שוב עובדים על אלוהים בעיניים!

BravoMan

Active member
WAR IS PEACE, FREEDOM IS SLAVERY, and IGNORANCE IS STRENGTH

מה הוא הגבול של האין סוף?
 

Hameln

New member
איבדת אותי ב...

"במעשים שעושה האיש האחד הזה יש רוח אחת ומגמה משותפת..." והלאה.

אתה כותב דברים מאוד ספציפיים (שאני עדיין לא בטוח לגבי פשרם, אגב) לגבי איש אחד היפותטי. אולם אין סיבה נראית לעין לומר משהו על 'איש אחד' ולהתכוון ל'אחד' שאינו כימות לגבי אותו איש. אתה הרי לא טוען (אני מקווה) שכשמדברים על אנשים רבים זה כימות ושכשמדברים על איש אחד זה אינו כימות.
 

itor

New member
כוונתי

על איש בוודאי אי אפשר לומר "אחד" ולא להתכוון לכימות.
אבל על אלוהים ההפך - כיוון שאין מובן בכלל לאלוהים רבים (כי אז הם אינם אלוהים אלא אלילים), גם אין מובן ל"אחד" מכמת.
כימות אפשרי רק במה שיש בו פוטנציאל ריבוי.

המשותף, אם כן בין השימושים השונים האלה אינו יסוד הכימות, אלא בשלילת הריבוי.
 

Hameln

New member
אין מובן אחר ל'אחד' פרט לכימות

שלילת ריבוי זה 'יחיד'. סוג של 'אחד'. כמובן, בשפה שאינה מצביעה ואינה מתארת דבר הכל הולך, גם ריבוי שלא בחשבון.
 

itor

New member
לא

שלילת ריבוי זה לא אומר יחיד.
זה אומר יחיד רק כשאתה מדבר על משהו שיש לו פוטנציאל ריבוי, או שאפשר להעלות על הדעת אפשרות של ריבוי.
בנדון שלנו שלילת הריבוי באה לומר שריבוי זה רעיון שלא אפשרי לוגית, ולכן היא בהכרח גם לא אומרת סוג של "אחד" (כי "אחד" נמדד תמיד ביחס לריבוי.
 

Hameln

New member
מה פירוש "אי אפשר להעלות על הדעת אפשרות של ריבוי"?

שלילת ריבוי זאת העלאה על הדעת לאפשרות של ריבוי. כמובן שבשפה שאינה מתארת ואינה מצביעה זה בכלל לא משנה ולא כתבתי כלום.
 

itor

New member
לא כך

שלילת הריבוי היא שלילת התפיסה האלילית שבה אלוהים ניתן לכימות.
בתפיסה הטהורה אלוהים לא ניתפס וממילא אי אפשר להעלות על הדעת אפשרות של ריבוי.
(או במילים אחרות: השלילה באה לדחות ריבוי אלילים).
 

Hameln

New member
פוליתאיזם זה לאו דווקא כימות, זה ריבוי ולא בחשבון.

 

itor

New member
כדאי שתרענן את לימודי היוונית שלך

ואז תבין ש"פולי" = הרבה
אחר כך תרענן את לימודי העברית שלך ואז תבין שיש זיקה בין המילה "הרבה" והמילה "כימות".
ואז נוכל לחזור לדיון
 

itor

New member
נכון

המונח מונתאיסט חוטא לאמת כשמדובר באמונה היהודית.
לכן השמשתי בדוחק בשרשור הזה במונח "מונותאיסט טהור" כדי לרמוז שאין כוונתי למונותאיזם באמת (השתמשתי במונח המקובל למרות שהוא מוטעה).

תמיד כשאתה מדבר על שימוש לא מצביע של מילים מוטל עליך להראות מה המכנה המשותף עם השימוש המצביע (אחרת אין הצדקה להשתמש באותה מילה בשני השימושים), לא הראית במקרה של הפוליתאיזם אפילו מכנה משותף פריפריאלי, ואם כן לא אמרת כלום.
אני לעומת זאת הראתי מכנה משותף למילה "אחד" בשימושיה השונים - שלילת הריבוי.
 

Hameln

New member
המכנה המשותף הוא

ש'אחד' שאינו מציין כימות הוא בדיוק כמו 'ריבוי' שאינו מציין כימות.
 

itor

New member
לא הבנתי

המכנה המשותף של שימושי המילה "אחד" היא שלילת הריבוי. המפריד בין השימושים - כימות לעומת אי-כימות.
מה המכנה המשותף בין שימושי המילה "שלושה" או המילה "רבים"?
 

Hameln

New member
אכן לא הבנת

אין מפריד כזה. שניהם כימות. שלילת ריבוי זה 'יחיד'. רבים, יחיד. אלים, אל. שלילת ריבוי שאינה 'יחיד' זה בדיוק כמו ריבוי שאינו 'רבים'. מה אתה שולל ב"שלילית ריבוי"? (זאת שאלה רטורית, כבר ענית).
 

itor

New member
עדיין לא הבנתי

קודם כול, שלילת ריבוי אינה אומרת אחד אפילו בדברים הניתנים לכימות (למשל אפשר לשלול ריבוי ולהתכוון לאפס ולא לאחד).
שנית, שלילת ריבוי אינה בהכרח כימות. היא לא פחות ולא יותר משלילת ריבוי.
אם אתה שולל ריבוי זה עדיין לא אומר שאתה מדבר על משהו שניתן בכלל לכימות (לעומת זאת אם לא היית שולל ריבוי אז בהכרח גם לא היית שולל כימות, כי ריבוי הוא מקרה פרטי של כימות) .
שלישית, מה המכנה המשותף שאתה מוצא בין "ריבוי" בשימושו הרגיל ל"ריבוי" בדתות הפוליתאיסטיות שלטענתך הוא שימוש שונה שלא מצביע על ריבוי?
 

Hameln

New member
אין מה לשלול ריבוי ממה שלא ניתן לכימות

המכנה המשותף הוא של'אחד' או ל'יחיד' אין שימוש שלא מצביע על כימות. מה אתה שולל ב"שלילת ריבוי"? אלים (ברבים). מה מתקבל? אל (ביחיד). אתה שולל ריבוי בכוונה לאפס?

שימוש לא מצביע ל'ריבוי' בדתות פוליתאיסטיות יכול להיות שימוש שכבר העליתי קודם לכן, ש'אל הפריון', 'אל המוות' ו'אל האהבה' הם רק ביטויים שונים של מהות עליונה אחת (כמו תיאורים שלא באמת מתארים משהו). פנים שונים של אותו דבר.
 

itor

New member
יש

לשלול ריבוי כתגובת נגד לאלילות (וגם כתגובת נגד לה"אלהה" המטאפורית של מנעמי החיים הרבים).
אם אתה שולל ריבוי, עדיין לא אמרת אם אתה מתכוון לאחד או לאפס או בכלל לא מתכוון לכימות.
אם כשללת ריבוי, התכוונת גם לשלול יכולת להעלות על הדעת ריבוי והיעדרות, כבר שללת בכך גם תפיסה של אחד מכומת.

כשאתה מדבר על ביטויים שונים, באמת אין בכך אלילות (כי ביטוי הוא תוצר ולא שורש). זאת בתנאי שאינך מתפלל לביטוי ואינך רואה בביטוי - אל. ובמקרה כזה זו אינה דת פוליתאיסטית כלל.
 

Hameln

New member
תגובה

"לשלול ריבוי כתגובת נגד לאלילות (וגם כתגובת נגד לה"אלהה" המטאפורית של מנעמי החיים הרבים)" - לא ברור לי מה היא ה'אלילות' במשפט הזה. לא ברור לי מה היא "אלהה מטאפורית של מנעמי החיים הרבים".

"אם אתה שולל ריבוי, עדיין לא אמרת אם אתה מתכוון לאחד או לאפס או בכלל לא מתכוון לכימות" - אני שולל ריבוי בכוונה ליחיד. לא ברור לי למה אתה מתכוון.

"אם כשללת ריבוי, התכוונת גם לשלול יכולת להעלות על הדעת ריבוי והיעדרות, כבר שללת בכך גם תפיסה של אחד מכומת" - 'שלילת ריבוי' היא העלאה על הדעת של 'ריבוי'. לא ניתן לשלול דבר מה מבלי להעלותו על הדעת.

"כשאתה מדבר על ביטויים שונים, באמת אין בכך אלילות (כי ביטוי הוא תוצר ולא שורש). זאת בתנאי שאינך מתפלל לביטוי ואינך רואה בביטוי - אל. ובמקרה כזה זו אינה דת פוליתאיסטית כלל" - זאת יכולה להיות דת פוליתאיסטית שמאמינים שונים שלה מכוונים את הפולחן שלהם לביטויים השונים ('אל הפריון', 'אל המוות' ו'אל האהבה' וכו'), אבל מבחינת התפיסה הפילוסופית העמוקה יותר של אותה דת, אותם מאמינים למעשה מכוונים את הפולחן שלהם לפן של מהות עליונה אחת.
 

itor

New member
א. אלילות

א. אלילות היא עבודת אלילים פוליתאיסטית. אלילות מטאפורית היא הקניית חשיבות רבה מדיי להנאות, לכסף וכדומה.
ב. אתה יכול לשלול ריבוי וחוץ מזה להתכוון ליחיד. אדם אחר יכול לשלול ריבוי וחוץ מזה להתכוון לאפס, ואדם שלישי יכול לשלול ריבוי וחוץ מזה לשלול כימות (ואדם אחד יכול לעשות שימוש בכל אחת מהאפשרויות בהקשרים שונים.
ג. שלילת ריבוי בהקשר הזה הוא שלילת הביטול העצמי בפני אובייקטים רבים ואפילו בפני אובייקטים שניתן להעלות על הדעת את ריבויים.
ד. כבר הבהרתי שפולחן למתווכים רבים, גם הוא סוג של עבודת אלילים (במישור הפרקטי), וכך גם יהיה כשאנשים מתפללים אל ביטוי מסוים שהם מעניקים לו זיקה לאלוהים.
 

Hameln

New member
תגובה

א. 1. מהתרשמותי עד כה, מונותאיזם זו "עבודת אלילים" לא פחות מפוליתאיזם.

א. 2. (בסוף הגענו לזה שלמילה "אלילות" יש מטען שלאו דווקא קשור לייחוס אלוהות לדבר מה, מכאן הדרך קצרה להגיד שהכל כולל הכל זה "אלילות") האם וכיצד אתה מכמת חשיבות להנאות, כסף וכו' אצל הזולת (טלפתיה)? היכן עובר הגבול בין חשיבות במידה ה"נכונה" לבין חשיבות "רבה מדי"? מי קובע את קנה המידה? מי קובע מי יקבע את קנה המידה?

ב. שלילית ריבוי זה 'יחיד'. כשמתכוונים לאפס (בדבר מה במציאות, לא במתמטיקה) אין צורך לשלול ריבוי כי 'אפס' במציאות זה העדר, זה 'אין'. לא מכמתים 'אין'.

ג. (בפעם האלף) שלילת ריבוי זאת העלאה על הדעת של אפשרות לריבוי. ביטול עצמי קיים כתופעה גם בדתות מונותאיסטיות ובמסגרות ללא קשר ישיר לדת ו\או אמונה כזאת או אחרת.

ד. לא מדובר על מתווכים, מדובר על מהות עליונה אחת שיש מגוון פנים לאמונה בה ולפולחנים הקשורים בה. ה"ביטויים" השונים הם תיאורים שלא באמת מתארים ומצביעים. אין דת חסרת מתווכים (בני אדם), גם לא מונותאיסטית.
 
למעלה