיפט ועל אותיות מסויימות: למשל על ס - עבור סֶגול, פ - עבור פַּתח, ק - עבור קָמץ וכן הלאה.
אז בזה לא אוכל לעזור לך, לצערי. אלא רק לייעץ לך לשאול בגוגל. כי שם ראיתי שיש תשובה כמעט לכל תקלה ולכל דבר מיוחד שרוצים להתקין על המחשב.

4. מאד שימחת אותי בידע הרב שיש לך על אספרנטו
מה שהרס לאספרנטו את ההתקדמות להיות - כפי שהתכוון ד"ר זמנהוף - השפה השנייה של כל אדם בעולם, ולהיות מה שהאנגלית משמשת כבר עשרות שנים, ואולי הסינית תחליף אותה בקרוב - זה היטלר והנאצים במלחמת העולם השנייה.

נכון שכיום אין יחסית רבים בעולם ובארץ שדוברים את השפה. אבל יש בה תרבות עשירה במיוחד (ספרים, שירים, הצגות, סרטים והכל), והוויקיפדיה באספרנטו עשירה בהרבה מזוֹ העברית, למשל. אנחנו פשוט אוהבים מאד את השפה. אי אפשר שלא להתאהב בה. :)
השפה אינה באמת קלה, אבל הכי קלה מכל השפות בעולם. התיאוריה שלי אומרת, שמי שלומד אותה בגיל צעיר (למשל 16 עד 26), לומד אותה מהר מאד ובצורה מעולה. בגיל מאוחר יותר, זה כבר תלוי בכשרון לשפות, בנחישות ובשקידה והתמדה.
אומרים שאחרי שלומדים אספרנטו, קל יותר ללמוד שפות אחרות! למדתי קצת צרפתית ואיטלקית לפני כשנה וחצי שנתיים, ובאמת הרגשתי שהאספרנטו תורמת לי. לצערי נפסקו השיעורים האלה באִיבּם.

אנחנו, האספרנטיסטים, מנסים לעשות נפשות לאספרנטו. זה לא קל, אבל תמיד משתדלים, כל אחד בדרכו. :)
אגב, לא נסעתי אף פעם לקונגרסים לאספרנטו בחו"ל, אעפ"י שיש בכל שנה קונגרסים רבים בכל העולם (וגם בישראל!). אבל פגשתי כאן אנשים מברזיל, מאיטליה, מאפריקה, מוויטנאם, מיפן, מהודו, מהולנד מנורבגיה ועוד ועוד. והיתה לי אפשרות לדבר איתם, גם כשלא היתה לנו כל שפה משותפת נוספת על אספרנטו!!

5. היו לי עיסוקים רבים - כימיה, חקלאות/בוטניקה, ארכיאולוגיה, לשון עברית קריאת ספרים רבה ועוד ועוד.
כרגע אני מתעסקת הרבה (אולי קצת הרבה מדי) באספרנטו.
איזה השקעה גדולה

מיכי,

אני עמוס מאד בעיסוק העיקרי שלי שהינו בתחום ההיי-טק (אני מהנדס אלקטרוניקה הנותן יעוץ ומפתח מערכות עבור חברות הזנק ואחרות). לכן, למרבה הצער, נבצר ממני להגיב מיד למכתבך המאד מפורט ומענין. הרגשתי את הסומק עולה לפנים כשחשבתי כמה זמן ומאמץ השקעת במענה הארוך. ללא ספק, מגיעה לך כפרס סמלי ממני הזמנה לארוחה במסעדה לפי בחירתך, ואז אפשר להמשיך את השיחה מחוץ לכותלי פורום תחבורה ציבורית.

גם אני אוהב שפות, אם כי מלבד עברית ושפת האם שלי, אנגלית, לא יצא לי להעמיק בהן ברצינות הרצויה. בבית הספר למדתי צרפתית, גרמנית ואף לטינית. שיעורי הלטינית זכורים לי במיוחד בשל שימוש היתר שעשה המורה בנעלי התעמלות - ככלי להענקת מכות רצח והשפלה לכל ילד סורר שלא עשה את שיעורי הבית כדבעי או שנתפס בכיתה עם מסטיק בפה, וכו'! מדובר בזמן אחר ומקום אחר, בהם דברים התנהלו באורח שונה מכאן ועכשיו...

לפני כשלושים שנה יצא לי לחבר בין העיסוק בהיי-טק לבין אהבתי לשפות כאשר ניהלתי את פיתוחה ההנדסי של מערכת להכנסת מלל סיני - המורכב מאלפי תוים שונים כידוע - בעזרת מסך מגע במקום מקלדת. אז היינו חלוצים אבל היום הדברים האלה מקובלים לחלוטין, ודוברי סינית ויפנית כותבים בקלות במחשב וגם בטלפון הנייד.

באשר לשאר עיסוקיך, התענינתי בהם אבל מבלי להעמיק. נהניתי במיוחד מכימיה בבית הספר, ובמיוחד מהבילוי השבועי במעבדה, בעשיית ניסויים שונים, ובמבחנים מעשיים נהדרים בהם היה עלינו לנתח תרכובת X ולהגיע למסקנה מדעית מנומקת במה מדובר. מחוץ לכותלי בית הספר הייתי לפעמים מרכיב חומר נפץ על ידי ערבוב אמוניה עם גבישי יוד, ומפזר טיפות על המדרכה ליד הבית במסגרת מחקר מדעי אשר בחן את השפעותיהם הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות של פיצוצים מתחת לרגלי העוברים ושבים.


הייתי רוצה להעמיק בבוטניקה, בייחוד כי יש לנו גינה גדולה וכי לפעמים דברים קורים שלא אמורים לקרות או להיפך, ואני תוהה מדוע ומה לעשות...

אני אוהב מאד צילום וציור וגם השתתפתי בחוגי פיסול. נושא נוסף שמענין אותי הוא תחבורה, ולכן אני עוקב אחר הפורום הנפלא הזה ולומד מחבריו מלאי הידע והסימפטיה האנושית. עד שעליתי לארץ קיומה של תחבורה ציבורית יעילה היה מובן מאליו, אבל השהייה כאן מלמדת אותי שנדרשים הרבה מחשבה קדימה ומשאבים עצומים כדי לבנות תחבורה יעילה. יש לנו כבישים טובים מאד אבל התחבורה הציבורית מפגרת מאד ביחס לעולם המפותח והיא מוגבלת כמובן לימי העבודה בלבד, כך שכולם שואפים להחזיק רכב פרטי כדי לא להיכלא במעצר בית בימי הפנאי.

אבל, אני חייב לחזור ללא דיחוי נוסף לעיסוק ההיי-טקי, כי הבטחתי לסיים משהו השבוע ובקושי רב אספיק. תודה שוב, על ההתייחסות, ומקווה להמשך...

ערב טוב,

דוד
 

מיכי 10

Member
תודה גם לך, דוד, על התגובה המושקעת והמעניינת שלך. :)

איזה השקעה גדולה

מיכי,

אני עמוס מאד בעיסוק העיקרי שלי שהינו בתחום ההיי-טק (אני מהנדס אלקטרוניקה הנותן יעוץ ומפתח מערכות עבור חברות הזנק ואחרות). לכן, למרבה הצער, נבצר ממני להגיב מיד למכתבך המאד מפורט ומענין. הרגשתי את הסומק עולה לפנים כשחשבתי כמה זמן ומאמץ השקעת במענה הארוך. ללא ספק, מגיעה לך כפרס סמלי ממני הזמנה לארוחה במסעדה לפי בחירתך, ואז אפשר להמשיך את השיחה מחוץ לכותלי פורום תחבורה ציבורית.

גם אני אוהב שפות, אם כי מלבד עברית ושפת האם שלי, אנגלית, לא יצא לי להעמיק בהן ברצינות הרצויה. בבית הספר למדתי צרפתית, גרמנית ואף לטינית. שיעורי הלטינית זכורים לי במיוחד בשל שימוש היתר שעשה המורה בנעלי התעמלות - ככלי להענקת מכות רצח והשפלה לכל ילד סורר שלא עשה את שיעורי הבית כדבעי או שנתפס בכיתה עם מסטיק בפה, וכו'! מדובר בזמן אחר ומקום אחר, בהם דברים התנהלו באורח שונה מכאן ועכשיו...

לפני כשלושים שנה יצא לי לחבר בין העיסוק בהיי-טק לבין אהבתי לשפות כאשר ניהלתי את פיתוחה ההנדסי של מערכת להכנסת מלל סיני - המורכב מאלפי תוים שונים כידוע - בעזרת מסך מגע במקום מקלדת. אז היינו חלוצים אבל היום הדברים האלה מקובלים לחלוטין, ודוברי סינית ויפנית כותבים בקלות במחשב וגם בטלפון הנייד.

באשר לשאר עיסוקיך, התענינתי בהם אבל מבלי להעמיק. נהניתי במיוחד מכימיה בבית הספר, ובמיוחד מהבילוי השבועי במעבדה, בעשיית ניסויים שונים, ובמבחנים מעשיים נהדרים בהם היה עלינו לנתח תרכובת X ולהגיע למסקנה מדעית מנומקת במה מדובר. מחוץ לכותלי בית הספר הייתי לפעמים מרכיב חומר נפץ על ידי ערבוב אמוניה עם גבישי יוד, ומפזר טיפות על המדרכה ליד הבית במסגרת מחקר מדעי אשר בחן את השפעותיהם הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות של פיצוצים מתחת לרגלי העוברים ושבים.


הייתי רוצה להעמיק בבוטניקה, בייחוד כי יש לנו גינה גדולה וכי לפעמים דברים קורים שלא אמורים לקרות או להיפך, ואני תוהה מדוע ומה לעשות...

אני אוהב מאד צילום וציור וגם השתתפתי בחוגי פיסול. נושא נוסף שמענין אותי הוא תחבורה, ולכן אני עוקב אחר הפורום הנפלא הזה ולומד מחבריו מלאי הידע והסימפטיה האנושית. עד שעליתי לארץ קיומה של תחבורה ציבורית יעילה היה מובן מאליו, אבל השהייה כאן מלמדת אותי שנדרשים הרבה מחשבה קדימה ומשאבים עצומים כדי לבנות תחבורה יעילה. יש לנו כבישים טובים מאד אבל התחבורה הציבורית מפגרת מאד ביחס לעולם המפותח והיא מוגבלת כמובן לימי העבודה בלבד, כך שכולם שואפים להחזיק רכב פרטי כדי לא להיכלא במעצר בית בימי הפנאי.

אבל, אני חייב לחזור ללא דיחוי נוסף לעיסוק ההיי-טקי, כי הבטחתי לסיים משהו השבוע ובקושי רב אספיק. תודה שוב, על ההתייחסות, ומקווה להמשך...

ערב טוב,

דוד
תודה גם לך, דוד, על התגובה המושקעת והמעניינת שלך. :)

אבל אני חוששת שאם נמשיך להתכתב כך
כאן, יעיפו אותנו מהר, ובצדק.
אז עדיף לכתוב במערכת המסרים, ו"לא להפריע את מנוחת השכנים".
 

novarex

New member
מסכים - פשוט לא נראה לי מנומס להשאיר את השיחה תלויה באויר

תודה גם לך, דוד, על התגובה המושקעת והמעניינת שלך. :)

אבל אני חוששת שאם נמשיך להתכתב כך
כאן, יעיפו אותנו מהר, ובצדק.
אז עדיף לכתוב במערכת המסרים, ו"לא להפריע את מנוחת השכנים".
מסכים - פשוט לא נראה לי מנומס להשאיר את השיחה תלויה באויר
אבל בזה סיימנו פורמלית את שרשרת ה-
הפומבית
 

מיכי 10

Member
נכון ונכון. וכבר כתבתי לך מסר אישי לפני קצת פחות משעה. :)

מסכים - פשוט לא נראה לי מנומס להשאיר את השיחה תלויה באויר
אבל בזה סיימנו פורמלית את שרשרת ה-
הפומבית
נכון ונכון. וכבר כתבתי לך מסר אישי לפני קצת פחות משעה. :)
 

down und

New member
שתי הערות על אבא אבן

ואם כבר באיות והגייה עסקינן...
האיותים השונים של Herzl ושל Herzliya מאד מפריעים לי. הרצל הינו שם גרמני ומאייתים אותו Herzl. באנגלית ובגרמנית אין משנים את האיות. בישראל, לעומת זאת, כמעט תמיד טועים בתמרורים, ובמפות (וכמובן בכרטיסי ביקור ורישום פרטי קשר של בתי מסחר באינטרנט). שגו בתחילה גם ברכבת הקלה בירושלים עד שזה תוקן בלחץ ציבורי. אין שום הצדקה לאיותים Hertsel, Hertzel, וכו' במערכות ציבוריות, וזה גם מראה חוסר כבוד לחוזה המדינה שמשנים את שמו באדישות בוטה.

גם הסיומת של שם העיר הרצליה זוכה לגירסאות שונות כגון Herzelia, Hertselia ואחרות, כאשר באופן רשמי יש לכתוב Herzliya.

ישנן דוגמאות רבות נוספות: גם השם ווייצמן זוכה לשיפוצים ישראליים כגון Vaitsman, כאשר בגרמנית ובאנגלית מאייתים אותו Weizmann.

לסיכום, אינני מבין מדוע כה נפוץ בישראל לשנות את שמותיהם של אנשים כאשר כותבים באותיות לטיניות. זה נראה כמן מן יזמה פרטית לפיה יש לאיית שם זה או אחר באנגלית לפי מה שנראה הגיוני לדובר עברית, במקום לברר כיצד מאייתים את השם נכון. בימינו אנו כל אחד יכול להיכנס לאינטרנט ולמצוא את האיות הנכון תוך שניות. לבטח אין הצדקה לטעות בתכנון תמרור אשר עולה כסף רב לייצר ואמור לשרת את הציבור במשך שנים רבות.

עד כאן פינת הקיטורים שלי.

אגב ,שם שאולי אפשר להתווכח עליו הוא של אבא אבן. בהרצליה התמרורים מציגים את שם השדרה הקרויה על שמו כ-Abba Even Boulevard למרות ששמו האנגלי של האיש הינו Abba Eban והוא נולד בדרום אפריקה וגדל באנגליה. אפשר להתווכח על כך כי בסופו של דבר מדובר בשם עברי. אני מעדיף Abba Eban כי זהו שמו של אדם מפורסם וזהו שמו הנכון באנגלית, וכי האורח מחו"ל יכיר את השם כך ולא כ-Even ולא בהכרח ינחש שיש קשר בין Eban ל-Even.

אני מקווה מאד שלא טעיתי בעצמי בעברית כי שפת אמי היא אנגלית ולא נעים לקטר על שיבושים בלשון ולשגות בעצמי!
ערב טוב,
דוד
שתי הערות על אבא אבן
אחת על האדם הדגול השניה על השדרה (?) זה בעצם רחוב רגיל ולא שדרה.
אין שם שדרת עצים עד כמה שאני זוכר.

ובכן, הדיון הוא כאן על אנגלית ותעתיקים ואבא אבן היה מגדולי השולטים
בשפה הזו במאה ה-20.
לא אשכח איך בטלויזיה במהדורת החדשות כשציינו שהוא מוזמן למסיבת יום הולדתו
ה-70 יחד עם מלכת אנגליה, נשיא ארה"ב ועוד כמה מוזמנים סופר מכובדים
הקריינים אמרו שהוא ידבר בשפה שהוא יודע יותר טוב מכל המכובדים הללו, והיא
האנגלית.

הערה שניה, רח' אבא אבן בהרצליה פיתוח לא מציית לכלל הנפלא שעוזר לאתר
כתובות במהירות והוא "ימין זוגי עולה".
משפט קצר על הכלל שבמעל ל-99.98% מרחובות ארצנו כן מתקיים.
כשהולכים לאורך רחוב יש אך ורק שתי אפשרויות. או שבצד ימין הבתים הזוגיים
או שבצד ימין הבתים האי זוגיים.
חוץ מרח' אבא אבן ודרך העצמאות בחיפה ורח' הרב לנדא בבני ברק, שאר רחובות
ארצנו, ודגמתי כמה מאות וכל המאות כן צייתו, שוב חוץ משלושת הרחובות לעיל,
אם בצד ימין הבתים הזוגיים אזי אתם הולכים בכוון שהמספרים ילכו ויגדלו.

קל לזכור, ימין זוגי עולה.

איך זה עוזר למצוא כתובת בעידן טרום הווייז?
אתה מגיע לצומת בלילה גשום וקר ואתה מחפש את רח' קישמלביץ' 26.
אתה נוסע על רח' שמרלינג ומגיע לפינת קישמלביץ'.
אתה בצומת רואה שהבית הפינתי באלכסון, צד ימין רחוק, הוא מספר 14.
מידית אתה צריך לדעת שאתה צריך לפנות שמאלה. מדוע?
כי אתה מדמיין את עצמך הולך כשהזוגי לימינך ולכן המספרים בכוון עליה.
אם הצד הזה הוא לימין שלך, אות הוא שאתה צריך לפנות שמאלה.
 

Bus Nerd

Active member
לערים שונות יש שיטות מספור בתים שונות.

שתי הערות על אבא אבן
אחת על האדם הדגול השניה על השדרה (?) זה בעצם רחוב רגיל ולא שדרה.
אין שם שדרת עצים עד כמה שאני זוכר.

ובכן, הדיון הוא כאן על אנגלית ותעתיקים ואבא אבן היה מגדולי השולטים
בשפה הזו במאה ה-20.
לא אשכח איך בטלויזיה במהדורת החדשות כשציינו שהוא מוזמן למסיבת יום הולדתו
ה-70 יחד עם מלכת אנגליה, נשיא ארה"ב ועוד כמה מוזמנים סופר מכובדים
הקריינים אמרו שהוא ידבר בשפה שהוא יודע יותר טוב מכל המכובדים הללו, והיא
האנגלית.

הערה שניה, רח' אבא אבן בהרצליה פיתוח לא מציית לכלל הנפלא שעוזר לאתר
כתובות במהירות והוא "ימין זוגי עולה".
משפט קצר על הכלל שבמעל ל-99.98% מרחובות ארצנו כן מתקיים.
כשהולכים לאורך רחוב יש אך ורק שתי אפשרויות. או שבצד ימין הבתים הזוגיים
או שבצד ימין הבתים האי זוגיים.
חוץ מרח' אבא אבן ודרך העצמאות בחיפה ורח' הרב לנדא בבני ברק, שאר רחובות
ארצנו, ודגמתי כמה מאות וכל המאות כן צייתו, שוב חוץ משלושת הרחובות לעיל,
אם בצד ימין הבתים הזוגיים אזי אתם הולכים בכוון שהמספרים ילכו ויגדלו.

קל לזכור, ימין זוגי עולה.

איך זה עוזר למצוא כתובת בעידן טרום הווייז?
אתה מגיע לצומת בלילה גשום וקר ואתה מחפש את רח' קישמלביץ' 26.
אתה נוסע על רח' שמרלינג ומגיע לפינת קישמלביץ'.
אתה בצומת רואה שהבית הפינתי באלכסון, צד ימין רחוק, הוא מספר 14.
מידית אתה צריך לדעת שאתה צריך לפנות שמאלה. מדוע?
כי אתה מדמיין את עצמך הולך כשהזוגי לימינך ולכן המספרים בכוון עליה.
אם הצד הזה הוא לימין שלך, אות הוא שאתה צריך לפנות שמאלה.
לערים שונות יש שיטות מספור בתים שונות.
אאל"ט יש איזו דוגמה, אולי ז'בוטינסקי, שבו אחת מהערים ממספרת שונה מהערים האחרות שבהן הרחוב עובר, ואז זה מבלבל כי שיטת המספור משתנה באמצע (וגם המספרים מתאפסים אם אני זוכר נכון)
 

down und

New member
חוץ ממושבים שבהם מספרי הבתים רצים, אין צד זוגי וצד אי זוגי

לערים שונות יש שיטות מספור בתים שונות.
אאל"ט יש איזו דוגמה, אולי ז'בוטינסקי, שבו אחת מהערים ממספרת שונה מהערים האחרות שבהן הרחוב עובר, ואז זה מבלבל כי שיטת המספור משתנה באמצע (וגם המספרים מתאפסים אם אני זוכר נכון)
חוץ ממושבים שבהם מספרי הבתים רצים, אין צד זוגי וצד אי זוגי
וכן בעבר עיירות פיתוח או ערים ותיקות שבהן שכונות מצוקה עם בלוקונים ארוכים
שנתנו להם ספרור מוזר ומטופש עם מספרי ענק (מעל ל-1000, מעל המספר אלף במלים, א' ו-ל' בסגול), אין שיטת מספור יחודית היום לאף עיר.

כל הערים, הגדולות, הענקיות, הבינוניות, הקטנטנות, המושבות (לא המושבים ולא
הקיבוצים) ופה ושם אפילו בחלק מהמושבים
הכלל הוא של רחובות עם צד זוגי וצד אי זוגי ועד היום מאות רחובות שונים במלא
ערים בארץ, כולם (חוץ מה-3 שנקבתי כבר בשמם) ללא יוצא מן הכלל מצייתים לכלל
הפשוט, הקל והנפלא עד להדהים הזה. ימין זוגי עולה.

בדוק זאת בעיר מגוריך וראה בעצמך.

כי אם אתה מדבר על מספור עולה מדרום לצפון ומספור עולה ממערב למזרח,
הרי שכאן בכל עיר ועיר אבל אשכרה בכל עיר ועיר נתקלתי ביוצאי דופן שלא צייתו לכלל.
 

down und

New member
בעולם הרחב אכן יש שיטות שונות ולעתים מוזרות והזויות לספרור

לערים שונות יש שיטות מספור בתים שונות.
אאל"ט יש איזו דוגמה, אולי ז'בוטינסקי, שבו אחת מהערים ממספרת שונה מהערים האחרות שבהן הרחוב עובר, ואז זה מבלבל כי שיטת המספור משתנה באמצע (וגם המספרים מתאפסים אם אני זוכר נכון)
בעולם הרחב אכן יש שיטות שונות ולעתים מוזרות והזויות לספרור
בתים ברחוב.
לא אשכח איך ברומא במלא רחובות היו מספרים הן זוגיים והן אי זוגיים באותו צד
של הרחוב. ולא ברחוב אחד או שניים אלא בחמישה או ששה רחובות שהלכנו בהם
ואפילו חפשנו את הכתובת של מועדון הג'ז הנפלא של גריגורי (בו ראינו הופעה
של נגן קלרינט מדהים מאיטליה שאף הופיע בעבר בארץ) וגם ברחוב של המועדון היה
את הקטע המעצבן של מספרים לא לפי צדדים.

בדרום אמריקה, בעיקר ארגנטינה וצ'ילה, בעיקר בערים הגדולות בהן הרחובות
המון פעמים מסודרים בשתי וערב, יש שיטה מעניינת שגם עוזרת למצוא כתובת
במהירות.
כל פינת רחוב המספרים גדלים ב-100 (גדלים במאה).
ובכל הרחובות המקבילים הטווח הוא אותו דבר. כל צומת מגדילים ב-100.
כאשר נקח דוגמא היפותטית של ששה רחובות, שלושה שתי ושלושה ערב.
רחוב גורדון
רחוב שמורדון
ורחוב גרבציון שלושתם שתי
ורחובות אלפסי
גלפסי
ושמלפסי הם ערב.

אתה מחפש את רח' גלפסי 687.
אתה הולך ברחוב המקביל שנקרא אלפסי.
אם אתה בטווח של בין 500 ל-600 אתה יודע שאם היית באותה
נקודה ברחוב המקביל גם כן היית בין 500 ל-600.
מה עושים? ממשיכים עוד קצת, עד לצומת הקרוב ואז פונים לכוון הרחוב שאתה מחפש.
אתה פונה ימינה לרח' שמורדון והולך עד שאתה מגיע לגלפסי.
אז אתה צריך לפנות שמאלה שכן בצומת של גלפסי עם שמורדון הבית מתחיל במספר 601.
 

orchilit

New member
בפראג יש שתי שיטות מספור, בברלין ורומא גם

בעולם הרחב אכן יש שיטות שונות ולעתים מוזרות והזויות לספרור
בתים ברחוב.
לא אשכח איך ברומא במלא רחובות היו מספרים הן זוגיים והן אי זוגיים באותו צד
של הרחוב. ולא ברחוב אחד או שניים אלא בחמישה או ששה רחובות שהלכנו בהם
ואפילו חפשנו את הכתובת של מועדון הג'ז הנפלא של גריגורי (בו ראינו הופעה
של נגן קלרינט מדהים מאיטליה שאף הופיע בעבר בארץ) וגם ברחוב של המועדון היה
את הקטע המעצבן של מספרים לא לפי צדדים.

בדרום אמריקה, בעיקר ארגנטינה וצ'ילה, בעיקר בערים הגדולות בהן הרחובות
המון פעמים מסודרים בשתי וערב, יש שיטה מעניינת שגם עוזרת למצוא כתובת
במהירות.
כל פינת רחוב המספרים גדלים ב-100 (גדלים במאה).
ובכל הרחובות המקבילים הטווח הוא אותו דבר. כל צומת מגדילים ב-100.
כאשר נקח דוגמא היפותטית של ששה רחובות, שלושה שתי ושלושה ערב.
רחוב גורדון
רחוב שמורדון
ורחוב גרבציון שלושתם שתי
ורחובות אלפסי
גלפסי
ושמלפסי הם ערב.

אתה מחפש את רח' גלפסי 687.
אתה הולך ברחוב המקביל שנקרא אלפסי.
אם אתה בטווח של בין 500 ל-600 אתה יודע שאם היית באותה
נקודה ברחוב המקביל גם כן היית בין 500 ל-600.
מה עושים? ממשיכים עוד קצת, עד לצומת הקרוב ואז פונים לכוון הרחוב שאתה מחפש.
אתה פונה ימינה לרח' שמורדון והולך עד שאתה מגיע לגלפסי.
אז אתה צריך לפנות שמאלה שכן בצומת של גלפסי עם שמורדון הבית מתחיל במספר 601.
בפראג יש שתי שיטות מספור, בברלין ורומא גם
בפראג יש מספור רגיל של זוגי ימין עולה, אבל גם מספור של "טאבו", כלומר מעין מספר סידורי אקראי של הבית בשכונה בטאבו (יש שרידים לזה בארץ ב"עיירות הפיתוח", ששם גם החלו את המספור הרגיל , לאחר ששנים הכתובות היו במספור ה"טאבו" כמו למשל רחוב רש"י שיש בו מספרי 5XX ). כדי להבדל, מספור הבית הרגיל הוא בכחול, ובטאבו באדום.
&nbsp
בברלין ורומא יש רחובות עם מספור רגיל, וגם רחובות שבהן המספור מתחיל בצד מסויים עם 1 ואז פשוט עולה 2,3,... עד סוף הרחוב, ואז בצד השני ממשיכים באותו מספור בכיוון ההפוך. כך שלמשל, בית מספר 1 נמצא מול מספר 222, ואז אחריו בית מספר 2 מול 221 וכו'... עד שבסוף הרחוב זה בערך 111 מול 112. ואין דרך לדעת תכל'ס או לחפש, אלא להשתמש במפות.
 

down und

New member
נכון, ברחובות הללו נתקלתי ברומא

בפראג יש שתי שיטות מספור, בברלין ורומא גם
בפראג יש מספור רגיל של זוגי ימין עולה, אבל גם מספור של "טאבו", כלומר מעין מספר סידורי אקראי של הבית בשכונה בטאבו (יש שרידים לזה בארץ ב"עיירות הפיתוח", ששם גם החלו את המספור הרגיל , לאחר ששנים הכתובות היו במספור ה"טאבו" כמו למשל רחוב רש"י שיש בו מספרי 5XX ). כדי להבדל, מספור הבית הרגיל הוא בכחול, ובטאבו באדום.
&nbsp
בברלין ורומא יש רחובות עם מספור רגיל, וגם רחובות שבהן המספור מתחיל בצד מסויים עם 1 ואז פשוט עולה 2,3,... עד סוף הרחוב, ואז בצד השני ממשיכים באותו מספור בכיוון ההפוך. כך שלמשל, בית מספר 1 נמצא מול מספר 222, ואז אחריו בית מספר 2 מול 221 וכו'... עד שבסוף הרחוב זה בערך 111 מול 112. ואין דרך לדעת תכל'ס או לחפש, אלא להשתמש במפות.
נכון, ברחובות הללו נתקלתי ברומא
בעיני שיטה מטומטמת להחריד ואם יש מקום למלה לגיטימציה בהקשר
הזה אזי היא בלתי לגיטימית.
דביל מי שחשב עליה בכלל.

הרי במעל ל-90% מרחובות העולם יש צד זוגי וצד אי זוגי.
בלי קשר להאם ימין זוגי עולה או לא.
מדוע, לכל הרוחות וגם קצת קיבינימט, המציאו את השיטה הזו?!?
הכוונה של לעלות מ-1 ל-2 וכך הלאה בקפיצה של 1 ואז בסוף הרחוב לחזור
מהצד השני?!?
 

orchilit

New member
מסכים איתך. שיטה הזוייה לגמרי.

נכון, ברחובות הללו נתקלתי ברומא
בעיני שיטה מטומטמת להחריד ואם יש מקום למלה לגיטימציה בהקשר
הזה אזי היא בלתי לגיטימית.
דביל מי שחשב עליה בכלל.

הרי במעל ל-90% מרחובות העולם יש צד זוגי וצד אי זוגי.
בלי קשר להאם ימין זוגי עולה או לא.
מדוע, לכל הרוחות וגם קצת קיבינימט, המציאו את השיטה הזו?!?
הכוונה של לעלות מ-1 ל-2 וכך הלאה בקפיצה של 1 ואז בסוף הרחוב לחזור
מהצד השני?!?
מסכים איתך. שיטה הזוייה לגמרי.
לא רק בראייה סובייקטיבית, כי אנחנו רגילים אליה, אלא כי באמת אין בזה שום היגיון התמצאותי. כי אם אני נמצא ברחוב X מספר 30, כדי להגיע ל113, האם עליי ללכת קדימה עם המספרים או אולי אחורה כי 113 נמצא מול 22. שום היגיון לחלוטין.
 

מיכי 10

Member
גם לי בא להצטרף אליכם (בקטנה) לקיטורים על רומא. (;

מסכים איתך. שיטה הזוייה לגמרי.
לא רק בראייה סובייקטיבית, כי אנחנו רגילים אליה, אלא כי באמת אין בזה שום היגיון התמצאותי. כי אם אני נמצא ברחוב X מספר 30, כדי להגיע ל113, האם עליי ללכת קדימה עם המספרים או אולי אחורה כי 113 נמצא מול 22. שום היגיון לחלוטין.
גם לי בא להצטרף אליכם (בקטנה) לקיטורים על רומא. (;

"הייתי בפריז וגם ברומא". סתם, חוץ מאשר בפריז.

ברומא הייתי לפני כשנה וחצי, וגם בפירנצה. רומא מדהימה ומעניינת להפליא, ולפירנצה לא חסר, חוץ מזה שהיא גם יפהפייה במיוחד. אבל לא יכולתי להפסיק להתפלא על הפרימיטיביות שבהן!
לא נעים לומר, אבל לעומת ישראל, הן די בפיגור מבחינות אחדות. רק לדוגמה, המדרגות שם במקומות שונים, נִבנו בלי התחשבות בבני אדם; בלי כל אחידות.

אבל אמרתי שאקטר רק בקטנה, והאמת שאין לי עודף זמן - אפילו לא לקיטורים.
 

orchilit

New member
כן, בר"ג וב"ב המספרים עולים לכיוון מזרח ובפ"ת לכיוון מערב

לערים שונות יש שיטות מספור בתים שונות.
אאל"ט יש איזו דוגמה, אולי ז'בוטינסקי, שבו אחת מהערים ממספרת שונה מהערים האחרות שבהן הרחוב עובר, ואז זה מבלבל כי שיטת המספור משתנה באמצע (וגם המספרים מתאפסים אם אני זוכר נכון)
כן, בר"ג וב"ב המספרים עולים לכיוון מזרח ובפ"ת לכיוון מערב
זה באמת מצחיק שפתאום רואים מספרים זוגיים בצד שמאל בפ"ת במקום בצד ימין.\
אבל עדיין הבתים הזוגיים בצד ימין כשהמספור עולה גם בפ"ת.
&nbsp
בכלל לא ברור לי למה המספור ברחוב הזה לא רציף בשלוש הערים , הרי מדובר באותו שם רחוב . למה זה לא יכול היה להיות כמו רחובות אחרים שמתחלקים על כמה ערים , כמו דרך בן גוריון בר"ג-ב"ב-גבעתיים או עליית הנוער/ערבי נחל בת"א-גבעתיים או יוספטל בחולון-בת-ים.
&nbsp
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה