תאורי פעילות

פעילות חושית-רעיון וביצוע

היום העברתי שיעור פעילות חושית לקבוצת תלמידים בגילאים 7-9. התלמידים עם שיתוק מוחין,לקווי ראייה,מרותקים לכסאות גלגלים ורובם בשלב אורלי של הכנסת כל דבר לפה. הכנתי מראש 3 זוגות כלי פלאסטיק רחבים ושקופים. בזוג אחד היה אוכל כלבים כופתיות גדולות/אוכל חתולים כופתיות קטנות בזוג שני היה פתיתי נסורת דחוסה גלילית/פתיתי נסורת דחוסה פרורית (קאטס בסט אדום וכחול) בזוג האחרון קליפות גזר ובטטה/תערובת לתוכים ועופות. בשלב ראשון בסיוע הצוות עשינו לכל ילד מסג' לכפות הידים והאצבעות כדי להכין אותם למגע. אח"כ במקביל הכנסו את כפות ידי הילדים לקופסאות והם חשו את זוגות החומרים כאשר אני מסבירה להם במה הם נוגעים ומה ההבדלים (גדול/קטן/יבש/לח/חלק/גרגירימזון/מצע). עצם העובדה שמגישים לילדים מוצרים בשתי הידים במקביל-מצמצם את הנסיון והרצון שלהם להכניס את היד לפה כי הם מרוכזים בשתי תחושות שונות במקביל. אח"כ החלפנו בין הידים כך שהילדים ירגישו את כל החומרים בשתי הידים. בסוף השיעור ליטפנו את החמוסה שהיתה באותו זמן משוחררת בכיתה ודאגה "לנקות" את פרורי המזון שנפלו לרצפה.
 
המשך פעילות

היום המשכתי את הפעילות משבוע שעבר (חזרתיות היא לא מילה גסה!! ואף חיונית באוכלוסיות מסוימות) הפעם הילדים בחרו בין החומרים השונים-נסורת גלילית ,נסורת פרורית והוספתי גם נייר גרוס- מה לשים בכלוב של החולדה כמצע. כל התלמידים מיששו את כל החומרים ובחרו מה לשים. אח"כ נעשתה בחירה דומה בין ירקות לבין כופתיות מזון עבור החולדה. אח"כ כל תלמיד סייע בניקוי וסידור הכלוב מחדש והאכלת החולדה במזון הנבחר. וכמובן ליטופים עם החולדה (שיש לה שם זמני "מרץ" וממתינה לשם חדש).ומסג' וסיפור של ג'ונתן אמט שהסיפורים שלו נפלאים בעיני. (ויש יותר ממה שרשום פה) מחר מציירים ארנבת.
 
המשך פעילות 3

הפעם (הנושא והמטרה הן קבועים- הפעלה חושית וחיזוק הפעלת כפות הידיים באופן אישי ובסיוע מטפל) עסקנו במגע בכסות בע"ח. בעזרת בע"ח ואביזרים דוגמת בובות בד,בובות פלאסטיק וגומי,נוצות (משמיכת פוך שהכלבים פירקו לי) נשל מאובנים ושריון. (אשתדל בקרוב להעלות תמונות של אמצעי ההמחשה) הסברתי והדגמתי על כסות בע"ח ומטרתן שיער,פרווה,שריון,קשקשים,נוצות,נשל, זלגנו גם לנושאים של גדילה והחלפת כסות לפי עונות שנה. הילדים מיששו ובחרו את המגע הנעים להם ביותר.
 
תאורי פעילות

בוקר נפלא לכולכם. אחת לכמה זמן אני רושמת ומתארת פעיליות שונות אותם אני מבצעת , על מנת לשתף אתכם, לקבל חוות דעת,רעיונות חדשים,ולשמוע גם ממכם. אשמח אם תשרשרו ואו תרשמו גם אתם דוגמות לפעיליות שאתם עושים בעבודתכם. גן חיות- לאן את וסיפוריך הנפלאים נעלמתם?
 
הפתעות וחברים

במערכת החינוך קורה לפעמים שחסר איש צוות ומישהו נקרא למלא את מקומו. השבוע התצרפו לשיעור כיתתי שלי (שבו 3 תלמידים) עוד שלושהמכיתה צעירה יותר. לא יכולתי לבצע את התכנון המקורי שלי שכן הוא היווה שלב של תהליך ארוך בנושא איכות הסביבה. ניצלתי את ההזדמנות להעלות את נושא החברות הדומות והשונות . שכן למרות שבשל הכיתות השונות תלמידים אלו לא נפגשים אלא רק בהפסקות, יש בהם מן הדומה. שוחחתי איתם על כך שכאשר אנו פוגשים חברים חדשים אנו מגששים ומחפשים היכן אנו דומים כדי למצוא מוקד משותף לעיניין ושיחה וגם נהנים מהשונות המהווה עיניין , אתגר וממלאה סקרנות. הצגתי 2 בעלי חיים-ארנבת ענקית וחולדה. שניהם לבקנים. הצגתי שהם מצד אחד דומים בהיותם יונקים ולבקנים ופעילי לילה. ושונים בגודלם ובצורתם ובמינם (ארנבת נקבה וחולדה זכר) והראתי לתלמידים אייך החיות נפגשות , מרחרחות זו את זו חולקות מזון ומתכרבלות יחד. כל הרעיון עלה בשל הסיטואציה ולא תוכנן מראש והצליח ואפתח אותו אשתמש בו בהמשך. הרבה רעיונות טובים מתחילים ככה. ברגע שאוכל אעלה תמונות.
 

גן חיות

New member
הי - חזרנו חלקית

היו בעיות במחשב(תוקן, סוף סוף) והבת כבר חודשים בבדיקות רפואיות וזה לוקח המון זמן ואנרגיה. מתנצלת אז אני פה חלקית. גם הסיפורים חוזרים חלקית. בעקבות "אופק חדש" -דווקא יש פחות אפשרות "לשחק" עם המערכת ולעשות פעילויות עם הבע"ח בביה"ס. חבל. ובכל זאת, כדי שלא תתאכזבי(ו): יש לי השנה תלמיד בעל עבר טראומטי.. הוא גם עבר מבי"ס אחר השנה. יש לו בעיות למידה. יש לו בעיות התנהגת. יש לו בעיות חברתיות. יש לו בעיות רגשיות. כבר בתחילת שנה ילדים פנו אלי הביתה טלפונית "2 ילדים מביה"ס, חדשים, לא יודעים איך קוראים להם, מתעללים בגורי חתולים בשכונה!!". הם קיבלו הנחיות איך לדבר איתם. ולעקוב. להגיד לי מי אלה כשיגלו. בערך בשבוע אחרי זה, אותו ילד הביע עניין להיות אחראי בפינת החי. הבנות הזדעזעו. אחת אחרי השנייה הוציאה אותי מפינת החי כדי להגיד לי בדיסקרטיות :"זה הילד שהתעלל בגורים!". הנחיתי את כולן לא להגיד לו כלום ושאולי הוא ילמד מאיתנו איך להתייחס. ומצד שני, אם יראו אותו מתעלל בשכונה שיגידו לו שזה לא מתאים למה שהם מכירות אותו כדואג לבע"ח. הילד הזה (ואחותו) היום הם בין האחראים הכי רציניים שיש לי. כל הפסקה ועל הבוקר הם שם. מנקים, מטפלים, מאכילים. הגרבילים החדשים שלנו פחדו ממגע. לי קשה לשכנע אותם לבוא אלי. הוא אילף אותם והם באים לידו בריצה וקפיצה. מתכרבלים עליו. מטיילים עליו. הגור אפילו יוצא ממחבוא כאשר הילד הזה קורא לו בשמו. ונכון - אין עוד דיווחים על התעללות בבע"ח בשכונה על ידם.
 

chayava

New member
לוח תחושה

לא מזמן תארת כאן לוח תחושה שאת עושה לתלמידים שלך. אהבתי מאוד את הרעיון ואימצתי גם לילדים איתם אני עובדת . גם אני חיפשתי משהו שידמה קוצים. השבוע הייתי עם בני בגינה מלאה עציי אלון. מסתבר שהסַפְלוּלים (בהם מונח הבלוט) דומים ממש לקוצים. כשנוגעים בהם זה דוקר בדיוק במידה הנכונה..וגם לא עלול להגיע לפציעה. ניתן להצמיד כמה ספלולים זה לזה כיוון שהם מאוד קטנים והתחושה שהם יוצרים בהחלט שונה.
 
למעלה