שאלה לגבי גשם והמראות/נחיתות

ny22

New member
מנהל
שאלה לגבי גשם והמראות/נחיתות

אני אתייחס כרגע להמראות, אבל כמובן שאפשר לשאול את השאלה גם על נחיתות:
גשם לא מפריע למטוסים להמריא?
במובן הזה שהמסלול מחליק ורטוב יותר וגם טיפות מים שנכנסות למנועים.

תודה רבה!!
 

LLEM

New member
תשובה

מנועים מסתדרים יופי עם מים. במסגרת מבחני הכשירות של המנועים "מזריקים" אליהם כמות גדולה של מים המייצגת גשם חזק. המנועים אמורים לעמוד בתקן די גבוה.
הבעיה בגשם היא אכן נוכחות מים על המסלול. בהמראה - מסלול רטוב ישפיע לרעה על ביצועי ההמראה, ובנחיתה - מסלול רטוב ישפיע לרעה על ביצועי הבלימה, למרות שלמטוסים של היום יש מערכות מתקדמות לבלימה יעילה.
גשם בד"כ גורם גם לירידה בראות. אני מניח שלא צריך להסביר מדוע זה משפיע לרעה.
גשם חזק גורם גם לתנועת אוויר חזקה כלפי מטה. לא אידיאלי למטוס בלשון המעטה, במיוחד כשזה בד"כ מעורב בזרמי אוויר שעולים (שכיח כשיש עננות מפותחת), וכך נוצרות גזירות רוח מאוד מסוכנות למטוס.
 

ny22

New member
מנהל
המון תודה על התשובה LLEM!

אבל מה שאני לא מבין זה:
  1. איך המים לא עושים נזק למנוע? הרי זה מנוע חשמלי, לא?
  2. ואיך בדיוק זה פוגע בהמראה? המטוס מחליק יותר?

תודה!!
 

LLEM

New member
תשובה

1. מנוע סילון אכן זקוק לחשמל להפעלת מערכות שונות, אבל עקרון הפעולה היה ונשאר מכאני כמו כל מנוע - ערבוב של דלק עם אוויר דחוס שגורם לבעירה והתפשטות מהירה של גזים אל פתח הפליטה. כל מערכות החשמל מוגנות היטב על ידי החיפוי שמסביב למנוע. מים משפיעים לרעה על ביצועי המנוע, מאחר שהם מפחיתים את נפח האוויר שהמנוע זקוק לו, אבל המנוע ימשיך לעבוד.
2. בהמראה יש הרבה אלמנטים להתחשב בהם, אבל נדבר על שניים חשובים.
האחד - גרר. מים מפריעים להתקדמות המטוס ויוצרים גרר במגע עם הצמיגים. הגרר יפחית את יכולת התאוצה של המטוס ויגרום להארכת ריצת ההמראה.
השני - חיכוך. בדיקת ביצועי המראה של מטוס בכל טיסה תמיד כוללת בדיקה של ביצועי הבלימה במקרה של ביטול המראה במהלך הריצה. תוצאות הבדיקה משפיעות על אורך המסלול הנבחר, שימוש במהירויות שונות ועוד. מים על המסלול יפחיתו את יעילות הבלמים ומרחק הבלימה יתארך. לא שונה בהרבה ממכונית, ואת זה אתה בטח מכיר.
 
למעלה