יש לא מעט עיוותי מחירים בתחבורה ציבורית
איזור הצפון הוא כר נרחב לחקירת הנושא, הנה כמה דוגמאות:
960 נוסע מחיפה לירושלים ב־42 שקלים, קו 972 שגם הוא נוסע מחיפה לירושלים, עושה את זה בעבור... 30 שקלים! עיוותים דומים קיימים בעוד כמה הרבה קווים שבמקורם הם 'קווי מהדרין', ע"ע 980 / 981 / 982 מצפת / חצור, בהשוואה לקווים אחרים.
361 מחיפה לצפת עולה 37.5 ש"ח. אותו קו מהקריות לצפת, עולה 30 ש"ח. כמה עולה נסיעה מחיפה לקריות? 5.5 ש"ח. יוצא שזול יותר לסוע בקו אחד לקריות, ולעלות על 361 באחת מתחנות הקריות... המחיר הכללי הוא 35.5 מול 37.5. המחיר הזה של 30 ש"ח לצפת תקף במרחב שבין הקריות דרך עכו ועד צומת אחיהוד. לעומת זאת נסיעה מהקריות לאחיהוד, עולה 16 ש"ח, כמעט מחצית המחיר לצפת...
קו 271 מחיפה עד החלק הצפוני של ק. ביאיליק (איזור התעשיה), נסיעה של כ־12 ק"מ עולה 5.5 ש"ח. נמשיך עוד 0.9 ק"מ לתחנה הבאה בכפר מסריק, והמחיר יעלה ל־14 ש"ח!
נסיעה של 100 ק"מ (במסלול כביש) מתל אביב לבאר שבע עולה 17 ש"ח (370 של אגד תעבורה) או 30 ש"ח (רכבת ישראל). כמה תעלה נסיעה באורך כזה בצפון? מסלולו של 500 מחיפה לק. שמונה הוא כ־105 ק"מ, והמחיר - 42 ש"ח! דוגמא נוספת: קו 480 מת"א לירושלים נוסע כ־63 ק"מ ועולה 18 ש"ח. קו 361 מיודענו מלמעלה שנוסע מהקריות לצפת גומע כ־67 ק"מ, בעבור 30 ש"ח.
לכל הנתונים מלמעלה ישנם הסברים חלקיים: מחירם המשתלם של קווי המהדרין נובע ככל הנראה מהכח הפוליטי של המגזר החרדי, ההפרשים בין נסיעות לתחנות סמכוות מצד אחד, והמחיר הזהה ליעד אחד מתחנות מוצא מרוחקות נוצרו גם בשל איחודי קודי מחירים (פעם הנסיעה ממרכזית המפרץ לקריות הייתה יקרה יותר, רק בשלב מאוחר יותר הוזל המחיר), בקווים לבאר שבע נערכה רפורמה ועקב כך הוזלו שם המחירים, קו 480 הוא אחד הקווים הכי עמוסים (אם לא העמוס ביותר בכל ישראל), ולכן יש שם הצדקה למחיר מופחת. הסבר נוסף הוא שהצפון הוא הרבה יותר פריפריה מהדרום (כמה חברי כנסת מכהנים גרים בצפון? בכנסת הקודמת היה את השר הרשקוביץ כדוגמא חריגה לשר שמקום מגוריו בחיפה...), והוא אחרון בתור בסדרי העדיפויות של ישראל ('רחוק מהעין - רחוק מהלב'), ועל כן נשארו בו עיוותים ישנים שתוקנו כבר במקומות אחרים.
נראה שהנושא הזה יוצא מגדר המטלה לאזרחות, ויותר קרוב למטלה בסטטיסטיקה ובמדעי המדינה...