לשיעורים פרטיים אני ממש לא מתנגדת -
שיעורים פרטיים מטרתם להקנות לילד ידע, ולמבחנים בבית הספר אין שום בעייה להתכונן - הם בוחנים ידע והבנה בחומר מסוים ספציפי שהילדים אמורים ללמוד. הילדים יכולים ללמוד את החומר הזה בכל דרך שהם רואים לנכון (פרט להשגת עותק של הבחינה או רמאות מסוג אחר), ואין שום בעייה עם למידה מכל סוג שהוא.
מבחנים פסיכומטריים דומים יותר למבחני מחוננים - גם להם לא אמורים להתכונן, ותעשיית ההכנות הרסה את המשמעות המקורית של הבחינה - אבל היום כשכולם מתכוננים מתקרבים קצת בחזרה למטרה המקורית - אם כולם מתכוננים, סביר שעדיין החכמים יותר יצליחו קצת יותר. אבל בהחלט תעשיית ההכנות הרסה את המטרה המקורית.
למבחני המחוננים לא כולם מתכוננים - ממש ממש לא, מה שנותן יתרון לא הוגן לאלה שכן - וכמו שתיארתי, מי שכן מתכונן הם דווקא בעלי הפריבלגיות מה שגורם לציונים להתפלג באופן אפילו פחות שוויוני מהאופן בו היו מתפלגים לו כל מה שהיה מפריד היה הטיפוח שהם זכו לו. עכשיו העשירים אפילו לא צריכים להקריא לילדים שלהם כדי שהם ייכנסו למסגרות המחוננים... אז כן, ערכות ההכנה כן גורמות להטעייה. נכון שהמבחנים מוטים - ולדעתי באמת צריך להוציא את החלק של הידע הכללי מהם כי זה באמת מבחן יותר של הבית מאשר של הילד - אבל הטייה על סמך כסף במקום על סמך טיפוח היא אפילו יותר גרועה כי היא לא משרתת שום מטרה - לא של המדינה ולא של הילדים המחוננים (גם אם חלק לא קטן מהמחוננות שלהם קשור לאותו טיפוח - תסכימי איתי שיש הבדל בין ילד שנכנס לתכנית מחוננים כי בזכות הטיפוח באמת יש לו ידע נרחב, דרכי חשיבה מקוריות ועמוקות, הבנה וכו', לבין ילד שנכנס לתכנית מחוננים כי בזכות ערכת ההכנה היה לו את הידע הנדרש לבחינה כי מכירים את השאלות משנים קודמות, הוא ידע לפתור את הבעיות כי לימדו אותו את השיטות שהוא היה אמור לעלות עליהן לבד, וכו').
אגב, מהירות תגובה היא מדד ממש גרוע למחוננות, ואני לא רואה למה מישהו ירצה למדוד אותה כך. האדם הכי חכם שאני מכירה הוא גם האדם הכי איטי שאני מכירה. מהירות התגובה היא לא מה שיקבע מה אדם ימציא, איזו בעייה חשובה הוא יפתור, וכו' - אולי יש לה קורלציה עם מחוננות, אבל היא ממש לא מדד שעל פיו צריך לאתר מחוננים.