אז למה אתה מתרץ את מעשי אלוהיך?
הסברת למדור מדוע "מערכת הצדק" שאלוהיך מנהל נראית כאילו רוב הזמן היא לא עובדת, והסברת לי מדוע לאנשים הרעים הגיע עונש.
 
אבל אתה כל הזמן מתחמק מהשאלה החשובה באמת: למה אלוהים שלך יצר את זה?
 
מערכת של שכר ועונש היא משהוא שבני אדם המציאו.
יש לנו חיסרון גדול: מצד אחד אנחנו לא יכולים לשלוט בפעולות הזולת, ומצד שני הפעולות האלה משפיעות עלינו.
לכן, המצאנו שיטה של "שכר ועונש" כדרך אחת לגרום לאחרים לנהוג כפי שאנו רוצים.
למשל, מדינות משתמשות בה כדי לגרום לאזרחים לציית לחוקים.
 
הסיבה שהשיטה הזו עובדת, היא שהיא מגיע מאנשים "נתפסים" לאנשים "נתפסים" - אנחנו מבינים זה את זה ואת השיטה, ולכן כל העסק עובד.
 
אבל, איך יכול דבר כזה לבוא מאלוהים בלתי נתפס שאין לו חוסרים?
 
כפי שאני רואה זאת, עם "הליכה בדרך השם" מביא איתה שכר, והליכה כנגד דרך זו מביאה עונש, יש כאן שתי אפשרויות:
 
א) אפשרות אחת היא, שאלוהיך אינו בלטי נתפס, לפחות בחלקו.
לכל הפחות, יש לו רצון שבני אדם יתנהגו בצורה מסוימת ולכן הוא הקים את המערכת הזו.
חמור יותר, ייתכן שאף יש לו חוסר מסוים שיוצר צורך. זה סביר מאוד, כי אם זה היה רק רצון, אפשר היה לוותר על רכיב העונש, ובטח שבטח לא היה צורך במשהו חמור כמו המבול או מכת הבכורות.
 
ב) שאלוהים שלך הוא כמו תופעה כימית \ פיזית - חסר בינה.
אפשר לדמות זאת למדורה ביום חורף קר - אם תתרחק יותר מידי, אתה עלול לקפוא למוות. אך אם תתקרב יותר מידי לאש, אתה תישרף. שב במרחק הנכון ויהיה לך חמים ונעים.
 
זה עדיין לא מסתדר עם העונשים החריפים בתנ"ך, אבל אפשר להחליק נקודה זו.
 
הבעיה האמתית היא, שבין אם אתה בוחר ב-א' ובין אם אתה בוחר ב-ב', כל עניין ה-"בלתי נתפס בעליל" עף מהחלון, ויש לך פן אחד של אלוהיך, שהוא גשמי ונתפס ביותר, שאתה צריך להתמודד איתו.
 
ולמעשה, בילית את כל הדיון עם מדור, ועכשיו חלק מהדיון איתי בניסיון לתרץ את הפן הנתפס והגשמי הזה.
מה שהופך את כל טיעוניך לגבי "בלתי נתפס בעליל" לשקר גס.