שאלה לאמהות

גם אני הרגשתי כמוך

לפני שאני עונה, רציתי להגיד לך שאין שום סיבה שתכנסי להריון אם את מרגישה ככה (אלא אם כן את כבר בגיל מבוגר, וחוששת שעכשיו זאת ההזדמנות האחרונה). אף פעם ילדים לא עניינו אותי בכלל. אחרי שכמה חברות שלי כבר היו בהריון וילדו, וגם המצב שלנו בחיים היה יותר מתאים ללדת ילדים, פשוט התחשק לי להיות בהריון. הפסקתי עם הגלולות, והתחרטתי. אחר כך נכנסתי להריון (חצי מתוכנן), אבל הוא לא התפתח. אחרי הגרידה, כבר ממש רציתי להיות בהריון. לאורך כל ההריון לא כל כך הייתי מודעת לזה שבסופו גם תהיה לי ילדה, אבל מאוד התחברתי להריון. אני הרגשתי שלאט לאט התחברתי לעוברית שבתוכי. האולטראסאונדים ואחר כך הבטן הבולטת ובמיוחד התנועות מאוד עזרו להתחבר. לדעתי, טוב שיש תשעה חודשים של הריון, כי זה עוזר לך לרצות את הילד יותר. בזמן ההריון שמעתי המון סיפורים מפחידים על כמה קשה להיות אמא, ואיך נגמרים החיים, ואיך נגמרת הזוגיות, וכו' וכו'. ובאמת מאוד מאוד פחדתי מזה. פשוט בסוף ההריון כבר נמאס לי להיות בהריון, ורציתי לקבל את הגוף שלי בחזרה, ושיפסיק להיות לי כבד וכואב... אני חייבת להגיד שאני התחברתי לבת שלי מיד בלידה (אפילו שזה נדיר). היא עוד לא בת שלושה חודשים, ואני לא מסוגלת כמעט להזכר בחיים שלי לפני שהיא נולדה. שום דבר שעשיתי קודם לא נראה לי משמעותי כמוה. היא ממלאת את החיים שלי במשמעות אחרת, ואני לא מסתכלת על שום דבר באותו האופן שהסתכלתי עליו קודם. האמת היא שקשה בכלל לדבר על אימהות בצורה פילוסופית גדולה, זה פשוט מורכב מהמון דברים קטנים, מהיום-יום. אני יכולה להגיד לך מה כיף לי בזה, אבל זה לא יראה לך כיף לפני שתהיי אמא בעצמך (כיף לי שהיא מחייכת גם עם העיניים, כיף לי שהיא מצליחה לעשות כל יום דברים חדשים, כיף לי שהיא משתוללת באמבטיה, כיף לי שהיא עולה יפה במשקל, כיף לי שהיא מחפשת אותי בין אנשים אחרים). אני חושבת שההפחדות לגבי כמה קשה האימהות הן ממש מוגזמות. זה לא קל, אבל זה הרבה יותר כיף מקשה. כמו כל דבר בחיים, זה בעיקר עניין של הסתכלות על הדברים. לי, לא כל כך קשה לקום בלילה, ואני לא מאוד סובלת מזה. זה נכון שהילדה דורשת הרבה, אבל בעצם אני עושה בדיוק מה שאני רוצה, כי אני רוצה להיות איתה כל הזמן (אני לומדת שלוש פעמים בשבוע מאז שהיא היתה בת חודש וחצי, וזה נחמד להתאוורר קצת). זה לא שאת צריכה לטפל בתינוק של מישהי אחרת, שדורש ממך את כל הזמן שלך, את מטפלת בתינוקת שלך שבה בא לך לטפל. ואגב, בנוגע להריון וללידה- אני ממש אהבתי להיות בהריון (חוץ מהשבועיים האחרונים, שנמאס לי). היה לי הריון מאוד קל, אז אולי זה לא חוכמה, אבל כמעט כל החברות שלי גם מאוד אהבו להיות בהריון. כולם מתייחסים אליך מאוד יפה ומפנקים אותך, יש לך משהו בתוכך שמאוד מעסיק אותך, אצלנו זה גם היה מאוד טוב מבחינה זוגית, וזה בכלל מצב של תקוות גדולות. (בכל זאת אין מה להשוות ולהיות אמא זה הרבה יותר משמעותי). ובנוגע ללידה, רוב מי שיולדת עם אפידורל, ואין לה סיבוכים, די נהנית מהלידה. אני חושבת שצריך קצת להוריד את המיתוס הזה של כמה נורא זה ללדת. אם את פוחדת מדי, אז קחי אפידורל, ותהני מהלידה שלך.
 
למה?

למה? אין לי תשובה - כי רציתי, משהו הורמונלי כנראה... עניין ה"שאיבה"- צריך לחשוב שהכל זמני...נורא נורא זמני, בהתחלה הוא לא יורד מהידיים ואח"כ את כבר רודפת אחריו כשהוא רץ והשלב הבא שהוא לא רוצה להיות איתך כי אם החברים מעניין יותר ולעניין רגשני יותר- זה נורא מרגש לראות את כל השינויים הקטנים וכל הדברים שהם לומדים ועם כל הקושי יש המון אור בהורות והמון כיף צריך לדעת להיעזר במי שאפשר כשקה יותר ולא לשאת בנטל לבד ההתחלה בהחלט שואבת אבל אח"כ- אחרי כמה חודשים , דברים נראים אחרת
 

marcyg

New member
יתכן שאת עוד לא מוכנה להורות...

כדאי לבדוק למה וממה את פוחדת. לפעמים יש דברים שבחוויות שלנו עם ההורים שלנו או מהעבר שמשפיעים על הגישה שלנו לגבי הקמת משפחה. אולי יש לך "unfinished business" שאת צריכה לפתור לפני שתצליחי לחשוב על משפחה משלך כאופציה מתאימה. אני ממליצה על טיפול מקצועי... יעוץ פסיכולוגי, כדי לראות ולבדוק את עצמך מה מתאים לך ומתי.
 
באמת יתכן שאת עדיין לא

מוכנה להורות. אנחנו בן זוגי ואנוכי הגענו מוכנים (הוא הרבה יותר ממני),אין ספק שזה קשה ודורש המון אבל מעבר לכך זה כייף וזו חויה מדהימה ההריון הלידה וגידול הילד-משהו מאוד עוצמתי שלא ניתן לתאר... וזה לא כל כל מגביל ומראה שחורות.נוסעים עם עמית לכל מקום והיא מקסימה ונהנית וגם אנחנו, וכשרוצים להיות יחד יש את הרגעים הללו שהיא הולכת לישון, או ששמים אצל הסבתות ויוצאים לקרוע את העיר... בגדול זה פי מיליון יותר כייף מקשה...
 

lulyK

New member
לעניות דעתי,

כל עוד את מרגישה ככה, תחכי. וה"שאיבה" שזה דורש היא ממש לא רק בשנה הראשונה. אפילו להפך (ילדם קטנים צרות קטנות, ילדים גדולים צרות גדולות. מכירה?).
 

עמית@

New member
אני לא באה לשכנע אותך.

ומה שאני אומרת נכון לגבי ולגבי אנשים שאני מכירה, אבל את צריכה לעשות ילדים רק כשתרצי אותם. עבורי, להיות אמא (מלבד כל הקושי והימים שבא לך לקפוץ מהחלון) זה להרגיש שיש משהו שנוגע בעל טבעי, רציונלית שכמותי, אפיקורסית שכמותי, אתאיסטית שכמותי, להתהפך בלילה אל גוף זעיר וחם, להריח את הראש הרך, להרגיש אותם נצמדים אלייך, ידיים זעירות מחבקות אותך, לעצום עיניים מתוך ביטחון מלא שהרגש שגואה בך מקצה אחד של הגוף ועד קצהו כמו גל דוהר - אפשר לקרוא לו אושר. (אפשר גם לקרוא לו אחריות שלא נגמרת, פחד מוות ואימה אמיתית למישהו שהוא לא את, לראשונה בחייך המוקד בענייני חיים/מוות מוסט לגמרי ממך, זה בהחלט נותן לחיים זווית ראייה אחרת..) (הופה, מה קרה לי פה על הבוקר?
)
 
מה זה בשבילי להיות אמא..

כמו שכתבו לך לפני, זו לא יכולה להיות תשובה ממצה... בשבילי זו שאלת חיים, שגרמה לי אחרי הלידה השניה לעשות שינוי מאוד משמעותי. שני הילדים שלי הגיעו בעקבות טיפולי פוריות, כך שבהחלט הייתי צריכה לרצות את זה, ולעבוד קשה מאוד כדי להשיג את זה.. רק אחרי שילדתי הבנתי בעצם את מה שכתבו לך כולן- עד שלא תגיעי שם, לא תוכלי להבין. אני ממליצה לך מאוד לקרוא את הספר "הולדתה של אם" של דניאל סטרן, שמסביר באופן מקסים את האימהות כבניית זהות חדשה, המצטרפת לכל מה שהיית קודם. לכן החששות שלך מאוד מובנים, אבל לפני האימהות אין לנו דרך להבין באמת מי אנחנו עומדות להיות בתור אמא... כל מה שכתבת הוא נכון- אימהות זה תפקיד תובעני, צריך לפנות המון מקום, ובפרט בשנה הראשונה. אבל מה שענו לך גם הוא הכי נכון בעולם- זה תפקיד ממלא: אושר, פליאה, אהבה... מאחלת לך שתמצאי את הדרך להשלים עם השינוי המדהים הזה, ולעבור אותו שלב שלב, לאט לאט, ועם הרבה תמיכה מסביב. אסנת
 
הרגשתי בדיוק כמוך וערכתי מחקר בנושא

השאלה שלך בכלל לא מטופשת. נהפוך הוא, אני חושבת שאם כולם היו שואלים את עצמם שאלות לפני הלידה, הרבה יותר תינוקות והורים היו מאושרים. הפחדים שלך היו מנת חלקי במשך שנים רבות. מעבר לכך שבכלל לא היתה לי תשוקה לילד משלי (אפילו שטיפלתי בילדים ולימדתי), פשוט ראיתי בזה עול שיפגע בחופש התנועה שלי, ויפנה משאבים למקום לא נחוץ. במהלך התואר השני ראיינתי נשים וגברים בנושא, והבנתי דברים חשובים על עצמי ועל אחרים.המחקר שלי היה חלק מהתהליך שבסופו ילדתי את בתי, וחיי השתנו לגמרי. עד כדי כך, שמבחורה עובדת-לומדת-רוקדת-מסתובבת שאין לה זמן לשום דבר, הפכתי לאם במשרה מלאה, שמניקה כל שעתיים-שלוש ומסתובבת עם תינוקת לכל מקום. התשובה לשאלה שלך נעוצה, לדעתי, בפרשנות. כמו בכל מצב בחיים, האופן שבו את תופסת את המציאות ישפיע על הרגשות שלך ועל הפעולות שלך. דוגמאות: במקום להתעצבן על תינוק בוכה, עדיף לחוש אמפתיה כלפיו ולהבין שהוא סובל יותר מאיתנו. במקום לנסות לחזור לחיים הרגילים כאילו כלום לא קרה, עדיך להבין שחייך השתנו, ולנסות ליצור משהו חדש וטוב. במקום להתרכז בפנטזיה (התינוקת החמוד בעגלה היפה), להיות מוכנים לקושי, תשישות וחוסר שינה (גזים, שיניים, מחלות ועוד). פקטור נוסף הוא תמיכה סביבתית. בלי בן הזג שלי, לא הייתי שורדת את הקשיים הללו כל כך ביעילות, ובלי המשפחה שלי היה קשה מאוד. אם תרצי לשוחח על הרגשות שלך יותר לעומק, ולשמוע עוד מהניסיון שלי לגבי החוויה הזו, את מוזמנת לשלוח לי מסר. אפשר להתכתב במייל, לדבר בטלפון או להיפגש. כך או כך, שיהיה לך המון בהצלחה.
 

אמיתמי

New member
הייתי מספיק מבוגרת כנראה

ומספיק בשלה. למן הרגע שהיא נולדה התמסרתי לה בכל כולי, היא יקרה לי בצורה שלא תאמן, יצור חדש וקטן שבא ממש ממני. ביטוי לאהבה שלי ושל אבא שלה. ואת צודקת, זה מאוד תובעני וזה לא נגמר מהר. לפעמים יש צורך באוורור, בלהיות רק עם עצמי, ואפשר למצוא לזה הזדמנויות. אבל בסך הכל, יש פה ויתור ויש כאן מסירות אין קץ, וצריך להרגיש מוכנים לזה. אני לא יודעת אם את כבר בהריון או שלא. אבל אם לא, הייתי ממליצה לחכות. להרגיש את זה בוער בקרבך.
 

אורית ג.

New member
גם אני חושבת שאולי כדאי לך לחכות

מה זה 31? מה זה השעון הביולוגי הזה? את לא בת 45. רק בת 31. עדיף להתמודד בעתיד (אולי וכאילו) עם בעיות פריון בגלל "הגיל" (שוב, 31 לדעתי לא נכלל בקטגוריה הזו) מאשר להתמודד עם בעיות נפשיות של חוסר בשלות לאמהות.
 

אמיתמי

New member
ואני דווקא חושבת אחרת כשאני רואה

בת כמה היא, קודם לא ראיתי. החששות האלו זה משהו שהרבה מאיתנו מרגישות, אבל מתמודדות ומצליחות להרגיש גם דברים אחרים. גיל שלושים ואחת זה גיל שנושא הפוריות מתחיל להיות בוער. יש לי חברות שהתחתנו בגיל הזה, וקשה להן להרות . גם אני התחתנתי מבוגרת יחסית, שלושים ושלוש. והרגשות בגיל הזה היו שונים מבגיל עשרים ושלוש למשל. אבל אם זה לא קרה עד עכשיו, כדאי לבדוק למה ולטפל. זאת במידה והיא באמת רוצה ילדים. יש מי שמוכנות לוותר על כל הנושא וזהו. אבל זה נשמע כמו משהו שיש סביבו רגשות מעורבים, משיכה ודחיה. חשוב לברר.
 

רונית1

New member
דווקא השנה הראשונה לדעתי פחות קשה

יותר קשה להתמודד אח"כ שהילד נעשה עצמאי ודורש ומצפה לקבל הכל. לא קראתי את שאר התגובות אבל אני רוצה להגיד לך שלמרות שתמיד רציתי ילדים כמה שיותר וכמה שיותר מהר עדיין היה בי את הפחד שילקח ממני החופש או שאני לא אעמוד בכל המטלות או שלא אחנך כמו שצריך וייצאו לי ילדים מוזרים. גם ראיתי כמה אנרגיות הבנות של אחותי הוציאו ממנה אבל נכנסתי להריון (מתוכנן כמובן ובשמחה גדולה) וזו הייתה התקופה הכי מאושרת וההריון עבר ממש בקלות, לא הרגשתי כלום. ואז נולד התינוק ותוך כדי הטיפול בו הרגשתי שהכל בא לי טבעי ואני לא צריכה להתייעץ עם אמא או חברה על כל שטות. לומדים לעבור את הרגעים הקשים אם יש וליהנות מכל הדברים הטובים. הבן שלי בן שנה וחצי עדיין בבית ואני באמת נהנת להיות איתו ושמחה שעדיין לא שלחתי אותו לגן. אני לא חושבת שאפשר להגדיר מתי בדיוק מוכנים להורות. עד שלא תהיי אמא באמת לא תוכלי להרגיש מוכנה אף פעם. (כמובן שלא מדובר על בחורה בת 18).
 
רוצה לענות גם (קצת ארוך)

עשיתי ילדים כי הרגשתי את הצורך הזה - כנראה אינסטינקט שטבוע בנו, רציתי ילדים משלי ואני לא יכולה לתת לך סיבה מיוחדת למה, פשוט הרגשתי מוכנה לזה ורוצה בזה, הרגשתי שיש לי המון אהבה לתת להם וזה יהיה אושר גדול וגם מימוש של האהבה שלנו. מה כיף בזה? אי אפשר להסביר כמה שינסו להסביר לך, עד שלא עוברים את זה ממש אי אפשר להסביר- זה אושר עילאי, הדבר הכי טוב שקיים, בעיני הילדים שלי הם פלא הטבע הכי גדול ואדיר שיש. נכון- יש קשיים לא קטנים, נכון- גם הזוגיות קצת נפגעת בהתחלה אך אם יודעים את זה אפשר לעבור וזה אפילו מחזק את הזוגיות אחר כך. יש קשיים ולא מעט אך מה שמקבלים עבור הקשיים האלו הוא משהו בלתי נתפס. בעיני יש לנו מספר יעדים כבני אנוש כשהראשון הוא להביא ילדים לעולם, השני להנות ממה שיש לנו בעולם הזה והשלישי להיות אנשים טובים ולתקן את עצמנו---- אולי זה נשמע פרימיטי אך אני בהחלט מאמינה בזה. איך מתמודדים? כל אחת ואחד מוצא לעצמו את הדרך המתאימה לו, אני למשל פעם בשבוע הולכת לאמא שלי לנקות את הראש, ככה בלי הבעל ובלי הילדים- אמא שלי מפנקת אותי, מכינה לי ארוחת ערב, יושבים צוחקים וזהו. ביום יום זה קשה לפעמים אך שורדים ולא נשכח שככל שגדלים הטיפול בהם הופך להיות יותר קל אך מצד שני הדאגה.... אח הדאגה..... הדאגה גדלה בהתאם. סה לה וי... ודרך אגב, אצלי בילד השני הכל כבר מתקתק והכל יותר קל (הלילות בהם צריך לקום ובכלל כל הטיפול) ופחות לחץ.
 

פלגיה

New member
כמה מזל שלא חשבתי כל כך הרבה

ילדתי את הבת שלי צעירה, ועוד לא הספקתי לחשוב מה זה אומר מבחינת השקעה פיזית ונפשית. וזה משל כי אם הייתי חושבת על כל השנים הבאות - לא הייתי מעזה לעשות את הצעד הראשון, ולא היו לי ילדים בכלל. לי מאוד קשה ההורות בשנתים הראשונות, כי אני צריכה "בן אדם" ורק בגיל שנתים התינוק מפסיק להיות תינוק שעושה מה שגורמים לו לעשות, ומתחיל להיות בן אדם עצמאי. אבל מהרגע הזה - זה מדהים. אני עומדת משתוממת בכל פעם מחדש מול הפלא הזה של תינוק חסר ישע, שאין לו מושג מה הוא ומי הוא, לאדם עצמאי ובוגר, עם דיעות משלו, וטעמים משלו, וגישות משלו. ולחשוב שאני שותפה בכל היצירה הזאת - זה הדבר המדהים בעיני.
 

אורית ג.

New member
אני אמא 11 שנה ואני עדיין באופוריה

לא היה לי רע לפי הילדים. היה לי המון בלב ובחיים בכלל. אבל האמהות , עם הקשיים שלה, עם זה שאפשר לספור בקלות רבה את מספר הלילות המעטים השלמים שישנתי בשנים האלה, עם האחריות הפחד, עם הבעיות הכלכליות היא באמת כיף. עשיתי לי משפחה! הילדים שלי מוחקים את כל כובד הקשיים בעצם קיומם. כדי להתגבר על הקשיים אני אומרת לעצמי שהם זמניים (גם 10 שנים זה זמני), שהם הרבה פעמים מראים על התפתחות של הילד, שיש בהם גם טוב (מוצאת מה טוב בילד שקם ב-4 בוקר ומבקש עוף ואורז ולשחק במכוניות
זה באמת מצחיק והזוי, אבל למדתי למצוא בזה טוב), הילדים שלי מראים לי את עצמימקרוב קרוב, הילדים שלי מלמדים אותי להנות מדברים שלא הייתי מסוגלת להם פעם ("אמא איזה ג'וקון חמוד, הוא גור ממש, אמא אל תהרגי אותו"
), הם נותנים לי שמחה מ"שטויות" כמו ארגז חול או משחק חדש של פליימוביל או רעיון ילדותי ("איזה מסכנים הרוסים, אין להם את האות ה' והם מוכרחים להגיד ג' במקום"). דאגות תמיד יש : מה אם יהיו חולים, (מה אם יהיו דומים לחמותי
) אם מישהו מהם יפגע, איך אוכל לחיות אם מישהו מהם ימות לי? אבל אני ממשיכה יום יום ושעה שעה להסתכל על האושר הגדול. הדאגות בלתי נמנעות אבל אפשר לשאוף לדאוג רק מהדברים הקיימים (כמו שהילד חולה) ולא מהדברים שהם לא באמת דאגות אלא רק פחדים מהעתיד (ואם אני ארים אותו על הידיים והוא יהיה מפונק) אני מציעה לך "להשאב" אל השנה הראשונה ואולי גם אל אלה שאחריה. לא לחפש איך (אם אפשר מבחינה אישית וכלכלית) לחזור מהר לעבודה, לא לנסות לקבוע ש"הוא לא ישנה לנו את החיים" , לא להלחם בו (בתינוק/ילד) לא על אוכל לא על נקיון לא על "חינוך" לא על רחצה.תנסי לראות את הטוב גם בדברים הקשים כי מעל הכל יש בזה המון המון אושר (גם כשהילד מעצבן
) ועוד דבר : אם משהו נורא מקלקל לך את הכיף,משהו חיצוני לילד - תנסי לטפל בזה (לבטל את זה, לדאוג שזה לא יהיה): חמות שמתערבת? בן זוג עם גישה אחרת מאד ממך? עבודה תובענית? תנסי ככל האפשר להיות פנויה לילד וקשובה לרגשותיך. ברור שמה שאמרתי הוא השאיפה, לא תמיד אפשר לממש.
 
למעלה