שמות וזהות

beatman

Member
יש הרבה ישראלים שחושבים כך, אבל אני לא בטוח

שהישראלי הממוצע סבור כך.
מה גם שאפשר להבין את מי שחושב כך, הוא אמנם מונע מקיטלוג מכליל ולא מכיר את הפרטים.
אבל כאשר ישראלי צבר מסתכל מהצד הוא רואה אוסף של אנשים עם מנטליות זרה ודוברי רוסית, הוא לא מכיר בד"כ את ההבדלים בין יהודי אשכנז לבין עמי אירופה ולא קולט כל כך מה הדעות הפוליטיות/ציוניות/דתיות(אלא אם כן העולה הוא דתי), אחת הסיבות לכך היא בין היתר בגלל שהרבה עולים מדברים בינם לבין עצמם ברוסית.
זאת הסיבה שפתחתי את השרשור.
דיבור אך ורק ברוסית בקהילות סגורות של מביני השפה מבטא דה-פקטו זהות מסויימת.
 
מסכים איתך לחלוטין

הרוסים נוהגים להתגאות שהם נההיגו דו-לשוניות בארץ, וההסדר החברתי על פיו מדברים ברוסית עם מי שדובר את השפה ובעברית עם כל השאר לא מפריע להם להיות ישראלים, אבל בפועל זה מבטא זהות זרה ומצביע על היבדלות, בדומה לערבי ישראל שמי מהם שפחות בא במגע עם היהודים בקושי מגמגם בעברית. הייתי אומר שרוב האנשים שעלו אחרי הילדות המוקדמת לא מחוברים לעברית גם עם יודעים אותה ברמה גבוהה מאוד, אלא שכן מחוברים הם בד"כ אלה שעלו כילדים קטנים, וגם הם משמרים זיקה חזקה לרוסית. הרוסים כבר כל-כך הרגילו את החברה לשפתם ששמתי לב שכאשר רוסי שרואים ושומעים עליו מדבר עברית כשפה ראשונה זה גורם לילידי הארץ לדיסוננס קוגניטיבי קטן.
הנקודה שבגלל "הרוסי -ישראלי הממוצע" גם את האנשים כמונו מתייגים כרוסים כאנטיתזה לישראלים, זה בערך כמו שבגלות יהודים ששימרו זהות יהודית חזקה הפריעו למתבוללים להתבולל, כי גם המתבוללים תויגו כיהודים על שלל תכונותיהם שנראו כשליליות בעיני חברת הגויים הסובבת.
 

SupermanZW

Well-known member
זוג אוקראינים שבאו מסיבות כלכליות

גם הבעל וגם האישה לא היו יהודים משום כיוון והם קיבלו את הרעיון להגר לישראל משכניהם היהודים, הבעל הודה שרכש מסמכים שבהם כתוב שהוריו יהודים, בכל אופן אני לא חושב שמדינת ישראל הפסידה משהו בגלל זוג האוקראינים הרמאים הזה, הם עובדים בעבודות טובות ומשלמים מיסים יותר מהממוצע ולמרות שזיוף מסמכים או רכישת מסמכים שקריים היא עבירה על החוק לא הייתי מתייג אותם כפושעים, בסה"כ מדובר באנשים שלא עשו רע לאף אחד ורק רצו הזדמנות לחיים טובים יותר והשיגו אותם במרמה. עם זאת בגלל שזה פשע ללא קורבן אני לא חושב שעליהם לתת את הדין.
 

beatman

Member
זאת רמאות, הם רימו את המדינה והם לא זכאים באמת לעלות

אם יתפסו, יצטרכו לעזוב.
 
יש הבדל תהומי בין אימוץ זהות להתכחשות לעבר,

אם כי רוב האנשים הרגילים, במיוחד כאלה שמעולם לא חוו הגירה או ששימרו את זהות המוצא שלהם, לא מבינים אותו. הזהות העצמית שלי היא ישראלית-יהודית אבל אני ממש, אבל ממש, לא מתכחש לעברי, יש לי הרבה זכרונות משם והרבה מה לספר. אבל גם יש הבדל בין לחיות בשלום עם העבר ללתת לו להגדיר את ההווה. אני רואה את זה כך שעבר, מעצם הגדרתו, הוא שייך לעבר, בנאדם יכול להתפתח ולהשתנות, וההתפתחות יכולה לקחת זמן רב (יש מקרים שכל החיים למעשה) וכעבור זמן רב אדם יכול להשתנות זהותית ללא היכר, על אף שלרוב אלה שהכירו אותו בזהות הקודמת, לא יקבלו את השינוי ותמיד יראו בו מישהו שהוא היה קודם (אלא אם הם מספיק מפותחים וכחמים כדי להכיר בכך שאדם הוא ישות משתנה ולקבל את השינוי).
 

SupermanZW

Well-known member
נחמד, אבל מה שאתה מרגיש אינו הזהות שלך

זהות אינה רגש אלא פרט טכני.

גם אם תלבש חולצה עם דגל ישראל ותשנה את שמך ל"חיים" (או אולי עשית זאת, אני לא יודע) תמשיך להיות רוסי.
 
אני מודע מאוד לכל שתמיד ילבישו עלי זהות רוסית

בניגוד לרצוני. מעניין שכשמדובר בניסיונות להלביש על אנשים זהות אחרת בניגוד לרצונם כיישום מדיניות כור היתוך, אתה רואה בכך דבר שלילי ביותר, והמדינה שמיישמת את זה היא הבעייתית. אבל כשמדובר במקרה שלי ודומים, אתה סבור שמה שעושים לי זה נכון וטבעי לחלוטין והבעיה היא בי. לא צבוע לחלוטין.
 

SupermanZW

Well-known member
לא לזה התכוונתי

גם לי לא היה מזיז אם היו מתייגים אותי כגרמני כל חיי כל עוד זה לא היה מלווה ביחס מתנשא ומזלזל. לא התיוג הוא הבעייתי אלא העובדה שהופכים את המתוייג לאאוטסיידר בעל כורחו ודוחים אותו בגלל תרבותו.
 

beatman

Member
זאת הבעיה, הפירוש שלך של זהות הוא שגוי

זהות אינה פרט טכני, אלא הרגשת שייכות והזדהות של אדם בנוסף למה שהוא משדר כלפי חוץ.
&nbsp
זהות הוא מונח בסוציולוגיה ובפסיכולוגיה המתאר את תפיסת האדם את עצמו, ואת תפיסת החברה הסובבת אותו.
https://he.wikipedia.org/wiki/זהות
 
מה זה אומר מאבד זהות?

אם, למשל, מרוסי (אתני, רוסי של ממש) תישלל אזרחות רוסיה, הוא יפסיק להיות רוסי מזה? נשמע תמוה ביותר.
 

beatman

Member
זהות אתנית לא

אבל זהות מדינית או זהות של מקום מגורים יכולה להשתנות.
 
זה ברור

 
ברור שלא

אזרכות לחוד וזהות לחוד. ברור שיש אנשים שמספר הזהויות שלהם שווה למספר אזרחויות, אבל אין בזה כלל. למשל, נגיד, יהודי רוסי שעלה בגיל צעיר יחסית לישראל, זהותו יכולה להיות רוסית-ישראלית משולבת, או אף יהודית-סובייטית-רוסית -ישראלית, אבל בהיותו איש עסקים, למשל, הוא יכול להיות אזרח רוסיה, אוקראינה, ישראל, גאורגיה, המדינות הבלטיות, גרמניה וקנדה.
 
"להיחשב ישראלי" זאת הגדרה אמורפית

למה, "ליאור אוטמזגין", "גיא בלומנקרנץ" או "סמדר אלגרבלי" הם שמות יותר ישראליים? מה עם יהודה משי-זהב, הוא מספיק ישראלי עבור קוטלר, חרף היותו חרדי?

יש פה שתי בעיות אחרות:

1. אושרת קוטלר היא לא העיפרון החד ביותר בקלמר של עיתונאי מצוי
2. על אף שלנקד שמות משפחה לוקח בדיוק חצי דקה (או לכל הפחות, להוסיף תעתיק בסוגריים, באותיות לטיניות), עיתונאי ישראל ממשיכים להתעלל בכל אלה ששמות המשפחה שלהם יותר מסובכים מאלקסלסי.
 

beatman

Member
בגדול צודק

הכוונה יותר לשם עברי.
&nbsp
הרמה של רוב העיתונאים ידועה.
 
כשרוצים לתקוף מישהו, "שוכחים" את שמו העברי

ולראיה, אביגדור ליברמן נרשם ככזה במשרד הפנים לפני כמה עשורים. מה שלא מפריע לשמאל להעלות באוב את שמו המקורי איווט.
 
למעלה