תהיות שונות

kagome10

New member
קיבלתי את הרוב

לא אובחנתי (ואני גם לא אוטיסטית, למרות שיש לי חלק מאמפיינים, אבל לא מספיק בשביל אבחון. למרות שמי יודע? עם קצב המדיקליזציה של כל שונות, בהחלט ייתכן שאני עוד אחשב לאוטיסטית בעתיד...). כשהגעתי לפורום הזה והבנתי שאין שום דבר לא בסדר איתי, זה היה התגלות של ממש.
&nbsp
במשך שנים ניסיתי להריח את עצמי למצוא חברים בבית הספר, כי זה לא בסדר להיות בלי חברים (לא כי הם חסרו לי יותר מידי). בפורום הזה למדתי שאני זו אני, שאני בסדר מכו שאני, שהעדפות שלי הן שוני לגיטימי ולא אומרות שאני מקולקלת. זה שינה את חיי לטובה בצורה ברורה, ולו היה לי קצת פחות מזל ואמא שלי הייתה מאמינה שהחלק המרכזי בבית הספר הוא חברה ולא לימודים, אז הייתי עלולה לצאת מ12 נותה לימוד מצולקת ועם תחושת כישלון עצומה.
&nbsp
במציאות, הכי גרוע שהיה זה "משעמם", ואני בטוחה שאני לא היחידה שזה התיאור שלה את בית הספר. היה לא כייף ובזבוז זמן, אבל זה לגמרי עדיף על האלטרנטיבות...
&nbsp
רוב הזמן הייתה לי הנישה החברתית שלי. לא הייתי מנודה, אבל גם לא הייתי שייכת חברתית. והמצב הזה היה בסדר לחלוטין מבחינתי.
&nbsp
זה לא אידיאלי, אבל תכלס? אני לא רואה אלטרנטיבה טובה יותר שהייתה אפשרית.
&nbsp
עם הבת שלך זה מסובך יותר כי היא רוצה חברים. אבל אני כמעט בטוחה שהגרסא הסטנדרטית לחברים לא תתאים לה. אז מה שאני מנחשת (וזה ניחוש פרוע, כי אני לא יודעת עליה כלום) היא שהיא צריכה שיניחו לה לחפש את החברות הלא סטנדרטית שהיא צריכה, בלי שינסו למנוע את זה ממנה ולנתב אותה לדרכים הסטנדרטיות.
&nbsp
למשל, לתת לה לשחק עם ילדים שלא בגיל שלה? למצוא חברים לשחק איתם בשכונה או בחוג ולקבל את זה שבית הספר מקשה אקטיבית על מציאת חברים?
&nbsp
באופן כללי, אני די פסימית ביחס ליכולת של בית הספר לעזור, אבל מאמינה שלרוב הוא מפריע אקטיבית, ואם הוא יפסיק, זה יהיה מאוד מועיל מצידו.
 

Hidden4ever

New member
הקטע של נישה לטעמי מתאפשר יותר כשגדלים

ואני אומרת את זה בתור אחת כזו, במיוחד בעידן של האינטרנט שאז המבחר נהיה הרבה יותר גדול. כל עוד ילד מוגבל למה שיש לו מתחת לבית, הסיכוי שלו למצוא את הנישה שלו קלוש.
&nbsp
בבית הספר הבינו שהיא לא מוצאת את עצמה חברתית עם הכיתה שלה, ולא נראה לי שהם דורשים ממנה בהפסקות לשחק עם הבנות מהכיתה, אבל הקשיים עולים כשיש פעילויות כיתתיות או לדוגמא כשהיא בתנועת הנוער עם קבוצת הגיל שלה (יש ימים שרוצה ללכת ויש ימים שלא וכשלא רוצה ללכת, אני לא מכריחה).
&nbsp
הנישה שלה מוכתבת מתחומי העניין שלה ותחומי העניין שלה לאט לאט הופכים אותה ל"לא מתאימה לקבוצת הגיל"... שוב, עקרונית אני שלמה עם זה, אבל זה קשה לה במסגרות. בנוסף, היא עוסקת המון בכללים וחוקים וכל הזמן מזכירה לאנשים איפה הם טועים בהיבטים האלה וזה גם גורם להם לא לסמפט אותה בלשון המעטה.
&nbsp
הכאב האישי שלי הוא לראות אותה חוזרת טעונה מבית הספר - רק אתמול, במסגרת כיתתית חגגו יומולדת היא ועוד שלוש בנות. הן נדרשו לעשות פעילות לכיתה. ביחד הן באמת עבדו לא רע והכינו את הפעילות (הקשיים היו כשלא כל אחת מהן היתה פנויה והיא נורא נלחצה מזה), אבל היא חזרה מתוסכלת מאותו היום כי הילדים לא שיתפו פעולה עם הפעילות שהעבירה וזאת למרות נסיון המורה לסייע. קבלתי כמובן רק את הצד שלה שלה סיפור, אבל זה משקף הרבה מהקשיים בשוטף.
&nbsp
אני מאוד מנוסה, אמרתי לה שבינתיים תתקלח ותרגע ותוך כשעה היא כבר הייתה יותר בסדר. פעם זה יכל להגיע לסיטואציות יותר קשות והיום זה יותר טוב, אבל קשה לי שקשה לה. אם לא היה לה אכפת, אולי הייתי פחות מוטרדת, אבל זה אכן לא קל כשקשה לה.
&nbsp
בנוסף, ככל שהיא חווה יותר דחיה, היא מפתחת יותר חרדה מיצירת קשרים חדשים ופשוט עומדת מהצד...
 

kagome10

New member
קל יותר כשמתבגרים

זה דבר ידוע ומוכר. ולא רק עבור אוטיסטים אלא גם עבור חנונים למיניהם באופן כללי.
&nbsp
ההודעה שלך כוללת בדיוק דוגמא טובה לדברים שהמורים יכולים ולצריכים לפתור אותה מהם - כמו להכין הפעלה לכיתה. כמו בכלל לעשות עבודות קבוצה. בבית ספר טוב נותנים את ההתאמות האלו גם בלי תוויות.
&nbsp
ה"נישה משלה" לא יעזור לה למצוא חברות בבית הספר בגיל הזה (ואולי גם אחרי זה. הייתה רק שנה אחת שהייתה לי חברה בכיתה שלי, ואחר כך הייתה לי חברה שנתון מתחתיי ואחד מבית ספר אחר. ואני רואה את עצמי בת מזל ומבורכת בהקשר הזה). אבל הוא ימנע מבית הספר להטריד אותה ולגרום לה נזק בשם הנורמטיביות המקודשת.
&nbsp
לדעתי (אולי זה ישמע פסימי, אבל זו דעתי) עדיף לה לותר על הניסיון ליצרו קשרים בכיתה. זה לא עובד, זה לא הולך לעבוד, והבעיה היא לא (רק) בה אלא בעיקר באי ההתאמה בינה לבין הכיתה. בשנתיים הקרובות לא יהיו לה חברים בבית הספר. קבלי זאת בתור השערה עם רמת וודאות גבוהה.
&nbsp
מה עושים עכשיו, כשזו ההנחת המוצא?
 

Hidden4ever

New member
מורה אחד לא מייצג את בית הספר

לצערי, לכל מורה יש יכולות או חסרונות. בנוסף, אני לא שם כדי לראות באמת מה קרה ולשפוט מרחוק. הרבה פעמים התמונה שאני מקבלת היא מהבת שלי שרואה את הדברים בצורה מסויימת או מהמורה שרואה את זה בצורה מסויימת אחרת (ואני מדגישה את זה כי אני לא חושבת שאף צד כאן אובייקטיבי). יש מורים שמסוגלים ליותר ויש לפחות. יש כאלה שלא מנוסים מספיק ויש כאלה שהגדירו לעצמם את הגבול של עד כמה הם צריכים להשקיע. יש כאלה גם שרואים את הייעוד שלהם בהוראה בלראות קודם את האדם ואחר כך את התלמיד (כמו המחנכת של בכורתי), ויש כאלה שלהיפך... גם כאן... יש קשת.
&nbsp
יש מצב שהיא תהיה ללא חברים. אני הייתי ככה. בכיתי המון. זה יושב חזק על הקושי שלי האישי. מה שכן, אצלי זה לא התחיל בגיל כל כך צעיר כמו אצלה.
&nbsp
אין לי כרגע תשובות למה לעשות. אני כרגע שואלת שאלות. אולי לדוגמא אם היא תוכל ללמוד קצת יותר איך להסתדר חברתית, גם אם לא לחלוטין תמצא תיאום עם האנשים, לפחות לא יגרמו לה סבל על ידי הצקות. זה גם משהו.
 

schlomitsmile

Member
מנהל
זה גם משהו... משהו די בעייתי...
היא תלמד לשרוד, משמעות הדבר שהיא תלמד שאנשים וקשרים איתם זו סיבה מאיימת שצריך ללמוד איך לשרוד בה, ורצוי ע"י הסתרת מי שהיא...

ומה המסקנה ברורה מזה, גם אם הלא מודעת?
שמה שהיא- לא בסדר, פגום, יש להסתירו כדי לשרוד.
&nbsp
מנסיוני, הדבר אולי החשוב ביותר בשלב החיים הזה,
הוא סביבה מאפשרת צמיחה, מאפשרת חקירה, מאפשרת נשימה.
יותר מטיפולים, שאני לא מזלזלת בהם, יותר מכל דבר אחר.
מאפשרת קרי נותנת מקום, מכילה, מקבלת בברכה.
&nbsp
לפי התאור שלך, ביה"ס הנוכחי אינו סביבה כזאת.
לא בטוחה שמורה כזו או אחרת יכולה לשנות.
אם תמצאו בי"ס שיכול להוות סביבה כזאת- נהדר.
אם לא, הנזק בסביבה כמו שתארת הוא בעיניי כזה
שלא נותר לי אלא לקוות שלא תפסלו על הסף חינוך ביתי.
 

kagome10

New member
התחיל בגיל כל כך צעיר?

בערב יום חמישי הייתי בחתונה של חברים שלי. החתונה הייתה קטנה יחסית - אני חושבת שלושים אנשים בערך - והיא הייתצה בבר. בבר הייתה טלוויזיה שהייתה מציגה קומיקסים מתחלפים. אחד מהם הוא גרף של אושר בחיים לגיקים ועבור שאר העולם, כאשר האושר של גיקים מגיע למינמום בגיל ההתבגרות או גיל עשרים, משיג את הכללי בגיל שלושים בערך, ואחר כך ממשיך לעלות.
&nbsp
חבר שלי (שלא אוטיסט בכלל) והחברים שלו (כנ"ל) היו נטולי חברים ביסודי (ומצאו חברים רק בכיתת המחוננים שהם היו בה). להיות נטולי חברים ביסודי זה המצב הטבעי של קבוצה לא זניחה באוכלוסייה.
&nbsp
אני לא חושבת שיש הרבה שהיא יכולה ללמוד כדי להמנע מהצקות. זה כבר תלוי יותר בבית הספר, ובאיזו מידה הוא נוהג כראוי ולא מתעלם ומרשה הצקות ובריונות. וגם, באיזו מידה מאפשרים לה להשאר בצד. כי אם כופים עליהם את נוכחותה, אני יכולה להבין אותם. לא להצדיק, אבל להבין.
&nbsp
ובסך הכל, חשוב לזכור שלבית הספר אין שום קשר לעולם האמיתי. בכלל בכלל בכלל. בעולם האמיתי להיות חברה של אנשים שצעירים ממך בשלוש שנים זה נורמלי לחלוטין ואף אחד לא ישים לזה לב. בעולם האמיתי אין שום סיבה שבעולם לחפש חברות דווקא עם מי שאת עובדת איתו - חברים לרוב קיימים מחוץ למסגרת. בעולם האמיתי לא מחייבים אותך בערף אף פעם לפעילות חברתית עם אנשים שהם לא חברים שלך. מקסימום יש יום כייף מהעבודה פעם בכמה חודשים, ואפשר להבריז ממנו (כמו שאני כנראה אעשה ביום ראשון הזה).
 

Hidden4ever

New member
זה נחלק

לרב יש לילדים חבר אחד או שניים טובים. גם לי, שהייתי שונה ומוזרה הייתה חברה אחת טובה משלי ביסודי, וגם גיקים לרב מוצאים את הגיקים. ברור שיש גם כאלה שלא ימצאו, אבל בכללי, הכלל הוא שיש חברים. לחלק חברים ממש טובים ולחלק יש מספיק יכולות להסתדר עם מגוון.
&nbsp
עכשיו, אם אין צורך בחברים, זה אולי מרגיש מוזר למתבונן מהצד, אבל מן הסתם אין סבל לילד שלא מחפש את החברים. לילד שכן מחפש ולא מצליח זה סבל.
&nbsp
גם לגבי איך להימנע מהצקות - אני מאמינה שאולי הצקות יתקיימו אבל אפשר ללמוד איך להגיב. זה דורש סוג של הכשרה למי שאין את זה באופן טבעי.
&nbsp
לא כל כך הבנתי את המשפט שכתבת לגבי "כופים עליהם את נוכחותה"....
&nbsp
ולגבי בית הספר שאינו משקף את העולם האמיתי - זה נחלק -
&nbsp
מסכימה שבעולם האמיתי יש לנו את אפשרות הבחירה עם מי להיות בקשר ועם מי לא וגם אין את הסקאלה של הגילאים כמו בבית הספר. מנגד, העולם הזה לא ממש משתנה. אנשים הם אנשים ויש להם את אותן תכונות. לי זה במיוחד נהיה חזק כשנהייתי אמא ונאלצתי להתרועע עם קהילת ההורים והרגשתי חזרה לבית הספר, אבל גם במקום העבודה יש תמיד אנשים שיכולים להתייחס אלייך כאל בעייתית אם את לא מיישרת קו... זה לא חסר. זו התרבות... וזה גם אלמנט שבטי כזה.
&nbsp
אני כן מקווה שבעתיד, כשתגדל, תמצא גם מחוץ לקהילה הצרה שלנו אנשים משלה. לי זה קרה. בינתיים אני מקווה שהמציאות שלה כילדה לא תחרב לה את זה מבחינה רגשית.
&nbsp
&nbsp
 

kagome10

New member
במקום העבודה שלי אין לי בעיות

ואני יכולה להקטין את החלק החברתי למינימום. אני באופן כללי מדברת עם אנשים בעבודה, אבל יש אצלנו בחור שתקן שלא משתתף בשיחות למיניהן, לא ראיתי אותו אוכל לידינו אף פעם, מנותק חברתית. ולא עושים לו בעיות.
אני לא אגיד שזה לא משנה בכלל, זה disadvantage שלו ביחס לאחרים אולי. אבל זו מגרעת קטנה יחסית.
&nbsp
הגיקים שאני מכירה היו נטולי חברים ביסודי. זו הנורמה הגיקית שאני מכירה. ונטולי חברים" זה עוד המצב הטוב יחסית. זה העולם שאני חיה בו וזה העולם אותו אני מכירה.
&nbsp
ואני כבר נתקלתי בגיקים שלו היו יכולים להעביר מסר לעצמם כילדים, היו אומרים בדיוק את זה - שזה בית הספר, ושזה גרוע, אבל שזה משתפר והכל יותר טוב ככל שמתבגרים.
&nbsp
אני חושבת שחלק מהבעיות שלה נובעות מהניסיון שלה, שלך, של המערכת, לשלב אותה במקום שלא מתאים לה.
&nbsp
לדעתי, היא לא תמצא שם חברים. וזה נורמלי ובסדר, כי לא כולם מתאימים להיות חברים עם כולם, ואם אין שם אנשים מתאימים, אז אין. זה נורמלי ובסדר, והפתרון הוא לחפש אותם במקומות אחרים - בחוגים, בשכונה (יש אצלכם משהו בסגנון? ברוב הארץ כבר אין).
 

Hidden4ever

New member
אני חושבת ש

יותר קשה מלהיות אדם שלא ממש מחפש חברה, זה להיות אדם שמחפש חברה אבל לא יודע איך לעשות את זה. בן אדם שאומר את הדברים הלא נכונים, שגורם לאנשים להתפרץ עליו, גם במקום העבודה וגם בבית הספר.
&nbsp
הבעיות שלה נובעות מאי תאימות. מה לעשות, זו העובדה. אם זה קשור אלי ולנסיון שלה? לי יש את הדאגות שלי אבל יש לי עוד ילדה והמצב שלה לגמרי שונה. פעם ניסו לתלות את האשם בי אבל הבנתי שזה לא תמיד ככה.
&nbsp
נתחיל בזה שמעבר לעובדה שיש לה קושי רגשי ואולי תקשורתי, יש לה גם פער מבחינה מוטורית. היא התחילה מאוחר, ולמרות שהילדים בכיתה כולם צעירים ממנה בשנה, היא לדוגמא לא השתלטתה על רכיבה על אופניים ללא גלגלי עזר ויש לה גם חרדה גדולה משחיה במים עמוקים והיא נמנעת, בכיתה היא מתעייפת מכתיבה ויש לה שגיאות כתיב קשות אז הילדים צוחקים עליה ומעירים לה, גם כשאמרו להם שפע פעמים שזה לא תקין. הם חושבים שזה חשוב לתקן... הם צחקו עליה כשביום כיפור כולם רכבו על אופניים של בוגרים והיא לא, הם נוטשים אותה ברדודים בבריכה והולכים לעמוקים. אז יש גם פערים מעבר לתקשורתי. ילדים הם עם אכזר, הם מזהים את השוני והם מנסים לעקור אותו מתוכם. הרבה מזה לא קשור רק לנסיון, זה קשור לעובדות. בנוסף, ההורים שמקבלים את המידע מהילדים לא טומנים ידם וגם מסייעים לקבע את המציאות... כי זה "מפריע" לילד שלהם...
&nbsp
לצערי, אני נאלצת להסכים שסבירות גבוהה תהיה לחברים כשיהיה ניתן להגדיל את הטווח... לגבי השכונה - מדובר בבית ספר שכל ילדיו הם מאותה שכונה... בחוג היחיד עם ילדים דווקא יש לה קשרים - נראה לי שגם עם צעירים ממנה וזה לגמרי בסדר. חוג התופים הוא אחד על אחד אז לא נחשב...
&nbsp
&nbsp
 

kagome10

New member
ילדים הם לא עם אכזר, מבוגרים הם עם אכזר

יש שני ספרים "אי-בוד" ו"בעל זבוב", שניהם מתארים חברת ילדים. אבל לפי מה שאני יודעת, ילדים לא אמורים לדעת להסתדר בחברה לבד. הם אמורים להיות בחברה רב גילאית, בה יש ילדים גדולים יותר ללמוד מהם, ומבוגרים להעיר להם.
&nbsp
ומה שהמבוגרים בבית הספר של הבת שלך מלמדים זה שזה בסדר ומותר לצחוק על אחרים. ו.. תתפלאי, אני עד כיתה ה' אן ו' לא רכבתי על אופניים (לא מסיבה קונקרטית, סתם לא יצא) ולא צחקו עליי.
&nbsp
אני אומרת שוב - לא כל העולם אכזרי, יש מקומות טובים מאלו. כדאי ללכת ולחפש אותם, במקום להתנחם שכולם ככה. זה שווה את זה. זה כל כך שווה את זה.
&nbsp
&nbsp
 

grayart

New member
הרבה ילדים הם בהחלט אכזריים.

והם גדלים להיות מבוגרים אכזריים (יותר מעודנים ומתוחכמים אבל נשארים כפי שהם).
רוב הילדים תמימים, ומה שנתפס כרשעות זה טיפשות של ילד.
אבל לא חסרים ילדים (וכמעט בכל כיתה יש שנים-שלושה כאלו) שהם באמת אכזריים, לדעתי ממש משהו מולד!
 

kagome10

New member
אני מסכימה עם התיאור,יש כמות קטנה של ילדים שמתנהגים בצורה

מרושעת. לא משנה למה.
&nbsp
אבל זה שהם - המיעוט הקטן מאוד - קובעים את ההתנהלות? זה בגלל שהמבוגרים המרושעים מרשים לזה לקרות. או שהם לא מרשים, וזה לא קורה. זו אחריות של המבגורים ה(לא) אחראים.
 

Hidden4ever

New member
מסכימה

לפחות מההיבט הפרטי שלי, אני מרגישה שהמצב מתאפשר כי המורה לא ממש מפסיקה אותו. היא גם יודעת שיש לילדה שלי קשיים אבל די החליטה שזה שהילדה שלי אומרת דברים שאינם במקומם בעצם מזכה אותה ביחס הזה, בלי לחשוב שהילדה לא תמיד מבינה שמה שהיא אומרת זה לא תקין (או הדרך שבה היא אומרת את זה).
&nbsp
הילדה כן מבינה שהיא מגיבה להצקות בצורה לא טובה אבל קשה לה מאוד לעצור את עצמה. דברתי איתה על זה, אבל אני לא בטוחה שהיא מבינה או שהיא לא בטוחה שבזמן אמת היא תוכל לעצור את עצמה.
&nbsp
זה מן מעגל כזה אבל בעיני זה קשור מאוד גם למורה שלא שולטת במצב.
 

kagome10

New member
בעיני זה קודם כל המורה

כי ילדים מושפעים מאוד מהחברה, והמורה בעצם אומרת למציקים שמה שהם עושים זה בסדר ומוסרי. לדעתי זה מסר איום ונורא.
 

arana1

New member
שמעתי מאנשים שעברו התעללות

שמה שגרם לשקיעתם ופצע אותם בטראומה שממנה הם לא התאוששו מעולם, זה לא ההתעללות עצמה אלא ההבנה שגם המימסד, האנשים האחראים לכאורה על בטחונם ושלומם בעצם מצדדים במי שפוגעים בהם, זה מוביל לתחושת אבדן תהומית
 
ולי יש את שתי האבחנות האלו

ונראה לי שהסיכזופרניה יותר דופקת אותי כי יש סטיגימה על אלימות והאוטיזם גורם לאנשים לחשוב שאני לא מבין וזה שאני לא מדבר ונגיב מוסיף לזה ואני מבין הכל רק לא יודע להגיב
 

schlomitsmile

Member
מנהל

אני סיפרתי את זה

גם אחיו הצעיר שמח כשקיבל את האבחון, ראה בזה הכרה בזהותו.
 

Hidden4ever

New member
למה הכוונה

כשאומרים דרעק פסיכולוגי - האם הכוונה לטיפול שגוי? בעיות פסיכולוגיות?
 
למעלה