כלי רכב לא מזהמים
א. תודה על כל ההערות, גם תיקנתי את הלינק השבור.
ב. לגבי כלי רכב לא מזהמים.
מדינת ישראל (ולכן גם משרד התחבורה והמפעילות) מחויבים לרמה הגבוהה ביותר של רכבי סולר - יורו 6. לא ניתן להכניס לארץ אוטובוס חדש (וגם לא משומש מארץ אחרת) שהוא פחות מיורו 6.
במקביל מוחמרות הדרישות להצערת צי הרכב, כך שאוטובוסים ישנים יותר נגרטים מהר יותר.
למיטב ידיעתי לא יהיה "יורו 7" - הגענו לשלב שבו בכדי לשפר את הזיהום ממנועי הסולר בקצת, צריך להשקיע המון, והאיחוד האירופי הבין שאין בזה הגיון. אני גם לא יודע על כוונה ללכת באופן תקינתי על אמצעים אחרים (כלומר לחייב לעזוב את הסולר בכל מדינות האיחוד).
לכן משרד התחבורה לא ממהר בתהליך הזה, הוא כבר עשה את המקסימום אליו המדינה מחויבת הווא לא רואה את זה מתפקידו להטיל על עצמו עוד מטלות שהמדינה לא מטילה עליו.
אבל, גורמים אחרים במדינה (המשרד להגנת הסביבה, הרשות לתחליפי דלק של משרד האנרגיה, כל עסקני הגז למינהם), כן מעוניינים בכך, ולכן משרד התחבורה משתף פעולה עם יוזמות ופיילוטים שונים.
ישנה גם
ההוראה של המשרד להגנת הסביבה והרשות לתחליפי דלק לפיה עד 2020 3% מהצי של כל אחד מבעלי הציים הגדולים במדינה של רכבים כבדים (מעל 100 רכבים שזה כמעט כל חברות התח"צ) צריך להיות באנרגיה תחליפית.
אני מניח שיש כאן המון מאבקי כוח בין משרד התחבורה למשרד להגנת הסביבה ואינטרסים שונים. אבל המשרד נערך לכך גם בפיילוטים ובהסדרות (לדוגמה אושר בישראל אוטבוס גז כאשר מיכלי הגז על גגו מחולקים לשישה תאים להגברת הבטיחות בעת פיגוע). וגם במכרז ביתר אשר כולל 20% מהצי (של אשכול ביתר עילית) ברכבים באנרגיה חלופית (גז או חשמל).
ככל שוק חדש יש עם זה עוד בעיות, צריך לבנות תשית הולכה ותחנות גז, כל נושא צנרת הגז הפנים ארצית מתקדם בעצלתיים, וגם אם בוחרים בחשמל צריך תשתיות טעינה מהירה בקצוות וכו'. ייקח זמן עד שזה יהפוך לסטנטרט, אבל המשרד להגנת הסביבה בהחלט דוחף בכיוון הזה את משרד התחבורה.
אפשר לראות את זה גם בתוכנית "חיפה נקיה מזיהום מתחבורה" שמקמת עיריית חיפה עם המשרד להגנת הסביבה (וכן יש בזה אירוניה שזה הזיהום שמפריע לראש העיר...). לפי זה הם מנסים לחייב את אגד להפעיל אך ורק כלים מסוג יורו 4 ומעלה בעיר כבר השנה (זה יקרה בכל מקרה תוך כמה שנים).