השתלשלות האירועים לפי הידוע לי:
אקדים ואדגיש בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים: כמו בכל תאונה, לעולם לא יהיה פקטור אחד בודד שהוביל לתוצאה הקיימת בשטח.
תמיד מדובר בשרשרת גורמים שהובילו לתאונה ורק בתום חקירת האירוע נדע את השתלשלות האירועים בצורה מדוייקת. כך זה בתעופה וכך זה ברכבות ובתחומים רבים אחרים. מספיק לצפות בפרקי הסדרות העוסקות בפיענוח תאונות אוויריות ורכבתיות.
אנחנו נמצאים בבוקר שלאחר האירוע והבדיקה, מטבע הדברים, נמצאת רק בתחילתה, אבל הנה העובדות הידועות לי ויש להתייחס אליהן ככאלה בלבד.
ראשית, השתלשלות האירועים כפי שידועה לי:
1. רכבת 876 בקו ממשית-דימונה, מובלת ע"י זוג קטרים 710+711 נקרעת בכניסה הדרום-מזרחית לתחנת דימונה. נהג הרכבת אינו מבחין בקריעת הרכבת (אפרט בהמשך) ונכנס לתחנת הרכבת בדימונה, ללא 15 הקרונות האחרונים ברכבת.
2. 15 הקרונות המנותקים נבלמים בקו הראשי מבלי שאיש מבחין בכך. אתת במשוא"ה הבחין בכך שהמסילה תפוסה וביקש ממנהל המשמרת בתחנת דימונה לבדוק את רכבת 876 הנמצאת בתחנה ולוודא שהקרון האחרון שלה תואם את הרישום בויזה. הרכבת נבדקה ולא אותר חוסר התאמה...
3. היות ולא אותר חוסר התאמה בין מספרי הקרונות בפועל לרשום בויזת הנסיעה ולמרות איתות על מעגל סגור בכניסה לתחנת דימונה, מאשר האתת לצוות רכבת 342 לעבור בסימנור אדום. הצוות עובר את הסימנור ומתנגש בקרונות המנותקים.
תוצאות ההתנגשות ידועות.
עד כאן השתלשלות האירועים.
ועכשיו למספר נקודות שברצוני להאיר:
1. בקטרים ישנה מערכת הנקראת PCS
Pneumatic Control Switch הינו שסתום בטיחות שתפקידו לבלום את הרכבת בבלימת חירום במקרה של ירידת לחץ אוויר בקו הבלימה. כלומר, במקרה של קריעת רכבת וניתוק קו הלימה לאורכה, ישנה ירידת לחץ אוויר פתאומית. במקרה זה, ה-PCS מנתק את המנוע ומפעיל בלימת חרום. המערכת גם מתריעה בפני הנהג על התקלה.
מאז הגעת קטרי ה- NRE EMD G26CW המחודשים מקרואטיה, אירעו מספר מקרים של קריעת רכבות וזאת מבלי שמערכת ה-PCS תיכנס לפעולה. ידוע לי כי הנהגים התריעו בפני מחלקת הנדסת נייד בחטיבת המטענים על התקלה בקטרים החדשים.
2. אני נוטה להאמין שנהגי הקטרים לא עברו הכשרה מספקת על הנייד החדש ולא בהכרח מודעים לכוח הסחב המוגדל שלהם (מדובר בקטרים החזקים ביותר בצי ר"י). חוסר המודעות לכוחם הרב של הקטרים הביא, בחודשי ההפעלה הראשונים של הקטרים, למספר אירועי קריעה, כפי שהוזכר לעיל.
לסיכום: ישנן שאלות רבות העולות בעקבות התאונה:
מדוע לא נבלמה הרכבת בעת קריעתה ע"י מערכת ה- PCS?
מודע לא אותרה עובדת חסרונם של מספר קרונות בכל פרק הזמן שבין כניסתה של רכבת 876 לדימונה לבין התאונה?
מדוע אירעו כבר מספר אירועים דומים מאז כניסתם של הקטרים החדשים לשרות?
מה היא רמת ההכשרה של הנהגים על הנייד החדש?
על שאלות אלה ורבות נוספות תצטרך להשיב וועדת החקירה.