שת"פ ר"י-פורום תח"צ בתקופת המנכ"ל הראל
עם הודעתו של מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל על פרישתו, אני רואה לעצמי צורך (וגם מנהל הפורום שביקש
) לסכם את שיתוף הפעולה שהתקיים בין ר"י לפורום בתקופתו של המנכ"ל הראל. הכול החל לפני קצת יותר משנה ומחצה בעת פגישה של מנהל הפורום, ד"ר עמית ושלי עם סמנכ"ל חטיבת נוסעים בר"י, מר משה אמסלם. הפגישה עם הסמנכ"ל הייתה בלתי צפויה מבחינתנו ומפתיעה. סמנכ"ל נוסעים דיבר בפתיחות רבה על נושאים שמבחינת הפורום נתפשו עד אז כבלתי נגישים לידיעת הציבור. מר אמסלם לא התבייש להודות כי ר"י מתנהלת, למעשה, כארגון צבאי למחצה הנוקט מידור רב בפעילותו. הסמנכ"ל הביע תמיכה בעמדתנו, לפיה ארגון ממשלתי מחויב בשקיפות כלפי הציבור המממן ממִסיו את פעילותו. הפגישה עם הסמנכ"ל ורוח הדברים שנאמרו בה, גרמו לנו לתהות האמנם מנשבת רוח חדשה בהנהלת הרכבת. ללא ספק, מדובר בעניין ששווה בדיקה. בנקודה זו שווה לעצור ולהיזכר עד כמה קשה הייתה זרימת המידע מהרכבת אל הפורום. בעוד תחום האוטובוסים בפורום זכה לפריחה ולמידע שוטף, נאלצו חובבי הרכבות להתבסס על פרסומים בעתונות, קשרים אישיים של מעטים מחברי הפורום עם גורמים ברכבת והודעות "מסתננות" שזלגו מעת לעת לפורום ומקורן בעובדי הרכבת. מנהלי הפורום סברו, ובצדק רב, כי ע"מ לשפר את רמת הדיונים בפורום והעיסוק בתחביב, יש לדאוג בראש ובראשונה להידוק ומיסוד הקשר עם הרכבת בכדי להבטיח זרימה שוטפת של מידע מרכבת ישראל. מטרה זו עמדה בבסיס הפגישה שהתקיימה כמה חודשים לאחר מכן עם דוברת הרכבת ועוזרה. בפגישה זו הוצגו פעילויות הפורום בפני הדוברת, תוך העלאת בקשה מצִדנו להכרה בפורום כגוף תקשורתי לכל דבר. לשמחתנו, כבר מתחילת הפגישה הובהר לנו שאנו מתפרצים לדלת פתוחה. יתרה מכך, דוברת הרכבת הציגה בפנינו את תכניותיה להרחבת פעילות דוברות הרכבת ברשת האינטרנט. ואכן, זמן קצר לאחר מכן זכינו לסנונית ראשונה בדמותה של שרית ממחלקת הדוברות של הרכבת- חברת פורום מן המניין ונציגה רשמית ראשונה של חברת תחבורה כלשהי בפורום. בהקשר זה, אבקש להזכיר את פעילותו הטובה של דוד פיינשטיין, מנהל הפורום, מול חברת סיטיפס. פעילות, שבמהלכה הגיע אלינו דובר החברה כנציג רשמי נוסף של חברת תחבורה בפורום. בהמשך ומטבע הדברים, הפכה מח' הדוברות של הרכבת לציר המרכזי דרכו התנהל הקשר של הפורום עם הרכבת. קשר זה כלל בתוכו את כל חטיבות ואגפי הרכבת המעוררים עניין בקרב חובבי הרכבת. הפורום ביקש וקיבל את הודעות הארגון לעתונות. נתוני הנוסעים בתחנות ומידע סטטיסטי אחר מתקבלים אף הם, באפן שוטף, מיחידת הדוברות. יחידת הדוברות אחראית לפעילויות נוספות שנתקיימו מול לשכת המנכ"ל. כך למשל, חבר מהפורום הוזמן ודיווח מנסיעת המנכ"ל ברכבת הסימנס החדשה עם נציגי התקשורת. חבר נמרץ זה השתתף בסיור מנכ"ל נוסף שנערך בדרום וכותרתו: "באר שבע ב-50 דקות". חבר אחר השתתף ודיווח מטקס חתימת החוזה שבין חברת "בטר פלייס" לרכבת ישראל. גם בטקס זה נכח המנכ"ל. שיאו של הקשר עם ר"י היה בפגישה שקיימו מנהלי הפורום עם מנכ"ל הרכבת. בפגישה לבבית זו השתתפו אנשי הדוברות של הרכבת שסייעו בקיומה. מנכ"ל הרכבת השיב לשאלות חברי הפורום ופרש בפניהם את תכניותיו וחזונו באמצעות מצגת מושקעת. לפגישה עם המנכ"ל קדמו ונוספו פעילויות רבות ומגוונות. להלן הפירוט. חטיבת תפעול: מנהלי הפורום עמית ואוהד עמלו והביאו לקיומו של מפגש מודרך ומרתק במרכז הבקרה "משואה" של ר"י. חברי הפורום שהשתתפו במפגש זכו להסברים מלומדים על המתקן מפי הסמנכ"ל הראל אבן. בסיום הסיור קיבלו החברים שי יקר ערך לכל חובב רכבות: ספר הצילומים של פול קוטרל בעריכתו של חברנו, חן מלינג. חן מלינג, אגב, "נחטף" ע"י המנכ"ל והרכבת ומשמש כיום כסגן מנהל מוזיאון הרכבת- מינוי מקצועי לעילא, הדורש את בדיקת מבקר המדינה...
חטיבת נייד: סיור מודרך עם מהנדס ר"י במוסכי הרכבת בחיפה. בסיור זה בו השתתפתי ביחד עם רמי (raminec),הוצג בפנינו ציוד הסימנס החדש, בליווי הסברים מקצועיים, טרם כניסתו לשירות ברכבת. באותו סיור אף קיבלנו הבטחה להשתתפות בנסיעת מבחן- עניין שלא התממש לצערי עקב מגבלות הזמן ועיסוקינו הרבים. עוד מחטיבת נייד: פגישה של סמנכ"ל החטיבה עם רמי ודוד פיינשטיין, מנהל הפורום ואחד ממומחי הנייד הגדולים בפורום. סמנכ"ל נייד השיב לשאלות חברי הפורום שחוברו מבעוד מועד וסיים את הפגישה בהזמנה שעדיין פתוחה לסיור תחזוקה מודרך באחד ממוסכי הרכבת. חטיבת תשתיות: חטיבה זו והעומד בראשה, מר יריב כ"ץ, ראויים לציון מיוחד. סמנכ"ל תשתיות נפגש פעמיים עם חברי הפורום. כקודמיו, השיב גם סמנכ"ל זה לשאלות חברי הפורום בתחומי אחריותו. הפורום, באמצעות חבריו המתעניינים בתשתיות, מנהל מעקב צמוד אחרי פרויקטי הרכבת וזוכה למידע שוטף מצד מנהלי הקווים השונים. ראויים לציון מיוחד מנהל הקו לראשל"צ מערב, דרור סופרו ומנהל הפרויקט הלאומי להכפלת מסילת לוד-ב"ש, אייל פיטוסי. עם דרור סופרו בוצע לאחרונה סיור מקצועי לאורך הקו. בסיור השתתפו "מנהל הקו" בפורום, דניאל בוכמן ואִתו, איך לא, רמי היקר. עם אייל פיטוסי העסק הרבה יותר פשוט: איתרע מזלו והאיש מתגורר בבית שמש...
צריך להוסיף על כך? אולי, אך רק תמונות נוספות ומרהיבות מהאוויר מהפרויקט שאייל מנהל. מנהל קו נוסף אתו אנו מקיימים קשר הנו זאב בן גל, מנהל הקו ב"ש- אשקלון. עם תחילתן הצפוי של העבודות על הקו, אני מקווה כי יימצא מי מבין חברי הפורום אשר יתנדב לסקר עבורנו את המתרחש בפרויקט, באופן דומה לזה המתבצע בשני הפרויקטים האחרים שהוזכרו. חטיבת נוסעים: החטיבה האחרונה ברשימה, אך החביבה עליי באופן אישי בשל אישיותו של העומד בראשה: משה אמסלם, איש רכבת ותיק שצמח מתוך המערכת. מספר פגישות נתקיימו עם הסמנכ"ל עד כה. מדובר באדם נעים הליכות ותמיד זמין להשיב לפניות הפורום אליו. הקשר הראשוני עם מר אמסלם נוצר עוד בהיותו מנהל אגף התנועה של הרכבת. קידומו לסמנכ"ל נוסעים בוצע ע"י המנכ"ל הראל, שבחריש עמוק ביצע רה-ארגון מקיף לאורך כל שדרת הניהול הבכירה ברכבת. מר אמסלם מקצועי מאוד ובעל ידע נרחב בענייני הרכבת, גם בתחומים שאינם תחת אחריותו הישירה. זו הסיבה שמבחינתי סמנכ"ל נוסעים הוא תמיד התחנה האחרונה לשאלותיי, גם אם שאלות אלו אינן תמיד נוחות לארגון. חברי הפורום זוכרים בוודאי כיצד, בזמן אמת, ולמרות חוסר הנוחות שבכך, נפנה הסמנכ"ל להשיב לשאלותינו בעניין השבתת מערכי ה-IC3 עקב האירוע בכפר מנחם. בפן האישי, זכורה לי לטובה התערבותו המהירה לסילוק חברת סופרבוס שפלשה לחניון הרכבת בבית שמש. זהו השת"פ שמותיר אחריו מנכ"ל הרכבת, חקי הראל, עם פורום תחבורה ציבורית. שת"פ נרחב ומקיף, כיאה לשת"פ המתקיים בין חובבי הרכבות לחברות הרכבות במדינות המתקדמות בעולם. שת"פ זה לא היה מתקיים ללא תמיכתו של המנכ"ל הראל. כעת, עם פרישתו, מוטל ספק רב אם, כיצד ובאיזו מתכונת יימשך הקשר עם הרכבת.
עם הודעתו של מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל על פרישתו, אני רואה לעצמי צורך (וגם מנהל הפורום שביקש